hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Den farlige generaliseringen (barfotdebatten)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Den farlige generaliseringen (barfotdebatten)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  17:51:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Barfotdebatten har så absolutt vært "interessant"... Trodde det bare vare vanlig med blinkers på løpshester jeg
Men, på tross av mye usaklighet og manglende evne til å se ting fra begge sider, har det vært endel saklige og velbegrunnede innlegg som har gjort det til en informativ debatt.
(Refererer her til den "originale" debatten - mye mindre usakligheter her takk og pris!)
Arwen setter fingeren på det når hun sier at det er generaliseringen som er farlig - det som er rett for deg er ikke nødvendigvis rett for andre! Masse bra tilbakemeldinger fra eligj, Guro, Vixi mfl!
Leser og lærer massevis her inne på Mix takket være alle som deler av sine erfaringer og den info de sitter inne med.
Når det gjelder denne debatten så har den vært lærerik, og jeg føler meg overhodet ikke som en barbar til tross for at hesten min går med sko, og synes ikke at alle som har barfothest er dyreplagere heller.
Det viktige her - som er sagt før men ikke kan gjentas for ofte - er jo hestene, og hvordan vi kan gjøre ting best mulig for dem.
Hvis barfot høres bra ut for deg, og du har forutsetninger for å gjennomføre det, så håper jeg at du er inneforstått med at det ikke bare er å vippe av skoene og la det stå til...
Og hvis du har hest med sko håper jeg at du er mer aktivt involvert i hovpleien enn å rense høver hver dag og ringe smeden hver 6. uke.
Jeg har full respekt for de av dere som argumenterer saklig for det dere tror på, uten å dømme andre nord og ned fordi de velger å gjøre noe annet.
Og - hvis det er noen fra Mix redaksjonen her - kan vi få hevet ut patetiske "fraol"? Pronto! Om ikke for støtende innhold, så ihvertfall for støtende rettskrivig!

Redigert av - elx den 15/12/2003 17:56:27 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  18:06:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i det du skriver elx, og jeg tok kanskje litt mye i i forrige innlegg, men jeg vil gjerne lære mer om barfot, og gjerne fra folk med erfaring, men jeg takler heller dårlig å få ting "trykt nedover hodet" eller hva jeg skal si.

I sommer tilbrakte jeg en del tid sammen med ei som er godt inne i travverdnen, og plutselig fikk høver mye større betydning for meg. Mannen hennes er hovslager (og jeg syns han er flink )
Også hun lever jo av hestene sine, selvom de går med sko. Men hun gjorde meg oppmerksom på veldig mye med høver...og jeg tror at om man skor fornuftig så vil det ikke utgjøre noen større trussel enn om man er dårlig til å trimme barfothøver. (men det er det jo flere av oss som har nevnt).

Det jeg kanskje syns er en smule dumt i denne debatten er Stormy's store avstand til barfothester når du har sett _en_ som har vært misslykka...og Brynja's enorme fasinasjon og tro på at det kan kurere _alt_ når det har hjulpet _en_ hest du har hatt særlig kontakt med.
Jeg vet med meg selv at jeg blir skeptisk til noe når jeg har sett at det ikke fungerer på en hest, men jeg stiller meg alltid åpen for at det kan være et uheldig tilfelle...
Og jeg vet jo at jeg innimellom blir ivrig når noe går på "første forsøk" men jeg bruker da å roe meg ned med at "det kan ha vært et engangstilfelle".
Så om dere som prediker barfot roer ned litt og forklarer oss som er litt mer skeptiske litt praktisk bruk, og jeg vil gjerne vite hva man finner som minstekrav i forhold til utevistelse (terreng, allsidighet i underlag, størrelse på innhegning etc). Unngå helst svar som "alle kan da få det til" eller "står du ikke på en stall hvor det går så flytt", tenk på at alle ikke har slike muligheter. Midt i Oslo skal du stortsett være glad du i det heletatt får stallplass...etc.

