hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å Leie En Hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Å Leie En Hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Kathriine

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  10:05:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKathriine  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKathriine  Svar med kopi av melding
Hester har sine dager og kan slå seg vrange, noe alle vet. Noen ganger når vi leier stopper hesten opp eller går sakte, da snur vi oss automatisk og ser på hesten, det her betyr stopp for hesten, og da går den hvertfall ikke fram, men hva gjør vi da, da vi drar i den, og vis det fortsatt ikke er noen reaksjon, da tvinger vi hesten fram med en pisk. Hvorfor? Den er jo ulydig. Feil. Hesten skjønner ikke, vi står jo der å sier stopp! Vi mennesker bør lære oss mer om hesteaferd, før vi maser og styrer alt for mye med hesten vår!!
If U Are Looking After The Best Pony In The World. Give Up. He Is Mine! :;P:
Redigert av - Kathriine den 26/11/2006 20:51:21

skjori

» VIP

Skrevet - 17/11/2006 :  10:08:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Er helt enig med det!
Det er lurt å lære seg mere om en hest, før man gjør noe alene med hesten
Gå til toppen av siden

spanne_tuna

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  20:23:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespanne_tuna  Svar med kopi av melding
så sant, så sant;)
*Cathrine & Spanne Tuna for alltid<3*
Gå til toppen av siden

Karoline og Funa

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  21:48:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKaroline og Funa  Svar med kopi av melding
Ja ser mange som gjør den feilen der ja... :) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  00:55:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regner forøvrig med at dere alle leier hesten i hodelag (ikke bare grime).
Da er det også greiest å ha festet en deltakrok i bittringene, sammen med et solid leietau. Husk å lage en knute i enden av tauet. For dere må ikke ha leietau med løkke i enden. Men men knuten har dere et øyeblikks sjanse til å holde igjen hesten hvis den ruser ut.
Tøylene kan enten tas av eller legges over nakken på hesten.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  06:49:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor i all verden skal man ikke kunne leie hesten bare i grima?? (Med leietau, da, såklart).
Har aldri vært enig i den greia med at man MÅ leie hesten med hodelag for at man skal kunne ha kontroll på den...

Jeg har alltid kun leid hester i grime og leietau, og har ikke noengang (som jeg kan komme på) mistet hesten allikevel.. Men HVIS jeg skulle gjøre det en dag, så ville jeg da heller at det tauet som da henger og dingler mellom forbeina på hesten, er festet i en grime, og ikke i bittet!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/11/2006 :  11:38:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg leier aldri hesten i hodelag. Dvs.. jeg gjør det om jeg har ridd og leier den hjem, og har ridd med bitt da .... tar ikke av det. Men utover dette leier jeg ALLTID i grime. Jeg setter meg ikke opp på en hest som ikke kan leies i grime .... Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/11/2006 :  11:39:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hester har sinde dager og kan slå seg vrange, noe alle vet. Noen ganger når vi leier stopper hesten opp eller går sakte, da snur vi os automatisk og ser på hesten, det her betyr stopp for hesten, og da går den hvertfall ikke fram, men hva gjør vi da, do vi drar i den, og vis det fortsatt ikke er noen reaksjon, slår vi den, men hestn skjønner ikke, vi står jo der å sier stopp! Vi mennesker bør lære oss mer om hesteaferd, før vi maser og styrer alt for mye med hesten vår

