hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Et dilemma, hva gjør jeg neste sommer....????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Et dilemma, hva gjør jeg neste sommer....????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  23:14:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hafflingervalakken min på 6 år er forferdelig lite selvstendig. Han er veldig avhengig av hoppa han går sammen med her hjemme og får fullstendig hetta om hun forlater han. Vi har bare to hester her.Om vi rir ut med bare henne og lar han bli igjen hjemme, løper han nesten beina av seg. Når vi kommer tilbake med hoppa bare kort tid etter skummer han mer av svette og er mer sliten enn hoppa som jeg nettopp har trent. Å ha han med på ridetur alene er nesten umulig, men leie turer går til nød. Vi driver å trener på dette. Dette blir som du forstår et problem i lengden, men nå har jeg et dilemma. Til neste sommer har vi store planer om å sette føll på hoppa og sende henne bort på slepp sammen med en hingst hele sommeren. Mitt spørsmål er: Ville dette være en fin mulighet for oss å trene opp haflingeren til å bli mer selvstendig og tryggere ved å la han bli her alene hele sommeren. At vi i denne perioden jobber intenst med bakke trening, NH og det å bygge opp tillitten hans og la han få være her alene. God ide?? Eller ville det beste være å få tak i en annen hest som selskapshest i perioden han blir alene her evt. sende han vekk på felles beite med andre og ta selvstednighets treningen på en annen måte? Som sagt så gjelder ikke dette før neste sommer, men jeg vil gjerne høre hva dere der ute syntes?
Hva ville du ha gjort og anbefalt??
Veldig glad for svar :)

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  23:25:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke hatt hesten alene, det blir vel neppe en bra opplevelse når han stresser sånn bare hoppa er på ridetur.

Har ikke noen råd heller, har ikke så mye erfaring med slike hester selv
Lykke til uansett!

Therese
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 31/07/2006 :  23:38:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan er hestemiljøet i nærheten?
Kanskje han kan lære seg å gå med FLERE hester neste sommer?
Da vil han få "oppdragelse" av disse - forhåpentlig....

Ville nok ikke bruke "helt-alene-metoden" - til nød kan kuer og sauer være selskap, da hester HATER å være alene.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  23:45:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan er hestemiljøet i nærheten?
Kanskje han kan lære seg å gå med FLERE hester neste sommer?
Da vil han få "oppdragelse" av disse - forhåpentlig....

Ville nok ikke bruke "helt-alene-metoden" - til nød kan kuer og sauer være selskap, da hester HATER å være alene.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Det er stort og godt heste miljø rundt om oss, så det blir nok ikke noe problem å sette han sammen med andre hester for en sommer. Han er oppvokst i flokk. Gikk som hingst i hoppeflokk frem til han var 3 år, først da ble han kastrert og solgt. Han er på den måten godt sosialisert med andre hester, men panikken kommer så fort han blir alene. Tenkte kanske det ville være en god mulighet til å få trent han litt helt alene, men det blir kanskje litt voldsomt som du også er inne på.

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  00:35:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt litt av de samme problemene som deg. Har en godt voksen vallak, og ei ung hoppe. Hoppa har fint taklet at eldstemann har vært borte, men det har vært vanskelig å ta med henne. Hun har turt å være med ut aleine, men ble stresset av at gamlefar skreik på henne. Jeg må ut på trafikkert vei for å få trent, så det har ikke vært enkelt med spretteponni og biler.
De har nesten hatt et "mor og barn-forhold", og gleden med å trene hoppa ble litt amputert når hun kun var opptatt av at vallaken kalte henne hjem.

Jeg skilte dem for en periode i vinter, og det var nok det beste jeg kunne ha gjort. Hoppa fikk stå med hoppene til svigermor, og fikk lære seg at ikke alle hester godtok alt det hun slapp unna med her hjemme. Det at de fikk jekket henne litt ned, kom også meg til gode under treningen.
Det beste av alt var at hun og jeg fikk et bedre forhold, tidligere var vallaken tryggheten og støtten hennes. Og hun valgte å stole på han fremfor meg.

I ettertid har jeg kastet meg ut i ting, og tatt henne med rundt på utstillinger, andre staller, hun har stått borte til bedekning osv.. Hun har en del temperament, så jeg gruet meg litt til tider. Men etter adskillelsen har alt gått fint!