Konkurrerer dere med hestene deres!? I tilfelle hva!? Går dette greit!? På all slags underlag!?
Det er slike ting jeg lurer på, ikke om Strasser har sagt at 80% av alle 8 år gamle skodde hester i Tyskland blir slaket (eller hva det var..)
Akkurat nå vil jeg gjerne bli oppdatert på flere førstehåndsopplevelser. Har fått med meg at hesten din ble frisk Brynja (eller som Vixi sier, den er symptomløs..)

Det som også er litt viktig å tenke over er at for dere virket det Brynja, men det behøver det ikke gjøre for alle, bare se på hesten til frik, om hun hadde prøvd noe sånt med Nakisca så hadde hun forlenget hestens pine utrolig masse!! Bare som en motvekt...

Guro
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  18:17:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
90% åpenhet og 10% sunn skepsis = lærdom.
Way to go Guro!
Gleder meg spent til å følge debatten og se hva slags svar og tilbakemeldinger som kommer fra "begge" kanter, og de som har en fot i hver leir sånn som Arwen.
:)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  22:05:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Guro: det er ikke meningen å være mot det i sånn forstand, jeg er ikke flink å skrive;) Men jeg vil at brynja skal skjønne at barfot ikke passer alt og alle.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  23:58:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Enig Stormy...

Det er også poenget jeg vil ha frem - barfot er ikke nødvendigvis det beste valget for alle hester på jorda. Egentlig mange grunner til det, og de fleste er vel nevnt i debattene vil jeg anta.

Uansett er riktig hovpleie et "must" for en frisk og velfungerende hest. Det holder ikke mål å støtte seg blindt på en teori uten å kunne se hvilke negative sider det også drar med seg. Ikke noe er bare positivt. Jeg velger å lytte til hva min hovslager sier, men tar også det med et forbehold. Jeg vet at han er dyktig, og jeg er superduper fornøyd - har brukt samme i over 10 år. Jeg sluker aldri rått hva folk sier - uansett hvor logisk det enn måtte synes å være. Ja, jeg er kritisk - jeg er nysgjerrig. Men jeg lærer... er åpen for alle muligheter i utgangspunktet, men velger selvsagt det jeg anser som best for mine hester.

Det jeg reagerer mest på ved barfottrenden er alle tall og statistikker. Jeg har satt meg litt inn i barfottrenden teoretisk sett, og jeg har satt meg inn i argumenter imot i fra ukyndige og kyndige. Men med hva som kommer frem i norske debatter så blir hele barfotopplegget ren skremselspropaganda - og DET er ingen heldig utvikling. Og mange av undersøkelsene vet man dessuten at umulig kan være riktige. Med tanke på dagens hester vil en slik undersøkelse bygge på feil sammenligninger. Som jeg tidligere har nevnt blir det feil å putte en (skodd) GP hest i sprang inn i samme undersøkelse for slitasje som en barfot turhest som tusler i skogen. Når noen samtidig fremstiller oss "skoere" som egoistiske idioter som "ikke vil" ha en frisk hest - da får jeg nok! Slike anser jeg som useriøse og helt uspiselige - men dømmer ikke barfotverdenen nord og ned av den grunn. For det er mye bra der, men ikke alt desverre.

Alt i alt mener jeg også at hovedproblemet med hestene som havner i slik statistikk er feil trening. Vi har lenge sett dressurtrenden som har hersket i mange år - teknikken med å holde foran og sparke bak. Bøyer hesten på nakken er alt bra. På sikt gir jo dette skader, fremfor alt i ryggpartiet - og det forplanter seg videre til resten av hesten. Og det er jo faktisk slike skader undersøkelsene forholder seg til.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 16/12/2003 :  23:01:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må henge meg på Guro; Vixi´s ord i signaturen er meget dype.

Jeg kan fortelle at Faustino nå har fått broddsko, og oppfører seg (nesten) som en unghest igjen. Is er noe av det verste han vet, og det har jo vært litt varierte temperaturer her nå i det siste.
Faktisk er han den eneste hesten jeg vet om som går som en åttiåring på isen. Han VET at han har fått brodder på, og slapper mye mer av.