Og gjør igrunn aldri disse tingene som står her ;)
Gå til toppen av siden

ChapmanLane

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  12:01:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChapmanLane  Svar med kopi av melding
ja heller at leietauet dingler mellm bena å sitter fast i leietauet i stedet for bittet.. for hvis hesten tramper på tauet går d jo at den får vondt i munnen
R.I.P Perle Turi :'( Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 19/11/2006 :  12:11:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis en hest ikke kan leies i grime er det noe galt et eller annet sted. Dessuten skjønner jeg ikke helt sammehengen når noen begynner å diskutere det, handler ikke tråden om kommunikasjon i forhold til å stoppe/gå frem? Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  12:45:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Må ikke være noe gale med hesten selv om det ikke alltid er forsvarlig å leie den med grime.. Fullblodshoppa jeg har holdt på med i 4 år er verdens snilleste, men pga skader som fører til lite mosjon har hun sine mega spreke perioder (som så mange fullblodser).. Så av og til finner hun ut at hun vil tulle litt, og da har man ikke særlig god kontroll om man bare leier med grime.. Bruker hingstebitt på henne i de periodene.. Det er flere ganger jeg ikke har klart å holde henne med bare grime og leietau, men det er ikke noe gale med hesten fordi om! Hun er bare sprek og ivrig.. Dessuten har jeg bedre kontroll om jeg sitter oppå enn når jeg leier henne (var noen her som skrev at de ikke ville satt seg oppå en hest de ikke klarte å leie)
På tur leier jeg alltid med hodelag samme hvilken hest jeg leier, men inn og ut fra paddock/beite bruker jeg bare grime og leietau (evt hingstebitt).
Er ikke så veldig bekymra med tanke på at hesten skal springe fra meg når jeg leier med hodelag, for å så trakke på tauet med bitt i munnen..
I de 11-12 årene jeg har holdt på med hest, er det aldri en hest som har klart å stukket med meg når jeg har hatt et bitt i munnen på den.. Desto flere som jeg ikke har hatt mulighet til å holde når jeg bare har hatt grime og leietau.. Og de kan jo faktisk trakke på tauet og gå på tryne, er nødvendigvis ikke bare ett bitt som kan gjøre skade..
Og hva når dere er ute og rir og dere uheldigvis faller av? Jo, da kan også hesten trakke på tøylen med bitt i munnen

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  14:53:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hester har sinde dager og kan slå seg vrange, noe alle vet. Noen ganger når vi leier stopper hesten opp eller går sakte, da snur vi os automatisk og ser på hesten, det her betyr stopp for hesten, og da går den hvertfall ikke fram, men hva gjør vi da, do vi drar i den, og vis det fortsatt ikke er noen reaksjon, slår vi den, men hestn skjønner ikke, vi står jo der å sier stopp! Vi mennesker bør lære oss mer om hesteaferd, før vi maser og styrer alt for mye med hesten vår

Og gjør igrunn aldri disse tingene som står her ;)

Opprinnelig postet av summer

signerer

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 19/11/2006 :  15:34:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg mente var ikke at det trenger å være noe galt med HESTEN. Jeg tenkte heller på det at vi ikke bør basere kontroll på fysisk styrke gjennom bittet eller andre hjelpemidler. En mulighet er jo å holde seg på et inngjerdet område til man faktisk har såpass kontroll på dyret. Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  15:48:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis en hest ikke kan leies i grime er det noe galt et eller annet sted. Dessuten skjønner jeg ikke helt sammehengen når noen begynner å diskutere det, handler ikke tråden om kommunikasjon i forhold til å stoppe/gå frem?

Opprinnelig postet av gladhest

Jeg bare la inn et svar til T.Boysen, og da var det flere som tok opp tråden, så da syntes de vel det var interessant, da, og da må det vel være lov å si sin mening om det?

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 19/11/2006 :  15:51:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig. Jeg bare stusset på at det ble tatt opp her i første omgang. Men det er jo forsåvidt en interessant ting å diskutere. Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  16:08:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det jeg mente var ikke at det trenger å være noe galt med HESTEN. Jeg tenkte heller på det at vi ikke bør basere kontroll på fysisk styrke gjennom bittet eller andre hjelpemidler. En mulighet er jo å holde seg på et inngjerdet område til man faktisk har såpass kontroll på dyret.

Opprinnelig postet av gladhest

Så du mener da at hesten aldri skal få komme på beite...? Det er jo faktisk der den får ut mesteparten av energien sin... (i dette tilfellet, da den ikke kan bli ridd i store perioder)
Det er ikke snakk om å ha kontroll eller ikke, men hvis hesten finner på at den vil springe, så har man ikke sjangs til å holde bare med grime og leietau.. Og det tror jeg ikke gjelder bare denne hesten akkurat... Trenger ikke akkurat å tviholde i tauet, men ha en vis mulighet til å holde hvis hesten finner ut at den vil springe! Hvis jeg vet at hun har en rolig periode bruker jeg såklart ikke hingstebitt!
Dessuten har vi påbud om å leie på tur med hodelag i stallen vår, en regel jeg syns er veldig grei!

<3 Western <3

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.