hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er Horsemanship for dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Hva er Horsemanship for dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

-Siw&Elisa-

Sweden

Skrevet - 13/06/2006 :  00:46:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Siw&Elisa-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Siw&Elisa-  Svar med kopi av melding
Hva er Natural Horsemanship for dere? Hvor går grensa.

Jeg var på ett såkalt Horsemanship kurs i helgen, og hadde jeg aldri før vært borte horsemanship, hadde jeg sluttet med det med en gang. Det jeg så i helgen er ikke Horsemanship. Å det at en ganske kjent trener kan stå der å påstå det, blir jeg enda mer forbløffet over..

Skal gi noen eksempler på noen ting som skjedde:
ved lasting av en hest endte det med at hesten ble dratt mot hengeren av en BIL og bindt fast i hengeren og praktisk talt slått inn på hengeren, hesten ble slått en gang over hodet med tauet. Etter treningsøkta hadde hesten sår etter taugrima!! Blei så sint at jeg måtte gå. Det værste av alt er det at eieren sto å så på hele greia og filmet alt og var ganske fornøyd med det hele!!! Hadde det vært min hest hadde jeg tatt hesten før det gikk så langt at hesten ble bindt bak bilen og dratt framover, dette er IKKE horsemanship.

Under teorien så sa personen "....i respekt ligger ikke frykt.." Ved den nevnte treningsmetoden over mener jeg at han ikke skaper annet enn frykt!! Så lenge hestene gjorde som de skulle var alt greit, men så fort de motsatte seg, fikk de seg ett slag så det smalt høyt! Jeg mener, med en gang du slår hesten, forsvinner utrykket horsemanship! Syns ikke dere?

jeg kunne også se det at personen visste hva han gjorde, han leste hestene og reagerte på deres tegn. men all denne slåingen og nappingen og sintheten mot hestene tar over denne lille forståelsen fra min sin side!!!

Han var snill med våre hester, men det var fordi mammaen min på forhånd hadde sagt i fra at hun ikke ville ha noe av den voldsomheten... Å det hjalp, og han fikk samme resultat uten all slåingen...

When you are on a great horse, you will have the best seat you will ever have.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1874

Redigert av - -Siw&Elisa- den 13/06/2006 02:06:40

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  01:46:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ooops, du bør nok ikke skrive navn her altså... Hadde jeg vært deg hadde jeg redigert det bort ganske fort.. Dette går på MIX sine regler og er et personangrep mot denne personen du navngir her..

Jeg har selv vært på NH-kurs og sett ting jeg ikke liker, deriblandt hengerlessing. Men jeg tror vi alle har noe forskjelligt syn på hvor grensene for hva som er nathural horsemanship går.
Selv slår jeg aldri hestene mine, og jeg har respekten deres likevel.

Men akkurat dette med hvor grensene går, og hva jeg mener NH er tror jeg jeg lar være og gå mer inn på her. Men det har blitt diskutert ganske heftigt i en annen debatt :
http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=13394

Her er en annen tråd :
http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=5073

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 13/06/2006 01:47:51 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/06/2006 :  03:01:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke overrasket,men jeg vil ikke kommentere hans treningsmetoder utover det på et offentlig forum.
Det kan fort bli litt "enveiskjørt" og feil men jeg forstår at du reagerer.
Har sett det samme selv..

Men jeg vil gjerne kommentere det du spør om;"hva er horsemanship for dere":

Ta feks.begrepet;" i respekt ligger ikke frykt"....
Selvfølgelig viser hestene som er lavere i rang enn lederhesten frykt for den.
Det er jo derfor de underkaster seg.
For de vet at om de ikke gjør det kommer to bakhøver susende,ett bitt,flate ører eller de blir jaget vekk.
Poenget er at de blir truet til å følge ordren fra lederhesten,ellers...

Derfor blir det litt "Penny-klubb faktor" for meg hvis noen faktisk tror at ikke lavere- i- rang -hester respekterer lederhesten uten et snev av frykt.
I ordet frykt ligger også respekt, er nå min erfaring.
Men ikke misforstå; jeg skal utdype det enda litt mer før jeg får hele dyrebeskyttelsen rennende på døra..