For de barfotmennesker som lurer; Jeg har snakket med flere hovslagere om Faustino og muligheten for å la ham gå barfot. Jeg har sågar prøvd, og dermed påført ham mye ubehag.
Barfot er ikke noe for ham.
Hovslagerne jeg bruker, er blant Norges beste. De er overhodet IKKE opptatte av å på død og liv få skodd hestene, til tross for hva barfotfolket ofte tror. En god hovslager er barfotfilosofiens største støttespiller. Eller som Torkil Heidenberg sa; "Hvis hovslageren fikk drømmen sin oppfylt, ville han ikke hatt jobb lenger."

Mitt store poeng er at du må kjenne din hest. Faustino har svært dårlige høver, og dette, i sammenheng med store slitasjeskader og gikt gjør at han skal skoes resten av livet.
Jeg bedrer livskvaliteten hans ved å fri ham for de smertene (nok) et feilslått barbentforsøk ville volde ham. Å gjøre det motsatte vil være regelrett dyreplageri etter norsk lov; "Man skal ikke påføre hesten unødvendlig lidelse".

Du som hadde en barfothest på 24 år; Hvilken rase var den? Hadde den et langt og hardt liv som konkurransehest bak seg? Hadde den gikt?

Det er mange faktorer som spiller inn.
Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 17/12/2003 :  00:24:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må bare få si at det er veldig oppløftende å lese innleggene deres!
Så utrolig mye fornuft og gjennomtenkte avgjørelser noen av dere beskriver her, er virkelig bra for hestenorge, barfot eller ikke!
Mange hesteeiere velger som regel enkle utveier, eller "følger strømmen" hvis det er noe som skjer.
Her vises ansvar og kunnskap som er uvurdelig i omgang med hest, og jeg håper så mange som mulig leser og tar med seg lærdom fra begge leirer!

Hyggelig at noen kan argumentere for seg på en skikkelig måte, med argumenter man kjenner seg igjen i...
Syns selv en del av Strasser's tall er noe misvisende, og deler av boka blir litt vel dramatisk etter min smak.
Man må vel ta alt med en klype salt, tenker jeg, og heller sette seg inn i det som er relevant for oss og hestene våre her og nå!
Tyske toppspranghester har kan jo ikke sammenlignes med en turhest, som noen nevnte her... Det sier seg selv!

Vel, ha en god jul alle sammen!
Gleder meg til å følge debattene deres videre!
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  00:40:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Hadde en lang og interessant prat med smeden min idag - en svært oppegående fyr som er velansett og flink (Petter Spilling, hvis det sier dere noe).
Han er som de fleste andre smeder stor fan av barfot - i teorien. Har vært på kurs og forelesninger og har virkelig satt seg inn i dette. Har også etpar "barfotkunder" - i startfasen så umulig å si hvordan det kommer til å gå - som han ser til med jevne mellomrom.
Men grunnen til at han kun er fan i teori, det er fordi at det er så enormt krevende, både for hesteeier og hestens omgivelser, at han har sett at svært få klarer å gjenomføre det i praksis.
I et land med klima som vårt mener han at selv de mest oppegående og dyktige barfot eiere ikke kan bruke hesten 100% hele året igjennom, og at det ikke hadde vært gjennomførbart å ha feks en konkurransehest som barfothest. Med treningsmengde og underlag tatt med i betraktningen vil det være så godt som umulig å holde hestens høver i optimal stand.
Og jeg gjentar, ikke fordi det ikke er mulig, men fordi bla klimaet vårt "jobber mot oss". Jeg har også lest om den britiske rytteren som rider dressur på Grand Prix nivå på sine barfothester (som lever ute og i flokk hele året) - men det er verd å merke seg at dette er en livsstil som krever enormt både av hest og rytter, og at både klimaet og underlaget i England generelt er mye mer gunstig for et barfotliv.
Han kunne fortelle om hester som har vært barfot hele livet, men som allikevel blir sårbente jevnlig feks når sommeren er tørr og det blir hardt overalt eller nå på vinteren når fine turveier plutselig er strødd.
Selvsagt er det noen som er heldige nok til å ha turforhold som egner seg for en barfot hest, men flesteparten av oss vet hvilket steinrikt land dette er
Husker ikke alt hva han sa, men det var interessant å få masse barfot informasjon fra en reflektert og (overraskende?) objektiv kilde!
Det eneste negative han sa - og som jeg dessverre må si meg enig i - var at han synes det var synd at mange som gikk over til barfot var så ukritiske til sitt eget valg, og ikke reflekterte nok om hvorvidt de kom til å være i stand til å gjennomføre det til hestens tilfredstillelse, og ikke bare sin egen... Og dermed ga barfot et dårlig rykte!
Til ettertanke...
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  11:34:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Mange kloke ord elx.

