hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Respektløs?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Respektløs?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bourbon

Skrevet - 31/08/2006 :  14:03:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt siden jeg fikk hesten min for to år siden så har vi stadig møtt veggen... Vi har lange perioder hvor alt går framover og er harmonisk og fint Men så plutselig begynner han å pipe og bukke, skjener mot utgangen på ridebanen. Nekter å gå den veien jeg vil. Uansett hva jeg gjør så driter han på en måte i meg. Sånn som med å svinge, jeg leder med innvendig tøyle, støtter med utvendig tøyle og sjenkel... men han bare sjener videre utover. Han er så bestemt at han går heller på gjerdet enn å høre på meg, bokstavlig talt. Han blir "døv" for sjenkel, han sparker bakut hvis jeg legger til pisk, det er snakk om at jeg legger pisken lett inntil han. Slår aldri. Men han driter bare i meg, setter nesa i sky og skjener avgårde. Det er dette vi sliter med nå da, det er noe nytt hver gang han gjør "opprør". Forrige gang var det at han ikke ville ut av gården, men det er ikke noe problem lenger. Bukkingen har alltid vært der, det er hans måte å si nei på... Nå har han oppført seg helt siden mars da Men jeg blir litt sliten av at det alltid skal dukke opp et problem. Han er fortsatt i tilridningsfasen... Han har ikke vondt noe sted, er sjekket av equiterapeut og dyrlege. Salen passer, bittet er mildt.

Ellers er han en kjempesnill hest, enkel å håndtere og aksepterer det meste Men han legger seg på smeden mot slutten av skoingen som regel, da har han fått nok og kjeder seg. står der med toppede ører mens han lener seg på smeden til smeden må slippe. Han prøver seg også på å dra meg bort i grasstuster og andre ting når jeg leier han, men det pleier han ikke å greie. Han har en hobby med å mule håret på folk, eller ryggen til smeden... er dette fordi han ikke har noe respekt for folk eller er det for å kose?

Dette ble mye, men håper på noen synspunkter Jeg vet jo at dette snart går over igjen, bare jobbe oss mellom det så er han verdens greieste hest igjen.... til neste gang

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2006 :  14:20:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er han gammel?
Kan virke som det er en bestemt herremann, men med riktig trening, timing og tolmodighet, vil nok dette kunne løse seg:) Har selv en dame med stor D på 5 år som alltid vet hva hun vil og ikke vil, og frem til nå har hun vært rimelig opprørsk til tider. Men jeg har hele tiden jobbet konsekvent med å etablere lederskapet, og nå etter 4 måneder begynner ting å falle på plass! Er noe smårusk igjen, men det er ikke rart med en hest som er sterk i psyken og ung.

Hvordan "jobber" du med hesten din?

Hege Gå til toppen av siden

Bourbon

Skrevet - 31/08/2006 :  14:34:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han er 7 og jeg har hatt han i to år. Når jeg kjøpte han var han bare saltilvent og innsittet. Vi sto på en stall med dårlige treningsmuligheter, så det ble trening i perioder og ferie i perioder, alt etter været osv. Nå har vi siden mars stått på et sted med fin ridebane og har trent jevnlig hele tiden. Varierer mellom å ri og tømmekjøre, har også løshoppet litt. Vi rir også på tur med jevne mellomrom. Han har et par dager i uken helt fri for å ikke slite han ut mentalt. Når vi rir på ridebanen så rir vi mye volter, vendinger, slangelinjer osv. Vi rir mye tempovekslinger og innimellom bruker vi bommer og små hinder. Ganske variert med andre ord

Han er ganske tøff ja, nesten ikke redd for noe. Tar det meste med stor ro og fatning. Han er utrolig bøllete med andre hester til tider, bare går på de så de må flytte seg... ellers å bryr han seg ikke om de, bare går der og spiser og driver med sitt
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/09/2006 :  01:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester som er kommer sent igang kan av og til være vanskelige, de er ikke vant til mye håndtering og har ikke blitt like lydige. Det er fordelen å jobbe mye med hesten fra den er liten av, da lærer de seg å tolerere mer.

