hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å Leie En Hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Å Leie En Hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

AinaVj

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  22:35:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig i deg, Spendas. Jeg bestemmer selv over hva jeg vil gjøre med hesten min, ingen skal komme her og lage regler om at feks jeg må leie henne i hodelag;) "Sånn SKAL det være"-regler har jeg aldri likt;)

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

Ikke at det jeg skriver nå har noe med saken å gjøre, men må bare nevne det.

Et ektepar prøvde å drive en slik stall hvor de ville at alt skulle foregå med hestene på dems måte. Det endte opp til slutt at alle flytta,og stallen er nettopp lagt ned. HahA

Ellers så har jeg i mitt tidligere hesteliv begått den tabben som trådstarter nevner med å se på hesten når den stopper, men aldri brukt pisk for å tvinge den fram igjen. Man lærer uansett av sine feil.

Når jeg leier min hest ut og inn på beitet, så må jeg ha leietau med kjetting. For det går ikke an å styre henne uten. Om jeg leier henne på tur, liker jeg å ha kapsun. Eller så går det fint å leie i bare grima og vanlig leietau. Og det samme om vi skal ut og inn fra ridehuset.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Stall Flø

» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  23:42:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si en ting før jeg skriver hva jeg gjør: At en skal se an på hestene hvilke som trenger hodelag eller ikke for å bli leiet ut kan man bare enkelt å greit ikke gjøre!! På slike staller hvor dette er påkrevd, er det som regel flere personer som håndterer hestene, og en hest kan oppføre seg ulikt ut fra hvilke person som håndterer de, og for at ingen skal ta seg friheter, må en ha slike regler... På samme måte som at " på dette ridesenteret får ingen ri i hallen uten hjelm... " ( et lite døme der ).. MEN: er helt enig i det med hvordan vi reagerer på hesten sin reaksjon!! Vi har MYE å lære innen språket Equus!! Mine hester skal kunne leies etter bare grimen ( uten grimeskaft ), men for sikkerhetsskyld bruker jeg leietau med kjetting over / under nesen, da jeg har unghest ( fullblods i en fjordhestkropp ) som skal hoppe og danse for det minste lille løvet over veien, og for å være sikker på at jeg har kontrollen skal hun finne på å løpe. Har en hest først lært seg at den kan slite seg fra en person kan en garantere at den vil gjøre det igjen! Og i tillegg gjør jeg det for MIN egen sikkerhet! Har hatt hest siden jeg var 3 år, og min far har alletider hatt en regel:
Det finst mange fine hester, men bare en av meg!! Og dette følger jeg helt ut i alt jeg gjør... Kan alltids kjøpe meg ny hest om noe går gale, men jeg får aldri livet mitt tilbake!!!
Gå til toppen av siden

Team-Tunette

Skrevet - 13/12/2006 :  20:48:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTeam-Tunette  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTeam-Tunette  Svar med kopi av melding
Jeg leier omtrent alltid med hodelag på tur,(kun på tur, ikke fram og tilbake fra paddock ol.)for uansett hvor godt man kjenner hesten sin, kan det alltid komme noe som kan skremme/uroe hesten, og hvis den da begynner å løpe, har ikke man så mye å stille opp med. Og hvis man da mister hesten på tur, kan den jo både bli påkjørt og alle mulige grusomme ting, og da syns jeg at det er bedre å være på den sikre siden og ha på hodelag på tur, istedet for å ha bare grime og leietau, og ikke ha så mye kontroll hvis noe skulle skje:) Dette er noe jeg mener da, men skjønner alle som mener at det høres kjempe dumt ut å leie med hodelag fordi dere har så snille og rolige hester. Så mener ikke at dere tar "feil" elns altså;) Også har jeg hørt at man heller skal ha kjettingen på leietauet under nesten istedet for over, fordi hvis du skulle komme til å nappe til veldig hardt, kan man skade, i verstefall, brekke nesebeinet..Jeg har aldri erfart no sånt, men tror faktisk det kan gå ant..

Helga

The voice in my head told that I'm NOT crazy!!

- Www.Uglem92.Piczo.Com -
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 14/12/2006 :  19:59:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
På de spreke vinterdagene bruker jeg kjettingleietau. da tar jeg det alltid under - syns det ser så himla vondt ut å ha den over... Gå til toppen av siden

Bol Prins

» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  10:44:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må du leie hesten din med hodelag, ja da vil jeg si du har et problem.

Hesten min er også en "gammel" traver, og jeg tror han kan være like sprek som en galopphest iblant.Han leier jeg bare i grime, evt taugrime.
Han er sånn at han følger etter meg , uansett hvor jeg går. Grime og tau er egentlig unødvendig på han. Men jeg bruker det, for jeg syns det er uansvarlig og IKKE gjøre det. En hest er et dyr, og kan skvette uansett hvor trygg den er.