Hva med å sette han på et beite med flere hester, gjerne noen eldre og fornuftige, og trene han når han står der? Godt mulig at han får mer selvtillit, i tillegg til at han ikke blir så knyttet til èn hest.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  10:07:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har hatt litt av de samme problemene som deg. Har en godt voksen vallak, og ei ung hoppe. Hoppa har fint taklet at eldstemann har vært borte, men det har vært vanskelig å ta med henne. Hun har turt å være med ut aleine, men ble stresset av at gamlefar skreik på henne. Jeg må ut på trafikkert vei for å få trent, så det har ikke vært enkelt med spretteponni og biler.
De har nesten hatt et "mor og barn-forhold", og gleden med å trene hoppa ble litt amputert når hun kun var opptatt av at vallaken kalte henne hjem.

Jeg skilte dem for en periode i vinter, og det var nok det beste jeg kunne ha gjort. Hoppa fikk stå med hoppene til svigermor, og fikk lære seg at ikke alle hester godtok alt det hun slapp unna med her hjemme. Det at de fikk jekket henne litt ned, kom også meg til gode under treningen.
Det beste av alt var at hun og jeg fikk et bedre forhold, tidligere var vallaken tryggheten og støtten hennes. Og hun valgte å stole på han fremfor meg.

I ettertid har jeg kastet meg ut i ting, og tatt henne med rundt på utstillinger, andre staller, hun har stått borte til bedekning osv.. Hun har en del temperament, så jeg gruet meg litt til tider. Men etter adskillelsen har alt gått fint!

Hva med å sette han på et beite med flere hester, gjerne noen eldre og fornuftige, og trene han når han står der? Godt mulig at han får mer selvtillit, i tillegg til at han ikke blir så knyttet til èn hest.

Opprinnelig postet av Kine og Tassen

Tusen takk for svar. Det hørtes ut som en god ide. Flott at det går så bra med hoppa di nå, det gir meg litt mer påggangs mot når jeg hører hvordan andre har fått løst dette problemet. Da er det iallfall mulig ... he, he. Jeg tror nok jeg skal prøve forslaget ditt så får vi krysse fingrene for at det går like bra som med hoppa di Tusen takk

Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  13:16:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Heisann.
Vil si at jeg har opplevd akkurat det samme som deg. Første stallen jeg hadde hestene på så var det bare mine 2 som stod der, på utegang. Og når det bare er 2 hester, blir de veldig knyttet til hverandre, den andre utgjør jo resten av flokken.

Bare det da jeg tok inn Tyrol for å børste/sale på han, så fikk Montana nærmest panikk. Han løp rundt på beitet og hylte og var helt forstyrret. Og da jeg red avgårde med Tyrol ble Montana enda mer stressa og løp og løp samtidig som han hylte.

Montana var så knyttet til Tyrol (selvom han var en forferdelig diktator som elsket å plage Montana) at han ikke turde å gå på tur alene. Husker første gangen jeg skulle ri han alene på tur. Vi gikk ned veien til oppkjørslen, og akkurat der er det et hus, slik at man ikke kan se beitet. Merket allerede der at hesten var nervøs, men det gikk greit da han var vandt til å bli brukt på banen (som lå ca 100 m lenger ned på andre siden av veien). Så å komme til banen var greit. Men forbi?! Da vi hadde gått ca 10 m forbi inngangsporten til banen turde ikke han ikke mer, bråsnudde og galoperte tilbake til Tyrol.

Den treningen jeg da begynte med, var at jeg ikke red han på tur i det hele tatt, jeg leide han. Først så leide jeg han til inngangen av banen. og tilbake til veien, slik at han kunne se Tyrol tvers over veien. Så snudde vi, og jeg leide han kanskje 2 meter forbi porten til ridebanen. Så snudde vi, gikk til veien, før vi snudde igjen, og kanskje gikk 5 m forbi ridebanen. Og sånn fortsatte vi. Satt meg alltid et mål for dagen. "I dag skal vi klare å gå 15 m forbi ridebanen" f.eks. Og selvfølgelig masse ros. Og når han gikk greit fra Tyrol og kunne gå langt uten å se han (nå skal det nevnes at jeg kun brukte en vei i tilvenninga til dette, slik at hesten skulle oppfatte det som "trygt". Tror bare hesten hadde blitt forvirret om jeg byttet på veier og stier når vi trente på dette). Jo, når han gikk greit fra Tyrol og kunne gå langt uten å se han, så begynte jeg å ri. Startet helt på "skratch" og plutselig skulle vi bare 10 m forbi ridebanen med meg i salen. Og gradvis økte vi lengden helt til han kunne rides på tur alene. De første mnd hadde jeg med pisk på tur, for han kunne plutselig bråsnu og sette kursen hjemover, da ga jeg han et lite rapp mens jeg snudde han tilbake og ba han gå fremover igjen. Men jeg brukte ALDRI pisk da jeg trente han i å gå alene. Hvis hesten stoppet opp og ikke ville gå mer, brukte jeg kun grime pg press for å få han til å gå, og masse ros (vær forberedt på å stå en stund for å overtale hesten).

