hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruker du hjelm?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Bruker du hjelm?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Skogli-donn<3

Skrevet - 04/12/2003 :  20:57:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann!!!
eg syntes alle burde vere så kloke og bruke hjelm.vist dere faller av en hest og ikke bruker hjelm kan dere få allvorlige skader for live bare på grunn av at du ikke brukte hjelm den ene gangen du var ute og ridde...vel tenk på det....
Gå til toppen av siden

maythE

Skrevet - 15/12/2003 :  02:54:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg lover dere!! bruk hjelm!! man kan seff få skader for livet med hjelm oxo, men det er større risiko uten hjelm! selvom dere bare skritter 1 meter, kan ting skje..hester er uforutsigbare, livet er uforutsigbart.. Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  17:48:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
hei,
jeg bruker alltid hjelm når jeg rir, uansett hvor liten tur jeg skal. er blitt "opplært" til at å ri med hjelm er en regel, og alltid må følges. er litt gla for det, og tenker alltid etter at jeg ramler av: "skam, det var godt jeg hadde hjelm på..." =)
Men når jeg kjører...da er jeg ikke like flink... kjører jeg med sulky bruker jeg hjelm, men ikke med "vanlig møkkjerre"...
Det var min "hjelmbruk" =)
Gå til toppen av siden

maco

» VIP

Skrevet - 03/01/2004 :  18:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg rir med hjelm alltid, hvis ikke jeg skal ri opp barbak i grimen fra luftegården..
Egentlig ganske dumt, men...

Det hender at jeg ikke har på meg hjelm hvis jeg skal ta bilde, og det er det sikkert flere som ikke gjør inaina ;)

RI MED HJELM :)

~Marianne & Dutchess~
Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  18:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ALLTID hjelm, og har tenkt til å fortsette med det! Jeg kjøpte meg faktisk ny hjelm i dag! Jeg bruker hjelm uansett hva jeg gjør når jeg rir, om jeg bare tar en bitteliten skrittetur opp veien og tilbake også. Syns det er dumt å ikke bruke det om man tar en liten barbak tur, for det er da det kan skje noe. Hesten kan jo skvette på en 3 minutters tur også!!

Følg dette rådet: Bruk alltid hjelm, selv om du ikke tror at du trenger den! Den kan redde livet ditt!

Kenzo - diamanten<3

Redigert av - Spinnvill=) den 03/01/2004 18:44:32 Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  20:13:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey alle der ute!!! jeg har(vennina mi har)netop erfart hvor viktig det er med hjelm.. hun var ikke langt fra å bl hemma og 3 mm fra og bli blind.. vill dere att dete skal sje d me dere!? RI MED HJELM!! ALLTID!!! INGEN GRUNN TIL Å IKKE GJØRE DET ASSÅ!!!
Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

AnetteHBS

» VIP

Skrevet - 30/01/2004 :  17:00:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker aldri hjelm når jeg rir mine egne hester. kun hvis jeg hopper høye hinder i skogen eller det regner noe vannvittig. jeg har hatt hestene mine i snart 8 år og jeg kan si med 110% sikkerhet at den eneste måten de kan få meg av på er om de også går på tryne... jeg bruker derimot alltid hjelm når jeg rir fremmede hester og hvis jeg er på et ridesenter, kun pga alt peset hvis jeg ikke gjør det... JEG SYNES PÅBUDT HJELMBRUK ER IDIOTISK!! det burde heller vert slik at de over 18/20 eller etter at du har tatt den og den rideknappen e.l. kan få velge dette selv. vise ansvar for seg selv... ( med unntak av sprangtrening da den kan være kjekk å ha...) hjelmer har dessuten meget dårlig passform for det meste, er ubehagelig varme om sommeren og ubehagelig kalde om vinteren+ regnet renner ned i nakken.... grusomt!!
det er et valg hver enkelt må gjøre selv, om de føler seg trygg nok på hesten og seg selv... sånn er det bare!
Gå til toppen av siden

AnetteHBS

» VIP

Skrevet - 30/01/2004 :  17:08:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
en liten ting, hvorfor er det slik at alle som svarer på slike undersøkelser o.l sier at de ALLTID bruker hjelm, mens alle jeg vet om som driver på hobby basis nesten aldri gjør det. alle som rir på ridesentre trenger ikke svare en gang for der er det jo påbudt alikevel. hva sier dere hobbyryttere bruker dere EGENTLIG alltid hjelm??? Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 30/01/2004 :  23:58:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Selvfoolgelig bruker jeg hjelm, ridesenter eller ikke, paa tur eller ikke, paa hester jeg kjenner eller ikke... ALLTID!

