hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nekter å gå fra stallen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Nekter å gå fra stallen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

askvesla
» VIP

Skrevet - 08/01/2007 :  22:49:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ei fjordhoppe på 14 år som jeg har hatt sia påskei fjord.
Da jeg fikk henne kunne hun plutseli nekte å gå i leietau. Hun bare sto, har fått bokt med dette, men nå nekter hun å gå fra stallen alene. Det går helt fint hvis en hest blir ridd framfor henne,men hvis jeg skal ut å ri alene nekter hun. Har prøvd å leie henne et stykke fra stallen, men da rygger hun bare straks jeg sitter på henne og ber om fremmarsj. Hva skal jeg gjøre? Jeg har prøvd gosnakking,kjeft,pisk. og vi har rygga langt!

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 08/01/2007 :  22:57:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Plutselig nekte å gå i leietau hørtes meget kjent ut ;)
Nå har jeg unghoppe da, så ting er nok annerledes.. Men kanskje du kan snappe opp et tips eller to å prøve?
Har ei hoppe på halvannet år som jeg har sliti MYE med at hun stopper overalt, mest fra beitet, til stallen og tilbake igjen.... Har prøvd så mye rart, rygging, volter hele veien, press på grime og slippe presset med en gang hun går, klikker, leke rundt med vike for press alle veier, ha tålmodighet og stå der i en halvtime osv... Det som har vært best for å få min hest til å gå var å bruke taugrime da denne gir riktig press, og slipper presset når du "ber" om det. Kanskje dette kan være noe å prøve?
Når det gjelder ridningen har jeg ikke så mye råd å gi ;) Kanskje hvis hun rygger mot stallen igjen, snu rumpa andre veien, så kan hun heller rygge riktig vei? ;) Hehe, nei, jeg vet ikke helt på den...

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

askvesla
» VIP

Skrevet - 08/01/2007 :  23:44:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har prøvd det med rygging. Vi rygga nesten en km. en gang ,med noen ringer osv. Jeg møtte noen folk somlurte på om vi øvde til sirkus!
Hun er stallens store vits.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 09/01/2007 :  00:18:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg møtte noen folk somlurte på om vi øvde til sirkus!

Opprinnelig postet av askvesla

Haha :)

Har vært borti samme problem, ei hoppe som alltid trasket villig etter når andre hester var med, og IKKE trasket noe særlig alene, verken med meg oppå eller fra bakken. Nå skal det sies at dette var en tvers igjennom bortskjemt hest som var vant til å gjøre akkurat som det passet henne, men i tillegg viste det seg at hun var fryktelig sårbeint. Har erfart det at hester kan trosse det utroligste av smerter når de har med seg kompiser på tur, men ikke alene.

So, la oss si at hesten er frisk og ikke er engstelig for noe spesiellt; ta babysteps. Jeg begynte forsiktig, hadde som mål at hun skulle gå fra gårdsveien og til hovedveien. Noen ganger tok jeg små volter om og om igjen, noen ganger ventet jeg rett og slett til hun tok initiativ til å gå selv. Gikk hun, positiv forsterkning.

Til å begynne med kunne vi bruke 1 time på kort strekning på 100 meter, men så gikk det etterhvert radig. Når første mål var nådd, så strekte vi oss litt lenger. Vi varierte såklart bakkearbeid-treningen på bane også for å variere. Var vi ute med annen hest så trente vi på separasjon; midt under turen red vi motsatte veier. Et helsikes leven ble det, men det gikk bedre og bedre.

Vær helt sikker på at ingenting feiler hoppa, og tren respekt/tillit. Og vær konsekvent og aldri la henne få siste ordet! Om de så er 3 ekstra cm du må gå fordi DU sier det før dere snur, så er det bedre enn at dere må snu fordi hesten din har bestemt det. Tålmodighet er et viktig stikkord her :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/01/2007 :  02:31:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
En fjording som ikke VIL - ja, den VIL IKKE! Hvis en fjording merker - eller "vet med seg selv" - at den har "the upper hand", så skal det mye og hardt arbeide for å få den til å gi etter.

Har ikke hatt fjording selv, men måtte - da vi hadde en "sjefsmærr" av en fjording i stallen - ofte hjelpe ungjenter, som hang som slips etter henne i grima, og som kunne sparke beina av seg når de skulle ri en tur, og hun leet seg ikke en millimeter - hvis hun ikke ville selv, da.
Når eieren var i nærheten, var hun "helt lam-unge" - snill og grei og lystret hans minste vink. Hun visste akkurat hvem hun kunne bølle med, og når hun måtte oppføre seg. Heldigvis var jeg en av de hun respekterte, og jeg kunne både leie og kjøre med henne uten problemer.
Men det hendte av og til, når hu kom feiende ut av stallen med to-tre jenter hengende i leietauet, og tok retning mot andre hester for å "bare gi dem littegrann juling" der de stor bundet til pussebommen - og jeg heldigvis var i nærheten - så måtte jeg gå RETT på henne, "sette øya i henne" og BRØLE: "Nå er det nok!!!!!" - og ta et rå-tak i grima, og IKKE vike et sekund. Ikke nødvendig med pisk eller slag - bare VISE dama at DU var sjefen. Rett og slett en MENTAL kamp.

