hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sjenkelvikinger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sjenkelvikinger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

nn

Afghanistan

Skrevet - 07/07/2006 :  11:32:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eller skrives det -vikninger? Samme det...

Jeg må jo prøve litt på banen når jeg rir Vickie i dressur. Ja, jeg kaller det dressur, selv om vi er på det aller laveste nivået Jeg har aldri skullet lære en hest dette tidligere, og jeg har en anelse om at svarene blir noe sånt som: Når hun forstår sjenkelbruken så vil det komme av seg selv?

Men i alle fall, så har Vickie litt vanskelig for å forstå at hun faktisk kan gå fremover samtidig som hun krysser. Hun har til nå som regel stoppet opp og begynt å rygge. Jeg tolker det som at hun ikke forstår hva jeg mener og forsøker å komme seg unna både bittet og sjenklene mine. Jeg prater masse når jeg rir på banen, og jeg sier det samme hver gang slik at hun skal kjenne igjen ordlyd og handling. F eks når hun slakker av når det blir tungt for henne bruker jeg "freeem", og når hun forstår og gjør som jeg ønsker sier jeg: "fliiink jente". Hun får også klapp på halsen når det passer seg sånn at hun ikke blir forstyrret av at jeg endrer tøyletaket.

Så tilbake til sjenkelvikingene. De siste par gangene jeg har ridd henne på banen har jeg fått henne til å forstå at hun kan ha fremdriften selv om jeg gir kommandoen med både tøyler og sjenkler, at hun ikke krysser særlig mye er ikke så farlig for meg, det viktigste er at hun ikke stopper helt opp og rygger et par runder rundt. Jeg har forsøkt å "vippe" henne i riktig retning med setet, er det helt feil, eller kan det være med på å hjelpe henne?

Det ble veldig langt for å komme til poenget, men jeg følte at det er viktig for andre å forstå hvordan jef rir og hva jeg tenker. Da er det lettere for dere andre å kunne gi meg råd om hvordan det skal gjøres/ikke gjøres.

Bustetrollet

Skrevet - 07/07/2006 :  12:41:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
SjenkelVIKINGER.
Sorry. Klarte ikke holde meg =P

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 07/07/2006 :  12:45:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
SjenkelVIKINGER.

Opprinnelig postet av Bustetrollet

Og det var det du kunne svare på om temaet...?
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 07/07/2006 :  12:54:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
SjenkelVIKINGER.

Opprinnelig postet av Bustetrollet

Og det var det du kunne svare på om temaet...?

Opprinnelig postet av BirreogVickie

Mitt bidrag ja. Sjenkelvikninger

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 07/07/2006 :  13:23:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Okej, skal vi nå se Birre...
ehm.. For det første skal det ikke være så fælt nødvendig å ta så mye i tøylen. Det eneste de gjør er å stille hesten litt (og støtte mykt på utvendig så ikke skulderen forsvinner).

Du skal ikke dytte så fæælt med setet, i sjenkelvikning skal hesten være rett i kroppen, så da må Birre også være rett i kroppen. Prøv å slappe av men ikke fall forover. OG IKKE knekk i sida (lett å ehm.. vippe hofta opp mot skulderen/skulderen ned mot hofta liksom sjønner?).

Det du bør tenke på: Vær avslappa. Vær så rett du kan i kroppen uten å bli anspent (tråd fra hodet opp til han der oppe eller noe sånn).
Still henne i nakken, gjerne litt ledende tøyletak. Gi etter nå hun holder stillingen. Viktig å ikke bli hengende på innv tøyle,det er ofte da dere blir spent.

Et steg av gangen. Prøv å kjenne etter innv. bakbein. Gi sjenkel når bakbeinet løfter seg,det er det bakbeinet du vil påvirke og du får ikke gjort mye med det når beinet er nede i bakken...

Vær fornøyd med et par steg om gangen. Så rir du frem igjen. Sålenge Vicke har forstått sideførende sjenkel så skal dere nok klare to steg i sjenkelvikning.
Ri fx noen meter innafor sporet, så flytter du henne ut til sporet.

Husk å ikke begynne flyttingen før dere er inne på ridveien. Altså, sving dit du skal, når hesten er på vei mot punktet du skal ri til så begynner du sideføringen..

For å lære henne å flytte seg for sjenkel kan det være greit å ri på en liten volte som du gradvis gjør større. Etterhvert flytter du henne fra liten til stor volte rett ut (uten spiralbevegelse rundt volten).

Tenk også at dere "suges" mot det punktet du vil ende sjenkelvikningen, uten at du egentlig viser det fysisk, bare det at du tenker deg den veien kjenner Vicke.