Annette, jeg vet det er MANGE som deg som ikke rir med hjelm. DU sier eneste maaten de kan faa deg av paa er om de tryner selv. Dette er faktisk ikke SAA uvanlig, spesielt om vinteren(er vel is i Norge naa). Jeg har faktisk trynt med hest paa isen, og det var IKKE godt. Da var jeg glad jeg hadde hjelm. Og om sommeren ogsaa faktisk.. Fullblodsen min var ganske kokko, for han hadde ikke blitt ridd paa lange, han stakk, men han tok ihvertfall for krap sving, og falt paa siden. med meg paa. Au. Ellers har jeg vaert vitne til hester som har snurra helt rundt! Den ene knakk nakken, den andre ikke. Men dette betyr at du gaar paa hodet i bakken, og da er det lurt aa ha hjelm! Jeg er faktisk enig i deg annette, sannsynligheten for at jeg faller av en av rideskolehestene(tar ikke min egen som eksempel, fordi jeg vet han er litt gal til tider... men jeg sitter nok paa han og...). Jeg sitter enkelt paa i bukking, steiling eller bukkesprang. Den ENESTE situasjonen jeg kan komme paa er at hesten tar en 180 graders sving i lufta, og naar dette skjer paa en god fart, sier fysikk at du flyr den ene veien, og hesten den andre. Men dette er det ikke mange hester som gjoor(min gjoor det.... urk...). Spesielt vanskelig er det aa falle av i SKRITT... men likevel rir jeg med hjelm, saann i tilfelle vi kommer opp i en situasjon. Jeg vedder paa at jeg kan nevne en som du ville hatt problemer i, men sannsynligheten for at det skjer er veldig liten. Jeg har opplevd ganske mye rart, apekatter som angriper hestene(da stikker vi!), brooytebiler i Norge, og dumme ting som ingen tenkte paa at hester var redde for... Menmen... likevel... sannsynligheten for at du faller av er liten, det er den hos meg og.

Forskjellen paa oss to annette, er at jeg VELGER aa bruke hjelm. Jeg har ett godt liv, og vil ikke at noe skal skje bare fordi jjeg gadd ikke bruke hjelm. Dessuten synes jeg ikke det er saa ille aa ri med hjelm;
Om vinteren bruker du gjerne lue under, og da varmer egentlig hjelmen mer enn ingenting, og om sommeren er det ikke saaaa vanskelig aa bruke en hjelm som ikke er saa klam og varm. Jeg bor i Malaysia(som er MYE varmere enn norge), og jeg bruker en hjelm som jeg kjoopte i Norge som jeg faktisk synes er behagelig naar det er varmt.
Det du sier om at regnet regner ned i nakken, har jeg heller aldri opplevd. Min hjelm har en liten slooyfe bakpaa, og vannet pleier aa renne av meg. Og igjen, jeg bor i Malaysia, og regntiden her er vaerre enn en skur i Norge altsaa... og jeg har ingen problemer med det... Sa det faar meg til aa lure hvilken hjelm du har??? Jeg husker ikke merket paa min for ooyeblikket, men jeg skal skjekke det, og skrive her... Synd at du skal risikere livet ditt bare fordi du ikke har hatt en god hjelm! Forresten synes jeg hjelm og ridning er noe som passer sammen... saann er dte bare...

Eneste jeg ikke liker ved hjelm er at den faar hodet ditt til aa se 5cm stoorre ut... og d er jo ganske stygt... men det er en billig forsikring;)

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2004 :  15:35:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Bare en pekepinne i denne debatten: "Falt av hesten – alvorlig skadet" (artikkel i Trønder-Avisa). Refererer med et sitat fra artikkelen: "Etter det Trønder-Avisa erfarer brukte ikke mannen hjelm". Hva som har skjedd er vanskelig å si, men det var hans egen hest, hesten virket rolig, og mannen hadde tydligvis mange års erfaring på baken. Det kan skje den beste.. Den beste stiller sterkere med hjelm!

Kommentar til anette23:
Jeg er hobbyrytter. Jeg rir på privatbasis. Ja, jeg bruker selvfølgelig alltid hjelm.