Jeg fortsatte hele vinteren med å ri på tur med begge hestene, hvor da en andre ble stående igjen og hyle, men uttpå vårparten skjønte faktisk begge hestene at den andre kom tilbake, så det ble slutt på all løping og hyling.

Å sette hesten alene vil jeg ikke anbefale, akkurat slik flere før meg har sagt.

Og en ting til, noe du sikkert har forstått, men dette tar TID! Tror jeg brukte 3-4 mnd fra jeg startet å trene med hesten til jeg kunne ri han alene på tur (dog med pisk.). Totalt, for å kunne ri hesten uten pisk på tur og kunne stige opp på han på stallen og ri derfra brukte jeg vel kanskje mellom 7 og 9 mnd (er 4 år siden jeg kjøpte gampen så husker ikke helt disse tidsintervallene ). Så det er bare trening og tolmodighet som skal til

Håper du får fikset dette problemet, og jeg ønsker deg lykke til

(beklager om det ble langt....)

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  13:35:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Til *Skogli_Western_Riders*.

Jeg har nå i en hest på helfòr så jeg skal ha selskap til min egen hest når han står på egne sommerbeiter som vi eier. Derfor er det kun 2 hester her. Jeg har samme problemet, det som skjer når jeg rir vekk med min egen hest er at den andre løper frem og tilbake helt til vi kommer tilbake, da er han også alltid mye mye mye mer svett enn hesten jeg har ridd. å få hestene mer selvstendig tror jeg faktisk ikke går ann, jeg tror ikke det går ann å "lære" hestene og få de rolig når du rir ut med den andre hesten.

De er flokk dyr og vil alltid holde sammen, spessielt når de er to. Men heldigvis har jeg en venninne som kan være med meg å ri den andre hesten så de begge får kommet seg ut på tur samtidig og slipper dette. Jeg vet ikke hva du kan gjøre for å forbedre det, det er nok verre når man har det sånn året rundt. Jeg opplever dette kun om sommeren da jeg har 2 hester alene på gården vår.

Men jeg tror ikke det er noen idè å la hesten din stå aleine hele sommeren for å "lære" han å bli mer selvstendig, det tror jeg ikke vil hjelpe. Tror egentlig bare at han vil bli enda mer glad for å se hoppa og enda mer urolig når du er på tur. Anbefaller absolutt å finne selskapshest. Er det ikke mulighet for å få en til hest på stallen/beite? Sånn at det er 3 hester? Da vil ikke hesten være så urolig om det er en annen hest der når dere er ute på tur.

Det er ikke så mye som hjelper har jeg funnet ut, men hestene må jo ha trim! :)

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  16:10:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hva med å begynne med babyskritt da?
Ta hoppa ut av beite, men ha henne innenfor synsvidde. La henne feks gresse utenfor, også slippe henne inn igjen.
Så tar man henne lenger vekk, i litt og litt lengre perioder.

Eller er det ikke måten å løse slike problemer på??
(jeg har ingen erfaring, jeg bare tenker at man får dele opp problemet akkurat som man gjør med alt annet i hesteverdnen, men altså: null erfaring ;-))

Guro
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  18:46:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Guro:

Jeg har prøvd noe lignende og det hjalp ikke på mine hester. Hesten som er igjen på beitet er rolig så lenge den jeg rir er synlig for hun. Merker med engang om vi smetter bak en busk, da er det løping frem og tilbake samt vrinsking!

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  19:16:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Sånn var mine hester i begynnelsen også. Helt hysteriske begge to, men nå er det bare litt vrinsking :) Jeg satte de inne i boksene med høy jeg, så gikk jeg avgårde annenhver gang med de. Først fem minutter, så ti, så femten...osv. Holdt vel på en måned eller to før de skjønte at den andre kom tilbake. Nå er det sjelden noe styr når jeg går avgårde med bare en :)
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 17/08/2006 :  16:10:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville nok ikke satt han alene, det løser ingn problemer

Hester som de fleste vet, FLOKK dyr og de er ekstremt avhengig av hverandre
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.