hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Den farlige generaliseringen (barfotdebatten)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Den farlige generaliseringen (barfotdebatten)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  14:51:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Brynja.. har du sett over debatten på forumet til Ellen Ofstad? Står en del om boots der (bra/ dårlig m.m.).
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  10:51:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Altså, finnes det en bedre løsning enn skoing når det gjelder gåing på asfalt. Frøya; bruker du boots? Har du noen som helst erfaringer med det? Jeg synest faktisk at hesten min fungerer så bra, at det vil bli for dumt å sko henne. Hvis jeg kun bruker boots når vi skal gå lenge på asfalt? Er det en bedre løsning?

Jeg tenkte meg blå og lilla i går kveld da jeg var ute å kjørte henne. Hun er jo så fornøyd!

Opprinnelig postet av Brynja

Jeg bruker Oldmacs på frambeina når jeg skal på lange turer, spesielt hvis jeg vet vi skal på grus. Synes det er verst, for hun ømmer litt når hun treffer litt store skarpe steiner.
Ofte starter jeg uten boots, men har de med. Så tar jeg dem på etter en stund for å ikke slite for mye.

Men her i helga var det ei som skulle ri henne for meg da jeg var bortreist. Sansynligvis har de ikke festa den ene bootsen skikkelig, for den ble ødelagt etter kort tid. De tok av den andre også og fortsatte turen (på grus og asfalt). De var ute i et par timer, og det gikk helt greit. Fröya tok selv initiativ til å trave på grusen. Froya har vært uten sko siden september, så hun er helt i starten.

Så når du sier at hesten din fungerer barfot, forstår jeg ikke hvorfor du absolutt vil sko henne. Invester i et par boots heller. Det blir også mye billigere. Takler hun ikke asfalten, må du gjøre noe med underlaget hun lever på, og helst bruke henne så mye som det går på asfalt. Da vil den nye hoven som vokser ut tilpasse seg bruk på asfalt.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  12:22:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, jeg tror nok at jeg har vært "for snill" med henne når det gjelder bruken av henne. Hun går for mye og tusler med seg selv ute på beitet. Får nok bare legge meg i selen og få henne til å bevege seg på asfalten. Men jeg tenkte at jeg kunne bruke boots når vi skal ut på lange turer da vi må gå et stykke på asfalt. Det er kjekt å være borte en hel dag! Jeg synest til og med at det blir bedre resultat på hesten også når hun blir ridd på lange turer.. Det er ikke så gale med slitinga når vi bare går, og hun ikke trenger dra den tunge roadcartvogna. Hun får bare lov til å trave seint på grusen (der hun selv sier; dette klarer jeg) Har det problemet at hun bruker bakdelen for mye. Vips så er det ikke mer hæl igjen på bakhøvene. Jeg rasper jo tåa bak, så jeg trodde ikke det skulle være problemet. !? Jeg tror hun har gjort seg ett eller annet fordi hun er ømm i krysset. Dette har forplantet seg opp halsen. Jeg kjenner også at hun er "salrygga" når jeg rir henne. Men jeg har fått besøk av kiropraktor, og hun ble straks mye bedre. (han var her for andre gang i går) Tror det er en eller annen form for vridnig. Kanskje det har noe å si med det at hun bruker bakbeina så mye, eller om det kan ligge et eller annet i fremføttene som ikke er behagelig!?
Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  13:10:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hmm.

Kaldblodsvallaken her i stallen blir trenet for montè. I starten gikk han uten sko, men hun som trener han tok nok litt for hardt i, og han gikk for mye og for fort på grusen i forhold til hva han tålte. Han hadde da gått på et bløtt beite uten sko i flere mnd., og ikke vært trenet for løp på årevis. Han ble skikkelig øm i krysset og svaiet i ryggen når vi satte oss opp. Men i stede for å ta det med ro og la han få den tiden han trenger, skodde hun han... :-( Nå driver han å fyller i den ene bakfoten og er småhalt inn i mellom. Men trenes for fult for det (han er 12 år). Dessuten må vi ha hovslager støtt og stadig da han driver å tråkker av seg sko. Nå er han skodd med plater framme pga tynne, ømme såler....
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  13:20:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, jeg tror nok at jeg har vært "for snill" med henne når det gjelder bruken av henne. Hun går for mye og tusler med seg selv ute på beitet. Får nok bare legge meg i selen og få henne til å bevege seg på asfalten. Men jeg tenkte at jeg kunne bruke boots når vi skal ut på lange turer da vi må gå et stykke på asfalt. Det er kjekt å være borte en hel dag! Jeg synest til og med at det blir bedre resultat på hesten også når hun blir ridd på lange turer.. Det er ikke så gale med slitinga når vi bare går, og hun ikke trenger dra den tunge roadcartvogna. Hun får bare lov til å trave seint på grusen (der hun selv sier; dette klarer jeg) Har det problemet at hun bruker bakdelen for mye. Vips så er det ikke mer hæl igjen på bakhøvene. Jeg rasper jo tåa bak, så jeg trodde ikke det skulle være problemet. !? Jeg tror hun har gjort seg ett eller annet fordi hun er ømm i krysset. Dette har forplantet seg opp halsen. Jeg kjenner også at hun er "salrygga" når jeg rir henne. Men jeg har fått besøk av kiropraktor, og hun ble straks mye bedre. (han var her for andre gang i går) Tror det er en eller annen form for vridnig. Kanskje det har noe å si med det at hun bruker bakbeina så mye, eller om det kan ligge et eller annet i fremføttene som ikke er behagelig!?

