hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er Horsemanship for dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Hva er Horsemanship for dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

LisaFi

Skrevet - 15/06/2006 :  15:17:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri vært på noe kurs, men kjenner litt til det grunnleggende innen NH gjennom bekjente som er "helfrelste"..

Jeg har akkurat leid bort den gamle kaldblodshoppa mi på for, og det var litt "seanse" over det når hun skulle lesses.

Ponnis er nemlig 110 % ikke redd for noe, og har svært lett for å ta over kontrollen på saker og ting, om hun så mye som ser snurten av en lillefinger det går an å få... Jeg VET at hun ikke er redd for hengeren, har bl.a lesset henne på- med føll- og da gikk hun rett inn etter å ha snust litt, ble bundet fast, og humret og ventet pent til vi fikk båret innpå minsten. No problemo altså.

Men når hun skal lesses på sånn der i ca kveldsmattid, da passer det mindre, og hun ser sitt snitt til å hoppe av lemmen til siden et par ganger. At det etter et par forsøk står et menneske der og prøver å sperre muligheten til å gå til siden, bryr hun seg ikke en døyt om, bare vrenger unna for å være sær.
Til slutt må jeg krype til korset, og ta fram det eneste våpenet jeg har, som hun har litt respekt for- plastgreipet - uhuuu-! Da kunne sambo pent leie henne på, mens jeg gikk bak og TRUET med å stikke henne i rumpa. Er litt ekkelt sånn foran andre folk, spes siden de skal låne henne, men jeg synes det er bedre enn mye annet- i alle fall at hesten får lov til å tulle iveg.

Høres sikkert litt tragisk ut, men hun har faktisk vært så vrang en gang ikke jeg var med, at hun ble satt på stallen igjen. Og fôret, for sikkerhets skyld,- så hun vet nok, at det kan lønne seg å "bråke" litt. Og hun er ikke redd. Kan stå og sove på lemmen, omtrent, for så å kaste seg til siden istedet, om du ber henne gå helt inn...

Selv synes jeg egentlig det er bedre med kort prosess- dvs greipet med en gang, trenger jo ikke bruke det, engang... Jo mindre sekunder med protest- jo lettere går det neste gang også, har det vist seg. Hun skal ikke lære at det er lurt å tulle. Kraftforlokking med en slik hest, er i alle fall *****!

Men dette er altså en hest med enorm selvtillit, og vilje. Min andre hest, den bekymrede valakken som er redd sin egen skygge, kunne jeg ALDRI ha funnet på noe sånt med.
Det verste er, at han er nesten flinkere også. Han er innimellom så redd at han ikke helt vet hva han skal gjøre, men han har i alle fall lært at det er tryggest å bli med muttern, så han hopper innpå, mest redd for å bli igjen alene stakkars... Masse ros, og alt så rolig og trygt som mulig...

Så jeg sier egentlig som Renate- en passelig porsjon av litt av hvert- også eget hode....
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  22:59:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Lisa: Det virker utfra det du skriver at du omtrentlig kunne forutsi hva som ville bli hestens reaksjon. Altså: du så at det snart var foringstid etc. og at det derfor var veldig store muligheter for at hoppa di ville slå seg vrang.
Hvorfor er du da mot å lokke henne ombord med feks kraftfôr, _før_ hun begynner å tulle?
Da er det ingen premie for å tulle, men en kjempepremie for å gå rett ombord på hengeren slik jeg ser det iallfall. (eller også et hint om at det kan hende det blir fôr selvom man må ombord på hengeren.

Guro
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  23:57:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lisa: Det virker utfra det du skriver at du omtrentlig kunne forutsi hva som ville bli hestens reaksjon. Altså: du så at det snart var foringstid etc. og at det derfor var veldig store muligheter for at hoppa di ville slå seg vrang.
Hvorfor er du da mot å lokke henne ombord med feks kraftfôr, _før_ hun begynner å tulle?
Da er det ingen premie for å tulle, men en kjempepremie for å gå rett ombord på hengeren slik jeg ser det iallfall. (eller også et hint om at det kan hende det blir fôr selvom man må ombord på hengeren.

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Dette er jeg helt enig i Guro...

Dersom hesten er glad i mat kan en gjøre vanskelige situasjoner langt mindre vanskelige og langvarige ved å bruke maten. Men...jeg vet mange er uenige i denne måten...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  00:39:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Dette er jeg helt enig i Guro...

Dersom hesten er glad i mat kan en gjøre vanskelige situasjoner langt mindre vanskelige og langvarige ved å bruke maten. Men...jeg vet mange er uenige i denne måten...

Opprinnelig postet av oleo

Nei jeg er også helt enig i dette Oleo.. Lopke har reist mye og har krysset en del land etterhånden i henger/lastebil. Hun er derfor ikke redd for slikt, men hun kan si nei hun og.. Når jeg laster henne får hun alltid kraftfor i hengeren som ros, og det går så fint så.

