hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Opp og ned bakker..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Opp og ned bakker..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

carambee

Skrevet - 11/05/2006 :  02:29:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Oppover varierer jeg litt. Nå har vi ridd lite oppover (pga vinter med snø og sånn) i det siste, så hun får bestemme tempoet selv. Går som regel i skritt og trav. Om et par måneder velger hun nok galopp. men da vil nok jeg kreve skritt som oftest, for da er hun i form til det.
Står i to-punktsits oppover. Og varierer som sagt (på en kronglete måte) etter dagsform og hva jeg vil ha ut av treningen.

Nedover kan jeg ri alle gangarter hvis det er en slakk bakke, hvis hesten jobber riktig. Hvis det er bratt, eller hesten av en annen grunn ikke kan jobbe rett går hesten i skritt (på lange tøyler i bratte bakker.)
Hender også at jeg hopper av hvis det er veldig bratt og jeg kjenner at hun ikke kan bruke bakbeina nok, siden hun har dårlige framknær

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 11/05/2006 :  06:14:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitat:
"Å klatre nedover er bra for en hest som trenger å trene på samling. Ved å klatre nedover en bratt bakke balanserer hesten med bøyde bakben, en øvelse som ligner samling. Hvis man trener opp disse musklene i bakkearbeid, har hesten lettere for å samle seg på dressurbanen. Skritt nedover og gjør noen holdt i bakken. Det forbedrer både styrke og balanse og treningen blir mer effektiv. Virkelig bratte nedoverbakker i skritt krever sterke muskelsammentrekninger, og slike arbeidsøkter krever skikkelig nedtrapping etterpå, der hesten byr ned og frem og jogger i en avslappet form."

"Å klatre oppover kan gjøres i alle gangarter, men gir mest effekt i skritt og galopp. Hvis man skritter oppover en bratt bakke, styrkes ben for ben ettersom hele kroppsvekten ligger på ett ben av gangen. Hvis man galopperer, trenes begge bakbena samtidig. Å trave oppover passer best for distanse og kjørehester, ettersom dette inngår i deres konkurranse"

Disse sitatene er hentet fra boka "Unghester" . Håper dere likte innleget.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  06:44:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Meget intressant og lese, Ked :o) Var ikke klar over at galopp opp bakker var så effektivt, men det var greit og lære.
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

samor

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  14:00:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesamor  Svar med kopi av melding
oppover er det greit i alle gangarter og å samle hesten er bare bra for musklaturen.. det vil si de bratteste bakkene er tøylene slakke.. nedover er greit i skritt da mange føler ubehag i nedoverbakker i "stor" fart og i de bratteste er tøylene slakke.. jeg tror at skritt og galopp er de beste gangartene i noe brattere nedoverbakker da dette er roligere bevegelser men bakker som bare heller litt er nok grei å trave og:)
Si Hei og vær glad

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  21:43:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Jeg rir aldri fortere enn skritt i nedoverbakker (bortsett fra de helt slake sef), rett og slett fordi jeg synes det er ubehagelig.. vet ikke jeg, sikkert bare en vanesak, men føler liksom at det er lettere at hestene bare løper da.. (+at det visstnok sliter på leddene å trave nedover...)
Oppver rir jeg alle gangarter

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Stall-Mykstu

» VIP

Skrevet - 11/07/2006 :  13:54:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde fjordhoppa mi på fjellet sommeren etter at hun ble ridd inn sammen med islandsvallaken til gubben. Vi var mye på turer og det ble mange bakker opp og ned... Islendingen var veldig gira når han skjønte det bar hjemmover, og det ble ofte lange strekker hvor han tølta og jeg kom travende etter på fjordhoppa mi. Jeg sto mye i lett sits den sommeren
Frøydis Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.