Opprinnelig postet av Brynja

Du sier hun står å tusler for seg selv på beite. Er det bløtt der? Skal hun får sterke høver som tåler slitasje, må hun gå så mye som mulig på det underlaget hun skal brukes på. Oppbløtede høver som det gjerne kan bli her i Rogaland, er heller ikke særlig motstandsdyktige mot slitasje og andre ting. Selv om vi har lært at høvene må fuktes hver dag, er det forskjell på det og konstant vannbad. Kanskje hun må gå mere på tørt og hadt underlag. Selv har jeg vurdert å stenge Fröya inne i løsdriften på spon om nettene inn i mellom, for å tørke ut høvene litt.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/12/2003 :  00:24:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Beitet er faktisk ikke så mykt. Beitet består av både "natur-sand" (hard og myk), gress inne i "skogen" som ikke er sorpete og ellers noe sorpe der det ikke er trær. Hun er ikke stillestående, så hun får hvertfall bevegelse. Og hver dag må hun gå fra beitet til stallen. (event. bli ridd på tur) og gå tilbake til beitet igjen. Her er det jo både hard natursand, grus og singel hun må igjennom. Men dette er selvfølgelig ikke nok!

Jeg trodde ikke det skulle være pga av jeg har gått for fort frem. Hun har da vært barfot siden 8. februar. Hun har blitt brukt stort sett hver dag, men har ikke fått noe trening hun ikke tåler. Jeg tror mye av problemet er for lite trening. Jeg skal prøve nå med litt dressur (og kjøring i terreng) og se om hun ikke begynner å bruke hele seg (ikke minst ryggen! Forhåpentlig vis vil hun bruke frambeina mer også slik at hun ikke bare sliter ned bak..

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 24/12/2003 :  00:11:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fröya:

Ser du sier hesten din nettopp er blitt barfot. Det stemmer ikke helt... Hun er (var) forsåvidt vant til å gå uten sko. De forrige eierene (de fra Etne) Pleide å ta av dem skoa om vinteren, og som regel var de bare skodd på frambeina ellers. Ofte gikk de uten sko (uten at de ble noe særlig beskåret/spikket) store deler av året, og ble ridd ganske mye på asfalt, og ellers i svært varierende terreng, så høvene hennes har måttet tåle en del harde belastninger! ;)
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 24/12/2003 :  11:31:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fröya:

Ser du sier hesten din nettopp er blitt barfot. Det stemmer ikke helt... Hun er (var) forsåvidt vant til å gå uten sko. De forrige eierene (de fra Etne) Pleide å ta av dem skoa om vinteren, og som regel var de bare skodd på frambeina ellers. Ofte gikk de uten sko (uten at de ble noe særlig beskåret/spikket) store deler av året, og ble ridd ganske mye på asfalt, og ellers i svært varierende terreng, så høvene hennes har måttet tåle en del harde belastninger! ;)

Opprinnelig postet av caoperia

Takk for opplysningen!! Det forklarer hvorfor hun har så lite skader på høvene sine selv om hun er 15 år. Jeg har bare fått vite at hun gikk med broddsko også om sommeren, da de brukte henne mye i fjellet.

Merket forresten at hun hadde gått uten sko på is før her en dagen. Vi var ute på tur og inni mellom hadde det rent vann over veien som hadde frosset til is. Da trippet hun elegant over med små steg og sklei ikke i det hele tatt. Hadde tydelig vis funnet en teknikk for sånne utfordringer
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 25/12/2003 :  02:05:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Har et spørsmål her..

Siden rask trav heller ikke er en gangart hesten ville brukt i vill tilstand, så er vel det en gangart vi kan kalle "unaturlig", ikke sant?
Det har seg jo slik at travhestene setter bakbeina fremfor frambeina, og gir kraftige spark med bakbeina for å komme fremover.. Vil ikke bakbeina alltid bli raskere "nedslitte" enn frambeina da?
Det var bare en tanke..

Har hørt at folk har gode erfaringer med å smøre kronranden med honning for å få i gang veksten i høvene. Hva mener dere om dette? Har dere prøvd det?

