hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Redd for å stå bindt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Redd for å stå bindt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lineberger

Skrevet - 05/01/2007 :  12:20:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg trenger desperat hjelp!
Har en varmblodshoppe på 4 år, som egentlig skal bli traver. kjøpte hesten som 3-åring, men det har vist seg at hun ikke vil stå bindt. Når jeg skal sale henne på, setter jeg henne i kjettinger. Det som skjer da, er at hun legger seg bakover og drar rett og slett av kjettingene. Har prøvd med tau også, men det samme skjer der.
Det går helt fint at hodet er bindt når hun står på henger, men ikke ellers. Dette gjør at det tar mye ekstra tid å sale henne på, slik at hun blir lite brukt. Hun er en kjempe fin hoppe, så jeg håper det finnes noe som vet hva jeg kan gjøre for å kurere henne...????????????
Line!

solanju

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  18:18:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
dette var velkjent for meg. vallaken min gjorde nøyaktig det samme de første mnd jeg hadde han. brukte en formue i grimer og leietau, før jeg forsto at det ikke var faenskap men redsel som gjorde at han sleit seg.
det jeg gjorde var kanskje ikke riktig for deg og din hest, men jeg skal gi deg oppskrifta, så kan du jo tenke på det. Det aller første du må gjøre er rett og slett: IKKE bind henne fast. Hun kan det ikke, er ikke klar for det, og du ødelegger selvtilliten hennes og forholdet deres ved å fortsette å gjøre det. Hun har sagt at hun er redd, så respekter dette. Ikke alle redde hester eksploderer, noen bare sier greit ifra at dette IKKE er hyggelig, og at de ikke vil ha noe av det. Hun er tydeligvis en av dem.
Ta et leietau av det vanlige slaget, og kort det inn, sånn at det blir en passelig lang stump til at du lett får tak i den, men at hun ikke kan tråkke på den. still henne opp der du tidligere har hatt henne bindt. be henne om å stå i ro. Hver gang hun flytter på seg, flytter du henne rolig og bestemt tilbake på plass. Når hun står, gjør du de vanlige tingene med henne som når hun tidligere har stått bindt. etterhvert vil hun lære at alt du ber henne om for øyeblikket er at hun skal stå i ro mens du steller henne, saler henne, vasker henne etc. dette er ikke så mye forlangt, og hun vil snart akseptere det.
Når hun har forstått at det du vil er at hun skal stå, kan du begynne å venne henne til at hun skal stå bindt fast der. begynn å binde henne med garntråd, som ryker med en gang det får motstand, deretter med noe littt kraftigere, som ikke ryker like fort. Jeg brukte vanlig leietau, men festet en strikk mellom leietauet og grima, som ga litt motstand, men som røyk dersom han gikk for langt bakover eller framover. nå vil hesten ha lært at det er snakk om å stå i ro, og at tiden den skal stå i ro er kun kort. den har også lært at du forstår redselen dens og at du ikke forlater den når den står bindt. derfor vil den nå akseptere å være litt fastbundet, så lenge du er der. du må ikke gå fra den når den er bundet opp enda. det beste ville være om den nå kan stå om du går fra den uten å være bundet, sånn at du kan sikre den ved å løsne den før du går. det funka ikke med min, for han kom etter han. jeg ventet derfor med denne treningen til han aksepterte å stå bundet opp uansett hvor jeg var bare han så meg. da begynte jeg å gjøre 5 sek forsvinningsnummer. han kan nå stå 20 min bundet opp, uten å se den andre hesten eller meg uten panikk. jeg veit det, ikke fordi jeg gjør det avnligvis, men fordi jeg tok en test.
Mitt råd er derfor å dele opp denne innlæringen i små nok porsjoner til at hesten klarer å svelge dem, heller enn å tvinge den til noe. Lykke til!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2007 :  14:17:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg ville og ha trent på ettergift for trykk.

Hesten min kunne heller ikkje stå bundet, ikkje fordi han var redd eller full av f, men fordi ingen hadde lært han det enno.

