hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Opp og ned bakker..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Opp og ned bakker..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  12:29:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hvordan rir dere hestene deres opp og ned bakker? Samlet eller lar den strekke seg?
Bruker den feil muskler, eller noen muskler feil om den får strekke seg ned bakker f.eks.?

Selv så varierer jeg en del i bakkene (da vanlige bakker, ikke speiselt bratte eller slake bakker), men er det slake nedoverbakker og vi er i trav pleier jeg samle ham en del siden han har en tendens til og bli noe framtung.
Han er likevel ikke vanskelig og hente opp, heldigvis, men liker ikke at han blir så på fremparten når det heller svakt nedover..
Men er vi i de såkaldte "klartebakkene" våre som da er ganske bratte, lar jeg ham strekke seg det han føler behov for.

Hva gjør dere?

*Leifer, leifer, leifer *

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 09/05/2006 12:32:12

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  12:59:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Rir bare på rideskole jeg da... Men jeg lar hestene strekke seg i oppoverbakker, og prøver å samle dem i nedoverbakker
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/05/2006 :  13:53:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg varierer i oppoverbakker. Der lar jeg hesten noen ganger få fart, iom at det er letter for en hest å få løpe oppoverbakker enn å gå, og noen ganger strammer jeg inn for at hun skal få jobbe litt hardere og å bygge muskler.

Nedover tar jeg det rolig. Har hun tempo og er ivrig strammer jeg inn, er hun avslappået og strekker seg selv i et rolig tempo får hun lange tøyler.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  14:14:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Oppover varierer det, nedover skal det alltid være skritt (med mindre det er en slak bakke og hesten er en isis). Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  14:20:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Vi traver stort sett alltid nedover bakker i distanse, til og med dem som galopperer ned ;o)
Men ikke tro jeg driver og traver ned alle bakker nå.. For det gjør jeg ikke, men slake nedoverbakker kan jeg gjerne trave. Men da i en mer samlet form.
Hvorfor mener du at det bare er isiser som kan trave nedover, Formosissima? Jeg har araber og han har aldri hatt problemer med det...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  14:21:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
oppover er det gjerne skritt eller trav med lang hals.. unghest (må strekke seg og har ikke muskler ennå) Hun vil gjerne trave nedover, men det synes jeg er veldig ubehagelig og må holde litt igjen. føler ikke helt jeg kan stole på snublefanten ennå :) så da foretrekker jeg rolig skritt. Hadde sikkert vært anderledes om jeg hadde en islending. Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 09/05/2006 :  14:36:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
I nedoverbakker er det om du kan få samlet hesten litt, fint å galoppere. Det er uansett rase! Dette fordi de da må samle bakbena under seg og bremse seg selv. Trave gjør du ikke i bratte nedoverbakker for da er gangen en annen og de kan lett snuble og tryne og alt går galt om du er uheldig....
Jeg lar min unghest på 3 år, kjører bare foreløbig, skritte i nedover og oppoverbakker på slakke tommer så langt det går. Han innbiller seg til tider at det bor montstre på steder du ikke skulle tro han skulle se noe slikt.....blir han redd, bråstopper han og skal snu og da er det jobb å samle opp tommene, spes. i fart.

Arabere er jo supre hester distansehester og tåler mer enn vi tror. Det er jo en grunn for at de brukes til det de gjør....de er ikke så pinglete som de ser ut som.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  17:07:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Isiser tølter man vel gjerne med i nedoverbakker?

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  19:25:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Isiser tølter man vel gjerne med i nedoverbakker?

Mvh Tone Kristin og Lolita

Opprinnelig postet av kristy

Tror nok det var det Formossissima siktet til, ja. Hun sa ingenting om at isisen skulle trave, bare at den ikke trengte gå i skritt

Fordelen med å tølte i nedoverbakker, er at hesten "setter" seg bedre da, og derfor gjerne går i en bedre tølt; slik kan man bygge opp hestens "tøltmuskulatur".
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  19:46:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Mente selvfølgelig at det er OK å tølte nedover med isis, ja. :-) Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  19:46:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
I oppoverbakke varierer det. Rir mye på unghester, og de er utrolig vinglete - både oppover og nedover. Derfor blir det mye 'løst' skritt/trav oppover og rolig skritt nedover. På eldre, mer balanserte hester rir jeg både samlet i skritt og trav (noen ganger galopp) og jeg lar hesten strekke seg skikkelig innimellom. I nedoverbakke er tempoet alltid skritt.

edit: leifs

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 09/05/2006 19:48:08 Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  13:58:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
I oppoverbakker varierer det på bakken, og hvordan underlaget er.

Men i nedoverbakker skritter jeg, fordi jeg har fått beskjed om det av eier til forhest. Men har aldri følt for å trave i nedoverbakke likevel.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  15:05:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
I oppoverbakker kan jeg gjerne trave eller galloppere, men nedoverbakker er det kun skritt.. som oftest lar jeg hesten få frie tøyler nedover bakken, sånn at han kan "ordne" det selv :) Har aldri tenkt på om det er riktig eller ikke, men det fungerer for oss iallefall...
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  15:12:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Oppover varierer jeg, skritt, trav eller galopp. Ser an forholdene og underlaget. Nedover er det alltid skritt. Det er vel mest for vanens del, men slik er det hos meg.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  21:48:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Varierer med skritt, trav eller galopp oppover jeg også. Er det temmelig steile bakker lar jeg henne gå med lange tøyler så hun jobber mest mulig naturlig.
Nedover er det skritt der jeg holder henne igjen om det er bratt så hun ikke ruser ned. Hun kan være en skikkelig snublefot, så på denne måten må hun tenke seg om før hun plasserer bena. Er det veldig slakke bakker kan hun lunte i rolig trav.

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  22:43:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
vi har akkurat hatt om dette på starum og det vi lærte var at det beste var å galoppere i oppoverbakker fordi dette slet minst på knærne.i hvert fall i forhold til trav.

ellers sitter jeg i 2-punktsits i oppoverbakker og i nedoverbakker står jeg i salen.noen mener man skal lene seg litt fremover også,men dette fungerer ikke på min lille..da han bare snubler:/

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.