Hesten min var ganske uhåndterlig når han kom, da kunne jeg ha problemer med å leie han, og han pleide å løpe foran meg. Har trent mye på viking av trykk. Tillitstrening. "leker" gå gjennom trange steder, vifte med plast osv. Og nå har han blitt mye tryggere.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  03:08:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som er kommet frem i denne tråden, er vel at de fleeeeste av oss har "gullunger", som ville bli dødelig fornærmet hvis de fikk på seg hodelag når de skulle leies.

Men jeg har altså vært på Starum noen ganger - og der er hodelag-leiing obligatorisk.

Og så har jeg vært på en del utstillinger med hingster - og kan LOVE at det er nødvendig med både hodelag og div. andre innretninger - for å holde styr på gutta boys. Mens noen av hingstene er rolige og greie, så finnes det andre som skal "ta" alle konkurrenter, og lager et skikkelig styr. Da har det absolutt vært nødvendig med hodelag - OG to svære, sterke mannfolk som "hang" i hver sitt leietau, på hver side av den vrinskende og tildels steilende "gromguten"...

Så det er ikke heeelt uten grunn at man enkelte steder "ber" om at hestene leies i noe mer enn grime. Selv jeg ville få problemer med forsikringsselskapet hvis min gamle, snille og rolige dame - en uvakker dag skulle bli skremt og stikke avgårde - og enten skadet seg selv eller en annen person - ja, kanskje smelte en hov inn i en bil, en bjeffende hund - eller en barnevogn.....

Så selv om jeg selv altså er så "uansvarlig" at jeg leier i "bare grima" - og kan påstå at "ingen skal fortelle meg hvordan jeg skal leie min hest" - så KAN det være nyttig å ha tenkt igjennom en del "vorst scenarioes".... - som jeg nå ikke gidder å finne på - men som sikkert flere av dere kan gi eksempler på.

Det gjelder tre S-er når det gjelder hest: Sikkerhet - sikkerhest OG sikkerhet.....

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 18/12/2006 :  07:23:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg ikke forstår: Hvorfor er det helt greit å leie i grime med kjetting, eller i hodelag, men allikevel er taugrime så lite brukt og mange virker skeptiske til taugrime.
Taugrime er lett og smidig og kjennes ikke av hesten ved slakt tau. Om hesten tar ut slakken av tauet gir taugrime et tydelig press som er lett for hesten å forstå og forholde seg til.
Kjetting må da være mye mer ubehagelig/smertefullt og den gir ikke så lette signaler til hesten som en taugrime. Noen hester kan begynne å bråke mer med kjetting over nesa fordi de blir usikre og vet at det kan gjøre vondt om det nykkes i tauet. Så tripper de anspent av gårde med hodet i været.
Jeg vil aldri binde hesten min i hodelaget og tøylene i bittet gir bare riktige signaler om de kommer fra "riktig vinkel" : altså bakfra. Om hesten danser rundt og snur seg mot deg/rygger vekk fra deg, vil tøylene gi vedlig uklare signaler. Jeg vil ikke ødelegge all jobben jeg har gjort med ettergift til tøylen og å unngå at hesten min er redd for munnen sin ved å risikere å stå å dra i tøylene mens hun prøver å stikke av på bakken. Hestens munn er følsom og fortjener klare enkle signaler uten smerte eller usikkerhet.
Jeg trente hesten min med taugrime og lærte henne hva som ble forventet av henne på bakken. Jeg er overbevist om at taurime er det beste redskapet til å lære hesten folkeskikk og regler for oppførsel fra bakken, og det beste å leie hesten i (med leietau da så klart). Taugrime er ikke smertefull eller brutal (slik jeg synes kjetting kan være) men den er tydelig og lett å forstå for hesten. Det er en grunn til at den brukes av NH folk. Smerte/redsel for smerte tilsvarer støy i kommunikasjon med hesten og gjør alle vanskelige situasjoner værre.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  12:03:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare legge til at jeg ofte ser folk som binder hestene på stallgang eller i vaskespilt i BITTRINGENE! Det er ekstremt farlig - tenk hvis hesten plutselig blir skremt og hiver hodet bakover, da vil hele bittet vrenge seg og hesten vil trolig få eg skikkelig smekk. huff, får helt vondt når jeg tenker på hva som kan skje... håper ingen her gjør eller har gjort dette... Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 18/12/2006 :  14:17:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det jeg ikke forstår: Hvorfor er det helt greit å leie i grime med kjetting, eller i hodelag, men allikevel er taugrime så lite brukt og mange virker skeptiske til taugrime.
Taugrime er lett og smidig og kjennes ikke av hesten ved slakt tau. Om hesten tar ut slakken av tauet gir taugrime et tydelig press som er lett for hesten å forstå og forholde seg til.
Kjetting må da være mye mer ubehagelig/smertefullt og den gir ikke så lette signaler til hesten som en taugrime. Noen hester kan begynne å bråke mer med kjetting over nesa fordi de blir usikre og vet at det kan gjøre vondt om det nykkes i tauet. Så tripper de anspent av gårde med hodet i været.
Jeg vil aldri binde hesten min i hodelaget og tøylene i bittet gir bare riktige signaler om de kommer fra "riktig vinkel" : altså bakfra. Om hesten danser rundt og snur seg mot deg/rygger vekk fra deg, vil tøylene gi vedlig uklare signaler. Jeg vil ikke ødelegge all jobben jeg har gjort med ettergift til tøylen og å unngå at hesten min er redd for munnen sin ved å risikere å stå å dra i tøylene mens hun prøver å stikke av på bakken. Hestens munn er følsom og fortjener klare enkle signaler uten smerte eller usikkerhet.
Jeg trente hesten min med taugrime og lærte henne hva som ble forventet av henne på bakken. Jeg er overbevist om at taurime er det beste redskapet til å lære hesten folkeskikk og regler for oppførsel fra bakken, og det beste å leie hesten i (med leietau da så klart). Taugrime er ikke smertefull eller brutal (slik jeg synes kjetting kan være) men den er tydelig og lett å forstå for hesten. Det er en grunn til at den brukes av NH folk. Smerte/redsel for smerte tilsvarer støy i kommunikasjon med hesten og gjør alle vanskelige situasjoner værre.