Vi mennesker tolker ord og handling forskjellig.Ofte svært forskjellig..Men det er helt naturlig.
Hva jeg legger i ordet frykt behøver ikke ha samme betydning for feks. sambon min. Kanskje han mener det betyr redd,panisk eller kanskje bare litt engstelig..?
Jeg ser det an i forhold til hvilken sammenheng ordet kommer opp og helheten av det-og ihvertfall når det gjelder kommunikasjon med dyr.

For å oppnå respekt/underkastelse og at en hest på feks. 500 kg. underkaster seg, må man gi kroppslig utrykk for at "gjør du ikke som jeg ber om vil det få konsekvenser".
Negative konsekvenser,slik funker det i en hesteflokk-"vinn,eller forsvinn".
Det har de fleste hestefolk sikkert sett opptil flere ganger.
At de da evt. ikke skulle vise frykt/engstelse for lederhesten vil jo bety at de ignorerte den og viste forakt.
Noe de som oftest ikke gjør i hesteverdenen (alle har en rang,ihvertfall over tid),men de kan gjøre det mot oss..

Hvorfor? For vi kommuniserer ikke alltid like tydelig,presist,rettferdig og konsekvent og da kan ordet frykt også bli "misbrukt".
Lyder ikke hesten tyr man ofte til sterkere midler (signaler og "verktøy"), og resultatet blir kanskje en livredd og nervøs hest uten tillit til sin eier.
Uten tillit,ingen respekt.

"Horsemanship" for meg betyr at jeg til enhver tid prøver å oppføre meg og håndtere hesten som lederhesten ville ha gjort når den forlanger noe. ("Ber" om...hilsen NH..)
Jeg prøver å sette meg i respekt via et truende/"fryktingydende" kroppsspråk for å få den til å adlyde og samarbeide med meg.
I mine øyne er derfor ikke NH (eller hva man har funnet på å kalle alt dette), frivillig fra hestens side.
Den gjør det fordi den fra naturens side (og generasjoner tilbake), er vant med å måtte underkaste seg en lederhest fordi den er et flokk og flukt-dyr, og vil overleve.
Vi "lurer" den derfor til å tro at vi er en lederhest (som den skal underkaste seg), ved å "herme" etter signalene flokklederen bruker for å oppnå makt,respekt og underkastelse.

Det er ikke vits å pakke dette med "horsemanship og NH" inn i rosa silkepapir synes jeg.
Fra hesten har fått på grime og blitt leid inn i en liten roundpen, er det tvang,respekt og frykt med i bilde.
Hadde hesten fått velge ville den fortsatt blitt stående å gresse bedagelig på det saftige gresset med sine sjelsfrender.
Den vil helst få slippe å bli leid inn i en boks på 3x3 meter,satt på sal og bitt, eller puttet på en trang hestehenger på vei til "Horsemanship-clininc",dressur/sprangtrening eller hva det nå måtte være.

I mine øyne er dette derfor ikke noen "lek" eller frivillig,det er faktisk tvang enten vi vel innrømme det eller ikke."Adlyd, ellers får det konsekvenser."
Erter vel på meg alt som kan krype å gå av "hestehviskere og bedrevitere" nå,men jeg mener en skal være realistisk og ærlig.
All temming og trening av hest er i bunn og grunn under tvang/ordre.
MEN,de aksepterer det fordi de er vant med å måtte underkaste seg i hesteflokken.Så er vi så "slemme..?"
I kjølvannet av tvang kommer spark/slag,biting og jaging- for det er nøyaktig det lederhesten gjør for å oppnå respekt/underkastelse når de er i fri tilstand.

Jeg bruker ikke betegnelsene "horsemanship eller NH" i forbindelse med håndteringen av hestene mine.Men det er sikkert noen som vil velge å kalle det for det. (Pga. at dette "plutselig" har fått en navn og er nytt for noen.)
I bunn og grunn er dette overhodet ikke noe nytt.
Måten å kommunisere/oppnå makt og underkastelse på har eksistert i hesteflokker i maange år.
Så skal man være kritisk til "NH og Horsemanship",må man være kritisk til hvordan hestene oppfører seg i flokken også...
Vi prøver jo å kommunisere på samme måte-dog uten å lange ut en hov i sida, fektende forbein,tenner som biter over manken og jagende i full galopp med flate ører..
Men "snille" er vi ikke,da hadde vi ikke hatt kontroll på en hest.
Så ærlige bør vi være.

