hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruker du hjelm?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Bruker du hjelm?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2004 :  20:44:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville valgt ikke, men det er egentlig min sak. Ingen andre enn jeg blir skadet hvis jeg faller av.

hva med familie, venner? og hva om du blir invalid, og aldri kan nærme deg en hest igjen? hva om du blir grønnsak, og må tilbrnge resten av livet ditt i ei seng, uten å være i stand til å kommunisere i det hele tatt? det er kanskje litt "slikt hender da ikke meg" tenking, men siden moren til ei gammel klassevenninne døde i en bilulykke hyar jeg tenkt mer på at dette faktisk kan hende. vet om flere som dette har skjedd till, den venninnen, en i klassen min på ungdomsskolen mistet broren i en bilulykke, og jeg har mistet en tante av kreft (med røyking som årsak). har ingenting med ridning og hjelm å gjøre, men alle disse kunne vært ungått, så det er litt samme sak. jeg fikk også se og kjenne på kroppen hvordan familie og venner har det etterpå.

jeg har også vært i en situasjon hvos jeg var utrolig glad jeg hadde hjelm. jeg fallt av hesten jeg red på en rideleir, og landet ganske hardt på grusveien (sikkerhetsvesten spratt opp av trykket!). jeg slo hodet så hardt at jeg var svimmel og trøtt lenge etterpå. jeg måtte kjøres de maks 30 meterne til stallen, delvis på grunn av en annen skade jeg fikk, og delvis på grunn av svimmelhet. jeg måtte kjempe møt trettheten hele tiden. da var jeg glad jeg hadde hjelm! for tenkt hvor jeg kunne ha vært uten!!

mvh lille meg - som alltid har hjelmen på på hesteryggen.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

~~*Pink lady*~~

» VIP

Skrevet - 05/04/2004 :  21:06:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
hey ya!

bruker selvfølgelig alltid hjelm!!
dessuten rir jeg med sikkerhetsvest etter at jeg ble hengende etter hesten. omsider ga stidbøylereima etter, men når jeg falt på bakken greide hesten å tråkke på meg!! jeg (som brukte sikkerhetsvest)
slapp unna med noen skrubbsår, kunne ha fått et par brukne ridbbein!! så jeg bruker ALLTID hjelm, sikkerhetsvest, hansker og ridestøvler, uansett om det er barbak på en shettis til trøa.

kozmartine
Gå til toppen av siden

finish

Skrevet - 06/04/2004 :  00:49:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
joda, for så vidt.. Hvis man skal ta denne debatten her, kan jeg godt si min mening om saken (uten å dermed bagatellisere tragiske ulykker og tap av menneskeliv).

Jeg mener at jeg ikke kan/vil leve livet mitt etter hvordan andre har det. Hvis jeg blir drept fordi jeg ikke bruker hjelm, så er det sikkert tragisk for mine nærmeste. Men hvis jeg hele tiden skulle unngått risikoer for å bli drept/skadet så hadde jeg begrenset livet mitt veldig mye. Å kjøre bil, ri hester, dra på byen, røyke, alt dette er ting som innebærer risiko for liv og helse, men jeg gjør det for det! Det er min avgjørelse, fordi det er mitt liv. En dag skal vi alle dø. Jeg trives best uten hjelm, ergo rir jeg uten hjelm.

Og, som sagt; Jeg synes en godt miljøtrent hest er MYE viktigere for sikkerheten enn en hvilkensomhelst ridehjelm.

Før dere rakker ned på meg for at jeg tenker som jeg gjør, vær vennlige og husk at det er mitt liv som står på spill når jeg rir "uvettig", ikke deres..
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2004 :  08:19:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig er det et godt poeng med en godt skolert hest, som ikke vil utsette en for fare. Men selv om en selv og hesten er "perfekte", så skjer ulykkene.

To gode eksempler på dette er f.eks. politidamen som falt av hesten, og døde under Kong Olavs begravelse. Eller Ditte Pedersen (lovende ponnidressurrytter, som var regnet for Danmarks største dressurhåp rett før hun døde). Nå kjenner jeg ikke direkte til med eller uten hjelm i Dittes historie (politidama brukte ikke hjelm, og dette denne tragiske ulykken innførte en hjelm for det ridende politi). Saken med Ditte er at ulykken med henne skjedde med hennes superponni. Altså en ponni jeg regner med går i kategorien både "godt skolert" og "sikker". Men ting kan skje likevel.. Ditte omkom riktignok ikke ved fall fra hesteryggen. Hun skulle måke ut noe fra kanten i ridehuset, og hadde bundet hesten til seg. Så dro hesten i vei, og følgene var at hun døde. Utrolig tragisk.

