hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - horsemanshipbilder:)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 horsemanshipbilder:)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  13:26:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå har jo vi en tråd med dressurbilder, sprangbilder ...osv..
kan vi ikke lage en tråd med litt horsemanshipbilder?

litt bilder av meg å lasso:)

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com

Redigert av - **sofie** den 29/05/2006 15:32:17

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  14:46:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
eneste "horsemanshp-aktige" bildet jeg har tilgjengelig:) Med silvertip.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  14:56:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hva er spesielt med å ha på grime og sitte barbak? Eller å vise en grime? Eller å miljøtrene hesten slik at den blir trygg? Er NHS eeegentlig en egen gren, eller er det noe som er en del av alt hestehold..? Man kan lure noen ganger ;-)

(Nå får jeg vel pryl).
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  15:21:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
horsemanship er jo noe man praktiserer hvert minutt, men de fleste jobber vel med enkelte øvelser også inniblandt, å det kan jo være kosligt å se bilder av

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  15:22:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tror ikke du får så mye pryl jeg Du har jo rett i det du skriver, NH er ikke en egen gren men en del av hesteholdet. Hvertfall slik som jeg ser det..
Jeg har jobbet mye NH med min araber opp gjennom årene, men jeg rir ikke rundt i grimen og leietauet likevel. Det er en del av min væermåte overfor hesten, og det og lese/tolke hesten, som preger min form for NH.
Og fange det opp i bilder kan jo bli vanskeligt, men og vise bilder av diverse "øvelser" er jo greit. Slik som de 3 siste bildene av **Sofie** syntes jeg demonstrerte et par NH-teknikker på en grei måte

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  15:25:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Er det å trene en hest til å ikke få hetta av plast en "NH-øvelse" - eller er det egentlig bare sunt hestevett? Det er det jeg mener. De aller fleste behandler hestene sine med sunt hestevett, man trenger ikke si "jeg holder på med NH" for å behandle hesten etter hestens premisser. Det tror jeg faktisk er i alles interesse å gjøre, uansett gren. ;-) Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  15:31:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan godt slette tråden hvis det er helt feil å ha den her...

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  15:45:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nh oversetter jeg ofte til noe så enkelt som naturligt hestehold, og det er i mine øyne sundt hestevett, Silje :o)
Men ofte er ikke det som er innlysende og soleklart, så lett og komme på.
Dette med plasten er noe som ofte øves på på NH-kursene. Det samme som og trene bort at hesten er bakredd og så videre, det er jo sundt hestevett det er snakk om men ettersom jeg ser det; også NH.
Lære hesten og gå pent i grime, noe jeg tror vi alle trener på, er også noe som tas opp på kursene og som trenes på.
Så jeg vil si at det går ut på det samme jeg :o)

Neida Sofie, klart du ikke trenger slette tråden her ;o) Tenkte faktisk på og legge inn bilder selv også, men må først få gidden til og finne frem bilder, scanne og legge dem ut på nettet :o)
(Er så lat nå... Og skal snart ut og trene hest, så det blir nok en gang senere).

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  15:47:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri sagt det er feil å ha noen tråd her, jeg bare setter spørsmål om NH faktis er noe "eget" eller om det er noe alle i grunn driver med, uten nødvendigivis å kalle det NH. ;-) Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  20:22:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Bruker NH prinsipper i all håndtering av hest, trener ikke på noe spesielt, fant et gammelt bilde fra et Ellen O kurs vi var med på i 2000 da

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 30/05/2006 :  07:42:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Enig i at NH er en måte å omgås hestene på slik at å pakke hesten inn i plastikk eller bruke en taugrime ikke er lik NH. Dette er øvelser som man kan gjøre om man bruker NH eller ikke, men alt går som regel lettere om man bruker NH samtidig.
Det kan godt hende Sofie feks, bruker NH men bildene kan ikke vise det. Forståelig??

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  11:00:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Brum: Ja, men du sier tvert i mot det jeg mener ;-)
Jeg mener at NH er alt det sunne hestevettet man har når man omgåes hester. Det er ikke en egen gren eller noe man bruker "sammen med", "samtidig som" osv. NH er ikke noe man driver med som egen gren, det er noe jeg mener finnes i alt.
Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  14:11:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
NH betyr jo "Natural horsemanship". -Altså naturlig hestehold. Nei det er ingen egen gren, men en måte å behandle hesten mest mulig naturlig på. Joda, jeg kaller det også sunt hestevett, men det er ikke alle som faktisk har det. Har man vært i litt forskjellige staller ser man litt av hvert av hestehold. Noe tar man med seg og bruker selv, noe styrer man langt unna. Sunt hestevett er ikke noe man bare "har" fra begynnelsen av. Man prøver og feiler og lærer underveis. NH er en måte å lære å omgås hester på uten å tvinge det frem det man vil. Man bruker heller metoder til å få hesten til å finne ut av det selv. Det handler om å lære via ro, trygghet, rang, flokkinstinkter. Istedenfor å tvinge hesten forbi noe den er redd for via slag (f.eks. pisk når man rir), spark (hard sjenkelbruk)og tvang (som mange fortsatt gjør fordi de blir irriterte på hesten fordi den er så dum at den er redd for en ussel liten pose osv..) får du hesten til å bli trygg på det den er redd for ved å vise at det ikke er farlig.
På samme måte bruker du kroppsspråk og stemme på en positiv måte og ved å lære å benytte deg av hestens eget "språk".
Joda, det bør finnes i alt, men gjør det ikke. Tips og råd og bilder av hvordan andre utfører sitt hestestell er vel så spennende som bilder av sprang og dressur, synes nå jeg.
Legger til at jeg mener NH er positivt når man bruker det fornuftig, men jeg tror vel noen "tar av" litt her også. Selv om man skal lære opp hesten på en trygg og rolig måte skal man også vise at man er sjefen i flokken. Ja takk til flere bilder. :)

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  14:27:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Og det var din mening, mens min er at sunt hestevett har alle som behandler hestene riktig - dvs. ingen tvang, grisebanking, slåing osv. :-) Men jada, kjør på med bilder. Hester er alltid fine å se på. Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  15:20:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det å trene en hest til å ikke få hetta av plast en "NH-øvelse" - eller er det egentlig bare sunt hestevett? Det er det jeg mener. De aller fleste behandler hestene sine med sunt hestevett, man trenger ikke si "jeg holder på med NH" for å behandle hesten etter hestens premisser. Det tror jeg faktisk er i alles interesse å gjøre, uansett gren. ;-)

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Å pakke hesten inn i plast er en av de syv leken som er NH. game 7- squeze game- lære hesten å gå gjennom trange ting.. hester er klaustorfobiske av natur.. dette brukes for å få hest på henger eller vennes på skumle ting. Ja, NH er sunt hestevett, å jeg mener langt i fra at alle har det helt naturlig, har sett mye grusomt som folk syns er helt vanlig hestevett.

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  15:27:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Sofie: Bildene dine viser en harmonisk hest, som følger sin ledervenn. Kan hende ikke alle ser det samme, men hva jeg ser er en hest med beroliget kropp og trygg på sin leder. Din holdning og hestens på det øverste bildet sier mye mer enn bare logisk tankegang. Stå på du!:-)
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.