hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - travere- er de gode ridehester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 travere- er de gode ridehester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Mia__

Skrevet - 18/09/2004 :  20:51:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! eier selv ei travhoppe, hu er ei super jente. Hu er kun tre år og innridning er påbegynt Vi traver på bane og har begynt og gallopere på tur. I går lærte hun seg desverre og bukke Noe som er helt pyton. Startet på stevne i dag, rir for noe som heter foreningen den allsedige traver (FDAT) Vi er en haug med folk som kommer med sine travhester, vi starter sprang og dressur. De høyeste klassene er rundt 90cm og dressuren går i LD:1 og LC.
Travhesten er en flott ridehest, men den må ris en god stund, hoppa mi har jo aldri villet trave noe særlig på banen, så det kan jo være grunnen til at hun er så flott ridehest. Jeg skl satse sprang med henne, så etter nyttår så blir det nok litt hopping Hu er ei flott hoppe.
Alle traver kan brukes som ridehester, de trenger bare litt tid for å skjønne hva de skal. Vi begynte å ri Elki i Mars og har ennå ikke gallopert på henne, det er fordi vi vil ha orden på traven først og ikke forhaste oss. Vi tar henne med på treningsamlinger og stevner for at hun skal få erfaring. Travere er ofte nervøse, det var hoppa mi også tol vi flyttet henne fra traver stallen og til en gård.
Hun ble nervøs av alle de hypre løps hestene på stallen.
De som sier at travere IKKE er ridehester, burde bures inne. De kan ingenting om travere.
Traver kan brukes til ALT
Min kan desverre ikke kjøres noe med pga. en liten hendelsen mens hun ble kjørt med. Hun har alltid rotet med traven og er ei nervøs lita dame. Med tolmodighet har vi endelig fått henne dit vi vil ha henne.
Hilsen lille meg.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/09/2004 :  00:39:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Traverene kan bli suupre ridehester! Har en vblods vallak på 10 år som jeg trener i dressur og sprang. Nå skal ikke jeg sitte her og skrive at han er på likt nivå med hester som konkurrerer i de høye dressur/sprang klassene, for det vet jeg han ikke er.. Har ikke kommet så langt med han, ettersom jeg bare har hatt han i et halvt år. Men for meg er dette en helt super hest. Har ikke vært borti mer arbeidsvillige hester enn det som traverene er.
Men for en hest som sluttet sin traverkarriere som 8 åring, så er 2 års omskolering veldig liten tid til å karre seg opp i høye klasser...
Ridehester blir jo brukt til ridning hele livet sitt, og blir trente opp fra de er unge, kanskje derfor de har en bedre sjans til å komme seg opp i de høye klassene?

Traverene kan ha gode gangarter de også. Er det nogen som virkelig kan sette føttene under seg, så er det vel nettopp den...

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

Theis

Denmark

Skrevet - 29/09/2004 :  16:14:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTheis  Svar med kopi av melding
Jeg har absolut intet imod travere. De er dejlige heste. Jeg har selv en halv af slagsen. Han er halv traver og halv araber. Dejlig lille hest Dog er de jo avlet med henblik på at skulle kunne løbe stærkt og ikke at kunne gå høj dressur, så det er ikke dem alle der har bygningen til at være ridehest Men de fleste kan komme til at gå ganske godt, hvis rytteren kan og vil... Gå til toppen av siden

*Antalya*

Skrevet - 04/10/2004 :  15:17:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann ; )

varmblodstravere kan bli supre ridehester! spørs bare hvem som trener dem.. har ridd mange travere.
og nå når jeg skulle kjøpe meg min første hest måtte det bli travere.. alle sier at de er stressa og sånn men jeg syns de er herlige..
og det med galoppen. bare tull . går fint ann å få fram bra galopp i travere.
syns de har fantastiske gangarter og er kjempe penene også.

varmblodstraver er yndlingsrasen min! kloke flotte hester.
og det er mange travere som vinner flere av de høyere klassene..

