hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Natural horsemanship? Nei takk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Natural horsemanship? Nei takk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Supermaja

» VIP

Skrevet - 02/03/2005 :  13:27:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil starte med å si at jeg veit ikke helt hva slags form for hestetreing jeg gir hestene mine. Jeg bygger alt opp på tillit og gjensidig respekt. Om en hest er vrang, eller vanskelig å "underkaste" så bruker jeg aldri slag, pisk, spark og lignende. Jobber med stemmen og er veldig konsekvent. Man gir og tar hele veien, uansett hva man driver med. Hestene får mye ros, når de har fortjent det, men ikke i form av godterier. Med ros mener jeg alt fra stemmebruk med "hyggelig" stemme til stryk og klapp.

Det jeg skal fram til er at på et senter ved meg er det noen som driver "horsemanship"... Om ikke hesten står rolig i gangen for eksempel, binder de den i boksen stramt, da mener jeg stramt!! Og slår til den står bom stille og skjelver. Det hvite syns i øynene. Da mener de at hesten har skjønt det.. Skjønt hva da?
Jeg har ikke noe grunnlag for å si om natural horsemanship er bra eller dårlig. Men om man bruker straffmetoder på denne måten så sier jeg nei takk.
Kan komme med flere horrible straffmetoder.....

Jeg mener at vi må gjøre ting med hest så naturlig som mulig, og slutte å menneskeliggjøre dem. De kan ikke prate, og om man banker løs en ung fordi den ikke er rolig får man fengsel. Hva med slik behandling av hest? Kanskje denne hesten var urolig i gangen fordi den måtte tisse? Det er et typisk kjennetegn. Til ettertanke...

(ønsker gjerne kommentarer fra de som driver denne omtalte formen for "natural horsemanship", om egne erfaringer og kanskje hvordan det egentlig bør være!!!)

xxxx

Skrevet - 02/03/2005 :  13:37:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg vet hvilket sted du sikter til, har selv stått der.

Dette har ikke noe med NH å gjøre.NH er å kommunisere med hesten gjenom å bla. bruke hestens kroppsspråk for å bli en leder.

Å tvangsbinde den stramt i et hjørne fordi den ikke vil stå rolig, er ikke å kommunisere på hestens språk.

Mer trenger jeg vel ikke å si egentlig, annet enn at hvis du tror dette er Horsemanship, har du et like stort problem som den på senteret der..
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  13:57:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med She-Type! Og tror nok du må sette deg litt mer inn i hva NH er :)
Hege Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 02/03/2005 :  14:05:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar...
Jo, selvfølgelig skal jeg sette meg mer inn i det, men jeg spør, noen erfaringer? Casen er, om det er som beskrevet slik horsemanship er, så mister jeg trua! Men det er godt å høre at noen kan motbevise dette.

Slik jeg trener hestene mine føler jeg er optimalt for dem og meg. Men jeg har drevet med hest hele livet og føler at man kan aldri blir ordentlig utlært.

Flere innspill mottas med takk!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/03/2005 :  14:36:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er veldig galt å plassere dette tema (NH) på bakgrunn av 1 persons fremgangsmåte .Sån er det med alt innen hestesport, og de fleste forstår at det er flere sider av samme sak....

Jeg personlig kan derfor ikke fatte å begripe at du er blitt så skeptisk til hele emne Horsemanship bare av denne ene erfaringen der ute.

Derfor vil jeg råde deg til å feie det du har opplevd der under matta for godt,og se fremover!

Selvfølgelig er ikke det du har beskrevet NH.Det skjønner du selv også.

Redigert av - xxxx den 02/03/2005 14:37:44 Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 02/03/2005 :  15:43:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil egentlig kalle det du beskrev i det første innlegget ditt ekte NH.
Gjensidig tillit og respekt(=

Jeg fant ei kjempegod NH side på internett engang, men har msistet adressen. ,men skal se om jeg ikke finner noen ark jeg kopierte ned fra siden

Lykke til(=

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  16:12:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heihei!

Jeg synes faktisk at det virka som om du egentlig driver med horsemanship=)

She_type; Tenk deg at du er en hest. Hvis du treffer på en ting som du egentlig har sett før, men denne gangen er det noe anderledes med tingen, noe som ikke er som det skal være (i hestens øyne). Da vil sannsynligvis hesten bli skeptisk til denne tingen, helt frem til noen har fortalt den at dette er ikke farlig!
Er ikke det rett??

Hvorfor klarer ikke du å overføre dette til mennesker?
Heste- og menneskepsykologi er temmelig likt!
Jeg synes det var litt drøyt av deg å begynne å kritisere Supermaja for at hun ikke har satt seg inn i NH. Hun har det fint med hesten sin, og har sannsynligvis ikke behov for det!
Og jeg synes det er helt rett av henne å spørre her inne på hestemarked hvis hun lurer på om dette virkelig var horsemanship!!

Jeg hørte om en dame som hadde vært på et horsemanshipkurs der treneren sparka til hestene. Hun måtte også, selvfølgelig, spørre om dette virkelig var horsemanship!!
Er det rart folk lurer? Noen kaller det horsemanship, andre vil kalle dette misshandling!