Ser ikke problemet med å snu det til en god opplevelse for hesten og gå inn i et mørkt trangt rom som beveger seg. MAT=God opplevelse :)

(og jeg kan fint laste henne uten mat og, bare så det er sagt, men da skal vi bare ha en liten prat på vei opp rampen.. så det tar noen minutter ekstra.)
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  15:26:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kaller ikke det jeg driver med for NH. Fordi jeg ikke følger alle metodene, går for hva som er naturlig for meg.
Jeg går ikke for å være hestens "leder" og siden jeg ikke er en hest prøver jeg heller ikke å være en.
For meg virker det som mange av de som driver med Parelli og NH og slikt ikke er glad i hesten sin. Såklart er de det, men jeg ser liksom bare "saklig" arbeiding, om det er det jeg kan kalle det.
Dette gjelder såklart ikke alle! Jeg setter ingen i bås, jeg snakker om noen jeg vet av og andre jeg ser på Hestemarked.
Jeg bruker ALDRI fysisk straff. Og da mener jeg ALDRI. Ikke en gang et lite rykk. Jeg kan bruke flere dager før en hest jeg pleier å leie ut går bak meg. Går den foran meg, strammer jeg tauet med en gang, og hesten for gå så lenge den vil foran meg, men med en gang den trekker seg bak det jeg anser som min grense, blir det slakk som ros. Til slutt går hesten bak meg hele tiden. Men jeg ser at mange som trener NH dytter hesten tilbake og om hesten ikke hører etter da heller, får den et rykk. Dette er HELT greit for meg. Men jeg gjør ikke sånn, og noen gjør sånn, og du gjør sikkert sånn og sånn.
NH er så mye rart. Jeg kan få superdårlig samvittighet om jeg gir hesten et lite rykk. Så jeg bruker ikke litt fysisk straff en gang og lar heller dagene/ukene gå før hesten bestemmer seg for å samarbeide.
Eks skraping med beina i spiltet. Jeg ignorerer hesten, og etter noen ganger i spiltet skraper den nesten aldri.
Eller jeg gjør det til en oppgave for hesten, og tar tak i hoven under skrapinga og "hjelper" til å skrape. Jeg vet ikke om man gjør dette i NH eller ikke, og nå kom jeg egentlig helt ut av tema. Sorry!
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  18:37:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
NH for meg er så mye. Jeg tenker jo så klart på hestens beste og samarbeide vårt`s beste. Selv om jeg er fan av Parelli, følger jeg ikke hans prinsipp hele veien, for det er mye av det han gjør jeg er uenig i, så klart. Grunnen til at jeg kaller mye av det jeg gjør for Parelli metoden, er for at det er han som oppdaget the seven games, etter mange år med studering av hestens kommunisasjon. Å jeg får godkjent mine NH kvalifiksjoner via hans level program. Jeg holder på med level 3, å når denne er godkjent slik som level 1 og 2 er jeg godkjent parelli intruktør, noe jeg ikke kommer til å gjøre, siden jeg ikke bruker hans metoder bortsjett fra seven games, som er level 1. For meg er NH logisk tankegang for hestens beste. Samarbeide mellom meg og hest for vårt partnerskap.

Mange kaller NH for den alterative måten istede for tvang, å det kan vel stemme godt, kommen ann på hva man mener med tvang.

Horsemanship er hestehold på hestens premisser, der man vektlegger kunnskap om hesten og dens "tankegang", i motsetning til "den gamle" der man kun vektlegger det å lære å ri og ikke lærer noe om hesten som dyr.

Sånn sett så bruker mange flere NH enn hva vi tror, men mange rideskoler og andre hestefolk handler kunn om hest, helse og ridning. Det er her NH går dypere, det er vel alt.

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 16/06/2006 :  23:20:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
For min del: Fordi hesten ikke går inn pga kraftforet uansett. Hun kan godt spise på lemmen, for så å rygge av. Det blir feil. Kan godt få en gulerotbit vel inne, men ikke noe før jobben er gjort, i og med at det er mest tull. Skulle forøvrig ønske at folk kunne flytte hester midt på dagen... ;) Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/06/2006 :  00:21:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
LisaFi: så det du sier er at fôr er motivasjon nok til å "tulle" på lemmen om det er fôringstid inne i stallen. Men det er ikke motivasjon nok til å gå ombord på hengeren om noen rister med litt kraftfôrbøtte inne på hengern når den aldrende (??) damen befinner seg utenfor i fôringstiden?

Guro
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2006 :  01:15:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg "bruker" NH i all min omgang med hesten. Men til å begynne med med en ny hest, pleier jeg å trene litt på ulike øvelser i tillegg til den daglige omgangen.

