hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - horsemanshipbilder:)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 horsemanshipbilder:)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

jameho

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  15:31:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og det var din mening, mens min er at sunt hestevett har alle som behandler hestene riktig - dvs. ingen tvang, grisebanking, slåing osv. :-) Men jada, kjør på med bilder. Hester er alltid fine å se på.

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Les det jeg skrev en gang til, så ser du nok at vi egentlig er enige her. ;)

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  15:39:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner Silje sitt poeng her.

Hvem er det som har funnet på dette med 7 games? Jeg vil nå heller ikke si at "7 games er NH". Jeg har aldri hatt behov for noen leker, men har da et godt forhold til hestene likevel.

Jeg har plukket opp litt her og litt der. Hempfling har en teori jeg liker godt, men jeg klarer ikke gjennomføre alt ved den selv. Monty Roberts er litt vel kommersiell, og det er en del ting med hans teorier jeg ikke liker. Ellers har jeg lært mye ved å kun bruke fornuft, og ikke minst ved erfaringen jeg får fra hestene mine. Det er DE jeg lærer noe av, ikke en glorifisert mann som tjener masse penger på en grime .. Det er ikke slik at én person, eller én teori er den eneste rette.

Nei, jeg tror på sunn fornuft, og å plukke opp litt fra forskjellige grener/filosofier og å se hva hestene mine trives best med. De er tross alt individer, og noe som fungerer på en hest trenger ikke nødvendigvis fungere på en annen.
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 30/05/2006 :  17:04:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Silje: NH er ikke en egen gren, det er en måte å kommunisere med hester på som hesten automatisk forstår fordi det er på deres språk. Derfor bruker man det sammen med at man trener hesten med foreksempel å pakke den inn i plastikk.
Øvelsene i seg selv er ikke NH.
Når det gjelder det du kaller sunt hestevett kan jo det tolkes på flere måter,
men NH er kun kommunikasjon med hesten på hesten sitt språk.
Enkelt og greit.

Ellers er jeg enig med maane over her.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  17:17:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Brum: Du trenger ikke fortelle meg hva NH er for noe, for det vet jeg. Om du leser det jeg skriver, så gjentar du i stor grad meg.

Når det gjelder det jeg kaller sunt hestevett, så er det ene og alene min egen hestefilosofi. NH er like mange forskjellige retninger som alt annet, og det finnes mye som ikke henger helt på greip innen for dette området av hesteverdenen også. Enkelt og greit ;-)
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  21:09:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mye såkalt "Natural Horsemanship" jeg ikke finner mye "Naturalt" med i hvertfall...
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  21:47:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Sunt vett er nøyaktig like sunt som den som utfører det. Det vil si at det mange kaller "sunt" like gjerne kan være helt høl i hodet.

Å bruke kunnskap om hesters adferd, instinkter og signaler/språk i sin omgang med hest kalles riktignok Natural Horsemanship. Noen liker ikke det uttrykket, og dem om det. Det blir jo det samme, siden filosofien faktisk kalles det uansett. Hvor mye hver og en kan om dette og greier bruke kunnskapen, blir jo svært personavhengig. Det JEG gjør, blir jo i praksis en "Line Horsemanship" fordi det er jeg som gjør det jeg gjør.

Mange blander det med begrepet "Naturlig Hestehold", noe som er helt feil. Veterinær Strasser bygget med sin bok om Naturlig Hestehold opp en tanke blant mange om at man skulle ha et miljø som skulle være slik og så for at det skulle være mest mulig naturlig for hesten, og dermed så likt "villhest-livet" som det er mulig å komme med tamhest. Denne teorien fungerer ikke i praksis, fordi mange raser faktisk er avlet fram av mennesker og ikke ville overleve som rase i vill tilstand. Det tar ikke Strasser hensyn til, men påstår hardnakket at ingen hester bør ha hverken dekken eller sko. I praksis vil dette være ren og skjær vanskjøtsel for en pelsløs fullblods med tynne såler på stålis i 25 minus og bitende sno.

For meg som bruker filosofien Natural Horsemanship i min omgang med hest er det viktig at folk skiller begrepene. Mine hester tvinges ikke til å gå stive av kulde eller sårbeinte fordi ting på død og liv skal være naturlig. Hestens velferd kommer foran alt. Også i min håndtering av dem.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  21:48:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja her ble det mange bilder gitt....
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  21:51:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er alltid like artig å prøve å komme med argumenter mot "hardbarka NH-folk". Man får mye rart tilbake. Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  22:34:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig her. Jeg bruker noe jeg leser om NH, eks. seven games. Men jeg finner min egen måte å samarbeide med hestene mine på. Det blir for "stivt" å følge alt til punkt og prikke.
Utgangspunktet er å SAMARBEIDE med hesten, og ikke tvinge den til noe som helst.
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  22:39:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er alltid like artig å prøve å komme med argumenter mot "hardbarka NH-folk". Man får mye rart tilbake.