mange som mener at travere er harde i munn.. men det er jo hånden som bestemmer det.. ikke en eneste traver jeg har ridd har vært hard i munnen!

varmblodstraver er bare BEST !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gå til toppen av siden

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2004 :  10:43:18  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Synest nå atte travhesten er en god ridehest jeg! Vi har en aktiv traver og en pensjonert på stallen.. rir dem begge to, og den aktive er en flott turhest men har ikke prøvd meg på noe annet med ham da.. Mens den andre bruker jeg i sprang :-)
"I find it kind of funny..
I find it kind of sad..
When the dreams in wich I'm dying, are the best I ever had..."
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  16:15:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Traver atter en gang...
Har halvhjertet pløyd meg igjennom åtte sider med for og imot uttalelser om travere som ridehest....rimelig lei nå...
Skjønner egentlig ikke hvorfor dette er et så voldsomt sårt emne, travhesteierne forsvarer sine kjære travere som kompetente ridehester på nytt og på nytt.
Tror vel egentlig det er rytteren det kommer an på når det gjelder videreutviklingen av travhesten som ridehest, for ikke snakk om hetsingen fra altfor stolte varmblodsridehesteiere. Det er mange som snakker om traverens begrensninger ifht. hvordan den rent skjelettmessig er sammensatt, det er et punkt jeg vil si meg enig i, men da vil jeg også få påpeke at det er mange varmblods ridehester som kommer til kort når det gjelder bygning.
Er man så heldig at man har en varmblods traver eller varmblods ridehest som har bygningsmessig forutsetning for å jobbe riktig, det være i dressur eller sprang, så ser jeg ikke helt problemet. Ved riktig type jobbing av hesten burde forutsetningene for å få frem en bedre enn middels ridehest være der. En kan ikke utelukke at det finnes travere som har gått løp, som bygningsmessig heller skulle blitt brukt som ridehest, og det viser seg jo- det er dårlige travere fordi de rett og slett ikke har bygning til å gå travløp.
Om det nå skulle være avlslinjer det er snakk om så burde det jo nevnes at de aller fleste varmblodstravere vi ser i dag langt tilbakestammer fra fullblods og araber, og helt ærlig; tror ikke varmblods ridehestavlen har vært like nøye på hva de har blandet inn gjennom årenes løp...
La oss få slutt på denne tåpelige diskusjonen og heller bruke tiden på noe mer nyttig, som for eksempel begynne å trene hestene våre uansett linjer..... Norge skriker nemlig etter et litt høyere nivå innen div grener i ridesporten.

Lykke til med treningen folkens!
Ps. Har sett en fjording piaffe....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  16:58:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan vi ikke bare bli enige om at alle hester er like mye verd på hver sin spesielle måte da? "Ingen er bedre enn andre" prinsippet:) Veldig moraliserende, men men! Som tidligere nevnt er enkelte typer raser bedre egnet til enkelte grener enn andre igjen (av mange ulike årsker), men hester er forskjellige innen den enkelte rase, og vi bruker dem til det vi vil, ferdig med det:)
Hege Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/10/2004 :  21:48:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
flott hege dette begynner å likne noe i positiv retning!
får bare håpe flere henger seg med på den...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  13:32:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Hei :)
Først og fremst helt enig med hege.jo!!!!!!

Egentlig hadde jeg tenkt til å holde meg langt unna denne diskusjonen da jeg ikke hadde noe å komme med. Men jeg vil bare si at i går fikk jeg en liten vekker. Jeg har vel egentlig også vært en av de som har sett litt ned på travere. (kanskje mest fordi jeg ikke har kunnet så mye om dem.) Som sagt i går fikk jeg en liten vekker og det var fordi jeg fikk være med vennina mi og ri en kaldblods traver. Jeg kan ærlig innrømme at det er en av de morsomste rideturene jeg har hatt til nå. Den var litt stresset på tur, men den går faktisk aktivt i løp og vi tok en rolig tur så det var ikke så rart.. Den fikk ikke løpe der den pleier liksom.
Så vil jaffal si at jeg har endret mitt syn på travere. De er gøye hester de!