(edit pga. leifffss)

Redigert av - xxxx den 13/06/2006 03:26:08 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  03:10:24  Vis profil  Svar med kopi av melding

Er for trøtt til mer enn det nå, men vil takke for et godt skrevet og ærlig innlegg. Jeg er helt enig og vet at jeg hadde ikke vært så god "venn" med hestene mine uten at jeg hadde stått over de i rang. At noen endelig kunne formulere det på en måte som kan avkrefte at å være overlegen i rang ikke betyr å slå eller mishandle hesten, setter jeg pris på (-:
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  03:47:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Natural Horsmanship" er bare et "fiiiint" navn på "sunt hestevett"!

Alt av utenlandsk og eksotisk kan virke fasinerende og "nytt og flott".

Folk her i landet har god greie på hest, hvis man går et par generasjoner tilbake i tid. Det er bare så synd at kunnskapen holder på å forsvinne, siden det nå er (minst) to generasjoner som ikke vet foran og bak på dette dyret, og tror at det er livsfarlig. - "Biter foran og sparker bak."

"Gårdshestmiljøet" og "ridehus-miljøet" er to forskjellige verdener - dessverre.

På gårdene var hesten bondens beste venn og arbeidskamerat, året rundt. Føll ble avlet etter teorien om at gårdens beste arbeidsmærr burde få føll etter naboens beste hingst, og omvendt. Ja, hadde man råd til å unnvære nærre i noen sommeruker, ble hun sendt på "slepp" med en prakthingst. Etter jobben i skauen om vinteren fikk hun et sunt og sterkt føll på våren, midt mellom harvinga og høyslåtten. Og folungen fulgte med mora ved siden av slåmaskina, og ble siden en god arbeidshest, ridehest, kjørehest osv. Ja, kanskje de fikk bygdas raskeste skysshest. - Sånn kan man mimre.

De norske hesterasene hadde slike tradisjoner fra hundrevis av år tilbake. Men så forsvant det plutselig, med motorens inntok i norges utvikling etter krigen.

Så overtok en ny "hesteverden" - av ponnier og ridehester, som ble trenet til bare å kunne rides, av raser som aldri hadde vært naturlige for vårt land og klima. Ridehus og dekkener er blitt et "must" - for svært mange.

En hestekultur som ikke har noe med "gamle dager" å gjøre, dessverre, for jeg tror at mye er gått tapt.

Selv har jeg lært mye fra mine tidligere lærere. Den ene en ungarsk hestekar som kunne så mye om hest (bla. arabere), at jeg er glad for at jeg bare har lært en brøkdel av det han kunne. Den neste var en dame som kunne "alt" om engelsk hestehold og "sivilisert ridning"(på engelske ponnier), samt mye av det jeg idag vet om terapiridning. Den jeg også har lært utrolig mye av, er "bonden" på gården hvor jeg har hatt hester i 23 år. Han vokste opp med hest (døl og fjording) som ble brukt til alt fra pløying til kirkeferd. Han ble forøvrig meget fornøyd da jeg brakte nl-hester til gårds i 1983, og drev avl, for dette var en hesterase han anså som svært "fornuftig" og "brukandes".

Jeg er glad for at jeg har lært så mye om hest siden 1970, og HVIS noen vil lytte til mine mine "små råd", så har jeg ihvertfall prøvd å føre videre en tradisjon og en "viten om hest" som kanskje kan komme til nytte.

Det vil være trist om "sunt hestevett" blir borte - når det bare i dag er omskrevet til "natural horsemanship" - to navn på samme sak!