Denne hesten høres ut til å være respektløs ja. Synes du har all grunn til å være enda strengere. Vær bestemt, og ikke minst kosekvent! Når han skjener ut, har du prøvd å vende han i den retningen? Nå prøver du å få han til å fortsette fremover, eller motsatt retning, hva med å la ham gå i retningen han vil, bare at du tar han inn på en volte? Det hjelper ofte å vende hesten i den retning de prøver å vende i selv, fremfor å kjempe imotsatt retning. Når han prøver å skjene ut av banen, ville jeg tatt han for meg der og da. Jobb han knallahardt på volter rett ved utgangen, slik at han etterhvert finner ut at dersom han prøver å slippe unna ved å stikke bort til utgangen, medfører det bare ekstremt mye mer arbeid. Det skal være slitsomt og ubehagelig for ham.

Hva gjør han om du gir et rapp med pisken da? Bukker han? Jeg hadde prøvd å gi han et rapp dersom det kan hjelpe. Noen ganger trenger hestene å skjønne at du virkelig mener det du sier, fremfor å bare legge til påisken kan du prøve å ta i mer. Enkelte hester gir det en oppvekker, ehster som er vant til å kjøre på, og vet at de kan gjøre det fordi eier aldri gjør alvor av det de sier.

Treningen din høres veldig bra ut, mye variasjon, og du er obs på at han ikke skal kjede seg. Generel ledertrening bør du jobbe med, hver dag. Som sagt, vær konsekvent. Enkele bakkeøvelser, som å rygge, flytte frem/bakpart osv kan være første steget på veien til en mer lydhør hest. Du kan da jobbe mer konkret med å sette grenser, vise hva du krever av han osv.
Gå til toppen av siden

Bourbon

Skrevet - 01/09/2006 :  11:36:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tips hvis jeg rapper til han som du sier så sparker han bakut, som om han vil sparke etter pisken. Vende han i motsatt retning har jeg gjort noen ganger og det fungerer som regel bra. De gangene vi sliter er hvis vi kommer på volte mot langsiden, da blir han som limt til gjerdet og bare går på halvt sideveis mot åpningen. Han har ikke greid å stikke ut derfra enda da, jeg har heldigvis greid å få tilbake noe kontroll... men så prøver han seg igjen neste gang vi kommer dit... Jeg har løst det til nå ved å ikke ri bort til langsiden, men heller jobbe på volter og åttetall osv på midten. Da får han ikke gjort så mye.

I går prøvde han ikke å stikke ut, håper han har skjønt at det ikke gikk. Isteden så skjente han innover nå da, mot andre enden av ridebanen. Han syns vel han måtte prøve noe nytt Igjen så tok jeg han inn på volte og jobbet han. Når han da slappet av og aksepterte mine signaler om tempo og retning så fikk han fri, da var han flink hest

Har igrunn ikke tenkt på det før nå, men han er litt tung å flytte på når han står på gulvet osv. Han gidder liksom ikke med en gang... har nok noe å jobbe med der ja
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 01/09/2006 :  19:54:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Pass på at du ikke firer en tomme, ikke la den få "viljen sin" en eneste gang.

Jeg vil ikke anbefale deg å være hardhendt med en slik hest, er de tøffe nok, og har lite respekt for deg, kan du risikere at de blir hardhendte igjen...

Mitt beste tips er å : ikke la hesten slippe, dvs heller stopp, enn å la hesten gå sidelengs unna noe den ikke vil, f.eks. Og VENT.

Ikke la hesten bruke f. eks rygging MOT deg, la den heller Stå.

Jeg har "ventet vekk" mange problemer sånn, som oftest gidder de ikke ta samme "diskusjonen" neste gang. Irriterende å bruke mye tid på teite småting En gang, men forhåpentligvis holder det med en.. Dessuten slipper du å (f.eks med pisken) vise at du egentlig er svakere enn hesten, det finner den nemlig fort ut av...
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/09/2006 :  00:21:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sparker han etter pisken nytter det ikke å bruke den nei, for han viser tydelig at han vil ta igjen om du prøver den måten. Slosskamper med bukking vil bare gjøre det verre.