Er kanskje ikke alltid like flink med å bruke hjelm når jeg longerer, men har husket det hver gang i det siste. Før longerte jeg ikke med hjelm fordi jeg tenkte ikke på risikoen. Dessuten er det ikke så mange som faktisk longerer med hjelm. Men etter å ha tatt grønt kort og både hørt om stygge tilfeller har jeg tatt meg bryet med hjelmen. Om folk så synes det er teit å longere med hjelm får så være. Til nå har hesten jeg rir funnet på noe spell to ganger når jeg har longert. Den ene gangen fordi han ble gira av to andre hester. Da hoppet han, og det var ikke så langt fra å få hesten i hodet. Den andre gangen skvatt han til og tok fart i galopp nedover den ene langsiden. Heldigvis hadde jeg ikke snurret longeringstauet rundt håndleddet (dette tenker jeg alltid på), så fikk sluppet tauet. Men litt sent, så jeg gikk i grusen. Ble noen skrubbsår på hendene fordi dumme meg hadde lagt hanskene i lomma akkurat da, men det var alt. Hva som skjer neste gang er ikke godt å vite, og nettopp derfor velger jeg å ta på hjelmen før en ulukke eventuelt skjer. Og hansker har jeg også innsett at er svært viktig. har igrunn pleid å bruke dem også, men først nå har jeg brukt de bestandig Har fått noen arr etter skrubbsårene, og selv om dette ikke er krise kunne jeg godt tenke meg å unngå flere.|

Forøvrig synes jeg folk generelt bør bli mer obs på at longering faktisk er en situasjon hvor ulykker lett kan skje. I sikkerhetsvideoen jeg så på grønt kort kurset ble det sagt at en alltid skal longere hingster og unghester med hjelm. Som en kommentar kom en av kursdeltagerne som hadde ridelærerutdannelse fra England med informasjon om at de under denne ridelærerutdannelsen alltid måtte longere med hjelm. Kursholder fortalte også at Paul Fielder som er en av verdens fremste eksperter på nettopp longering tidligere holdt kurs i å longere, men hadde sluttet med dette pga sikkerhet. I tillegg til hjelm er det igrunn mange andre faktorer som bør tas hensyn til, som mange ikke tar hensyn til. F.eks. bør en hest longeres alene på en bane. Aldri sammen med andre som longerer eller andre ridende. Per i dag vet jeg om svært få steder hvor dette faktisk gjennomføres i praksis.. Personlig longerer jeg helst alene om jeg har anledning, men vet jo om andre som ikke nødvendigvis gjør det.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  09:17:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Han som hadde falt av hesten på søndag er nå død av de massisve hodeskadene han pådro seg.

Selv rir jeg alltid med hjelm. Har opplevd for mye til at jeg tør å la være. Nå har jeg en liten, trygg og rolig islandshoppe på 15 år. Sjangsen for at jeg faller av er ikke veldig stor. Men det har faktisk skjedd. Den ene gangen skulle jeg gå opp på henne fra en murkant. Prøver å skåne ryggen hennes mest mulig, så jeg prøver å alltid stå på noe når jeg går opp. Men denne gangen begynte hun å gå akkuratt i det jeg legger beinet over henne. Jeg hadde ikke sjangs til å komme meg opp. Så jeg faller ned mellom hesten og muren. Der er det en svær stein. Hodet/hjelmen smalt så hardt i steinen at hun jeg red med, som var 20 m unna, hørte det og snudde seg! Skal love at jeg var glad for at jeg hadde hjelm! Jeg hadde vondt i hodet og nakken resten av dagen.

Jeg har også i barndommen ridd en del forskjellige hester. En periode hadde jeg ei Engelsk fullblodshoppe på halvfor. Jeg hadde en gang en ulykke med henne der hun tryner i asfalten med meg oppå. Også denne gangen smeller hodet mitt først i bakken og jeg priset meg lykkelig for at jeg hadde hjelm. Både hesten og jeg hadde stygge sår på store deler av kroppen etter på.

Jeg er faktisk temmelig sikker på at om det ikke fantes ridehjelmer, så hadde jeg sansynligvis ikke kunnet sitter her og skrive dette.
Gå til toppen av siden

Buskeline

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  10:04:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBuskeline  Send %s1% en ICQ meldingBuskeline  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBuskeline  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg er en av disse hobby/privat rytterne og jeg rir ALLTID med hjelm, uansett. Enten jeg nå rir "gærneberta" på 6 eller jeg rir trygge gamlemor på 17. Har ramlet av den unge flere ganger, ikke fordi hun kaster meg av, men fordi hun skvetter og hopper til for ett eller annet. Gamlemor har jeg aldri ramlet av, selv om vi begge ramlet pga glatt underlag forrige dagen, da var jeg så heldig at beina hennes bare gled til siden og jeg ble sittende pent og pyntelig oppå henne...men det var bare flaks. Derfor ri alltid med hjelm. Dessuten når ne rir på tur og da spesielt i skogen så er der jo faktisk en del greiner som en kan få i hodet, dette har jeg opplevd noen ganger og jeg vet at hadde jeg ikke hatt hjelm da ville jeg ligget der som en fillehaug på bakken , de greinene kan treffe en virkelig hardt hvis en dukker litt for sent og hesten skritter raskt eller traver.
Gå til toppen av siden