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  08:56:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
All kudos til deg, T.Boysen! Flott skrevet. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  11:00:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har min helt egen hjemmesnekra "Renat(e)ural horsemanship" - plukket litt her og litt der ut i fra hva min fornuft og feel forteller meg er riktig og fungerer. No more- no less
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  13:34:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har min helt egen hjemmesnekra "Renat(e)ural horsemanship" - plukket litt her og litt der ut i fra hva min fornuft og feel forteller meg er riktig og fungerer. No more- no less

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Hehe, jeg å Renate...
Min egen samvittighet, min kjærlighet til mine hester og dyr generelt samt min tankegang preger mitt forhold til mine hester. Har ikke noen oppskrift men noen kjøre regler jeg har er å være konsekvent og rettferdig. Spørre pent, se an dagen, ta hensyn, tenke seg om før man handler, masse ros og positive tilbakemeldinger, kos og trygghet... og jo, hestene mine får bestemme noe selv. Gir hoppa mi tegn til å ikke ville bli med opp i stallen en dag, noe hun sjeldent gjør, så får hun faktisk lov til å slippe.... Dette har jeg gjort med henne i 7 år og hun har aldri fått noe mønster eller utnyttet det på noen måte... Men, må hun så må hun, eks trimmes, få behandling osv. Er vi bare ute å rir for å ri og hun vil en annen veg så er det greit... Med Oleo må jeg være litt strengere..vertfall enda. I går nektet han å gå over en firkantet stenkant...slo seg helt vrang, ikke snakk om. Jeg sto dønn, han sto dønn...til slutt kom han, hoppa 4 meter i været over den lille kanten. Masse ros og skryt også tilbake igjen, over den kanten, så flink...så en gang til, bare for å vise han at han har 4 ben og de kan hoppes med.. Og det ble ganske gøy etterhvert siden han fikk så masse kløing etterpå.

Ja....ser'n d....da datt jeg helt ut av temaet som vanlig.....

Ok..tilbake til saken...
Å høre at en instruktør vidreformidler slik dårlig håndtering er jo en ting, men det gjør meg vondt å tenke på at mange av de han lærer opp faktisk drar hjem og praktiserer det samme....i den tro at det er helt ok, uten å bruke eget hode eller lytte til egne grenser.
Jeg hadde ALDRI kunnet sitte å se på noe slikt, det ville kommet en reaksjon som en ren refleks.

Jeg synes slikt skal komme ut i media jeg... Dersom folk turde å si slikt så kanskje de ble strengere for hvem som kunne tillate seg å kalle seg for instruktører og trenere. Ikke nødvendigvis her på MIX men kanskje i avisen??? En skal ikke være så redd for å si slikt...hysj og huff, stakkars trener. Til pokker med treneren...jeg tenker på dyra jeg. Så lenge en person kan stå for slik håndtering så må han stå for det å få kritikk og.... Thats the game.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 13/06/2006 :  14:11:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg hadde ALDRI kunnet sitte å se på noe slikt, det ville kommet en reaksjon som en ren refleks.

Opprinnelig postet av oleo

For og si det sånn;det var ikke mange som stilte opp til neste time.Noe jeg også mener var fullt fortjent og selvforskyldt!!!

Ride with the wind Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/06/2006 :  14:52:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trist at det skal bli presentert og demonstrert slik.
Har hørt at xxx ikke har blitt helt seg selv igjen etter en ulykke,men det er ingen unnskyldning synes nå jeg.
Da får man kanskje vurdere å samle på sommerfugler istedet..
Mindre psykisk slitsomt..

Redigert av - xxxx den 13/06/2006 14:54:00 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  14:52:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke kritisk til å behandle hest med vett og forstand. Det jeg er kritisk til er å uten tanke for kritisk tenking så bare adopterer man det man har sett "de flinke gjøre".

Grenser etc er vanskelig å snakke om, noen ganger går grensa ved å løfte hodet og skuldrene og bli stor, så har hesten alt flyttet seg. Og som Nancyville skriver: det er vel ikke fordi den har så inmmari lyst, men fordi den vet at dette må den gjøre, hvis ikke blir jeg mer "bøs". Andre ganger kan det hende at man heve stemmen, eller bruke armforlengende midler som å veive med leietauet etc for å få hesten til å reagere. Det hele har vel litt med hesten å gjøre, akkurat som oss er de personligheter, noen reagerer på de små bokstavene og er kjempesensitive, mens andre igjen turer fram og lurer på hvem myggen ved deres side er. Å gi et entydig svar på når en selv eller en annen har gått over grensen i forhold til hvordan de behandler en hest er derfor for meg umulig. En annen ting er at jeg ser mange ting som "virker" for andre, fordi deres evne til å lese hest, og time sine hjelpere/metoder er på et slikt nivå at de fleste av oss bare kan drømme om å oppnå det halve.

