hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - åringen min stopper hele tiden!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 åringen min stopper hele tiden!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 23/10/2006 :  20:13:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Har en åring, som bare har vært håndtert i 2 måneder. Det meste har gått veldig fint, men har et problem med at hun stopper hele tiden!
Skal jeg hente henne på beitet tar det fort mye tid før vi kommer oss ut, fordi hun rett og slett stopper og står der. Prøver ikke å spise, prøver ikke å stikke eller noe, hun bare står der. Føler jeg har prøvd alt for å få dette til å ikke skje, men ingen ting funker. Det vil si, noen dager går hun greit ut av beitet, andre dager så tar det halvtime før vi når porten.
Ja, jeg vet hun er unghest, og de har sine nykker, men lurer litt på hvorfor hun gjør det? Idag sto jeg der rett opp og ned i 10 minutter før jeg prøvde å lirke henne videre, ikke gressa hun eller noe, bare sto der...
Så lurer jeg litt på hvor lenge kan det hende denne oppførselen er slik?
Kanskje noen har noen tips eller råd til hva jeg kan prøve? Har prøvd klikker, rygging, press på grime og gi slipp med en gang hun går, har prøvd å gå opp og ned istedenfor rett frem... har rett og slett gått opp for ideer jeg kan bruke. Ut av beitet må hun i alle fall, så jeg får fora henne...

http://lemi.lenegallery.com

lucky june

Norway

Skrevet - 23/10/2006 :  21:18:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er hun leievant da? Godtar hun grime? Tror ikke jeg ville hengt meg så mye opp i det. hun er ung og lite håndtert.
Forresten så er det et ganske behagelig problem motfor det jeg hadde en stund...åringen min hadde en periode der hun satte av gårde i 110 så fort vi var utenfor porten.
Jeg er sikker på at det går over jeg.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 23/10/2006 :  21:43:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanskelig å si hvorfor. Kanskje noe i forhold til de andre hestene? At hun ikke vil gå fra dem f. eks. Ellers så har hun ikke vært håndtert så lenge og har kaskje ikke forstått helt vitsen med å bli med deg. Prøv å få henne til å forbinde det å bli tatt med ut med noe positivt. Til å begynne med kan det være nok å bruke mat som motivasjon. De fleste lærer fort at å bli tatt inn = tid for mat. Hvis du har andre hester som hun går godt sammen med så kan hun få være med på alt de gjør. Hvis du henter to hester samtidig så går det kanskje lettere. Det er mer motiverende og trygt for hesten å få være sammen med en annen hest når du tar henne inn for å jobbe med henne. Unghestene ser på det de voksne gjør og synes som oftest det er spennende å få være med. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/10/2006 :  22:12:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
I tillegg til det gladhest skriver, du kan ta med deg en lang pisk å pirke på bakparten med den. Hun bør lære seg å gå frem, men kanskje hun ikke helt skjønner presset fra grima. Når du bruker pisk på bakparten kan du drive henne bakfra, det hjelper ofte.

Hvorfor hun gjør det er ikke lett å vite. Men jeg heller nok mot tankten om at hun ikke vil gå fra de andre. Jeg ville brukt tid på å leke med henne jeg. Bare vær sammen med henne, både alene og sammen med resten av flokken. Det er en fordel om hestene synes det er gøy å være sammen med deg også, ikke bare hestevenner
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/10/2006 :  03:01:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at flere har vært inne på de samme tanker som jeg gjør meg.
Er dette en nyinnkjøpt åring, så er den selvfølgelig meget usikker på "verden" - og har vel ikke lært seg at mennesker også er "flokken" som skal lære den om "livet".
Er mora på samme sted, er det selvfølgelig vanskelig å få unghetsne til å forlate det trygge livet med mor.

Foreslår - som andre gjør: Ikke ta unghesten inn fra beite eller på tur alene. La den gå bak voksne hester (som selvfølgelig MÅ oppføre seg bra), og så lærer den at det er helt greit å bli håndtert.. Du må samarbeide med andre heste-eiere - som altså har hester som ikke finner på tull og tøys.

