hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Den farlige generaliseringen (barfotdebatten)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Den farlige generaliseringen (barfotdebatten)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

ElleM

Skrevet - 10/12/2003 :  21:10:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er en av dem med en fot i begge leire. Jeg har en unghest som aldri har hatt sko på, og som jeg håper skal få forbli barfot. Dette er mitt lille eksperiment, for å se hvor lenge det går å la en vordende dresseurhest være "au naturel".
Vi er så heldige å bo i et område med lite is, så brodder er lite brukt. Jeg har også erfart barfothest på is, noe som fungerer greit med så lite is som vi har.

Men jeg har også en snart 18 år gammel hest med gikt og dårlige høver. Å bli revet med på "tilbake til naturen"-bølgen med denne hesten, vil føre til mye smerte og lidelse for ham. Å frata ham det gode, supertykke vinterdekkenet hans, og la ham stavre rundt med smerter både fra sårbenthet og gikt vil garantert forkorte livet hans drastisk.

Det er her generaliseringen er farlig. Alle vet at det er naturlig for hesten å gå uten sko og dekken. Men er det noen som tenker på at det heller ikke er naturlig for en hest å bli såpass gammel? Naturen er grusom, og hester, i likhet med mennesker, lever lenger nå enn da vi "streifet fritt" alle sammen.

Og som nevnt i debatten; skoingsspørsmålet kommer langt ned på listen over hva som er viktigst i hestens liv.

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2003 :  12:44:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ingen som tør å svare på dette da??? Men du har veldig rett, skoingsspørsmålet er ikke det viktigste - men en viktig del av hele hesteholdet. Om du er barfottilhenger eller ei, rir dressur eller kjører, har hesten på stall eller utegang - det sier ikke noe om hvor bra hestehold du har. Det er helheten som teller, og hva hesten selv forteller om sin tilstand ut i fra helse og humør.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2003 :  12:54:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jepp, dere har sagt det:)
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 11/12/2003 :  15:11:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det er sant! Jeg skal vere enig i at man må se på helheten! Men selv helheten kan bedres!
Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2003 :  15:21:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Å herregud... Barfot er ikke for alle! Alt kan vanligvis bedres, men tviler på at barfot og ingen dekken skaper en supersunn og frisk hest...
Gå til toppen av siden

hestepiå

Skrevet - 12/12/2003 :  18:46:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mangel på kunnskap som får deg til å si sånne ting, stormy.
Gjennomsnittsalderen for en skodd spranghest i tyskland er 8 år!!
99% av de blir slaktet pga hov/haltetsproblem. Grunnen til det er at ved å sko dem, tar en bort 70-80% av naturlig støtdemping. tenk deg da en 600 kg hest som lander på ett bein...
Det er bevisst at hester som har fått leve så naturlig som det går ann (hester er tross alt bruksdyr, og riding/køring er Ikke naturlig) lever mye lenger enn andre.

Skal være enig i at noen hester kanskje bør få slippe overgangsperioden, men det er snakk om veldig få.
Der er mange eksempler på hester (som i eksempelet til Arwen)
har hatt en mildt sagt jævlig overgangsperiode, får så å bli "mirakuløst" bra og levd lenge å vel etterpå. Det må profesjonelle barfot personer ta seg av derimot.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  19:38:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Synes det blir SÅ himmla feil å dra inn gjennomsnittsalder på tyske spranghester. At gjennomsnittsalderen er såpass lav skyldes neppe utelukkende at de går med sko. Vi har tidligere vært inne på emner som avl og holdbarhet - i tilegg kommer en ekstremt viktig ting; nemlig hva slags trening hesten er i.

Frafallet av spranghester ville sannsynligvis også vært stort om de ble holdt barfot. Det er veldig mange andre faktorer som spiller inn.

Du forholder deg til ditt tall som viser at 70-80% av støtdempingen forsvinner ved å bruke sko. Personlig har jeg fått helt andre tall, nemlig 30% - en stor variasjon. Hvem vet hva som er riktig?

Du sier også at hester som får leve naturlig lever lengere - og i samme åndedrag at ridning/ kjøring ikke er naturlig. Dra konklusjonen selv, de tyske spranghestene (som ble brukt som eks.) trenes.

Mennesket har "påført" et system med "unaturlig" utvalg - de som ikke holder mål sorteres vekk. Det er selvsagt synd, men fortsatt sant. De sterkeste overlever, og slik skal det også være i naturen. Alle villhester som fødes lever ikke som friske individer i 30 år de heller.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/12/2003 :  19:39:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Gjennomsnittsalderen for en skodd spranghest i tyskland er 8 år!!
99% av de blir slaktet pga hov/haltetsproblem.
Opprinnelig postet av hestepiå

Vet du hva gjennomsnittsalderen for en ikke-skodd spranghest i tyskland er? Og vet du hva prosentandelen på grunner til at ikke-skodde spranghester blir slaktet?

Det tror jeg neppe man har sikre tall på. Slike tall er egentlig ganske så verdiløse, for ofte sier de ikke særlig mye om sammenhengen. Hva er en spranghest egentlig? Og hva sammenlikner man med? Og hvem har gjennomført denne undersøkelsen? Er det i det hele tatt gjort en skikkelig undersøkelse? Ikke tro på alle tall dere ser rundt om kring. Det heter jo at det finnes tre typer løgner: Svarte løgner, hvite løgner og statistikk.

