hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å Leie En Hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Å Leie En Hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Spendas

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  16:24:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det jeg mente var ikke at det trenger å være noe galt med HESTEN. Jeg tenkte heller på det at vi ikke bør basere kontroll på fysisk styrke gjennom bittet eller andre hjelpemidler. En mulighet er jo å holde seg på et inngjerdet område til man faktisk har såpass kontroll på dyret.

Opprinnelig postet av gladhest

Så du mener da at hesten aldri skal få komme på beite...? Det er jo faktisk der den får ut mesteparten av energien sin... (i dette tilfellet, da den ikke kan bli ridd i store perioder)
Det er ikke snakk om å ha kontroll eller ikke, men hvis hesten finner på at den vil springe, så har man ikke sjangs til å holde bare med grime og leietau.. Og det tror jeg ikke gjelder bare denne hesten akkurat... Trenger ikke akkurat å tviholde i tauet, men ha en vis mulighet til å holde hvis hesten finner ut at den vil springe! Hvis jeg vet at hun har en rolig periode bruker jeg såklart ikke hingstebitt!
Dessuten har vi påbud om å leie på tur med hodelag i stallen vår, en regel jeg syns er veldig grei!

Opprinnelig postet av Western Viking

Heh?? Hvem har sagt at ikke hesten skal komme på beite?? Tror nok ikke det er det gladhest mener, men at du skal øve på å LEIE hesten på et lite område.

Påbud om å leie med hodelag?? Er det mulig at noen andre skal bestemme hva du skal leie hesten DIN i??

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/11/2006 :  17:20:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dessuten har vi påbud om å leie på tur med hodelag i stallen vår, en regel jeg syns er veldig grei!

Jeg forstår at på hestesentre har man endel regler basert på sikkerhet. Men hva gjør man da med unghester som ikke har lært å ha bitt i munnen enda, eller som ikke bør det, fordi den ikke har fått sjekket munnen sin ? Eller voksne hester som aldri har hatt bitt i munnen, eller som har så dårlig erfaring med bitt at man aldri mer vil sette bitt i munnen på den... bytter stall ? .. (Det hadde vel igrunn jeg gjort, da en stor del av hesteholdet mitt foregår uten bitt )
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  17:46:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er det jeg også tenker på (utenom det rene prinsippet at JEG vil forbeholde meg retten til å bestemme hvordan min hest skal håndteres).
Hva med UNNTAKENE? De som ikke kan/vil bruke bitt? De som kanskje er mye tryggere å håndtere i grime? Og hva med de som ganske enkelt har NULL problemer med å ha hesten bare i grime?

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  18:25:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Leier aldri i hodelag jeg heller (for å svare på T.boysens innlegg). Ser ingen grunn til det... Rir t.o.m i grimen også, men det trenger vi ikke diskutere her:p

Skulle jeg leid en ukontrollerbar hest, kunne jeg selvsagt tatt på hodelag for å få bedre kontroll, men på "vanlige hester" leier jeg naturligvis i grimen. Både på tur, inn fra beite, på stevneplassen osv

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  21:18:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Har ikke hesten min på ridesenter... En liten privat stall med 9-10 hester.. Grunnen til at den regelen er der er sikkert fordi stallen før ble drevet av en familie hvor barna holdt på med ponniene, og da var vi mest "barn" og ungdommer der, såklart under tilsyn av voksene.. Det er jo en selvfølge at de da vil at barna sine skal ha kontroll over hestene..
Men jeg ser liksom ikke problemet med å ha en sann regel, siden den alltid har vært der
SÅKLART bruker vi ikke bitt på hester som ikke har blitt vendt til å bruke bitt eller av en eller annen grunn ikke skal ha bitt i munnen!!!! (hallo...)
Som sagt en privat stall, og da går det ann å se litt mellom fingrene og se ann på hestene.. Nå er vi mest voksene der, så nå er vi ikke så nøye på det lenger for vi vet hvordan hestene våre oppfører seg, men jeg syns småjentene i stallen skal leie med hodelag.. Selv kan jeg leie hesten min overalt uten hodelag, for han tørr ikke gå noen plass alene.. Men hvis da de småjentene ser det, så blir det et skikkelig styr.. Må være likt for alle...

Og spendas:
Dette har ikke noe med at hesten er vanskelig å leie! Hesten er 15 år og så godt skolert som det går ann å få henne..
Som jeg har skrevet flere ganger før så har hun sine mega spreke perioder, og det nytter liksom ikke med leie trening da! Men jeg pleier liksom ikke å leie henne på tur når hun er sann, da rir jeg istedenfor.. Men fram og tilbake fra beitet bruker jeg hingstebitt fordi hun er så utrolig ivrig når hun vet at hun får komme ut og springe...

Så det så Ingenting å hisse seg opp over

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  21:31:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hisset meg ikke opp, jeg bare stilte spørsmål ved det.
Men jeg HADDE derimot hisset meg opp dersom noen hadde som regel på en stall at jeg måtte leie MIN hest i hodelag! Men det er en annen sak...

Og det er mulig jeg ikke skjønner greia fordi jeg aldri har hatt så store problemer med å leie hest i grima. Har jo såklart vært noen som har vært verre enn andre, og noen har man "slåss" litt med, men alt har jo bedret seg med trening...

Men dersom en hest er skikkelig veloppdragen, vil den ikke da holde seg ved siden av deg, der den får beskjed om å være, selv om den har LYST til å løpe? Skulle jo tro det? Det er jo det som er saken i all trening? Hesten kan ha LYST til å gjøre noe, men det er du som bestemmer, liksom...

