hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Angrep meg under longering=S
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Angrep meg under longering=S
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Annipanni

» VIP

Skrevet - 07/01/2007 :  15:55:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ei skjønn hoppe på 4 år som er snill dagen lang...utenom longering!
Hver gang jeg longerer henne i longeringsbanen (uten line) så oppfører hun seg litt respektløs i begynnelsen. Hver gang jeg vil få tempoet litt raskere, så tar hun noen sure bukkesprang av og til. "jaja, hun er tross alt i trass-alderen og ei hoppe", tenker jeg.
Men igår tok hun helt av!
Jeg longerte henne som vanlig, og bukkesprangene kom en etter en hver gang jeg skulle få tempoet til å stige. Prøvet Join-Up metoden, og når det ikke gikk som det skulle, så sendte jeg henne videre i ringen. Gjorde dette et par ganger, men uten hell. Hun ville ikke komme inn til meg, så da sendte jeg henne videre i ringen. Etter et par ganger med slike forsøk, krevet jeg mer av henne.
Da kom sjokket!
Hun la på øyrene og flekket tenner og sprang mot meg! Da jeg jaget henne vekk med pisket, snudde hun rompa og prøvet å sparke meg. Det var like før kan du tro!!
Jeg jaget henne litt rundt i ringen, og når hun galoperte i sporet senket jeg pisken. Jeg prøvet å få henne inn til meg...igjen...men det gikk ikke=p
Sendte henne videre og pisket til for å få tempoet raskere.
Hun klikket igjen! La flatt på øyrene og sprang mot meg.
Etter dette måtte jeg bare gi meg...

Det er bare i longerings-ringen dette kan skje. Ellers er hun en engel på 4 bein! Utrolig snill, men sta på mange områder=p

Hvorfor oppfører hun seg slik når jeg longerer henne? Hun er jo så lydig og snill ellers.
Noen tips til øvelser der jeg kan få tillit og respekt fra henne?

solanju

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  17:05:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg tror kanskje at hun føler at du er litt uklar på hva som er hensikten din med henne under longering. derfor får du denne oppførselen, som jeg tror handler mer om forsvar enn om angrep. jeg ville derfor latt longeringen ligg litt intil vidre, eller fått hjelp av en proff til akkurat dette. en ting er hva du sier til henne at hun skal med munnen, en annen ting er hvordan hun oppfatter hva kroppen din sier. Tydeligvis er ikke dette helt samstemt akkurat nå.
Kan det være sånn at du blir litt usikker på hvordan du skal gjøre det når du longerer, eller at du tenker mye på hva som kan gå galt. Alt du tenker gjenspeiler seg i kroppsspråket ditt til hesten. hesten min feks HATER at jeg tømmekjører han, fordi jeg er så usikker på dette med tømmekjøring, og knoter det til, i stedenfor å være en trygg leder.
Hvis du har en paddock eller et hjørne av innhegninga som er ganske flat, syns jeg at du skal lage en enda mindre plass inni der. den bør være stor nok til at hesten kan galoppere, men liten nok til at du slipper å løpe livet av deg.
Her inne skal du og hesten være frie. Ingen liner som holder dere sammen, bare ønsket om det. Ta med deg hesten inn, slipp den løs, og se hva den gjør. La den få lov til å gjøre akkurat hva den vil der inne. Etter litt tid, vil den sikker begynne å kjede seg litt. Begynn å gjøre noe.. gå litt rundt omkring, kikk litt på ting og tang. Vær veldig opptatt med dine egne saker. hesten vil snart nærme seg deg. Hvis den er litt ydmyk i det den kommer, og tydelig viser interesse for deg, la den få lov å være med å undersøke litt. Blir den for nærgående, send den vekk med så lite styr som mulig. Holder det at du bare vifter litt med ei hånd mot den, så gjør det.. prøv å gå i litt ulikt tempo både fort og sakte, og i sikksakk. Mister du hesten, prøv å "fang" den igjen, ved å gjøre deg interessant. Lek litt med hvor mye du må gjøre for å få den til å trave, gå, stoppe, galoppere. dette er ikke gjort på en dag, men det er nyttige og lærerike leksjoner for dere begge to. Du lærer noe om hvordan ditt kroppsspråk påvirker hesten, og hesten lærer at du er "kul å henge med". hesten får mosjon, men den blir ikke lenger påtvinget mer nærkontakt enn den fikser.
Ellen Ofstad har en video som heter "trainers Across borders" på den videoen er det ei fra danmark som har en hest, og som jobber på denne måten. Se denne videoen hvis du har en mulighet til det, så ser du hvor utrolig mye du kan få hesten din til å lære ved å leke med den.
Husk på at det er du som skal invitere til lek. blir leken for voldsom, bruk så mye du trenger av press for å skape avstand. Hvis hesten ikke forstår dette, gå ut av innhegningen, og forlat den de alene. Dette forstår den godt hva betyr, og den vil nok heller dempe entusiasmen enn å bli forlatt igjen.
Du kan lære hesten din nøyaktig det samme her som når du longerer den, og det er ikke så mye som skal til for å få til en sånn liten plass. En fordel til er at du slipper å ha den på en enkeltline, noe som ved overdreven bruk kan føre til skeivheter hos hesten din.
Håper du syns dette var noe for dere!
lykke til!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/01/2007 :  17:07:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slik jeg tolker det så er dere i en rundpaddock, stemmer det?