Det kan også være vanskelig å trekke nyttig informasjon ut av slike tall. Det er godt mulig at gjennomsnittlig levealder på spranghester er 8 år, men det er veldig vanskelig å vite hvilke faktorer som medfører dette. Det kan være skoing, mulig det. Men det kan også være for eksempel tidlig innridning, tidlig og hard trening og ensformig trening som gjør det.

Arwen: Det hadde vært fint om du kunne fortelle hvordan barfot-eksperimentet ditt utvikler seg.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/12/2003 :  22:48:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tusen takk Arwen !!
Jeg er en av disse "hesteløse" personer, og derfor kanskje ikke helt på rett sted når jeg uttaler meg i denne og lignende debatter.
Men jeg blir provosert når mennesker mener at om jeg kjøper meg en hest og ikke sporenstreks plukker av den sko, dekken etc og kaster den ut på utedrift, ja da er jeg ikke glad nok i hesten etc.
Når ikke å innse min, eller hestens begrensning skal være noe det gis kreditt for, da er vi selv med på å begrense en sport som alt lever innenfor forholdsvis dårlige og stramme rammer i Norge. (Her mener jeg da at Arwen har innsett "gamlefars" begrensning, og jobber utifra det )

En annen ting er "hestepiå" sitt tall;
Vil bare nevne et par ting, jeg vet sannelig ikke om du har hatt statistikk på skolen jeg, men har du hatt det så har kanskje du også funnet ut at statistikk kan vise omtrent hva vi vil..bare framstillinen er slik vi ønsker.
Altså kan din gjennomsnittelige levealder basere seg på svært "smalt" grunnlag.
Det kan være hester som er ridd inn for tidlig, hoppet på dårlig underlag, mange hester er solgt ut av Tyskland før de er 8!! Mange har ikke tid og råd til å få hesten sin bra igjen.
Slike tall skal før jeg tror på dem ha en god begrunnelse, og ikke minst de skal ha en slik framstilling at det ikke er noe problem å tro på sannheten i de argumenter som ligger til grunn...

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 12/12/2003 :  23:10:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du har gjort en helt riktig beslutning, Arwen.
Å beholde den friske unghesten uskodd, og ved å forsatt sko den gamle hesten, er etter mitt skjønn veldig fornuftig.

Det er ikke bare bare for en hest å gjennomgå en "tilbake til naturen-" prosess. Spesielt ikke for en gammel, syk hest. Den vil nok ha det bedre om en fortsetter å behandle den slik en alltid har gjort.

Gamle hester med gikt, har også mye vondt. Et varmende dekken kan kanskje virke lindrende på disse plagene, da de aktuelle områdene holdes varme. Kalde giktledd gjør vondt verre! Hvilke ubehag som kommer i tillegg, er en annen sak. Dersom hesten ikke protesterer mot dekkenet, og ikke svetter under, ser jeg ikke problemet med å bruke det i slike tilfeller!

Dersom plagene blir for store, er jo det mest humane å avlive den som en siste utvei, framfor å sprøyte leddene, bruke smertestillende e.l bare for å holde den i live lengre.

Gå til toppen av siden

alexandra-akademisk

» VIP

Skrevet - 12/12/2003 :  23:53:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har mine to lipizzanere på utegang, og tok av sko for 2 mnd. siden. Skal ikke snakke om andres erfaring, men for mine hester ser det ut til å gå kjempe fint. Overgangsperioden går veldig greit, og selv med 10 minusgrader er hestene helst ute om natten, uten dekken.
Jeg vil velge å påstå at utegang, fri grovfortilgang og barfot er veldig bra og sunt for hesten, hvis man har tilrettelagte forhold og hjelp av en dyktig barfot trimmer. Jeg tror at det ideelle for hestene er å få forholdene så naturlig som mulig, og legge tilrette for det. Jeg syntes det blir dumt når debatten mister fokus på det beste for hestene, og at det heler blir rakking av andres meninger. Hva er det beste for hesten, og ikke vår egen forfengelighet?
Gå til toppen av siden

elin
» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  10:45:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
1. Hestene kan jo ha dekken på selv om de går på utegang, man må se an hesten, og det er ikke bra for den å gå og fryse Gå til toppen av siden

elin
» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  10:48:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
1. Hestene kan jo ha dekken på selv om de går på utegang, man må se an hesten, og det er ikke bra for den å gå og fryse

Opprinnelig postet av elin

Ja, da klarte jeg jo det store =) hehe 2. Ikke alle hester blir sårbeinte heller når skoene blir tatt av, og personlig ville jeg ha prøvd om det kunne hjelpe en hest med gikt. Min hest ble barfot i en alder av 26, og jeg har ikke angret en dag!! 3. Mange som har hester barfot og likevel har dem oppstallet om natten. Og det uten problemer, de fleste har vel hestene ute om dagen???
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  11:16:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hestepiå: Mangel på kunskap har jeg nok, men jeg tror også jeg har tilstrekkelig mengde til å kunne uttale meg innen visse emner. Jeg vil også fortelle deg at det er UFATTELIG mye barring ute å går, hvilket kan umulig være bra for spranghestene. Å si at å sko hesten er å la den dø ung er noe forbanna pisspreik. Jeg blir utrolig oppgitt over noen av argumentene deres... De holder bare ikke mål...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  11:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Mangel på kunnskap har vi alle, men vi lærer...... forhåpentligvis!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  14:35:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
For hver gang jeg leser signaturen til Vixi, jo mer klar blir jeg over hvor sant det er...
Kanskje både vi som føler en viss begrensning i iveren etter å ta enhver hest skoene og alle som har en utemmelig iver på å klinisk rense Norge for hestesko bør lese den et par ganger...og tenke over hva som står der....

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.