Mange fjordinger er så "sterke i hodet" at de kan bli et problem å håndtere - som dette eksempelet jeg har fortalt om. (Og hun er ikke den eneste jeg har vært ute for i årenes løp.)

Av og til får jeg det "bildet i hodet", hvor et esel dilter etter en gulrot som henger bundet med en snor i en kvist rett foran nesa på den..... - Ehhh - noen som har prøvd det...???
Gå til toppen av siden

askvesla
» VIP

Skrevet - 09/01/2007 :  16:33:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for gode råd
Skal starte med sjefsterning i morgen.
Det med gullerota foreslo mamma, men jeg har ikke prøvd det!
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 09/01/2007 :  19:58:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Tror det med gullerota blir bra jeg... hehe.. kan jeg komme å se og le??
Jeg har nevnt det før i en tråd her, men husker ikke hvem.. Men hva med å bare vente til hun vil gå da, og så holde henne igjen for å vente fordi DU vil det, like lenge som hun har trasset. Altså litt sånn at neivel, vil du ikke gå, så får du til h.. stå, men da står du jaggu og. Ikke lov å lee på seg før JEG bestemmer det.. Bruk klokke, ta tida, og sørg for at du bestemmer at dere skal stå MINST like lenge som hun gjorde. Det syns de nemlig er ulidelig kjedelig, noe som kan være en enorm fordel for deg! Hvis du da atpåtil har bunkra deg et lite "koserede" med mat og kosebørsten og bare stas litt borti veien da blir det bra. For når DU bestemmer at dere omsider kan gå, går dere bort til dette stedet, hvor hun og du skal superkose dere kjempemasse. Dermed signaliserer du at "hvis du gjør som jeg sier, blir det masse goder for deg". Pass da også på at det blir liten stas å komme hjem igjen. et beste er at hun blir satt inn på en stall uten andre hester(evt en innhegning) og uten mat og drikke en time eller to. På den måten forsterker du det positive ved å forlate stallen, og gjør det temmelig lite interessant å komme hjem igjen!
Ei venninne av meg har en ponni som har lært dette så godt at hun nå ikke vil hjem igjen. Det er kanskje litt i overkant, men for oss andre virker det jo helt nyydelig. Tenk å ha en hest som bare VIL på tur da, og aldri vil snu...

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 09/01/2007 :  22:18:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg møtte noen folk somlurte på om vi øvde til sirkus!

Opprinnelig postet av askvesla

Haha :)

Har vært borti samme problem, ei hoppe som alltid trasket villig etter når andre hester var med, og IKKE trasket noe særlig alene, verken med meg oppå eller fra bakken. Nå skal det sies at dette var en tvers igjennom bortskjemt hest som var vant til å gjøre akkurat som det passet henne, men i tillegg viste det seg at hun var fryktelig sårbeint. Har erfart det at hester kan trosse det utroligste av smerter når de har med seg kompiser på tur, men ikke alene.

Opprinnelig postet av rusket

Sånn var lydia også. Hun er en hest som liker å gjøre som det passer henne. Men ikkeno problem nå. Tok et par uker før hun sluttet å nekte, men hun gjorde det bare for puuur F***

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 16/01/2007 :  14:11:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Har vert borti mange slike hester ja, hehe.
Det som kunne funke er jo (om du har god tid) å leie hesten ut og inn fra stallplassen. Rose myyyyyyyyyye når hesten går bort fra stallen, og så leie hesten tilbake. Variere lengden du leier.
Og så ri kanskje mens noen leier et stykke og fortsette på samme måte slik. Slik at du til slutt kan ri frem og tilbake fra stallen uten problem:)

Det har funket for meg i alle fall=)
men det kan jo ta laaang tid da..

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 16/01/2007 :  18:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, nok en gang noen som skriver om hesten min ser jeg... rart det der... med min hest nytter det i alle fall ikke å gå frem og tilbake og frem og tilbake med... frem går bra - så stopper han. jeg steger av, leier han 3 meter, går tilbake til stallen. MEN hvis jeg da finner ut at jeg vil prøve dette en gang til, da kan du regne med at han blir HELT vill! da bråsnur han og løper en annen vei - enten inn i stallen eller ut til paddocken. heldigvis er det en stund siden vi sleit med dette da, det gikk over heldigvis. Men herregud å frustrerende det er og man blir jo så forbanna at det ryker av hårtustene! jeg har ikke noe annet råd enn å si: ikke vær den som gir seg! da vil man få et seriøst problem etterhvert... store dyr å krangle med det her... Lykke til :) Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2007 :  23:15:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Som LeMi skrev, det å snu hesten og rygge i riktig retning gjorde susen for meg og hesten min. Rygget han en 10 m eller noe, snudde han, spurte han høflig om han ville gå frem, rygget han, måtte han på nytt snu og rygge 10 m. Men med en gang han gikk frem var det ros og kos ja
Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.