Ja, å det er alltid like morsomt å diskutere med folk som alltid på liv og død skal pirke på alt og alle.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  22:55:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det er alltid like artig å prøve å komme med argumenter mot "hardbarka NH-folk". Man får mye rart tilbake.

Ja, å det er alltid like morsomt å diskutere med folk som alltid på liv og død skal pirke på alt og alle.

Opprinnelig postet av missy_

Hva behager? Hvor har jeg "pirket på alt og alle"? Jeg har vel hele tiden trodd dette var et debattforum. Jeg synes det er artig å diskutere, derfor gjør jeg det også.
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  23:03:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Joda joda. Må ikke hisse deg opp vettu. Svarer bare med samme mynt som du jeg, hvis ikke det er til å tåle, så er ikke det mitt problem. Diskuterer jeg å, men siden noen innlegg tydligvis var bare rare så må jeg få svare deg likt, eller hva?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  23:11:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Joda joda. Må ikke hisse deg opp vettu. Svarer bare med samme mynt som du jeg, hvis ikke det er til å tåle, så er ikke det mitt problem. Diskuterer jeg å, men siden noen innlegg tydligvis var bare rare så må jeg få svare deg likt, eller hva?

Det var da voldsomt, Missy? :-)
Jeg er ikke hissig. Jeg er glad i en frisk debatt, spesielt når noe engasjerer meg. Jeg vet at NH er et betent emne, men av og til er det lurt å stikke hull på byllen og få ut litt puss.

Jeg har vel aldri sagt at "noen innlegg bare er rare" heller - og har heller ikke pekt ut enkelte innlegg. Jeg sa riktignok at man får "mye rart tilbake" - det var mer ment i mot følelsen jeg får av å lese noen innlegg; den at jeg/vi som ikke er oppslukt i en eller annen ideologi blant annet ikke setter hestens ve og vel foran annet - være seg holdninger til dyrene eller hvordan vi holder dem. For å ta et eksempel.

Jeg vet for øvrig forskjellen på NH og naturlig hestehold også.
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  23:30:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det var da voldsomt, Missy? :-)
Jeg er ikke hissig. Jeg er glad i en frisk debatt, spesielt når noe engasjerer meg. Jeg vet at NH er et betent emne, men av og til er det lurt å stikke hull på byllen og få ut litt puss.

Jeg har vel aldri sagt at "noen innlegg bare er rare" heller - og har heller ikke pekt ut enkelte innlegg. Jeg sa riktignok at man får "mye rart tilbake" - det var mer ment i mot følelsen jeg får av å lese noen innlegg; den at jeg/vi som ikke er oppslukt i en eller annen ideologi blant annet ikke setter hestens ve og vel foran annet - være seg holdninger til dyrene eller hvordan vi holder dem. For å ta et eksempel.

Jeg vet for øvrig forskjellen på NH og naturlig hestehold også.

Hvis du ser forsjell på naturlig hestehold og natural horsemanship, så skjønner jeg ikke hva du mener med at du setter hestens ve og vel foran alt, for det er nemmelig naturlig hestehold, å diskusjonen var vel ikke om det vel? Jeg har drevet noen år med NH, å vært på mange kurs, sett utrolig mye rart, men også mye som ikke kan gjøres ved å bare å være en naturlig person i samspill med hesten. Altså det ligger mye bak, men det tar noen år med ærfaring for å se enkelt ting. Psykologien trenger man kunnskap for å forstå ikke bare logikk. Du kan lære deg til å være naturlig, men å mestre lekene med hesten, å på samme måte stimmulere hestens hjerne på den måten du vil, trengs det litt mere til enn bare litt sunn fornuft.

Jeg liker også friske diskusjoner, men jeg utaler ikke med nedvergende på noe måte av den grunn, å ikke kommenterer jeg på kanten små frekkt til enkelte titt og ofte heller, det har jeg nokk vokst fra meg.

Natural Horsemanship er ikke en egen gren innen hestesport, slik som sprangridning eller dressur. Det er derimot det som ligger til grunn for all god håndtering av hest, uansett hva man bruker hesten til. Noen oversetter det til norsk med "naturlig hestevett" ikke naturlig hestehold. Men selv om det er naturlig så trenger det ikke å komme av seg selv til alle. Fornuft og lærdom kommer i praksis eller teori.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  23:58:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis du ser forsjell på naturlig hestehold og natural horsemanship, så skjønner jeg ikke hva du mener med at du setter hestens ve og vel foran alt, for det er nemmelig naturlig hestehold, å diskusjonen var vel ikke om det vel?