He he - og med en åring vil du få mye trim de neste to årene...
Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 24/10/2006 :  10:53:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Hun står som regel og beiter vekke fra de andre, og hun står ikke sammen med mor på beite.
Vanskelig å samkjøre med andre eiere, jeg bor i frankrike, og snakker ikke fransk, de snakker ikke engelsk, og ofte jeg er der alene. ;)

Hun aksepterer grimen kjempebra, har ikke noe problem å ta den på når jeg skal hente henne...

får vel bare smøre på tykt med tålmodighet og prøve videre. :)

Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 24/10/2006 :  11:38:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
vil også legge til at å komme bort til henne på beitet, og ta på grime er null problem. hun prøver ikke stikke, hilser på meg, og lar meg ta på grime. det er etter dette at stoppingen kommer. Noe som også er litt rart er at å komme meg til skogen er gjerne fullt av stopping, men med en gang vi når skogen, så går hun så fint som bare det! Fra beitet til skogen er kanskje 100 meter.
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 24/10/2006 :  12:33:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synd at det ikke er så lett å bruke de andre hestene, ting går som regel lettere da. Men hvis det ikke er mulig må du bare bruke deg selv og gjøre det beste ut av det.

Du og hesten din er litt i samme båt her. Ingen av dere er så sosiale med de andre i stallen. Jeg ville brukt mye tid på å bare være sammen med hesten på beitet. Ikke gjør så mye direkte mot hesten i begynelsen. Gå rundt og plukk steiner, kast dem opp i luften, sett deg ned, reis deg opp osv. Bruk fantasien. Målet er å fang hesten sin oppmerksomhet. Kanskje kommer den bort til deg og lurer på hva du holder på med. Da benytter du deg av det, leker noen leker med den, vike for press, følge deg osv. Alt dette kan du gjøre inne på beitet uten å ta grime på - bare du får hesten til å ønske å være i nærheten av deg. Stryk og klø den masse, gå et stykke og se om hesten følger etter. Det er viktig at du ikke er for tydigelig i hva du mener hesten skal gjøre. Bare gjør dine ting og se hvordan hesten reagerer på det.

Dette gjør hesten tryggere på både deg og seg selv fordi den merker at du ikke krever noe av den men at du synes det er hyggelig hvis den blir med på leken din. Hvis den ikke blir med blir den ikke korrigert. Hesten får mye større selvtillit av å få lov til å ta sine egne valg. Etter hvert kan dere leke andre steder. Hvis hesten stopper bruker du det du har lært den om å vike for press. I tillegg har du lært hvordan du kan gjøre deg interessant for hesten, slik at den vil bli med deg.
Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 24/10/2006 :  12:42:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
hehe, prøvde meg på å sette meg ned på midten av beitet og se hva hun gjorde. etter 5 minutter var det en annen hest som fant meg UTROLIG interessant, og løp i full fart ned til meg, bråstoppet 15 meter unna og lusket nysgjerrig til meg. hehe... Mens Milla sto og gresset videre ;)

Men skal prøve den leken du foreslo her, kanskje det funker? Godt å få litt tanker og innspill av andre også, noen ganger føler man at man stanger i veggen :)

Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2006 :  12:00:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Føyer meg inn i rekken med de som råder deg til "følg-meg/velg-meg-leker"...

Min hest, Mitsi - er den engstelig typen - og avhengig av de andre hestene. Så å velge meg fremfor alle kompisene på beite, har vært et problem, som arter seg på samme måte som du beskriver. Litt vrient å gå fra beite - og også gå fra gården når vi skal på tur. Problemet vårt kom etter en KJEMPE-tabbe jeg gjorde i vår, som kort fortalt gikk ut på at jeg krevde for mye av henne, og til og med presterte å bli sint! (vi skulle over en skummel bekk..og jeg var dønn sikker på at hun kom til å gå over...not) Der gikk tilliten fyken!

Jeg bruker leie-tau, et langt et - bak i "drive-sonen", når hun stopper opp ved leiing, og driver henne i volte rundt meg - også går vi bare videre etterpå. Funker hver gang.. Øver også "følg-meg" ved å gå rundt på ridebanen med henne løs, og rose henne når hun "slår følge" - for å bygge opp igjen "at det er helt greit å bli med meg". Herre gud - dette var vanskelig å skrive forståelig...men håper du skjønner litt allikevel!

Det med skogen, har vi også når vi skal ut på tur. "Grensen" går ca 100 meter fra beite hos oss også, fra beite-bak låven-ned bakken-og over elva- skummelt-stoppe-stå.....Etter elva, går hun som en klokke! Føles nesten som hun tenker, "ja - okay - de andre er lenger borte enn du,så nå er det oss to - greit nok."

Hos oss har det gått på tillit, og jeg har jobbet siden tidlig mai for å rehabilitere forholdet oss i mellom, men jeg tabbet meg skikkelig ut med den bekken også...sånt tar tid å reparere! Vil tro du får det enklere i så måte!!