Hesten min er en stor tøysekopp noen ganger, særlig når det gjelder inntak. Da jeg fikk han i sommer trodde jeg seriøst jeg skulle legge meg ned å skrike fordi jeg måtte nesten sette av en hel dag på å få tak i han.

Når jeg endelig fant trikset for å få han til å gi seg fort, nemlig å kjeppjage han mot porten til han ble drittlei/sliten og ga seg, så ble han nesten irritert. Dette fungerte kjempefint en periode, men dette var jo helt klart et stort nederlag for gutten som var vant til å få det som han vil! Så kom jeg for nærme så la han ørene klistra bakover og glefsa, snudde rumpa til. Var han på skikkelig dårlig humør så hoppet han gjerne frem et par steg mot meg også, for å virke "skummelt". Alt i alt så jeg på dette som testing av lederskap, for jeg vek jo automatisk bakover når han hadde denne adfærden - ergo han vant. Det å få et par bein mot seg er ikke gøy, og man skal aldri utsette seg for fare.

Hvordan er hesten din når du longerer i line, er det samme adfærd da? Kan det være at du legger på for mye press eller at hu ikke helt forstår hva du vil og blir sint?

Jeg håndterer hesten min mye fra bakken, leier han på tur like ofte som jeg rir på tur. Vet ikke om det er årsaken til vårt gode forhold, men jeg syns det er godt for oss begge å være på "samme nivå" når vi trasker skulder mot skulder :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  17:16:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Hvis du er i roundpad når du longer hesten din, er det hvertfall grunn til å tro at det ikke er snakk om angrep, men forsvar!
Noen hester takler ikke å bli jobbet rundt og rundt i roundpad. de forstår ikke at det er inn til dem du vil ha dem, og at det er måten å "få fred" på. til slutt blir de så psyka, at de føler at de må forsvare seg. Hvor skal jeg gå, når det er et gjerde som nekter meg å komme lenger vekk, og en dame som skremmer meg i midten???? Med sånne hester må lederskap etableres på en annen måte, eller man må få hjelp av en person som VIRKELIG kan lese hesters adferd bra, og kan hjelpe hesten å forstå hva den skal gjøre..

lucky june

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  18:29:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hun bukker når du prøver å få opp tempoet er det ofte et tegn på at du bruker for mye press på henne. Å overse dette blir for henne det samme som at du ikke bryr deg om tilbakemeldingene hun gir. Presser du henne mer da kan det hende hun føler hun må gå i forsvarsposisjon.

Det er bedre å la longering og join-up ligge enn at du gir deg etter at hesten har prøvd å "ta" deg.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  18:34:49  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
du burde gå inn på www.hestemisjon.no kansje du vill melde deg på kurs...
gjør livet til en fest, ri på islandshest!! Gå til toppen av siden

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  18:36:52  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
når hun kommer mot deg og legger på ørene burden du springe imot hu med pisken og fortelle henne av all din kraft og vilje att det der gjør diu IKKE ijenn!!
gjør livet til en fest, ri på islandshest!! Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  19:29:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
NEEEI! Herregud! er hesten redd fra før, kan ingen garantere hva som vil skje om du gjør det!!!

rusket

Skrevet - 07/01/2007 :  20:05:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
når hun kommer mot deg og legger på ørene burden du springe imot hu med pisken og fortelle henne av all din kraft og vilje att det der gjør diu IKKE ijenn!!