Her refererte jeg til Lines innlegg, hvor hun skriver *sitere*:
Kopi av melding:
For meg som bruker filosofien Natural Horsemanship i min omgang med hest er det viktig at folk skiller begrepene. Mine hester tvinges ikke til å gå stive av kulde eller sårbeinte fordi ting på død og liv skal være naturlig. Hestens velferd kommer foran alt. Også i min håndtering av dem.

Jeg tror det er i alles interesse å sette hestens ve og vel (velferd) over alt annet, uansett hvordan man velger å holde hest eller behandle hest. Både i selve hesteholdet og hvordan man omgås hest.

Bare for å understreke så skor jeg hest, jeg bruker dekken, jeg staller opp hest osv. Så ja, jeg vet forskjellen på "natural horsemanship" og "naturlig hestehold".

Kopi av melding:
Jeg har drevet noen år med NH, å vært på mange kurs, sett utrolig mye rart, men også mye som ikke kan gjøres ved å bare å være en naturlig person i samspill med hesten.

Eksempelvis? Hva kan ikke gjøres med en god porsjon fornuft og logisk tankegang?

Kopi av melding:
Altså det ligger mye bak, men det tar noen år med ærfaring for å se enkelt ting. Psykologien trenger man kunnskap for å forstå ikke bare logikk.

Erfaring trengs det nok innen alle felter, og kunnskap kan man danne seg på så mange måter. :-)

Kopi av melding:
Du kan lære deg til å være naturlig, men å mestre lekene med hesten, å på samme måte stimmulere hestens hjerne på den måten du vil, trengs det litt mere til enn bare litt sunn fornuft.

Hva mer trengs?

Kopi av melding:
Natural Horsemanship er ikke en egen gren innen hestesport, slik som sprangridning eller dressur.

Da er vi enige på det punktet. Det som frustrerer meg enormt er nemlig mennesker som sier at "de driver med NH" på lik linje med andre mennesker som "driver med dressur" osv.

Kopi av melding:
Det er derimot det som ligger til grunn for all god håndtering av hest, uansett hva man bruker hesten til.

Det er her jeg steiler. For her sies det indirekte at NH er den eneste veien til Rom. Hva èr egentlig NH? Er det å behandle hesten på hestens premisser - som man ikke trenger å gå kurs, lese bøker, dra til spektrum eller clinics for å lære - eller er det å leke sju leker et menneske har funnet på, leke andre leker eller gjøre andre ting som i utgangspunktet ikke er noe hestene gjør med hverandre?

Kopi av melding:
Noen oversetter det til norsk med "naturlig hestevett" ikke naturlig hestehold. Men selv om det er naturlig så trenger det ikke å komme av seg selv til alle. Fornuft og lærdom kommer i praksis eller teori.

Det er viktig å huske at jeg skiller sunt hestevett fra NH, så det er ingen oversettelse eller forsøk på fornorsking av det ene eller det andre.

Sunt vett definerer jeg som å behandle hesten på en god måte, slik at du får hestens tillit i all omgang. Problemer kan løses på flere måter; pisking o.l. er ikke inkludert her.

Selv om jeg aldri har gått et eneste "NH-kurs", lest en eneste "NH-bok" eller lignende, bruker jeg god tid på problemområder og som regel går det bra. Går det ikke bra, spør jeg etter råd fra flere steder og setter sammen det jeg mener høres bra ut.

:-)

Kopi av melding:
Jeg liker også friske diskusjoner, men jeg utaler ikke med nedvergende på noe måte av den grunn, å ikke kommenterer jeg på kanten små frekkt til enkelte titt og ofte heller, det har jeg nokk vokst fra meg.

At du opplever meg som nedverdigende er beklagelig. For jeg mener ikke å være det. Det er dessverre slik at skrevne ord ikke kan tolkes på samme måte som det som blir sagt, så igjen; beklager. Og ja, jeg innrømmer at den uttalelsen nok var noe klønete skrevet - men fortsatt ikke ment som noe ondt.

Hvem kommenterer jeg på kanten av småfrekt til titt og ofte? Du må gjerne opplyse meg om det via PM eller lignende.

Når man leser noe på Internett er det viktig å ta det med en klype salt, fordi man nettopp ikke hører tonefallet noe er sagt i. Jeg skriver slik at det lett kan oppfattes som krasst, men jeg tror de fleste har skjønt at jeg ikke vil så mye vondt likevel ;-)
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.