Eg jobba med som solanju skriv å få hesten til å akseptere å stå stille litt og litt av gangen.
Men i tilegg til dette jobba eg mykje med at han skulle gi ettergift.

Eg la på trykk på grima i forsjellige situasjonar og rosa med ein gang han fulgte trykket.
Når han no står bundet og eg går fra han så veit eg at han ikkje får panikk om han får trykk på grima fra nokon kant-han vil berre følge trykket og roe seg straks fordi han oppfattar trykket som ein beskjed om å flytte seg/stå stille der han fekk beskjed om å stå...

Ellers er eg ikkje noko begeistra for å binde hestar i kjetting, det er såpass slitesterke greier at om du har uflaks i ein panikksituasjon så kan nakken til hesten gå før grima eller kjettingen.

Eit eller anna system med panikk-krok ol er kjekt å ha til den dagen det ikkje går som planlagt.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 06/01/2007 :  16:39:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Er det lov å binde hest i kjetting dersom man ikke har en grime som ryker ved for mye belastning da?? trodde liksom det var ulovlig jeg? Burde være det hvertfall!
Å jobbe med å få en hest til å vike for press er selvsagt kjempeviktig uansett om den liker å stå bindt eller ikke. det er liksom grunnlaget for alt det.

AinaVj

Norway

Skrevet - 09/01/2007 :  20:46:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
ville ha brukt panikk-krok om det er kjetting. Gjorde i hvertfall det på min egen hest.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 09/01/2007 :  22:45:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Enig med Aina. men det burde ikke være nødvendig med kjetting da..

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2007 :  23:30:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
en annen ting jeg også ville tenkt på, er om hesten har dårlig balanse. leste nettopp en artikkel om dette, der de brukte TTEAM-metoder for å gi hesten bedre balanse, om den ikke ville stå oppbundet. når den har dårlig balanse vil den hele tiden prøve å flytte på seg for å finne igjen balansen, og om den ikke klarer det, er det noen hester som kan reagere på det. det er jo ikke noe gøy å ikke få lov til å finne balansen...

ellers enig med de andre.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  17:32:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Leste også om dette. var det ikke noe med at mange festet kjettingene så høyt opp at hesten blei stående med hodet anspent? Dette presser ryggen nedover, og gjør at hesten får samme ballanseproblemet som en hest med "sauenakke" har...

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  22:21:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
ja, høres logisk ut...
og by the way, den metoden med "taugrime/stolpe/bildekk(eller noe litt bevegelig)/la den stå til den gir opp", er ikke noe for meg... "/

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  00:22:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Nei fy f... har du en hest som er redd for press da, kan det der gå åt h... i en viss fart. mye bedre å lære hesten sin å stå i ro da gitt. er vel ikke det hester gjør allermest fra naturens side!

