hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - maks vekt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 maks vekt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Rystad

Skrevet - 21/05/2006 :  19:25:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med mye av det t.boysen skriver, men nå skal det nå og sies at når hesten ikke klarte mer, skaut di den og satte inn en annen istede, hvis han rett og slett ikke bare segnet om...
Det er vel ikke helt sån man gjør det idag, så tidene og hesteholdet forandrer seg.

Har selv en N/L, og jeg har ingen betenkeligheter med å ri han.
han er 131, jeg 180 og 68 kg.
Det ser kansje ikke helt riktig ut, men vektmessig plager det ikke han å dra på lengre turer med meg på ryggen!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  00:22:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke selv lest/hørt så mye om at de skaut hest, for hesten var et verdifullt dyr - for det meste.
Men at de måtte jobbe, det er sikkert.

Er selv den lykkelige eier av en nl-hest, som uten problemer bærer meg (gammal funksjonshemmet kjerring på snart 50 og __ kg).
Og før jeg ble syk, og jeg drev med terapiridning, kunne jeg uten problemer ri som bakrytter med en funksjonshemmet rytter foran - altså to på en hest, og det kunne nok bli over 100 kg tilsammen. Hun blunket ikke en gang.

"Gode hester er godt å ha!"
Gå til toppen av siden

Rystad

Skrevet - 23/05/2006 :  11:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Har ikke selv lest/hørt så mye om at de skaut hest, for hesten var et verdifullt dyr - for det meste.
Men at de måtte jobbe, det er sikkert.

Ja, men desverre var det slikt at når di ikke tålte jobben og belastningen lengre ble di ikke dullet med på et jorde, men skutt og ny hest anskaffet...
ikke var det bare å ringe en dyrlege som satte en sprøyte eller oppererte noe, nei det er helt andre hold idag av hest.
Gå til toppen av siden

samor

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  18:43:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesamor  Svar med kopi av melding
t. boysen skriver slik at jeg ser at du vet hva du prater om, men dette innlegger er ikke for å finne ut hvor mye en hest kan bære og arbeide. jeg har tiligere skrevet at jeg vil si at en person på over 100kg heller burde sykle litt før den rir. med det mener jeg ikke at hesten ikke kunne ha vandret i skog og mark i flere timer, men at det ikke er nødvendig å utsette hesten for dette. før i tiden var hesten viktig av flere årsaker. den var et framkomsmiddel og den kunne dra tunge lass. den var viktig rett og slett for å overleve. hestene ble nok lastet meget tungt til tider, og de måtte jobbe hardt. vi er fult klar over at hestene kan bære sjikkelig tungt og jobbe lenge før de ikke klarer mer, men er det det vi vil? skal vi presse hestene som egentlig ikke trenger oss, til å jobbe så lenge, bære så mye eller trekke så tungt?

at en hest kan bære tungt, betyr ikke at den skal eller må, og jeg står fortsatt med at en rytter ikke burde veie mer enn 100kg!

leifer:)

Si Hei og vær glad

Redigert av - samor den 24/05/2006 18:45:56 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  20:15:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Islandshesten er faktisk sterkere enn andre raser...den har "tettere" benstruktur.

Men kjære...180???

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  20:28:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Islandshesten er faktisk sterkere enn andre raser...den har "tettere" benstruktur.

Men kjære...180???

Opprinnelig postet av Kurre

Enig.. Reiser forresten til Island imorgen jeg Juhuuuuu... og jeg hadde ikke ridd om jeg veide 180 kg.. eller 140.. eller.. Da hadde jeg trimma, sydd sammen magesekken og kanskje kostomlegning hadde vært en ide?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/05/2006 :  00:03:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener ikke at "alle" hester skal gå med 100+ på ryggen i eninga, bare at de fleste hester er sterkere enn mange tror.

I de årene jeg drev med terapiridning hadde jeg mange ryttere som var meget tunge, da de var funksjonshemmede og ikke kunne (eller ville) bevege seg så mye. Det var faktisk bare på hesteryggen at de fikk mosjon og trening. Og ordtaket "Hest = Helse + Humør" har sin absolutte sannhet.
Gå til toppen av siden

samor

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  01:37:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesamor  Svar med kopi av melding
ja de fleste hester tåler nok mer enn vi kansje vet, så lenge de er trent. vet selv at noen innen terapiridning kan være meget tunge, og mener ikke at hestene blir ødelagt av denne timen en gang i uken. mener at de som driver fast og rir mer enn 2-3 ganger i uka med samme hest, uavhengig rase, burde vurdere å legge om kostholdet;)
Si Hei og vær glad

Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  09:42:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men kjære...180???

Hva med shetlandsponnien??tror den bærer mer i forhold til vekten sin... Nordlandshesten er og utrolig sterk i forhold til størrelsen.
Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  10:02:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Men kjære...180???

Hva med shetlandsponnien??tror den bærer mer i forhold til vekten sin... Nordlandshesten er og utrolig sterk i forhold til størrelsen. Men 180 kg må være ALT for mye for en nordlandshest

edit:skrivefeil

Opprinnelig postet av Preston

Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 02/06/2006 :  22:14:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva med før i tida? når folka rei med tunge saler og rustning i krig, osv?? en rustning veier vel temmelig mye?? og mannfolka var sikkert ganske kraftige?
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  22:53:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Før i tiden gjorde man mye man ikke gjør idag.. Gå til toppen av siden

-Diva-
» VIP

Skrevet - 05/06/2006 :  11:37:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
før i tiden var føll med mora på jobb helt fra de var små. gikk relatift mye. var med i skog og mark

som oftest så var dette Norsk arbeids døl den drar mye når den er utvåkst.

greit men, en kalblod er ganske kraftig. men jeg ville med sansynlig ikke stette noen over 70 kg på hesten din først med tanke på at hun sansynelig ikke har gått i skog og mark hver dag i 2år og 11 månder. om hester har stor lufte havn så blir de ikke trena til og gå med rytter.

ville ikke begynt med en lenger ride økt på 15min jeg. men øker etter hvert men hver forsiktig at hun ikke går lei. 15 min i ei uke en 2. så økt gradvis. men er ho slapp og lei så er det ingen skade og slutte litt før en dag.

og hvis det kommer en man på 180+ så setter jeg han heller bak i ei vogn. folk som er så feitte kommer nesten ikke inne i en bil. sette størelsen blir enorm.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 05/06/2006 :  11:52:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hva med før i tida? når folka rei med tunge saler og rustning i krig, osv?? en rustning veier vel temmelig mye?? og mannfolka var sikkert ganske kraftige?

Opprinnelig postet av marte+quicky

Hvis du tenker på riddere,så var det ikke nordlandshester disse gutta red på.
Store,grove kaldblodshester avlet frem for formålet.

Husker jeg helt feil nå eller brukte de ikke SHire-hest bl annet?
Mye av poenget var jo å skremme og imponere fienden,da kommer du ikke langt med en rufseponni på 1.33...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/06/2006 :  23:31:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå snakker vi ikke om hester som bar riddere i tunge rustninger - men de hestene som vikingene red på, med jernbrynje, skjold og våpen - de var ikke større en dagens nl-hester eller små fjordinger.
Det har man funnet ut av de hesteskjeletter som er funnet i viking-graver. - Han som ble kalt Gange-Rolv var så stor og lang at hesten ikke kunne bære ham, for beina hans sopte i bakken....

Mener ikke at vi skal iføre oss brynje og øks, men bare ha i tankene at endel små naturheste-raser er noen ordentllige tøffinger. Bare tenk på mongolenes små hester idag. Hester er tøffere enn mange tror.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.