hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å Leie En Hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Å Leie En Hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

frkelin

Skrevet - 26/12/2006 :  13:16:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan prøve å forklare slik jeg har forstått det.... En vanlig grime har mykt bredt bånd over nesa til hesten og det er her virkningen kommer når du drar i leietauet. Når hesten ikke helt forstår betydningen er det lett å lene seg mot dette og bruke grima som trekksele. Når man legger på kjetting kommer presset på samme sted, men det gjør vondt og snurper også ofte mulen sammen. I begge tilfeller kjenner ikke hesten noe særlig før leietauet er stramt, - den får altså ingen "advarsel".
En taugrime skal brukes med et langt litt tungt tau, helst uten karabinkrok under haka, det er bedre om tauet er bundet fast i taugrima. Om hesten skal stå ute med grime er det bedre å bruke en vanlig grime under og ta på taugrime over når man skal leie. Jeg tar aldri av leietauet på taugrima mi, og hesten står ALDRI med taugrime om jeg ikke holder på med den.
Taugrima skal være laget av nokså tynt tau, mange som er i salg er av for tykt, stivt tau. Man leier hesten med slakk i leietauet og lærer hesten å ta ansvar for at slakken i leietauet aldri går ut. Taugrima virker inn over nesa, bak ørene og langs siden. Den er så lett og myk at hesten kjenner det før slakken er i ferd med å gå ut av leie tauet. Hesten vil også kjenne om du rister i leietauet og få en påminnelse før du drar i leietauet. Siden taugrime virker inn på større del av hestehodet, også på siden av hodet, er det lettere å snu hesten rundt om den går forbi deg - hodet blir dratt til siden og ikke bare rett bakover over nesa slik jeg synes vanlige grimer virker.

Jeg har leid mange hester med begge typer grimer. Vanlig grime kan hesten legge seg imot og dra rett frem - med meg hengende som et slips etter. En taugrime vil få hesten til å snu i sirkel rundt meg. Hesten klarer ikke å holde hodet rett frem når den drar vekk fra meg, hodet bøyes til siden og resten av hesten følger etter. Da får hesten ut litt "lopper" og får et område å danse på - i sirkel rundt meg, men den kan ikke dra av gårde og legger heller ut i en volte.
De fleste stressa hester trenger bare litt risting i leietauet for å slakke farten og huske på manerene sine. Det er viktig å holde litt ut på leietauet og ikke holde rett under hodet til hesten. Når jeg har litt leietau å holde i kan jeg beholde balansen om hesten prøver å dra ut.
Hester lærer ved å kjenne når presset slipper. En taugrime er veldig nøyaktig og slipper presset samme sekund som hesten gir litt etter. En kjetting er veldig mye mer upresis og gir mye mer smerte og utydelige signaler. Redsel for at kjettingen når som helst vil gjøre vondt gjør gjerne stressa hester mye mere stressa.
Hester er følsomme dyr og en taugrime gir mer følsomme tydelige signaler og lærer hesten hva vi ønsker av den slik at den kan samarbeide med oss i steden for å sloss.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  14:22:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
takk for forklaringen
men en vanlig grime gir vel press på nakken også, om du drar "fra riktig vinkel"? samme på sidene? altså, om du drar "nedover og framover" i en vanlig grime, gir det vel press på nakken. er trikset med taugrime at den gir press på nakken selv om du drar bakover da? jeg forstår ikke helt hvordan de skal kunne gi press på ulike steder når de er utformet såpass likt. det er helt sikkert noe jeg ikke har skjønt, men..
det med at den var lettere, derimot, skjønte jeg, det var jo smart og kjetting er uaktuelt uansett, så det er mest forskjellen mellom vanlig grime og taugrime jeg lurer på.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 26/12/2006 :  17:30:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En taugrime vil få hesten til å snu i sirkel rundt meg. Hesten klarer ikke å holde hodet rett frem når den drar vekk fra meg, hodet bøyes til siden og resten av hesten følger etter. D

Forstår ikke helt effekten du beskriver her jeg ..... Hesten mååå ikke snu hodet mot deg selom den har taugrime på...
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 26/12/2006 :  21:42:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Helt enig med frklin her, hun har forklart alt veldig bra, så det er ikke stort mer å legge til. En taugrime er etter min mening et mye bedre og tryggere alternativ enn å leie i bitt, forutsatt at man kan bruke den riktig. Enkelt sagt gir en taugrime sterkere signal til hesten enn en vanlig grime men gir hesten helt fri om den går pent. I forhold til bitt så gir den signaler som er lettere for hesten å forstå samt ettergift, den virker dessuten alle veier imotsetning til et hodelag. (Jeg har opplevd å sitte med en løs hest og hodelaget i fanget etter å ha prøvd å få med meg en trassig hest som ikke ville gå..hehe)
Kan ta noen eksempler, jeg har stoppet en skremt hest i gallopp ved å stå i enden av tauet med bena plantet i bakken, med rett timing da hesten nådde enden av tauet var det bare å dra litt i det og vips 650kg gamp snur trill rundt og ser på meg. Hesten ble skremt av en trailer da jeg leide han langs hovedveien og han hadde taugrime og 4meter langt tau med knute i enden.

Hadde en stor hingst på 160 med 700kg kroppsvekt som var meget bortskjemt da jeg fikk han, han hadde lært at mennesker kunne man bare tråkke ned og gå avsted med på slep, evt løpe slik at man ble kvitt de. Etter en stund med bruk av taugrime, streng sjef og riktig timing ble han grei å leie og selv om han var ivrig når han så hopper gikk det fint an å holde han.
Ellers har jeg mange eksempler på hester som har blitt engler å leie ved bruk av taugrime.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Viljapiah

Norway

Skrevet - 09/01/2007 :  16:24:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseViljapiah  Svar med kopi av melding
Signerer frkelin og brum ;) og trådstarter Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 15/01/2007 :  21:53:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette med å leie hest i grime eller hodelag må vel bli litt opp til hver og en. Man kjenner sin egen hest best og vet som regel hva man kan vente av den.
Som liten ble jeg lært opp til å feste tauet under haken til hesten,men i senere tid har jeg hørt at det er enklere å styre en hest ved å feste taue på siden av grima. Men jeg må innrømme at jeg bytter litt på.

Gammel vane er vond å vende
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.