Frøya; Er ikke høvene til hesten din nedslitte i det hele?

caoperia

Skrevet - 25/12/2003 :  17:55:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten setter "frambeina foran bakbeina," kalles det overtramp!
Dette er noe hesten gjør i alle gangarter, ikke bare i trav! Dessuten er raskt trav en like naturlig gangart som galopp eller skritt... Hesten kan jo galoppere raskt og skritte raskt også, så hvorfor skal det ikke være naturlig for den å trave raskt??
Det som er unaturlig med trav, er måten vi får hestene til å trave på, men det havner litt utenfor temaet her!
Hesten vil som regel slite høvene like mye om den traver som når den galopperer, og dersom den tråkker korrekt, uten å dra høvene etter seg e.l, vil ikke trav slite mer enn galopp. (avh. av underlag osv..)

Hestens bakhøver har jo en annen form enn framhøvene, så det kan hende de ser ut til å bli slitt fortere enn framhøvene, men at de faktisk slites like mye, formen tatt i betraktning.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 25/12/2003 :  23:40:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Er ikke helt enig med deg der. Jeg har aldri sett en villhest, men jeg kan aldri tenke meg at den trener på å trave raskt eller gå fort. Jeg tror en villhest velger å galoppere for å komme raskt frem.. (det er det jeg tror)
Jeg ser på hoven at den er nedslitt bak, men ikke fremme. Det kan jeg se, fordi bakhovene er helt "flate" under (dvs. ingen konkavitet) og dette er ikke bra for hesten i det hele. Hælen er veldig nedslitt, og tåa er IKKE for lang! Så har det seg jo slik at bakhøvene er hvite. For alt jeg vet kan det være med på å spille bakhøvene et puss.

Det er jo litt rart at fremhøvene ikke er nedslitte, men bakhøvene. Det må da være noe som gjør det!?
(jeg sitter aldeles fast her..)

Ellers kan jeg jo nevne det, at sålen er ganske tykk. Vi har arbeidet med høvene for å få sålen til å trekke seg opp. Jeg har lagt merke til at deler av sålen "løsner". Vi hoggde litt i det i dag (uten å ta noe av veggen) og det ser ut som om sålen har trukket seg opp under dette "døde" hornet. Kanskje det stemmer? Eller kan det være et lamellras? (Unni har en sprekk på ballen (sprekka er på en måte mellom hoven og kronranden..) samme side som der deler av sålen løsner under hoven..
ok, jeg gir meg! Nå ble jeg vanskelig i språket her..

Fröya

Norway

Skrevet - 27/12/2003 :  00:27:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Brynja; Fröya har noe lavere hæler enn skodde hester pleier å ha (en hovslager ville nok sakt at hun er for lav i draktene...) Men det er jo slik vi vil ha det. Jeg trimmer aldri hælene, men må stadig korte inn på tåa. Hun sliter framhøvene mer enn bakhøvene. Men dette tror jeg er individuellt. Ser at det er flere med travere på barfotlista som har problemer med at de sliter for mye bak. Både fram- og bakhøvene til Fröya får stadig bedre konkavitet. Det er vell ganske vanlig i overgangen at de først blir litt flate før lamellene strammer seg opp. Det har visst også litt med hvilket underlag hesten går på. Jeg bruker av og til boots på frambeina når jeg skal på lange turer på asfalt eller grus. Men prøver å bruke det minst mulig. Dette gjør at jeg ikke trenger å trimme så mye. Hører at mange barfotfolk trimmer flere ganger i uken og ikke har tid til å trene lenger. Jeg bruker heller hesten og trimmer ordentlig ca hver 4. uke, og finpusser litt inn i mellom.

Jeg har også hørt det med honning. Driver å prøver det ut nå. Ser faktisk ut som om det virker.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 29/12/2003 :  00:29:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg mener også det, at det er viktigere at hesten får bevege seg (slite høvene selv) enn at vi driver å trimmer oss ihjel. Hesten (tror jeg) får bedre fremdrift ved at vi rører høvene så lite som mulig (men så mye som vi må).
Nei, nå har vi jo prøvd plastikksko på den andre hesten her, og jeg er soleglad at jeg ikke tråkkte i den salaten! Hun viste tegn til at noe ikke var som det skulle. (Eieren kjørte henne på travbanen for et par dager siden. Da forstod hun at hesten (allerede) hadde mistet flyten i travet) Noe var fullstendig galt. Hun må jo bruke altslags belegg for ikke å tråkke seg (og hun har jo trangere beinstilling bak). I tillegg har hun fyll i bakbeina. Sånn var hun ikke før hun ble skodd.. Skoa ble tatt av -og hesten stod og nøyt det! ("endelig" tror jeg hesten tenkte med seg selv)
Det viser seg jo det -det virker en stund, men så går det den dårlige veien igjen.. Enda et bevis..