frkelin

Skrevet - 11/01/2007 :  08:00:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten har nok aldri lært å stå rolig bundet. Om du kjøpte den fra et trav-sted tar de seg vanligvis ikke tid til å trene på normal oppførsel - dette forventes hesten bare å skjønne på egen hånd.
Det kan føre til masse ekstra-arbeid og tid å lære hesten hvordan den skal oppføre seg når man gjør dagligdagse ting som å stelle og sale på - men så sparer du masse tid i lengden.
Jeg ville ikke bundet hesten før den er trent til det. Begynn med at den skal forholde seg til deg og leietau og grime. Jobb på bakken med å flytte den litt rundt og be den om å stå stille.
Jeg trente en hest ved å ha taugrime og langt tau og børste ute på gårdsplassen med minst mulig distraksjoner. Hesten nektet å stå stille så den måtte gå tett i sirkel rundt meg mens jeg prøvde å børste. Jeg ignorerte uønsket oppførsel (som var at den flyttet på bena) men roste den hver gang den sto stille litt. Jeg holdt leie tauet i hånden og gikk etter hesten, rakk såvidt bort til ryggen dens med børste så vi gikk i sirkel rundt hverandre. Etterhvert gadd ikke hesten dette så den stanset og fikk ros. Dette krever mye tålmodighet..... Når hesten vanligvis sto stille la jeg leie tauet løst over skulderen min så jeg fremdeles kunne stanse/svinge hesten om den beveget seg. Så begynte jeg å flytte hesten tilbake når den flyttet seg. Tok den ett skritt frem ba jeg den om å ta ett skritt tilbake osv. Flyttet den alltid tilbake til samme plass.
Neste skritt var å legge leietauet på bakken så jeg kunne tråkke på det om hesten beveget seg. Så flyttet jeg hesten tilbake med stemmen og kroppsspråk/vike for press - i tillegg hadde jeg jo tauet om det var nødvendig.
Så begynte jeg å legge tauet løst over noe - slik at det kunne se ut som hesten var bundet men tauet var helt løst. Hesten var nå vant til å vike for press fra leietauet og følge slakken i tauet så den dro aldri i tauet. Om den dro litt løsnet tauet og jeg korrigerte den og la tauet på plass igjen. Med korrigere mener jeg å bruke stemmen for å minne den på oppgaven sin, og dytte hesten tilbake på plass.
Nå vet hesten at om jeg steller den og den har på grime så er den alt på jobb. Den har en oppgave og det er å stå stille og samarbeide, dvs flytte seg når jeg ber om det, løfte bena for å rense høver osv. Den har oppmerksomheten på meg og viker for press fra grima.
Jeg har brukt SSSSSSSSSTÅÅÅÅÅÅ som kommando, og når jeg rir kan jeg bruke SSSSS-lyden for å få hesten til å sakke farten. Det er ofte en fordel på heite travere å ha en kommando så de aner hva du ønsker når du skal lære dem stans.
Når man "bare vil ri" kan det virke som mye jobb og bortkastet til å trene på slike ting, men du får mye igjen for det senere og sparer tid når du skal opp i salen, og hver dag når du steller hesten og ofte slipper å binde og føler deg tryggere fordi hesten vet hva som forventes av den og ikke bare lar seg dytte og dra og holdes fast til man kan kaste seg opp på ryggen dens og dure av gårde.
Når hesten er vant til å forholde seg til deg på bakken er det også tryggere å leie eller om du må gå av hesteryggen mens du er ute på tur. Jeg kan nå binde hesten (har på grime under hodelag) når vi er alene på tur på et ukjent sted og gå fra henne så hun minster meg av syne. Hun står stille og venter på meg, leietau og binding er en påminnelse og en klar grense for henne, men hun vet når hva jeg forventer og det hjelper like mye siden hun slapper av og står stille.
Dette har vært nyttig, bl.a når jeg mistet noe ned en bratt skrent fra hesteryggen og måtte sette fra meg hesten for å klatre ned å hente det. En annen gang fant jeg en løs hest med grime og måtte fange den hesten og ta den med til nærmeste stall mens hesten min ventet like ved. Eller alle de gangene jeg går av hesteryggen for å se meg om (hver gang jeg mister stien og prøver å finne veien....) eller sette meg for å spise matpakke, eller bade osv.

Et annet tips: gummi-tau. Jeg har ikke prøvd det selv men har hørt at det kan være fint de første gangene du prøver å binde. Du bør da ha trent en stund på ettergift osv og gjort hesten tryggere. Gummi repet gir litt etter så det blir ikke så harde nykk i nakken på hesten når den kaster på seg. Du må da være sikker på at du binder i noe som ikke kan gi etter. Hver gang hesten klarer å bryte seg løs med makt har den lært at makt og panikk er løsningen for å komme ut av situasjonen og det er helt det motsatte av hva du ønsker og gjør det mye vanskeligere å lære å stå pent bundet.
Du kan lese om gummitau på http://www.naturmineraler.no/shop.asp?p=4752409
Ruller du nedover siden ser du flere bilder og mer forklaring.
Jeg tror de har disse gummirepene på Øvrevoll hestesport, såvidt jeg vet forhandler de produktene fra naturmineraler.

Redigert av - frkelin den 11/01/2007 08:13:08 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.