hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Den farlige generaliseringen (barfotdebatten)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Den farlige generaliseringen (barfotdebatten)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

silje-hero-embla

» VIP

Skrevet - 08/02/2004 :  17:45:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
hæy arwen!

sælvfølgeli, viss din 18 årige hæst har gikt, å næssn ikke klare å gå, bør den nok fortsætte me sko. tar du av skoan vil du risikere at han ikke klare sæ så altfor længe, da d medrægne mye leing på grus å hardt underlag å ta av skoan. e nok ikke sikker på at din hæst hadde klart sæ, men ganske mange 18-åringa har nok hælsa til "å gå tilbake til" naturn. trur d kommer litt mer ann på hælsa å formen til hæstn d gjeld.

men du får ha lykke til me unghæstn din! håpe d blir flere som lar unghæstan sine gå barfot

*silje&hero*
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/02/2004 :  23:34:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg lest de fleste innleggene i denne debatten, og jeg synes det er mange gode argumenter både for og imot her. Det virker som de fleste er enig i at det ikke finnes en absolutt riktig løsning som fungerer for alle.

Jeg har selv snust litt på barfot-informasjon på nettet, og pratet litt med noen hesteeiere som har barfothester. De fortalte at barfot var absolutt ikke noen dans på roser, røsk av skoa og hesten er kvitt alle sine plager over natta. Tvert imot.

For det første, fikk jeg veldig dårlig inntrykk av Strasser-metoden. Hun jeg snakket med hadde slitt mye med hesten sin, den hadde hatt mye vondt over lang tid. Hun gikk til slutt over til naturtrim, og hesten hadde vist mye bedring etter det. Da hun undersøkte nærmere, fikk hun veldig lite tilbakemelding om hesteeiere som hadde hatt suksess med Strasser, men hun fikk derimot høre om mange tilfeller som ikke hadde gått så bra.

For det andre, så forteller de at det er vanlig å ha en del (og opp til ganske mye) problemer med høvene i begynnelsen. Man kan risikere at det tar uker, eller i verste fall måneder, før hesten er i gang igjen, men det kan visst også gå ganske raskt.

For det tredje, så forteller de at det er problematisk med barfot på is. De verste dagene, blir hestene inne. Men iom at disse hestene går på utegang i store gode beiter, så er det relativt sjelden at dette skjer. Man kan evt. bruke boots.

For det fjerde, så blir hestene litt sårbeinte av og til, når årstidene skifter for eksempel. Men når hoven først er blitt en god barfothov, så går det ganske fort over.

Sist men ikke minst, som jeg såvidt nevnte, så har de jeg snakket med, hestene sine på utegang. De har bra plass å bevege seg på, og bra underlag. Slik holdes blodsirkulasjonen i gang, og varmeregulering og pels holder hesten varm hele året. De hadde naturligvis skikkelig uteplass med mulighet for hesten til å gå innunder tak.

Dette var hester som både har gått med sko før, og hester som ikke hadde det. I hvertfall en av hestene går i dressurtrening, og greier seg veldig fint selv med barfot og utegang.

Så hva har jeg lært av dette? Jeg er i utgangspunktet ikke negativ til barfot. MEN! Jeg røsker ikke bare av skoene på en hest uten å tenke på konsekvensene. Hesten bør gå på utegang for å kunne bevege seg, og holde blodsirkulasjonen i gant. Jeg må sette meg nøye inn i hvordan jeg skal ta vare på høvene til hesten min. Jeg må godta at jeg risikerer en lengre periode hvor hesten har vondt, og ikke kan gå i trening. For å gå i gang med denne prosessen, måtte jeg ha vært overbevist om at jeg ga meg i kast med en metode som er godt dokumentert, og som har sporbare resultater, at jeg har mennesker rundt meg som har mye erfaring med metoden, og som kan hjelpe meg hvis jeg får problemer underveis. Per i dag, synes jeg ikke at disse forutsetningene er der.

En ting som blir nevnt her, er at barfot kanskje ikke passer alle hester. Men det passer ikke nødvendigvis alle ryttere heller. For mange, blant annet meg hvis jeg anskaffer hest, er utegang ikke aktuelt slik min livssituasjon er i dag. For min del, vet jeg ikke om noe miljø som ligger slik til at det passer med mitt bosted, jobbsted og treningsbehov, og som tilbyr gode utegangsmuligheter. Det er mange som synes det er greit å ha hesten inne om natta av praktiske grunner. En del konkurranseryttere synes ikke det er greit å ha en hest med masse vinterpels som stritter til alle kanter, og som er vanskelig å holde ren når gjørma tar overhånd om høsten. De som kjøper en hest fordi de er interessert i å trene og å konkurrere, ønsker gjerne ikke å risikere at en sesong blir ødelagt av barfot-tilpassning.