Nå har vi bestemt oss for å kjøpe boots. Vi skal trene dem, vi skal gå og vi skal gå. Denne gangen gir jeg meg ikke, nei! Når jeg ser på de flotte (for ikke å si sterke) høvene til nordlandshingsten her på stallen som aldri har vært skodde ser jeg jo at det faktisk går ann! Han løper på stein, han løper ned bratte skråninger, han hopper over trestammer i skogen sin, han har den beste pelsen av alle (har aldri hatt på seg dekken, og går ute hele tiden) Ikke et eneste lite sår engang har han på føttene sine! Han har det vi kaller veldig god kontroll over føttene sine.

Det er hvertfall en ting som er sikkert, og det er at jeg skal bedekke hoppa mi til sommeren. Dette føllet skal få være med mora si på turer på altslags underlag, og få sterke høver! Heller skal ikke føllet vasse i sorpebad i et frimerke. Jeg har aldri vært så sikker som nå, at barfot er bra for meg og mine hester (som prioriterer helse og velvære før alt annet!)

Får vel prøve ut det med honning jeg også!

karinpia

Skrevet - 23/01/2004 :  09:21:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen.
Her går diskusjonen livlig ser jeg, og som de gode hestemennesker vi er er vi fulle av forrakt for hverandres hestemeninger og påstander...sukk.

Jeg ser det oppfordres til å fortelle om førstehåndsopplevelser, og der kan jeg vel bidra litt.
Jeg har en kaldblods og en islandshest, som har vært hos meg i 2 år. Begge har vært skodd i 12-14 år før de kom hit. Jeg fortsatte med det, men begynte å se/høre om alternativer fordi jeg var lei av alle problemene de hadde med sko og høver. Nå har de vært barfot i 1 1/ 2 år, og går ute på andre vintersesongen. Det har ikke vært lett, det har ikke vært uproblematisk, men jeg har ikke angret. Så langt. Jeg har derimot lært utrolig mye om hoven, hovfunksjone, samspill og atders og helse. Jeg har på en måte skiftet fokus, og sluttet å tenke på hva hesten kan gjøre for meg og begynt å tenke på hva jeg kan gjøre for hesten. Nå har det gått 1 1/2 år som sagt. Jeg har lagt om til utegang, de går uten dekken, men har leskur å gå inn i. Grovfor av god kvalitet og litt vitaminer erstatter all bruk av kraftfor. Jeg bruker dem til (lange) turer, kjøring etc. Jeg har lyst til å prøve meg på distanseritt. Slik det utvikler seg nå, går det greit på alle underlag, og de er ikke ømme/stive lenger. Men det var de jo, og det var ikke så moro første vinteren. Omslaget kom jo da jeg begynte å sette meg inn i hvordan en hestehov bør se ut og hvordan alt henger sammen. Jeg har sett mange grelle eksempler på dårlig skoing og annen elendighet vi påfører dem, også på store velrennomerte rideskoler etc. Jeg pusher ikke mitt ståsted på noen, men jeg synes dette er veien å gå. At det øker hestens levealder, comfort og hovhelse er vel ikke noe å diskutere. Det er det masse forskning (utover Strasser) som sier mye om. Hvis dere er interessert i å lære mer om hva som kreves for å gå over til barfot og vil komme i kontakt med andre som kan hjelp så meld dere f.eks inn på yahoo sitt barfothestforum. Uten kontakten og bidragene fra dem hadde det ikke gått bra med meg tror jeg. Vi er 3-4 stk her nå med tilsammen 20 hester som går beafot på utegang. Tror ingen av dem vil tilbake. Men det er klart det er en kjempefordel å ikke stå alene! Jeg har også en (tøff) venninnne i Olso som nå som den eneste har tat skoa av sin sprang og dressurhest. HUn får mye pepper for det, og det burde være unødvendig....
Gå til toppen av siden

karinpia

Skrevet - 23/01/2004 :  09:40:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
PS: Leste om smeden som snakket varmt om barfot...beklager, men jeg kjøper det ikke helt. Det blir for mye bukken og havresekken.
Jeg har hørt det mange ganger, "ja barfot er best, men slik som du driver med din hest kan jo ikke du ha barfot hest"...Jo takk.
MEN jeg er helt enig i at en god og en dårlig smed/skoing er himmelvid forskjell!! Særlig dette med vinkler på skodde hester er av og til til å griiiine over! Jeg har sett mange kadaverhøver, og det er ikke hyggelig å tenke på hvordan denne hesten har hatt det...Og ikke vanskelig å skjønne hvorfor den ikke lever lenger heller i mange tilfeller.

Hoven er en del av hestens kretsløp, og er like viktig som lunger, lever og hjerte for å frakte slagsstoff og oksygen etc rundt i kroppen.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.