Din hest er veldig ung, så hun har nok fremdeles sterkere "flokk-lojalitet" ovenfor de andre hestene fremfor deg enda - selv om det ikke virker sånn på beite mht spise sammen, gå sammen hele tiden osv.

Om man ser hester som går på beite VED SIDEN av hverandre, er jo fortsatt rang-ordningen på plass, gjerde i mellom spiller ingen rolle i så måte.....flokk-følelsen er der allikevel........."Følg-meg" vil styrke deg som leder og "med-hest", jo mere tillit desto lettere vil hun følge deg. LYKKE TIL

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 22/12/2006 :  01:39:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Dette blei plutselig veldig velkjent for meg.. hehe.. har ei 3,5 år gammel dølahoppe med samme syndromet. Ettersom jeg har hatt henne fra hun var 5 mnd, har jeg etterhvert lært at dette er hennes form for trass rett og slett. Og det hjelper ikke å lokke, lure, true, kjfte, smiske, gi godbit eller noenting med hu jeg har. jeg har begynt å trene med armbåndsur jeg. Når hun stopper, ser jeg på klokka. Deretter venter jeg, og det gjør hun også. mens jeg venter gjør jeg INGENTING, og det får ikke hun heller lov til. når hun omsider begynner å kjede seg, ser jeg på klokka igjen.. ok 5 minutter, javel.. så står vi i fem minutter til. har funka så langt. Hun stopper av og til nå også, men da er det enten fordi hun forsøker å dempe meg fordi jeg er for "heit" for ho, eller går for fort fram i læringen, ellerså tenker hun et sekund, og går fram på første forespørsel.
jeg vil si at dette er en protest som kan sammenlignes med andre unghesters sparking, bukking og steiling, bare mye mindre farlig.
kanskje dette gjelder din hest også??? Du får teste klokke-trikset.Lærte det av ei gammal fjordhoppe da jeg var 12, og har brukt det mange ganger siden!! lykke til!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 22/12/2006 :  20:49:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Ja, tenkte på at dette er en form for protest, trass, for hun har omtrent ingen andre uvaner, har aldri prøvd å bite eller sparke eller slike ting. Og burde vel være glad for det ;)
Har nå latt henne stå ganske mye (altså ikke leid på tur eller noe) de siste ukene, og dette har i alle fall hjulpet mye fra beitet og til stallen. Etter jul skal jeg sette igang litt mer med henne, så da får vi se hvordan dette går ;)
Hvis det ikke går bokstavelig talt ;) så skal jeg prøve dette klokke-trikset ditt, solanju :)

Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  21:39:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også en åring med samme greia.. det går litt opp og ned.. Men her om dagen toppet det seg etter at hun hadde hatt helt fri fra turene våre en stund.. Da hadde vi abre vært ute på tunet pga at hun vokste så utrolig masse. Men før hun fikk fri da så hadde hun nesten sluttet med det der..
Men jeg står og legger på mer og mer press til jeg til slutt står og tar og gir med leietauet til hun går et par steg.. Så går hun et lite steg og jeg begynner helt på nytt igjen. Men jeg holdt på å bli sinnsyk av det. Men jeg spurte samme spørsmålet på natural horsmanship siden, under nekter å gå.. Da fikk jeg et bra tips som funket bra med en gang, selv om hun bare måtte snu seg en gang.
Men du hadde kanskje prøvd dette?
Jeg trur man bare må smøre seg med tålmodighet en stund. Exhina går på beite sammen med de andre hestene hele dagen og koser seg med de.. Det er helt sikkert helt supert, så skjønner jo at hun helst vil det istede for å gå en tur,men etterhvert skjønner de at det ikke hjelper at de egentlig har lyst til å gjøre noe annet.Om man er konsekvent og legger på mer press hver gang så skjønner de etterhvert at de bare skal ut en liten tur og at de får lov til å komme ut etter en liten stund.Og at turen egentlig ikke er så ille.
Bare å fortsette å gjøre det du gjør, selv om det virker som at man står fast, så kommer det etterhvert..
Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 29/12/2006 :  14:53:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Følte jeg gjorde alt som kunne falle meg inn på forskjellige måter forå få henne til å gå, forhørte meg på diverse forumet (sikkert flere ganger også, for jeg holdt jo på å bli riv ruskende gal;) Er jo skikkelig tålmodighetsprøve! og det har jeg lite av ;)).
Har blitt bedre og bedre, og idag gikk hun til og med i min gange! Hun pleier som regel å være kjempetreg og dasse bak meg, men idag overrasket hun meg jommen ned i stallen med å raske på.
Men hva var egentlig tipset ditt? å snu henne rundt? snu henne og gå andre veien og snu igjen? ;)

Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 01/01/2007 :  22:00:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja.. prøv å få henne til å jobbe..slik at hun etterhvert skjønner at om hun ikke kommer så betyr det at hun må jobbe, men hvis hun blir med deg slipper hun å jobbe på samme måten.. Men hvis du ser på det svaret jeg fikk da jeg spurte på natural horsemanship forumet, så var det godt forklart der... Jeg kan prøve å kopiere det hit.. Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 01/01/2007 :  22:02:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du lest bøkene til Mark Rashid? Han er utrolig myk og forsiktig med hestene, men får hesten til å ønske å gjøre det du vil. Anbefales varmt og du høres ut som typen som vil sette pris på dem!

Jeg ville lært denne hesten å flytte bakparten vekk fra meg. Det er uansett en grei øvelse å lære for en hest som vil komme til nytte ved sjenkelvirkning osv. Så ville jeg gitt hesten et valg; gå rolig sammen med meg, eller flytt rumpa di vekk fra meg i en lite sirkel - i raskt tempo.
Det er en fin øvelse å be hesten flytte seg vekk fra deg både med forpart og bakpart. Hesten skal respektere deg på samme måte den respekterer en tornebusk eller en murvegg. Hesten er ikke redd for en murvegg, men den ser ingen grunn til å gå på den, og den vet det er ubehagelig å klenge på eller klø seg på en tornebusk. Jeg tenker også dette i forhold til sikkerhet. Om hesten skvetter vil jeg at det siste steden den prøver å rømmer er gjennom meg. Så hvis hesten går på meg eller ikke flytter seg for meg har jeg skarpe kanter og den går inn i en albu eller et kne. Jeg slår ikke, men hesten "går inn i" et skarpt hjørne. Husk på kroppsspråk, du er stor og sterk armene opp / frem og blikk mot hesten. (Dette kan du sikkert) Når du har hestens oppmerksomhet og den flytter seg vekk når du ber dem om det med kroppsspråket kan du også be den komme til deg med kroppsspråket. Gjør det til en lek slik man ser dresserte hunder gjøre som går eller sitter "fot" uasett hvordan mennesket løper, svinger, stanser, rygger osv i raskt tempo.
Hvis du har gjort de samme øvelsene lenge, veldig snilt og forsiktig kan det hende hesten kjeder seg og ikke holder oppmerksomheten på deg. Øk fart / intensitet og krev litt. Stress hesten om den ikke svarer fort nok, be om nye ting så snart den gjør en ting riktig. Ha det gøy sammen, ros kan gies sammtidig som at det skjer mer.
Når du har krevd noen minutter med full oppmerksomhet og masse krav, flytting av forpart, bakpart volte, stans, rygg, 8-tall osv så tilbyr du hesten å heller gå en avslappende tur bak deg. Om hesten ikke rører seg så begynner å du å be alle de andre tingene igjen, og så gir du den alternativet; "følg rolig etter meg", igjen.

Jeg omskolerte en traver som kunne finne på å stoppe å nekte å røre seg, enten på vei ut fra gården eller når som helst på turen når hun hadde lyst å gå hjem igjen. Jeg prøvde tålmodighet og raseri, men det som fungerte var å gi henne valget flytt rumpa de vekk fra meg raskt, eller gå/løp i volte rundt meg (jeg måtte gå av) og så satte jeg meg opp og gav henne valget, gå rolig videre. Ville hun ikke gå gikk jeg av igjen.
Og, så gav jeg meg aldri. Den eneste veien videre var frem. Det var ikke noe alternativ å gå tilbake, selv om vi ble stående et sted en time så snudde vi ikke før hun hadde gått hundre meter uten tull og det var jeg som bestemte når vi skulle snu.

Det høres ut som hesten din ikke har nok oppmerksomhet på deg og kanskje ikke ser på deg som endel av flokken/flokkleder. Da er det tryggere å være sammen med de andre hestene den går ute med resten av døgnet. Veldig fint at den får være ute i flokk forresten, det får du sikkert positivt igjen for senere og hesten må være veldig takknemlig!....
Det beste du kan gjøre er å være mye sammen med henne og oppføre deg som en trygg, bestemt leder og gi henne noe å tenke på - oppgaver. Så lenge du bare leier på tur ville jeg ikke vært redd for å trene for hardt. Unge hester har vel bare godt av å bevege seg fritt i variert terreng uten vekt på ryggen og få nye erfaringer og inntrykk.
Fortell hvordan det utvikler seg?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.