Han virker litt lat da, og da kan du få han til å endre mening ved å jobbe han masse når han prøver å unndra seg noe. Det pleier å fungere bra på sånne hester, siden de helst ville jobbe minst mulig Tren på å få fart på reaksjonen hans ja, og at han skal flytte seg for så lite press som mulig. Når han står på gangen, og du skal flytte han over, skal du ikke behøve å gjøre mer enn å se på han og evt. peke- for så lite skal han flytte seg over.

Tror det kommer til å bli bra jeg etter du har jobbet med han. Jeg tror også du vil finne ut at han egentlig er en veldig var og lydhør hest, bare han gidder selv. Har hatt noen aha opplevelser med veldig treige hester, som plutselig reagerte som bare det bare jeg kikket på dem. Det er morro når du får frem en slik god 'følelse' hos hesten, og den blir lett som en fjær
Gå til toppen av siden

Bourbon

Skrevet - 03/09/2006 :  11:22:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han er litt lat ja, samtidig kan han være veldig følsom. Han er også en type hest som ikke finner seg i noe han syns er ubeagelig... mener ikke vondt, men irriterende osv. Som som med belegg eller bandasjer på bakbena, de har han ikke vent seg til selv etter omtrent to år med noe på beina. Men han må ha det da han stryker seg. Men han tror fortsatt han ikke kan flytte beina når jeg tar de på og går med overdrevne høye steg ut av stallen.

Jeg prøver å ikke være for hard med han fordi jeg vet han er en hest som tar igjen, samtidig prøver jeg å ikke la han få viljen sin. En vanskelig balansegang. Vi pleier jo å komme oss imellom sånne perioder, men jeg blir litt sliten av at han etter en stund da finner på noe nytt... Han har aldri opplevd å kunne hive av noen rytter, han har aldri opplevd at det er behagelig å krangle... det ender alltid med at han til slutt går dit jeg vil uansett. Men han gir seg ikke så lett

Det er i sånne perioder man savner en stabil hest man bare kan sette seg på å ri, som er oppmerksom på rytteren osv...
Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 18/09/2006 :  15:36:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han er litt lat ja, samtidig kan han være veldig følsom. Han er også en type hest som ikke finner seg i noe han syns er ubeagelig... mener ikke vondt, men irriterende osv. Som som med belegg eller bandasjer på bakbena, de har han ikke vent seg til selv etter omtrent to år med noe på beina. Men han må ha det da han stryker seg. Men han tror fortsatt han ikke kan flytte beina når jeg tar de på og går med overdrevne høye steg ut av stallen.

Jeg prøver å ikke være for hard med han fordi jeg vet han er en hest som tar igjen, samtidig prøver jeg å ikke la han få viljen sin. En vanskelig balansegang. Vi pleier jo å komme oss imellom sånne perioder, men jeg blir litt sliten av at han etter en stund da finner på noe nytt... Han har aldri opplevd å kunne hive av noen rytter, han har aldri opplevd at det er behagelig å krangle... det ender alltid med at han til slutt går dit jeg vil uansett. Men han gir seg ikke så lett

Det er i sånne perioder man savner en stabil hest man bare kan sette seg på å ri, som er oppmerksom på rytteren osv...

Opprinnelig postet av Bourbon

Hei hei Bourbon :)
...hørtes litt likt ut med problemmet ditt med hesten som jeg og min hest.
jeg leser nu flittig med å "prøve" å rappe noen tips og råd til trening til min "stae,trege og vanskelige hest"..:-)

har du merka nå bedringer nå med din?..
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  18:22:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er litt sånn og...Går med skyhøye skritt når han får belegg på.
Men det er egentlig bare å drite i , hesten min kan gå med så høye skritt han bare vil!
Av og til når ei venninne av meg rir hesten min og hun vil ri i skogen, så vil ikke han gå så langt...Han bare stopper pg begynner å rygge, han har rygget i strømgjerdet to ganger nå med henne. Når jeg rir han sjenkler jeg godt på, gir han seg ikke da prøver jeg hardere og gir han seg ikke nå så får han seg noen reale smekk på rævva så han kjenner det...Til slutt går han videre, men det handler jo egentlig bare om mangel på respekt.