Mange mener at "hjelm er ikke noe vits, for det er bedre å være dø enn grønnsak". Men i mange tilfeller kan faktisk hjelmen være avgjørende for at du ikke blir grønnsak, men kanskje kan leve et normalt liv likevel. En gutt en kamerat av meg kjenner var f.eks. ute for en sykkelulykke med hjelm. Hjelmen delte seg i to, han fikk ingen hjerneskader, men sitter i rullestol. Hadde han syklet uten hjelm hadde han enten vært død, eller skadet også i hode. Hans oppfatning er iallfall at han var glad han hadde denne hjelmen på, og faktisk kan gjøre ting han gleder seg over til tross for rullestolen. Kameraten kjenner han fra skolesammenheng, og for denne gutten var det en stor glede og kunne ta en høyere utdannelse. Selvfølgelig har ting endret livet hans, men han er glad han lever, og har hodet i behold. For min del er iallfall livet så verdifullt at jeg ønsker å gjøre det jeg liker best. Og om uhellet skulle være ute så er iallfall hodet det viktigste jeg har, og noe jeg vil gjøre mitt for å redde. Et liv uten hode, er et meningsløst liv for meg. Men selvfølgelig er det full respekt for de som eventuelt ikke har et hode å ta vare på, eller ikke verdsetter betydingen av dette. Vi mennesker er jo ikke like..

Men i tillegg til å prioritere hjelm ved all ridning, og hestehåndtering som ved longering f.eks. er det selvfølgelig minst like viktig å ri en hest du føler deg sikker på, og ikke utfordre i situasjoner du selv føler du ikke mestrer. Det er også en viktig sikkerhetsfaktor. Men sikkerhet kan aldri sviktes for mye, så da kjører man på med sikker hest og hjelm.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Skrevet - 12/04/2004 :  14:39:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
..man burde selvfølgelig ikke tvinge voksne mennesker over 18 til å bruke hjelm.. det minner litt for mye om et "kontroll-samfunn".
men selv om man har verdens snilleste, roligste hest som ikke er redd for noen ting så kan noe uforutsett skje..
selv bruker jeg alltid hjelm.. og det er jeg glad for! selv om jeg har brukt hjelm har jeg fått hjernerystelse 2 ganger..
for et par uker siden styrtet "den kjempe snille hesten jeg red som ikke er redd for noen ting" og landet på meg.. og dere vet vel hvor panikk hester som faller får..? beina går i alle retninger når de skal reise seg igjen.. fikk ganske bra "bank" da.. endte opp med brukket kragebein.. som er ille nok, men uten hjelm hadde det nok gått værre..!
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2004 :  18:52:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
*SUKK* Anette23 og Finish - og andre som mener at hjelmbruk er unødvendig - dere får meg til å føle meg så gammel og kjeftete...
Så lenge det ikke er lovbestemt at man MÅ bruke hjelm står dere selvsagt fritt til å ride barhodet så mye dere vil.

Vi er nok alle enige i at en velskolert hest og fornuftig ridning er førsteprioritet. Det viktigste er naturligvis å forebygge og forhindre ulykker, ikke bare ruste seg selv i tilfelle de skjer.

Er man en trygg og rutinert rytter på en tilsvarende hest så ramler man sjelden av, og om man faller stygt kan det godt hende at man skader alt annet enn hodet og hjelmen/mangel på sådan er helt irrelevant. Men å velge bort noe som KAN redde liv eller forhindre alvorlig skade er lite gjennomtenkt.

Hvis en av dere går i bakken og skader dere stygt eller mister livet og hjelmen kunne reddet dere så påvirker det ikke meg (som ikke kjenner dere) en døyt. Kanskje leser jeg om det og da blir jeg selvsagt trist over at et ungt menneske er alvorlig skadet eller omkommet i en rideulykke, men for meg er det bare en del av en statistikk. Glemt før neste ridetur...

Selv har jeg familie, venner og kolleger som nok ville latt det gå kraftig inn på seg hvis jeg hadde blitt hardt skadet eller drept i en ulykke. Hvis mitt hjelmbruk KANSKJE kan skåne dem for en telefon med beskjed om en tragisk ulykke så tar jeg den på! Men jeg bruker ikke hjelm for deres skyld, fordi jeg er redd for å falle av eller fordi at jeg vil være et godt forbilde for de andre på stallen. Jeg bruker hjelm for min egen del!

Jeg vil leve et langt og aktivt liv! Og jeg ønsker å fortsette å gjøre valg basert på egne lyster og ønsker, ikke på hva andre kan hjelpe meg med. Jeg vil fortsette å ride til jeg er en gammel krok som omtrent må hjelpes opp i salen. Og jeg vil IKKE sitte og tenke "hvis bare..." eller etterlate meg kjære som tenker "hvis bare..."