(Og dette er ikke noe personlig angrep, ei heller hisser jeg meg opp, jeg bare SPØR... )

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  22:22:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Hun er gammel galopphest, og hun er alltid ivrig når hun skal noe, men så og si alltid går hun ved siden av oss som et lam likevel..
Men i perioder hvor da denne ivrige fullblodsen ikke kan få ut energien sin ved hjelp av mosjon pga utalige skader, så blir hun sann.. Hun er jo ikke skapt for å stå i ro! (Og det er mange skader det er snakk om..)
Er det ingen andre med en sann hest her..?

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  22:28:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, det er det vel sikkert.
Har "bare" gammel traver, jeg, da.. Han kan jo stresse endel, han også, men kan leies i sytråd likevel.. Men nå er han ekstremt "høflig" av natur, så jeg har vel vært litt heldig med ham da.

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  22:33:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Hesten min også er gammel galopphest, men han trenger jeg ikke leietau på en gang.. Så hester er veldig forskjellige da...
Men foretrekker uansett hodelag jeg, for man vet aldri..

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/11/2006 :  00:48:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også en hest jeg omtrent ikke trenger å bruke noe som helst på for at hun følger pent med.
Ja, de fleste hester ER snille og greie, og ingen problemer med å leie i grime.

Men så har man disse som går tilværs for det minste og raser avgårde - da nytter det ikke med bare grime.

Og det er nok ikke så mange av dere som har vært på kurs på Starum, for der er det ikke lov å leie hest i grime - så jeg tok bare eksempelet herfra - når det gjaldt å ha sikkerhetsregler.

Og hmmm - jeg har nok ikke leid en hest i hodelag siden....... (snakk om å kaste stein når man sitter i glasshus...!)
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 20/11/2006 :  00:52:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og hmmm - jeg har nok ikke leid en hest i hodelag siden....... (snakk om å kaste stein når man sitter i glasshus...!)

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hehe.. Fort gjort..

Vet jo de har sånn regel både her og der (inkl Starum), men uansett om så kongen selv måtte mene at det var best, så synes jeg fortsatt det er like latterlig å si at "Sånn SKAL det være", og ikke se det an fra hest til hest.

Men det er nå bare min mening...

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  01:05:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Enig i deg, Spendas. Jeg bestemmer selv over hva jeg vil gjøre med hesten min, ingen skal komme her og lage regler om at feks jeg må leie henne i hodelag;) "Sånn SKAL det være"-regler har jeg aldri likt;)
R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 25/11/2006 :  20:31:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må først si meg veldig enig med debatt-starter her!

Det med å leie hesten med hodelag/bitt... Er ikke en falsk trygghet? Det er dessuten farlig hvis hesten skulle komme seg løs fra deg, og det klarer de hvis de absolutt vil.

Jeg har aldri måttet leie en hest med hodelag/bitt. Det skal fortelles at jeg ikke leier andres "uoppdragne" hester. Jeg leier med grime og leietau, men jeg passer på dette:

1. At grima passer!

2. IKKE FESTE tauet under, men på siden av grimen. Hvis man har festet tauet under, så legger hesten hele vekta på når den stikker, og man har ikke sjans til å holde igjen (kanskje derfor mange går over til hodelag...) Hvis man derimot har festet leietauet på siden av grimen, så må hesten snu hodet i det du holder igjen tauet. Der hodet til hesten går, der må resten av kroppen følge. Det er her viktig å ikke ha et kort leietau, men gjerne et som er lengre enn de som er vanlige. Og leiing uten leietau.... it speaks for it self.

3. Det er viktig med atferdstrening og lære hesten å gå pent i band! Mye ekstrautstyr vi setter på hestene fordi vi ikke orker eller vet hvordan vi skal ta tak i et problem.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/11/2006 :  04:14:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehh - bare for å si noe om å leie i hodelag: Man har selvfølgelig ikke tøyler på. Noen foretrekker å ha en deltakrok under bittet og feste leietauet her, mens andre foretrekker å feste leietauet i den ene bittringen. Man har også som oftest panikk-krok på dette leietauet.

Man altså: 99 av 100 hester funker aldeles utmerket med å bli leiet i grime, og jeg er slett ikke den som skal "formane" noen, da jeg selv bare leier i grime - ehh, ja jeg kan uten problem bare ta lugg- eller màn-tak, så tusler hun snilt med. Og hysj, hysj - jeg kan begå den "kardinalsynd" å ri henne bareback og i bare grima - men DET er det BARE jeg som gjør med henne...

Har sett litt av hesteutstyrsbutikker i det siste, og har notert meg at leietau med "håndtak" (løkke i enden) knapt er å se lenger, og det er bra. For det å bli hengende etter en hest etter laietauet er meget farlig. Man MÅ ha muligheten til å kunne slippe tauet øyeblikkelig hvis hesten "tar ut".

Dessuten har jeg sett at "flate leietau av kunstfiber" også er "uuut" - nå er det løst tvinnete tau i bomull (hehh - i de mest fancy farger) som gjelder. Det er også bra, for da får man ikke brannsår i neven når/hvis hesten røsker til.

Mitt "bitte lille råd" da, er å knyte en enkel knute i enden av tauet - da har man en ørliten sjanse til å få et lite "tak" i tauet, før det evt. forsvinner sammen med hesten....
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  18:27:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
aldri leid med hodelag, ikke til beite, på tur eller noe..

men kan ha kjetting over nesa, på hester jeg vet kan være vriene..
Har det faktisk på min egen når vi leier tur, bare for å være på den sikre siden..
tror ikke jeg hadde følt meg like trygg med hodelag, men hver sin smak;)

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.