Bruker du stemmen mye?
Kan hende at hvis du "sparker" han litt i magen, er bestemt og bruker stemmen godt så kan det hende han hører på deg.
Eller så kan du jo bare bruke pisken, SELV om at han sparker bakut slik at han forstår. Ridde en shettis av og til før...Han sparket bak hvis man smekket han med pisken...Tror han ble litt lei av å sparke bak så han ga seg etter noen smekk.
Kanskje du kunne prøve det? Tor han kommer til å slutte med å sparke bak etterhvert som han har fått respekt for deg. =)|

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 19/09/2006 :  11:56:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, hei! jeg har hatt en sånn "dampveivalser" selv for noen år tilbake, og det kan til tider være ganske så slitsomt og frustrerende. Han fikk meg til å felle noen tårer i sinne i ny og nè...

Når han slo seg vrang og heller gikk sin egen vei, noe jeg tror var for å fortelle meg klart og tydelig at jeg ikke hadde taket på han, avsluttet jeg det jeg drev med der og da. Ting kan fort bli kjedelig og variasjon er viktig. Om du får til ett eneste skritt i riktig retning av det du trener på, så se deg fornøyd med det og finn på noe annet.

Det er ikke hyggelig å få et kranglete forhold til hesten sin, det er energitømmende både for deg selv og hesten. Behandle han bestemt men samtidig mildt kanskje? Og de dagene han slår deg vrang så kanskje du kan finne på noe han synes er gøy? Kan han få løpe ut "vrangviljen" sin disse dagene? Hva med å ta klatreturer i skogen hvis du har muligheten til det, løpe litt fort på strekninger hvor det lar seg gjøre, eller kanskje bare tusle en tur?

det er ikke lett å komme med løsninger for hester man ikke kjenner, for ingen hester er like i sinn. man må prøve seg frem og finne de metodene som passer best for seg og sin hest.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/09/2006 :  21:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter det jeg leser og oppfatter så må dette være den ultimate klikke-hest. Han er den typen som blir enda mer tverr og vrang dersom du setter hardt mot hard og da må en gjøre det stikk motsatte, nemlig å smiske, motivere, overbevise og lure... Respekter at han er den han er...du er også den du er. En slik type må en komme litt i forkant av..ligge et lite hestehode foran. Utnytt dette for alt du kan. Tydelig er det at hesten er glup og med glupe hester gjelder det som menneske å være enda glupere. Mange ting kan sikkert bli bedre men du er jo klar over at han har disse periodene og de kan du forhindre ved at han ikke klarer å motstå deg og deres samvær, eks å jobbe samme hvor mye han gjerne skulle droppet det....han bare klarer ikke, gevinsten er altfor stor....

Jeg ville helt klart vurdert å klikkertrent en slik hest... Gøy er det og. Mange mener det er bestikkelser men de trenger du ikke høre på...de vet ikke hva klikker trening dreier seg om....Gulp...
Noen her nevnte å trene på bakken, vike for trykk osv. Det vil jeg også anbefale...abslolutt... Og det geniale med det da er at du innfører klikkertening i det du lærer hesten disse enkle øvelser på marken....dermed er jobben enkel i salen og under ridning, og den dagen din hest finner for godt at i dag var dagen med stor D....nemlig møkkadagen som plutselig ble den kule dagen..

Gir deg herved en link til Ellen Ofstad....

http://www.ellenofstad.com/... Anbefales på det varmeste.