Opprinnelig postet av fabolos_fjaler

nei nei nei!

Royal-X

» VIP

Skrevet - 07/01/2007 :  23:20:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
uffda... Gå til toppen av siden

Annipanni

» VIP

Skrevet - 08/01/2007 :  14:03:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan er hesten din når du longerer i line, er det samme adfærd da? Kan det være at du legger på for mye press eller at hu ikke helt forstår hva du vil og blir sint?

Når jeg longerer i line så har hun et helt annet tempo enn i rundpaddocken. Traver fort og galoperer bare ved smatting...

Tusen takk for alle svar!
Tror jeg skal vente med longeringa og heller få tak i en proff som kan si hva jeg gjør galt=)
Likte også det forslaget til Solanju...
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 08/01/2007 :  18:51:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Om det ikke blir nøyaktig den måten du i utgangspunktet hadde tenkt deg, syns jeg at det har vært et godt alternativ for min hyperfølsomme vallak. Og tro meg, de ELSKER det! og du risikerer ikke å bli skadet mens dere finner ut av forholdet dere i mellom! Og det er jo ingen regler, så hvis du ikke liker det, kan du jo bare la være å gjøre det mer..

AinaVj

Norway

Skrevet - 09/01/2007 :  20:38:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er ikke alltid like lett når et vesen på 500 kg har bestemt seg mot en liten fjott på 60 kg. Sier seg selv det.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 09/01/2007 :  20:46:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det er ikke alltid like lett når et vesen på 500 kg har bestemt seg mot en liten fjott på 60 kg. Sier seg selv det.

Opprinnelig postet av AinaVj

Nei, og hvis årsaken til "angrepet" er at hesten forsvarer seg fordi den er redd så gjør det mer skade enn nytte. Å skremme en allerede skremt hest gjør aldri noe godt.

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  18:59:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Kanskje du skal prøve å jobbe litt roligere i roundP. Og ikke drive så mye med galopp og trav. Gjøre det litt "komfortabelt" i RP først, så hun blir trygg på deg der inne. Ved å f.eks. leie henne litt rundt. Slippe henne løs, la henne traske rundt men ikke stoppe. Nå har jeg vært veldig heldige med mine hester med at de kommer med en gang. en kaldblods jeg har som jeg hadde med på kurs ville treneren demonstrere med. fordi han så hvor tillitsfull han var, jerk travet rundt og begynte de normale slikke og tygge beveglsene sine senket hodet og var i jobbmodus, men så skjedde det noe rart, han ville ha han inn til seg og jerk satte seg virkelig på bakbeina, helt inn mot gjerdet i skrekk over at treneren så fort ville inn i hans "personlige boble". Jeg kom inn i RP jobbet han litt og han kom inn og var tillitsfull med en gang, følgte meg som et lam og flyttet seg etter mine bevegelser. med en gang trener kom inn igjen var det sånn "hey jeg liker ikke det der, ikke press meg" Etter to dager og treneren hadde vært med på noen turer kjørt han litt og blitt litt bedre kjent med han var det greit. Og han jobbet han en halvtime og han komm inn, litt nølende men okey da, på en måte. Jeg tror kanskje det at noen hester er heldige og har et godt forhold til alle mennesker og stoler på de. Mens andre hester trenger litt mer tid.
Jeg måtte gjøre RP om til en komfort sone før jeg kunne jobbe der, det var trangt, det var brattevegger, det var en sirkel og det var ikke behagelig. Kanskje som forslått over at du skal prøve litt andre ting. trene på å leie på tur, rygging, massasje, joggeturer med hest som jeg syntes er koselig. Alle disse tingene er jo bra bakke arbeid som man øver på med føll men det blir kanskje glemt litt siden.?!

sooove ja takk Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 16/01/2007 :  00:00:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min er en stor tøysekopp noen ganger, særlig når det gjelder inntak. Da jeg fikk han i sommer trodde jeg seriøst jeg skulle legge meg ned å skrike fordi jeg måtte nesten sette av en hel dag på å få tak i han.

Når jeg endelig fant trikset for å få han til å gi seg fort, nemlig å kjeppjage han mot porten til han ble drittlei/sliten og ga seg, så ble han nesten irritert.

Opprinnelig postet av rusket

Må bare spørre da jeg underes over slike metoder.. Er hesten din mer glad for å se deg i dag eller kommer han kun fordi han vet han må?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.