Og selv med ulykkesforsikringer opp og i mente gyser jeg med tanke på å klare meg praktisk og økonomisk hvis jeg skulle bli sterkt handicappet og avhengig av andres hjelp eller de svært begrensede ressursene det offentlige har satt til side for å "øke livskvaliteten" til hjelpe- og pleietrengende.

Bilbelter, airbags, hjelmer, reflekser, sikkerhetsvester etc vil ALDRI kunne forhindre en ulykke. Men hvis de kan gjøre utfallet mindre alvorlig så kan du banne på at jeg benytter meg av det. MITT liv er altfor verdifullt for å ta noen sjanser...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/04/2004 :  19:49:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
finish: Det er veldig greit å sitte foran pcen, frisk og rask, man er i stand til å tenke ut fine argumenter, språk til å formulere seg og motorikk til å skrive det ned, og si "hvis jeg faller av og blir skadet er det mitt problem, og det er greit for meg".

MEN hvis uhellet er ute, og man plutselig sitter der i stolen, har problemer med å snakke, gå eller bruke hendene slik at man kan spise og skrive selv, da er det kanskje ikke så greit lenger. Hvis man i tillegg vet at hvis man hadde brukt noe så enkelt som en hjelm, hadde man der og da vært ute og ridd hesten sin i skogen som vanlig, så tror jeg faktisk at vi alle hadde angret bittert.

Som elx sa om sikkerhetsvest, og det gjelder like mye hjelm, det er noe man alltid bruker, men forhåpentligvis aldri får bruk for.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/04/2004 :  20:09:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten må jeg bare si en ting til. Hvis man anser det som fryktelig lite sannsynlig at man faller av hesten, og man har et realistisk bilde av sine egne begrensninger, og derfor velger å ri uten hjelm, så synes jeg faktisk det er et greit nok argument. Det er for eksempel uhyre sjelden at voksne, profesjonelle ryttere som rir dressur på sin egen superhest i ridehuset sitt faller av og skader seg. Da er vi nede i en risikofaktor som minner om det å kjøre bil til jobben, eller å ta fly til syden.

Men de aller fleste av oss er ikke profesjonelle ryttere som bare rir dressur på sin egen superhest i ridehuset sitt. De fleste amatørryttere (altså ikke-profesjonelle) er aldri i slike veldig sikre ridesituasjoner. Enkelte ryttere er av og til i slike situasjoner, men stort sett beveger de seg rundt en grense for når man er i en slik veldig sikker ridesituasjon. Det overlates til tilfeldighetene hvilke dager man gidder å ta på hjelmen (hvis man i det hele tatt gidder), og når de potensielt farlige situasjonene oppstår.

Derfor mener jeg at de aller fleste ryttere utsetter seg for en unødvendig og uakseptabelt stor risiko hvis de velger å ri uten hjelm.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2004 :  02:09:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke se noen argument mot å bruke hjelm! Ikke den "snilleste" hest kan man stole på, og selv om mange ryttere ikke bruker det, og det går bra med de (så langt iallefall...), så er det en utrolig dumdristig handling..

For ikke så lenge siden var det en eldre mann her i trøndelag som døde, trolig fordi han ikke red med hjem. Om man er gammel eller ung spiller ingen rolle, like dumt å ikke ri med hjelm uansett.

En annen ting er de som rir med hjelm uten å feste den skikkelig, den kan faktisk ramle av hodet, men det er det ikke alle som bryr seg om.. Blir litt sint når slike blant annet hopper forann små barn som ser opp til dem..

Bruk hodet - og bruk hjelm!

Hege Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2004 :  10:05:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
«Hest sparket ned 10-årig jente» (Oppland Arbeiderblad).

Det er ikke bare oppå hesten man bør ha hjelm for å sikre seg selv og hode. Også ved annen hestehåndtering. Vanskelig å si hva som har skjedd her, men det virker som om dette ikke er uforsiktig handling. Nå kan jeg selv si at jeg ikke bruker hjelm når jeg f.eks. henter hest i luftegården, eller bare leier litt rundt (uten at jeg har ridd eller skal ri. Da er hjelmen på). Men ved longering, hvor hesten faktisk er i farta så bruker jeg iallfall. Man burde kanskje ha hjelm uannsett (ja, egentlig..)? Iallfall på rideskoler hvor ofte mindreårige leier hester ut og inn, og man lett kan miste kontroll når f.eks. skolehester skal inn til midtfor. Når en ulykke først hender kan den ofte være alvorlig. F.eks. som denne.. Heldigvis skjer de veldig sjelden, også sett i forhold til hvor mange nestenulykker som finner sted.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2004 :  11:19:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Bruker alltid hjelm når jeg rir. Man får rett og slett ikke meg opp på en hest uten hjelm, fordi jeg vet hvor farlig det er. Bruker dog ikke hjelm når jeg får for å hente, eller steller hesten.

Det finnes ingen argumenter for ikke å bruke hjelm.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2004 :  12:06:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
"Fikk hjerneblødning i rideulykke"

Artiklen taler for seg selv.