Holder akkurat på med en slik intensiv runde med unghesten min, og har fått hjelp fra Bjørg Andreassen (som er venninne av en trener av meg, og på besøk i Trondheim i uka her!). Har hatt to treninger med henne, og skal ha en avsluttende trening på søndag:) Bjørg er superflink med hester, og jeg synes det er veldig fint med slike treninger, for da har man en objektiv (og ikke minst dyktig person) som kan lese både meg og hesten, og retter på hva jeg gjør feil. Blant annet oppfattet jeg selv min hest som litt lite følsom, mens det bare var jeg som var litt vag i kroppsspråket. Bare etter to treninger med Bjørg, har jeg og hesten fått et mye bedre forhold:) Dette vil jeg da ta med meg videre i den daglige håndteringen.

Selv om jeg kunne endel NH fra før, er det vanskelig for en som meg å vite hva jeg egentlig gjør feil, og jeg merker også at kun "vanlig" håndering ikke er godt nok for at alle "brikkene" skal falle på plass, for min egen del iallefall:) Men så er jo jeg litt treg av meg å, trønder sjø:D

Hege Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2006 :  09:41:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hege:
Jeg er veldig enig i at det er stor hjelp å kunne få noen til å "se på seg" når en holder på, slik at en får hjelp til å gjøre noe med feil en gjør en ikke vet om engang..

Bjørg og jeg har hatt mange gode diskusjoner omkring spesielle adferdsproblemer og mulige årsaker og innfallsvinkler. Det hjelper MYE å ha noen å lufte ting med!
Ei annen venninne som bor et godt stykke unna har ofte hatt timesvise telefonsamtaler med meg der vi begge har snakket om hestene våre, ting vi jobber med og tipset hverandre og sett ting fra litt nye vinkler osv.

Horsemanship betyr forhold hest-menneske enkelt og greit. Man kan bedrive både god og dårlig Horsemanship.

Jeg prøver å tenke helhetlig når jeg holder på med hest.
Det vil si at både psyke og kropp tas med i betraktningen.
Om hesten har et problem den forteller meg om via adferd, så er det opp til meg å finne problemet og hjelpe hesten med det.

Line.
Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  21:09:38  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
det er forferdeligt og høyre at det er sånn.eg har min egen horsesmanship som er ein salig blanding av monty,parelli,michael osv ,eg har også heilt klart mine egne meiningar.eg lar det gå naturligt inn og prøver og ikkje *stresse* med det,for då blir det feil

kansje nokon som vil gji meg ris nå, men det får var,det er sånn eg er

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  21:11:35  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
er det Pxr det er snakk om her siden dåkke snakkte om*etter ulykken*
Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  21:26:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det kan ingen svare på, siden det ikke er tillatt å nevne navn her inne i forbindelse med negative uttalelser. Gjør man det, blir debatten slettet.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

LadyOgCashel

Skrevet - 19/06/2006 :  01:10:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLadyOgCashel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLadyOgCashel  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er Natural Horsemanship for dere? Hvor går grensa.

Jeg var på ett såkalt Horsemanship kurs i helgen, og hadde jeg aldri før vært borte horsemanship, hadde jeg sluttet med det med en gang. Det jeg så i helgen er ikke Horsemanship. Å det at en ganske kjent trener kan stå der å påstå det, blir jeg enda mer forbløffet over..

Skal gi noen eksempler på noen ting som skjedde:
ved lasting av en hest endte det med at hesten ble dratt mot hengeren av en BIL og bindt fast i hengeren og praktisk talt slått inn på hengeren, hesten ble slått en gang over hodet med tauet. Etter treningsøkta hadde hesten sår etter taugrima!! Blei så sint at jeg måtte gå. Det værste av alt er det at eieren sto å så på hele greia og filmet alt og var ganske fornøyd med det hele!!! Hadde det vært min hest hadde jeg tatt hesten før det gikk så langt at hesten ble bindt bak bilen og dratt framover, dette er IKKE horsemanship.

Under teorien så sa personen "....i respekt ligger ikke frykt.." Ved den nevnte treningsmetoden over mener jeg at han ikke skaper annet enn frykt!! Så lenge hestene gjorde som de skulle var alt greit, men så fort de motsatte seg, fikk de seg ett slag så det smalt høyt! Jeg mener, med en gang du slår hesten, forsvinner utrykket horsemanship! Syns ikke dere?

jeg kunne også se det at personen visste hva han gjorde, han leste hestene og reagerte på deres tegn. men all denne slåingen og nappingen og sintheten mot hestene tar over denne lille forståelsen fra min sin side!!!

Han var snill med våre hester, men det var fordi mammaen min på forhånd hadde sagt i fra at hun ikke ville ha noe av den voldsomheten... Å det hjalp, og han fikk samme resultat uten all slåingen...

Opprinnelig postet av -Siw&Elisa-

Ja da syns jeg Horsemanship er helt feil! Det skal være samarbeid og respekt ikke slåing og napping for å få det til!
Blir nesten sur når jeg leser sånt jeg...Hvilken trener var det?!
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  01:25:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh.... leste du svaret over fra Line? Lurt å enten lese forumreglene eller alle innleggene (-;
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.