Jeg for min del holder på å lære meg noe horsemanship, og synes det er en veldig grei måte å håndtere hestene mine på!

Astrid
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 02/03/2005 :  21:03:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar så snart... Hadde ikke regnet med å få direkte kritikk selv, ville bare skape debatt og høre fra dere der ute med andre erfaringer. Husker ikke hva jeg skrev helt, men jeg har ikke bare denne opplevelsen å sikte til..
Er takknemlig for de øvrige tilbakemeldingene der jeg får litt mer rede på det jeg er ute etter. Har utelatt mine direkte meninger, men når det er kommet opp så syns jeg jo virkelig at slik behandling av hest/dyr i det hele tatt er uhørt!
Jeg gjentar meg selv kanskje nå, men jeg trives med det jeg har fått til med mine hester og med mine egne metoder. Men etter all den tid jeg har drevet med hest, så veit jeg at man ALDRI blir utlært.

Derfor er jeg interessert i å få mer innsikt i hvordan NHS foregår. Hest er utrolig moro, en fantastisk følelse å oppleve godt samspill!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/03/2005 :  22:43:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Monroe, du har lest innlegget mitt så det skummer tror jeg..

Her er det ikke snakk om å kritisere noen, men jeg stilte meg svært uforstående til supermajas utsagn <NH? Nei takk!> etter kun å ha sett 1 persons fremgangsmåte.Så mye litteratur og debatter det finnes innen dette, synes jeg det er rart at man da velger en slik overskrift..

Supermajas egne treningsmetoder har jeg ikke kommentert med et eneste ord, for jeg synes de virker vettu, og det var ikke det som var temaet i utgangspunktet.

Synes forøvrig det er helt greit at hun spør andre om deres erfaring jeg, det har jeg heller ikke kommentert, så der tar du feil igjen.

Siterer meg selv til Supermaja:

Kopi av melding:
Selvfølgelig er ikke det du har beskrevet NH.Det skjønner du selv også.

Og Monroe,j eg vet godt hva psykologi er, ellers takk for tipset!

Supermaja: Oppfordrer deg fortsatt til det samme, "visk" dette vekk, oppsøk heller folk som kan det og ha et åpent positivt sinn til det.

Redigert av - xxxx den 02/03/2005 23:00:37 Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 03/03/2005 :  10:20:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten digresjon til slutt.

Dette er en debattside????

Man må kanskje komme med noe utsagn som irriterer eller engasjerer? Eller?

I utgangspunktet har jeg unnlatt mine helt egne meninger, for det er ikke det jeg er ute etter! Å fortelle hva jeg føler og syns.
Jeg stilte kun åpne spørsmål....

Jeg syns du var litt for skarp " she-type" og må takke for de foregående innleggene som er litt mer i den dur jeg var ute etter.

Ikke et "motangrep" på meg, som person...

Flere innlegg mottas med takk..
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/03/2005 :  11:10:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva en tar som kritikk eller ikke avhenger fra person til person.
Jeg sa kun min mening og hvis den oppfattes som kritikk av enkelte, ja vel...Lite jeg får gjort med det gitt.
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 03/03/2005 :  15:38:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
OJOJOJOJ!!!!

NH er kommunikasjon med hesten på hestens språk, og trening UTEN straff!!!! Det du beskriver som NH i første innlegg er SÅ LANGT FRA NH SOM DU KOMMER!!!!!

Om du vil vite mer om NH se på siden til Pat Parelli og les boken "danser med hester" av Klaus Ferdinand Hempfling.

Cec

"Wherever man has left his footprints, from barbarism to civilization, my hoofprints are found beside them" Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 03/03/2005 :  16:01:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.lesliedesmond.com/

http://www.parelli.com/

http://www.johnlyons.com/

Synes disse sidene er gode, Leslie Desmond har vi selv brukt her hjemme og det har fungert kjempebra, spesielt unghoppa vår(=

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 03/03/2005 :  16:22:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, her er det store forskjeller ute og går.

Skal du kommunisere på hestens språk så innebærer dette også at hesten straffes. Min oppfatning av NH inkluderer at du som hesteeier skal være hestens leder. Lederen straffer!

I det man fjerner straffen kommer man inn på noe av det samme som beskrives i emnene rundt positive reinforcement ved å bygge treningen opp rundt det å belønne ønsket adferd.

Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 03/03/2005 :  17:03:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Jo, ok, man straffer, men straff i NH-sammenheng er helt annerledes enn straff i klassisk trening.

Og man prøver å trene uten straff så langt det går. Man bruker valg og press som midler for å få hsten til å gjøre som man vil, men ikke bestraffing av "ulydighet"...

Cec

"Wherever man has left his footprints, from barbarism to civilization, my hoofprints are found beside them" Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  17:30:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er straff virkelig nødvendig, og hva slags type straff er det dere mener her?
Det er faktisk mennesker som i en mannsalder har klart å kommunisere med hester på en mer enn tilfredsstillende måte uten noen form for fysisk straff.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.