Noen vil kanskje si at dette er egoistiske grunner, men det synes ikke jeg. Vi har hesten fordi vi er interessert i å bruke den. Hvis jeg kjøper hest, så kjøper jeg hest for å lære dressurridning. For å sette det på spissen: Jeg kjøper ikke en hest for hestens skyld. Derfor synes jeg at så lenge hesten har det bra i sin hverdag, så må hver rytter finne ut hva som passer for sin hest, OG for seg selv.
Gå til toppen av siden

lhharr

Skrevet - 09/02/2004 :  09:46:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
At dere ønsker å holde hest med det mål at de skal back to nature er veldig prisverdigt, og sikkert en ganske udmerket ide hvis du har en hobbyhest med begrenset bruk. Det er jo en løsning som med fører mindre utgifter og jobb for dig som hesteeier.
Men det er jo viktig å tenke på at mange faktisk har hesten for å bruke den seriøst på konkurrensebanen, hesten er da å betrakte som en atlet, og bør behandles deretter.
Med hensyn til skoing: de små barn i afrika går barbeint og lever enkelt og primitivt, og har lav levealder. Vi i vesten har en priviligert tilværelse, og lever lengere, med på lesset får vi dog andre skavanker, så som en stor utbredelse av kreft. Ingen ting er helt svart eller helt hvit, hverken når det gjelder hest eller mennesker, det er et spørsmål om å velge, og bruke sin sunde fornuft.
Ang utsagnet om at tyske spranghest ville ha det bedre uten sko:
De fleste tyske spranghest er store og tunge heste (lord Caletto er en vanlig størrelse i tyskland), hvis en så stor hest ikke har en 100% perfekt bygning og hovform vil de i løpet av kort tid med daglig trening få så skjev en beinstilling og slite vekk så mye av hoven at det vil være umulig å benytte hesten til det den opprindlig er oppdrettet til nemlig å hoppe. Mange av disse heste trenger faktisk å gå med sko og mange trenger også ringsko for ikke å slite vekk dragterne fulltendig, med halthet til følge.
Så igjen all respekt for dere som ønsker å gå back to nature, men dette er ikke en teori som kan benyttes på konkurrenseheste, det er derimot sikkert en utmerket måte å holde hobbyhest på en økonomisk og lettvin måte.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/02/2004 :  12:53:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

(...)
Noen vil kanskje si at dette er egoistiske grunner, men det synes ikke jeg. Vi har hesten fordi vi er interessert i å bruke den. Hvis jeg kjøper hest, så kjøper jeg hest for å lære dressurridning. For å sette det på spissen: Jeg kjøper ikke en hest for hestens skyld. Derfor synes jeg at så lenge hesten har det bra i sin hverdag, så må hver rytter finne ut hva som passer for sin hest, OG for seg selv.

Opprinnelig postet av eligj

Jeg er enig her...vi skaffer oss hest av egoistiske grunner...alle sammen, så enkelt er det jo bare!!

Guro (som bare ville gi sitt bifall..og sikkert får en del på nakken nå..)
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  14:59:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Hvem lkøper ikke hest av egoistiske grunner? jeg tror INGEN kan komme å si med 100 ærlighet at de kjøpte hest for hestens del :) hvis eigj guro og jeg får folk på nakken nå, tror jeg de menneskene skal tenke seg om en ganmg til. Men jeg tror faktisk at de fleste ikke hopper opp på nakkene våre og knekker dem.

Man blir lei i lengden, men på den andre siden disse evigvarende barfotdebattene gir oss mye kunnskap. Skal være litt usaklig nå: elx- visste ikke at petter var så fornuftig. he he, han er stort sett gasnke useriøs når han er hos oss.

ellers; barfotentusiast elelr ikke, hva synes folk om å ha hesten på beite uten sko? fra august til september/oktober, altså ca 1-2 mndhelt uten sko, er det postivt eller negativt for hestebena?

og for min del er ikke barfot et alternativ i det hele tatt. dessverre knaskje, men FIPO (gjeldene regelverk for islandshest og gangartskonkuranser) tillater ikke barfot. Enda. Alle hester skal være skodd med jernsko 20mm brede og 6-10 mm tykke. NULL slingriungsmånn elelr avikelser på dette.
Trist vil noen si, andre bare aksepterer. Slik som meg.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/02/2004 :  17:39:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Shilamon: Vet du hvorfor sko er påbudt i islandshest-konkurranser? Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  19:43:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Hei Eligj.. vet ikke om det er noen spesiell grunn annet enn likhet for alle og tradisjoner.
Men da skoing har en STOR rolle når det kommer til hestens bevegelsesmønster, løft og takt tror jeg det kan ha innflytelse. Før var det ikke noen vektgrenser på klokker bla, og mange ryttere benyttet seg av dette og la klokkene i bløt før konkuransen slik at de trakk til seg vann, ble tunge og hesten fikk mere løft (noe som gir høyere karakterer). Nåer det strengt, maks 300 g uansett sand vann elelr leire.
Kan hende sammenhengen med skoreglene er at alle hesten skal være så likt skodd som mulig for at hestene skal ha likest mulig forutsetninger. Som jeg sa i forrige innlegger det strengt på hvor smale/brede tykke/tynne skoene kan være. Det er også regler på hvor lange/korte høvene kan være.

Kan dessverre ikke komem med noe mer fornuftig svar enn dette. Men er vi heldig stikekr inemor hodet innom, hun er utdannet dommer og vet kanskje mer enn lille dommeraspiranten meg.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.