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen"
Redigert av - Ixnay den 15/10/2004 13:33:36 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  14:27:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten tilføying til til mitt forrige innlegg: Jeg har aldri sett ned på travere, selv om jeg aldri har drevet med travere/ex-travere. Har vært sprangrytter "hele livet", og kun hatt "typiske" sprangraser. Men jeg gidder ikke bry med om hva andre gjør, derfor er det i utgangspunktet dumt å diskutere fram og tilbake hvem som er "best" og ikke- det er et subjektivt syn!! "Hva som passer meg best, trenger ikke passe for deg!"

TONJE82

» VIP

Skrevet - 16/10/2004 :  18:59:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo. Jeg har drevet med kaldblodshest i over 10 år, og er kjempeførnøyd med rasen.
Vi konkurerer i dressur,kjøring, distanseritt. Sprang blir det vel også snart. Syntes kaldblods er en super hobby "ridehest" den er allsidig og hardfør. Har alderig hatt skadet hest, bare en rolig og fornyd hest.

Kaldblodshest elsker
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  19:12:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Bare spør jeg, hvis noen har peiling: Er ikke travere, eller hester som avla som travere, bygget noe annerledes enn ridehester? Kanskje ikke akkurat bygget annerledes, men har ikke like forutsetninger som ridehester for å kunne bære rytter riktig (gå i rett form, ol) ettersom de er "laget for" å dra vogn og å trave/passe fort(bli lang i traven liksom) og ikke samlet. Har blitt fortalt det av noen instruktører, så lurte på om det var sant. :)

Redigert av - Eva V den 16/10/2004 19:13:46 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2004 :  11:59:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stemmer jo det at ulike raser/typer blir avlet for å bli "best" til ulike formål! Altså blir en traver i utgangspunktet avlet frem for å bli best i trav, ikke feks dressur og sprang. Det blir da snakk om ulike forutsetninger (for å feks nå langt innen en gren), men "avvik" kan jo forekomme! Dessuten er de fleste raser allsidig, og det kommer også ann på grunntrening og videre trening:)

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2004 :  21:16:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg skjønner ikke hvorfor dere snakker om att ridehester er finere bygd enn travere? Og at ridehestene er finere og se på? Jeg syns at alle hester er like fine og se på! Uannsett rase og om de er travere/ridehester
De fleste hester er likens bygd, bare att travere er avlet for å dra vogn og ridehester for å bære folk på ryggen?
Nå rir jeg ei kaldblodshoppe på 3 år, som jeg har ridd inn, hun blir kjørt i løp men også ridd dressur med av meg:) Hun egner seg til begge deler! Hun forstår at hun skal trave når hun blir kjørt og slappe av når hun blir ridd.
Hun stresser ikke når hun blir ridd, fordi at hun nyter å slappe av ellers så traver hun helt nyyydelig og raskt på løp! Hun traver rolig og avslappet når jeg rir henne og slapper av i galloppen (venstre og høyre gallopp). Hun stresser ikke i skritt heller.. En ridelærer fortalte meg at en hest slapper av mere vist rytteren slapper godt av -smittsomt?

Ps. MissEva: På travløp får de kun kjøre i trav vist det ikke er et spesielt løp for passgangere.

Ellers så syns jeg at vi skal slutte denne diskusjonen! Det er jo bare snakk om hvor fin eller hvor bra hestene til hver enkelte er?

Cathy og Fina

Traver er ikke dårligere enn ridehestene, så hvorfor rakke ned på oss? Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2004 :  21:31:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, bygning er med på å bestemme hva en hest passer til! Bygningen skaper blant annet forutsetninger for om hesten kan hoppe høyt, trav fort, utføre diverse dressurøvelser- er derfor vi ser etter "den og den" type bygning! Men det er jo mye mer som spiller inn!
Jeg har iallefall ikke sagt at "ridehester" er finere bygd enn "travhester", eller at de er finere å ser på! Referer bare til det jeg har sagt før... :)

Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.