Lykke til

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 19/09/2006 21:44:50 Gå til toppen av siden

Safro

» VIP

Skrevet - 07/11/2006 :  12:46:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:)
Har lest alle inlegg her nå, hehe.. Mange gode råd, annbefaler deg å ta noen av de med deg:)
Jeg kan ikke se noen vei at noen har anbefalt sporer. (sporer behøver ikke være lange eller spisse) personelig hater jeg pisk, det kommer ikke noe godt ut av det. Sporene kan hjelpe deg når du trenger de. Jeg bruker ikke sporer på min, men hun som hopper han er ikke så stor så hun trenger de som et ekstra hjelpemiddel. Min ponni bukker og sånn innimellom han og. Han tar noen skikkelig rodeo hopp, men da må jeg bare klemme han frem og "vente" til han er ferdig. Trener du ofte bakke arbeid?? Kan jo hende du kunne prøve å aveksle litt. Jeg "trener" ofte på tur.
Håper du finner ut av det:)
Masse lykke til:)!!!

Gå til toppen av siden

CelinaEclair

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  04:22:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette var en ganske lærerik diskusjon å lese. Syns det er en ganske interresant observasjon at så mange råder med div hjelpemidler som pisk,"tvang" og sporer som om det skulle være den mest naturlige ting. Spørsmålet jeg stiller meg selv da er, hvorfor er det slik? hvorfor er det så godtatt og "naturlig" å slå,spenne og tvinge hesten? For det er joh akkurat slik det er. Mitt råd er å holde seg så langt vekke slike "hjelpemidler" som mulig på denne hesten. Jeg sier ikke at alle som bruker pisk osv er dyreplagere, på ingen måte. Men slik det høres ut, så er denne hesten utrolig intelligent. En slik hest er ofte vanskeligere å trene, men når du først får det til så er det en fantastisk hest du vil få.
Syns personlig Oleo i sitt innlegg kom med et veldig godt råd. Jeg hadde også heller konsentrert meg om å stoppe hestens forsøk, i steden for å forsøke presse frem det jeg ville at den skulle gjøre. Feks. nå du vil den skal til høyre, og hesten sklir til venstre, ikke prøv å dra den i tøylene å krangle med hesten for å få den til å gå dit du hadde bestemt. Legg heller fra deg tanken, og konsentrer deg og å ikke la den gå til venstre. Stopp helt opp, gi ros og så prøv igjen. Vis at den ikke får viljen sin, og på ingen måte la den fortsette for så å styre den inn på volte. Da har hestens vilje vunnet frem,selv om den ikke har kommet noen vei så har den fått frem poenget sitt om at viss den vil så får den det til. Stopper du heller opp, roser den og prøver på nytt, så har den ikke fått den responsen den forventet eller ønsket.Men likevel vil den (når den endelig stopper) få ros for å ha gjort noe bra. Og den finner rask ut at det er mye mer fordelaktig. Hesten høres også ut som om den trenger enda mer mental stimulering. Forsøk å finne opp "hjernetrim" som den kan både gjøre alene og sammen med deg. En intelligent og understimulert hest kan ofte finne på å lage egen "underholdning" som feks viser seg i plutselig ta ut midt i trening, bestemt gjøre stikk motsatt av det du ber den osv. Ikke kjemp hardt mot hardt, men prøv å sett deg inn i hvordan hesten din tenker og kom opp med alternative reaksjoner viss den første ikke fyngerer slik du ønsker. Finn enhver unskyldning til å rose den, og ikke ver redd for å "lokke/lure/bestikke" den til å gi ønsket handling. For hver korrekt respons fra hesten gi ros, og tenk at det var et steg videre for deg også. Stå på, og ikke gi opp!
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  22:14:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
CelinaEclair:
Bare ett lite tips: Prøv å del opp innlegget ditt i avsnitt, da blir det mye lettere for oss andre å lese det det står.

Ellers vil jeg si meg enig i det du skriver, alt sammen var veldig fornuftig. Har bare ett lite spørsmål, ettersom jeg kjenner meg igjen i samme situasjon som trådstarter: hva slags mental stimulering foreslår du å finne på? For jeg er helt blank, men hesten min er også understimulert skjønner du..

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  19:38:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten høres veldig intelligent ut. Skulle ønske at flere hester protesterte på pisk! ;) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.