noirane

Skrevet - 23/02/2004 :  23:04:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hey!
I'm from the netherlands and while I was surfing around the net I got on this forum. I don't understand any norwegian except: hest and enorm and some other words hahaha (my english isnt very good either). But Norsk kind of looks like a mix of english dutch german and a lot of other languages :D so i can understand a little :D. I hope i'm not wrong if i think that this topic is about wearing a safetyhelmet? Well... here's my opinion>>>
I think everyone has to wear a helmet you can be the best rider in the world but if your horse falls and you're not wearing a helmet it could end veryyy sad for you. I always wear my helmet and several times i got in a situation in which i really needed it :) The only time im not wearing a helmet is during vaulting (voltige) i think it is kind of weird that there are rules for wearing a helmet with riding on a horse but you are not even allowed to wear one when you are standing or hanging or whatever on a horse, ofcourse vaulting is easier without a helmet but specially in the beginng o vaulting you will drop off the horse very many times so i think that they should create something or some rule that people also need head-protection while vaulting. I hope that if they find out something its not as hot as an usual safetyhelmet because that will get very sweatty when you are running and doing handstands :P But ofcourse all this is my opinion! :D
Love to ya all -X- Noiraney :)
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 02/03/2004 :  19:16:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ALLTID hjelm. Både når jeg rir, longerer, løshopper og tømmekjører. Når det gjelder løshopping er det bare for å være føre var! Man vet jo aldri. Om man rir i et minutt eller ei spiller ingen rolle.. For det første er det en utrolig billig enkel livsforsikring. Og selvom hesten din ¨vanligvis¨ er verdens greieste kan den, som alle andre, skvette en gang iblandt! Og selvom selve fallet ikke er hardt, og det har foregått i skritt så kan du alikevel være så uheldig at du lander med hodet på en stein f.eks. Og jeg vil ikke si at det å ta på seg en hjelm er verdens hardeste jobb. Det er gjort på 10 sekunder.
Leste i et gammelt Penny Blad fra 91. Der var det to 88-modeller som sa de var for tøffe til å bruke hjelm. Og at de var forbilde til mange av rideskolerytterne. Det er seriøst det mest idiotiske jeg har hørt. Ingen er ¨for flink¨ eller ¨for tøff¨ til å bruke hjelm. Verdens beste ryttere bruker jo hjelm. Og hjelmen er ikke et tegn på om du er flink til å ri eller ikke. Det er tegn på om du bryr deg om livet ditt.

En person jeg kjenner godt har fått betale for ikke å bruke hjelm. Selvom hun var veeeldig påpasselig at barna hennes skulle bruke. Hun brukte alltid selv og, men ikke denne gangen.. I et minutt som kostet henne livet!
Hun og ei venninne sto ute på plassen. De hadde akkurat steget på hestene. Hun red sin hest som hun hadde hatt i 16 år, og som hun kjente tvers igjennom. Hoppa var ei rolig hoppe som ALDRI fant på noe tull.. Astrid tok av seg hjelmen for å sette strikk i håret. Akkurat da kom det flyvenes en stor blå plastikkpose MIDT i ansiktet til Jerka. Hun steilet slik som jeg aldri hadde sett henne før, og Astrid falt bakover og landet på en staur. Stauren gikk gjennom halsen og ut igjen på andre siden. Jerka løp og Astrid ble hengenes igjen. Hun ble rett og slett spiddet og momentant drept. Hadde hun i det øyeblikket hatt på seg hjelm hadde den tatt imot stauren. ( Det er en slik stokk som er spiss i begge ender ) Det hele var over på 10 sekunder.

Tenk etter før dere tar av dere hjelmen - er livet eller stoltheten viktigst?

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

finish

Skrevet - 05/04/2004 :  20:29:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg enig med Anette23 her: Det burde være opptil hver enkelt om man vil ri med hjelm eller ikke. Jeg ville valgt ikke, men det er egentlig min sak. Ingen andre enn jeg blir skadet hvis jeg faller av.

Synes for øvrig at hjelm kanskje er en overdrevet sikkerhetsfaktor.. Jeg synes at en rolig, trygg hest er viktigere for en sikker ridetur enn om man har en isoporting på hodet. Men det er jo min personlige mening da, no offence til noen her..! *forventer nesten å bli lynsjet*
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.