Det som Oleo skriver om at hennes ene hest får "velge selv om den vil komme opp til stallen feks er en ting jeg aldri ville rådet noen til å gjøre, fordi plutselig kan man stå der med en hest som aldri vil. Eller en hest som blir skeptisk fordi "den ene dagen drar de meg jo dit, og den neste driter de i det". At det funker for Oleo og hennes hest er ikke det samme som at alle vi andre bør prøve oss på å endre våre grenser fra dag til dag. Men Oleo kan åpenbart gjøre dette, da hun ser at det ikke virker for alle hennes hester.

Av alle hester jeg har opplevd har nok de lykkeligste vært de som aldri har behøvd å tvile. Det som var lov i går er lov i dag, og det som er på nei listen i dag er det også i morra. Samtidig som man selvsagt ikke skal ha rammer som er så rigide at man har en hest som står der og skjelver av skrekk.

Og T. Boysen: flott innlegg *thumbs up*

Guro
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  15:26:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Trist at det skal bli presentert og demonstrert slik.
Har hørt at xxx ikke har blitt helt seg selv igjen etter en ulykke,men det er ingen unnskyldning synes nå jeg.
Da får man kanskje vurdere å samle på sommerfugler istedet..
Mindre psykisk slitsomt..

Opprinnelig postet av In Nancyville

Enig i det ja. Jeg har kommentert dette i et annet emne om denne saken for lenge siden. Men jeg mener at vedkommende ikke bør holde på med visse ting som f.eks. hengerlessing om vedkommende er redd eller noe (?)..
Det gagner ikke hesten og heller ikke eier og h**** selv

Syntes vedkommende har mye bra og komme med teoretisk sett men praksisen siler jeg ut masse. Og har nok en tendens til og " ta en Ranate" jeg også innen NH

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

-Siw&Elisa-

Sweden

Skrevet - 13/06/2006 :  17:55:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Siw&Elisa-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Siw&Elisa-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Syntes vedkommende har mye bra og komme med teoretisk sett men praksisen siler jeg ut masse. Og har nok en tendens til og " ta en Ranate" jeg også innen NH

Vi hadde teori før vi gikk for å trene hestene. Denne teorien var bra, og veldig logisk. Så fort vi gikk ut og skulle trene hestene, var det som om treneren hadde glemt alt det han selv hadde sagt var riktig, og gjorde akkurat det motsatte.

Det at mange sto der og synes dette var helt riktig, var en annen ting. Jeg å vet det at hesten skal ha klare grenser og ha de samme reglene hele tiden, og da er det mange forskjellige metoder å vise dette på. Det at treneren står der å gjør sånn til folk som "ser opp til" han, synes jeg er fælt. De tror jo det at det han gjør er riktig.

jeg er helt enig i at man skal plukke litt her og der, og gjøre det som er riktig for deg, det ender som regel bra for både deg og hesten. Bare man prøver å tenke litt logisk, finner man som regel andre utveier enn å være så veldig harhendt, tror som regel at feilen ligger ett annet sted.

When you are on a great horse, you will have the best seat you will ever have.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1874
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 13/06/2006 :  19:14:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har bare vært på et NH-kurs(til nå) og syns det var veldig bra opplegg. Var ei dame som holdt kurset, og hun var veldig flink. Brukt hverken vold eller makt en eneste gang, men fikk allikevel hestene til å gjøre det hun forventet. Lærte en del leieøvelser, og hvordan kroppspråket vårt virker inn på hesten.