Opprinnelig postet av frkelin

Veldig enig
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  16:11:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
hm, godt poeng frkelin, med at tøylesignalene blir annerledes. det hadde jeg faktisk ikke tenkt over! (annet enn langt bak i hjernen kanskje.. )
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/12/2006 :  00:30:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, man må ikke binde en hest i hodelag - DET kan bli meget farlig.
Da må man enten sette på en halsring eller en grime utenpå.
Og ved frakt er det omvendt, da må man ga grima under hodelaget - om man trenger det for å få hesten ombord.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 19/12/2006 :  06:43:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man ikke må binde en hest i hodelaget - det er vel alle enige om - hvorfor er det da tryggere å leie hesten i hodelag? Hvis den slår seg vrang i hodelaget skal den jo ikke sitte fast!

Vi hadde en hingst i stallen og den ble så mye mer lydhør og oppmerksom når vi leide den i taugrime. Det var ikke nødvendig å rykke i tauet, bare riste litt så hadde du oppmerksomheten.
Jeg har trent unghester og hester uten manerer i taugrime og langt tau. Om de prøver å gå fra deg er det lett å gi dem plass til å bevege seg, samtidig som de må snu seg etter tauet og heller gå i sirkel rundt deg enn å løpe vekk. Taugrima gir press rundt hodet og ikke bare over nesa eller inne i munnen og lærer hesten å vike for press fordi den er så tydelig i forhold til hvor presset kommer ifra uten å være vondt. Hesten er et byttedyr og dersom den sitter fast i munnen eller får vondt over nesa av kjetting vil den bli redd og ha vanskelig for å lære.
Det gir heller ikke entydelige signaler. Om hesten snur seg mot deg og du leier den i hodelaget vil et vanlig todelt bitt bøye seg innover i munnen til hesten og skyve den vekk fra deg. Om hesten hiver hodet opp vil et todelt bitt bøye seg opp i ganen på hesten og hesten hever hodet høyt opp for å unngå presset i ganen - som dermed øker og gjør hesten redd og forvirret.
Nå gjentar jeg meg selv, men jeg forstår ikke hvorfor taugrime har fått så dårlig rykte i Norge.
En annen fordel er at om du skal leie mange hester er det lett å bruke samme taugrime på mange hester av nokså forskjellig størrelse.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 19/12/2006 :  12:54:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
bruker taugrime på leietur av og til. men når jeg leier til og fra paddock må han ha grime (regler for alt her i verden). altså må ha grime når han står i paddocken. Så da er det liksom enklere å bare hive på han den... men som regel er han grei da. men har opplevd at han er sprek når han skal inn om kvelden, hehe! Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 21/12/2006 :  23:38:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde/har aldri leid med hodelag/bitt verken på tur, hjemme eller på stevner. Jeg har alltid leid med grime (westerngrime/taugrime) og langt tau. da føler jeg meg tryggest:) Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2006 :  23:54:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
ut av ren nysgjerrighet: hva er det med taugrime som ikke en vanlig grime har? altså, en vanlig grime gir vel press både på nakken og nesa, eller? kan noen forklare prinsippet?
jeg gjentar; jeg bare spør for å lære, ikke for å kritisere

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.