Det som jeg ikke helt forstår er dette med konkurransehester vs turhester. Hvorfor sliter èn times riding på en myk bane mer enn to timers tur på asfalt, grus og terreng i alle gangarter (i mitt tilfelle 5)? I tillegg står jo våre hester på utegang og er i bevegelse hele døgnet på grus, utmark/fjell og innmark.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  12:15:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er mer snakk om at en turhest kan få lov å "tusle" når underlaget krever det, men en topptrent konkurransehest har et annerledes liv i forhold til bruk, tror ikke det har _så_ mye med slitasjen å gjøre...men nå kan det jo hende at jeg ikke fikk med meg alt alle har skrevet..

Forøvrig er det nå tre debatter om det samme her, og vi er de samme menneskene som skriver noe i alle tre..innmari forvirrende for min del...

Så hvis jeg svarer på noe som virker borti natta, så kan dere jo se på de to andre debattene og se om jeg svarer på noe derfra

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:16:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det med konkurransehester er vel at man gjerne ikke har "råd" til å miste noen treningsdager hvis hesten er sårbeint o.s.v. På enkelte hester blir det mye å "ta igjen" hvis de ikke jobbes gjennom på flere dager. Det blir selvsagt vanskelig å få hesten til å jobbe riktig også hvis den er sårbeint - tar man utgangspunkt i dressur så vil en sårbeint hest ikke bruke seg optimalt, med de utslagene det kan gi. En hest som er sårbeint vil nok også gå med en del spenninger i kroppen, og det ønsker ikke vi dressurtanter....

Enig med deg i antall debatter Guro... har litt vondt for å henge med i svingene selv med hvem som har sagt hva den ene og den andre plassen. Men siden vi stort sett er samme personer så går det jo på et vis allikevel...

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:31:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det er faktisk også mye mer belastende å gå på myk grusbane for en hest. PÅ sener og ledd. Du kan jo selv tenke deg at du skulle vasse rundt der... dette var litt out of topic, men men;)
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:38:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Ang det med forskjellen på tur og konkurranse hest så sa Petter noe fornuftig, nemmelig at det har med å ha et nogenlunde stabilt "grep" på underlaget å gjøre også.
En travhest skal sparke skikkelig fra, og rider man galopp, dressur eller sprang er underlaget ofte varierende. Feks går noen løp/klasser på gress, det kan være glatt, og i spranghestens tilfelle er det nødvendig med gressbrodder.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  00:40:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Ang. belastning på sener osv. bør det vel være best med optimal blodsirkulasjon vil jeg tro? På travhester tar man ofte av skoene før løp. Dessuten er grepet garantert bedre uten sko enn med sko.
En ferdig rehabilitert Barfothest er IKKE sårbeint. En del er det inn i mellom i ovegangsperioden. Faktisk så finner mange ut at ridebanen er det underlaget hesten fungerer best på i denne perioden.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  14:39:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Altså, finnes det en bedre løsning enn skoing når det gjelder gåing på asfalt. Frøya; bruker du boots? Har du noen som helst erfaringer med det? Jeg synest faktisk at hesten min fungerer så bra, at det vil bli for dumt å sko henne. Hvis jeg kun bruker boots når vi skal gå lenge på asfalt? Er det en bedre løsning?

Jeg tenkte meg blå og lilla i går kveld da jeg var ute å kjørte henne. Hun er jo så fornøyd!

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.