Jeg er enig med det som flere av dere sier at NH= sunt hestevett.
For meg er NH så enkelt det at jeg er leder, hesten er underdanig, men vi er allikevel et team og jeg må også respektere hestens grenser.
Jeg bruker aldri vold mot hesten min. Rir heller ikke med pisk. Ikke for at jeg har noe i mot det, men det trengs rett og slett ikke. Hun har respekt for meg og holder seg alltid bak meg når jeg håndterer/leier henne. Hun viker for meg uten å blunke, og så lenge hun forstår hva jeg vil så gjør hun alltid så godt hun kan.
Prøver også å være obs på kroppsspråket mitt, og jeg viker aldri for henne. I stede for å straffe henne så bruker jeg rygging som korrigering, og jeg hever aldri stemmen til henne.
Om dette kan kalles nh vet jeg ikke, men for meg og hesten så fungerer det veldig bra
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  20:36:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det som Oleo skriver om at hennes ene hest får "velge selv om den vil komme opp til stallen feks er en ting jeg aldri ville rådet noen til å gjøre, fordi plutselig kan man stå der med en hest som aldri vil. Eller en hest som blir skeptisk fordi "den ene dagen drar de meg jo dit, og den neste driter de i det". At det funker for Oleo og hennes hest er ikke det samme som at alle vi andre bør prøve oss på å endre våre grenser fra dag til dag. Men Oleo kan åpenbart gjøre dette, da hun ser at det ikke virker for alle hennes hester.

Opprinnelig postet av Guro

Nei, jeg vil vel heller ikke råde alle til å la hesten bestemme selv...men hestehold trenger ikke være så innmari komplisert og så fryketelig firkantet. En ting er å ha faste rammer, det er vel i mine øyne det snilleste en kan gjøre mot et dyr, da vet den å forholde seg. Hun protesterer aldri til noe, hun gjør så lite ut av seg, er beskjeden og snill men de få gangene jeg merker at hun ikke vil noe så kan det hende at hun får slippe. Som regel er hun meget villig og arbeidsom.. Hadde jeg merket at hun utnyttet det eller at det oppsto situasjoner hvor hun tar kontrollen ville jeg kanskje vurdert å være mere ¨sjef¨ men enn så lenge, og tror helt ærlig aldri det vil bli noe problem så ser jeg bare på dette som en god avtale oss i mellom. Ser ting litt mellom fingrene... Men som sagt, dette fungerer ikke like godt på Oleo, han må ha klare beskjeder og helt dønn klare rammer. Ingen regel med unntak her nei...
Ellers tar han helt kontrollen..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  00:45:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som dere sikkert har observert, så tar jeg meg en tur innom forum omtrent hver kveld.
Takk for "ros" - for jeg skriver bare om det jeg selv har erfart gjennom mange år. Enkelte temaer har jeg overhodet ikke greie på, så der uttaler jeg meg ikke.

Har selv brukt "sunt hestevett" på de hester jeg har hatt med å gjøre, siden 1970, og mine egne siden 1983, og jeg har vært så heldig å hatt meget gode lærere. Ved å kombinere det jeg har lært med egne erfaringer, så har jeg, etter egen formening, fått et solid gunnlag i å ha med hester å gjøre.

Og så har jeg stort sett bare hatt med "snille" hester å gjøre. Lucky me!

Men jeg har også opplevd, på 70-tallet, da jeg som ung var "leier og hestejente" i en terapiridestall, at de jevnlig fikk inn nye hester og ponnier, som skulle bli terapihester, og at noen hester fikk "pass" - de egnet seg IKKE til terapiridning. Det var da et spørsmål om den skulle selges videre, i håp om at en ny eier fikk nytte av den, eller at dyret rett og slett måtte avlives, av "ærlighet". Man ville ikke ha ord på seg for å selge "håpløse" hester videre. Kan da love at ALT hadde vært prøvd med dyret.

Siden jeg er utdannet ridefysioterapeut har jeg hatt og sett mye "rart" av hester - noen var gull verdt, mens andre (ofte kostbare hester) ikke egnet seg i det hele tatt. Det viktigste var å KJENNE hestene, og vite hva de kunne brukes til av pasienter. Kall det gjerne NH...

Jeg mener å ha tilegnet meg en god porsjon "sunt hestevett".

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.