hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressurøvelser
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Dressurøvelser
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

m+s

Skrevet - 11/07/2006 :  22:31:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg lurte på om man bør kunne få hesten på tøylen for å kunne ha sin egen hest? Hva skjer egentlig? Når man rir, hvor ofte skal man da få hesten på tøylen i løpet av en dag, og hvor lenge? Er det bare når man rir dressur, eller sprang og tur også?

Hva med bakparts og forpartsvendinger? Er det viktig å kunne?

Redigert av - m+s den 11/07/2006 22:31:39

Kristine-Ibrahim

» VIP

Skrevet - 12/07/2006 :  13:17:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer selvfølgelig ann på hva du skal bruke hesten din til, men jeg mener det er viktig - uansett bruksområde - at hesten klarer å bære seg selv, altså gå til tøylen fra bakbeina og gjennom ryggen. Dette fordi at man skal kunne styrke hesten. Jobber hesten din uten ryggen vil den på lengre sikt kanskje få ryggproblemer pga. manglende muskulatur, og dette er ugunstig uansett hvilken gren du holder på med.

Når det gjelder hvor mange ganger i løpet av en dag hesten bør jobbes til tøylen finnes det ikke noe fasitsvar. Rir du på tur er det kanskje best å skritte på lange tøyler og ha en jevn kontakt med tøylene i trav/galopp. Arbeider du på banen, enten det er sprang/dressur bør hesten jobbes i en slik form som er gusntig for hesten. Er hesten lite trent holder det med små økter for å løsne og myke opp hesten. Alt for mange fokuserer på det de har foran seg - altså halsen - men tenker lite på bakparten. En hest vil aldri kunne gå ærlig til tøylen om den ikke jobber bakfra, så jobb mye med sideførende øvelser for å bygge opp bakparten. I tillegg er det viktig å huske på at hestens hals er lang og at man ikke kan dra den bakover. Ri derfor hesten godt frem bakfra og fang den opp igjen foran. Alt for mange sitter med 10 cm lange tøyler og ¨tvinger¨ hesten ned i form.

Når det gjelder fordels- og bakdelsvendinger så kommer ikke dette før i LB og oppover. Jeg mener det er en del andre ting som skal på plass før man begynner med dette, blant annet å vike for sjenkel, jobbe gjennom ryggen, bøye og tøye på seg, tempovekslinger mm.

Når det gjelder hva man bør kunne før man kjøper sin egen hest, mener jeg at man burde kunne grunnleggende ridning. Grunnleggende ridning i mine øyne er å beherske skritt, trav og galopp, kontroll på og bevisst på alle hjelpere, logisk tenking og ønske om å jobbe på hesten premisser.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.