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2004 :  13:05:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
jeg bruker selv hjelm uansett når jeg rir nå, brukte det ikke til og fra trøa før, da jeg ikke gidder å gå ei heller giddet jeg å ta på meg hjelmen for en så liten tur, MEN nå bruker jeg alltid hjelm, som Formosissima sier, Man får rett og slett ikke meg opp på en hest uten hjelm.
jeg nekter, uansett hvor rolig hesten er, Laura er en av de roligste hestene jeg vet om, men hun bli skremt av og til hun å!
har bestilt sikkerhetsvest nå, da jeg liker å bruke det, sist jeg datt av var for en måned siden eller noe, lille rolige Laura ble skremt av en hund jeg ikke så før etterpå(uansvarlige hundeeiere!!!!!!!!)
hun bråsnudde og jeg hang da vel ikke på, boms i bakken med meg! Laura er sånn at om du holder henne når du faller av stopper hun, men ikke denne gang nei, hun kom på sia mi(ryggen) og skrapte foten inni ryggen min, SÅR! jeg har heller ingen fallteknikk(noe jeg burde lære meg) men faller oftest på ryggen :( og så mye som vi rir i skogen er det lett å få ei grein jenom ryggen om du faller på det viset!
har vont etter fallet ennå, sleit med det på xamen i dag!
om dere ikke bruker sikkerhet trenger dere ikke å bli drept, eller invalid, men man kan få skader som rammer deg igjennom livet!

nå ble dette sikkert mye tull, men håper det kom fram noe fornuft, jeg blir bare så provosert av sånt "jeg trenger ikke hjelm, jeg faller da ikke av" nesten det samme sa jeg til stalleieren den dagen.....

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

maythE

Skrevet - 21/05/2004 :  00:17:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
skjønner ikke hvorfor man skal ri uten hjelm jeg?! er det tøft? man kan aldri stole på selv den snilleste hest, alle hester er uberegnelige!
havner man i en ulykke, går det ikke bare utover en selv, men også venner og familie.. er man så egoistiske at man tar den sjansen?? hvor dumme går det an å bli!!!

jeg hadde jo selv flaks i sommer! hesten snubla da den stakk av og falt over meg. jeg havna på sykehus med 3 hjerneblødninger og var lam i venstre side! jeg hadde j***** flaks! kunne endt opp i rullestol, og det er ikke noe kult!! den første tiden der satt jeg en del i rullestol, måtte bli matet og vasket, absolutt IKKE noe morro!
den dag i dag sliter jeg fremdeles med saker og ting. jeg har fremdeles litt dårlig balanse(som forhåpentligvis blir bedre), gangen min er litt forandra(noe som irriterer meg!) og jeg har en liten lammelse(som kunne vært så ille at man ikke kan snakke) i halsen som gjør at jeg slurver litt når jeg snakker.. hukommelsen min, konsentrasjonen og evnen til å forklare ting er heller ikke på topp! dette irriterer jeg meg over hver eneste dag!!

jeg er heldig som fremdeles kan ri, men jeg har mistet interressen litt da jeg ikke kan drive med sprang lenger(noe som var livet mitt).

så de folkene her som driter i hjelm, kan bare tryne! det driter i hvertfall jeg i! de får skylde seg sjøl skulle de tryne og slå hodet, de fikk ett valg.. bare tenk på at livet kan bli heeelt forandra...[/size=1]
Gå til toppen av siden

jamme
» VIP

Skrevet - 13/06/2004 :  21:10:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
The only time im not wearing a helmet is during vaulting (voltige) i think it is kind of weird that there are rules for wearing a helmet with riding on a horse but you are not even allowed to wear one when you are standing or hanging or whatever on a horse, ofcourse vaulting is easier without a helmet but specially in the beginng o vaulting you will drop off the horse very many times so i think that they should create something or some rule that people also need head-protection while vaulting. I hope that if they find out something its not as hot as an usual safetyhelmet because that will get very sweatty when you are running and doing handstands :P But ofcourse all this is my opinion! :D
Love to ya all -X- Noiraney :)

Opprinnelig postet av noirane

Man bruker ikke hjelm i voltige av sikkerhetsgrunner: Hjelmen kan henge seg fast i voltigegjorden/andre ting. Faller man av i voltige er det stor sjanse for at du lander beina/knærne e.l... Det er hvertfall større sjanse for at hjelmen skal henge seg opp i noe enn at du skal lande på hodet..!

Men ellers syns jeg det er viktig å bruke hjelm, overdreven eller ikke, det ER en sikkerhetsfaktor. De 5 minuttene i mitt liv jeg ikke hadde på meg hjelm, falt jeg av. Skadet meg ikke, men det ga meg den påminnelsen jeg trengte.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.