Som vanlig: Si ifra om jeg skal omformulere meg hvis noe hørtes rart ut :)

Viktigst: Rett og avslappa i kroppen din, ikke bli hengende fast i tøyla (da blir hun forstyrra av den), og vær fornøyd med litt og litt. Du behøver heller ikke ha så mye tværring,bare hun skrår litt er det flotters..

edit: leifs

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det.
Redigert av - carambee den 07/07/2006 13:26:37 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 07/07/2006 :  13:51:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for flott og lærerikt innlegg Carambee, jeg satt på gjerdet og ventet på deg

Jeg får inntrykk av når jeg leser det du skriver, at jeg er ikke så helt på gjordet. Det siiter der det jeg lærte for mange år siden. Det må bare plukkes frem og ikke minst - få det bekreftet av andre som kan det.

Jeg ser at jeg blir hengende på både tøyle og sjenkel og jeg er ikke obs nok på bakbenet som skal flyttes. Dette skal jeg jobbe mer bevisst på. Dette blir som å lære seg dressur på brevkurs... He, he! Hadde vel blitt dårlig butikk Carambee?

*Birre løper på stallen senere i dag og kaster seg ut på ridebanen i full entusiasme*
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 07/07/2006 :  14:11:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
ja det er bra noen skjønner forklaringene mine. Har ridd mange rare hester oppgjennom åra, og fått mange aha opplevelser som er greit å dele med dere.

Brevkurs hadde kanskje vært en ide., men jeg synes fremdeles at det hadde vært greiest å kunne teleportere direkte til personen med spørsmål(spesielt hvis personen er på en plass der himmelen ikke har åpnet seg

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 07/07/2006 :  14:24:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!
Carambee du ga meg en veldig god idee med det med bakbenet tusen takk!
Min hest, som ikke har lært sideførende en gang skjønte det med å vike for sjenkelen ganske fort, men innimellom blir han sta (som et esel).

Jeg fikk noen til å hjelpe meg fra bakken da jeg skulle lære en tidligere hest å vike. Det var en fin begynnelse og han gikk helt rå sjenkelvikninger til slutt!

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 07/07/2006 :  22:55:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Må jo bare le litt av meg selv. Her sitter jeg og legger ut om sjenkelvikninger, mens ene hesten jeg red idag ikke ville trave engang, hehe

Jaja, hun var flink til å rygge og steile og sette seg på bakbeina (unghester altså)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2006 :  00:21:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er jeg ikke så flink til å sette ord på ting (!), for ofte må jeg ri samtidig som jeg setter ord på hvordan jeg konkret utfører en øvelse. Men iallefall:)
Jeg synes å huske at man i vikninger (også traver og versader) "dytter" med setet (altså mot den retningen man rir). Man skal ikke sitte skjevt, men man skal jo føre hesten sideveis med setet. Min sentrert trener ville vel ha sagt noe sånt som å "bruke mageøynene til å føre hesten".

Hege Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 10/07/2006 :  11:10:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå er jeg ikke så flink til å sette ord på ting (!), for ofte må jeg ri samtidig som jeg setter ord på hvordan jeg konkret utfører en øvelse. Men iallefall:)
Jeg synes å huske at man i vikninger (også traver og versader) "dytter" med setet (altså mot den retningen man rir). Man skal ikke sitte skjevt, men man skal jo føre hesten sideveis med setet. Min sentrert trener ville vel ha sagt noe sånt som å "bruke mageøynene til å føre hesten".

Opprinnelig postet av Hege J

Er det altså i riktig retning da, å skyve hesten med setet? Jeg sitter jo alikevel rett i ryggen, og selv om jeg skyver så knekker jeg ikke i livet. Det kommer av seg selv når hesten går en sjenkelviking riktig.

Man skal ikke skyve hesten når den kan sjenkelviking, da gir man kun sjenkler og som Carambee nevnte i sitt innlegg, gi litt støtte på tøylen. Men i dette tilfellet var det snakk om å "vise" hesten retningen å gå når den ikke forstår hva jeg ønsker av den.

Redigert av - nn den 10/07/2006 11:12:59 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 10/07/2006 :  11:55:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hege J: Nå har jeg ikke så god peil på sentrert ridning. Men fikk en liten innføring her om dagen. Og da forsto jeg det sånn at når "mageøynene" er i bruk skal du egentlig ikke gjøre så mye med setet. Det skal bare være et slags sug fra en magnet i magen til en annet magnet på punktet man vil til
Hvis man skyver hesten med setet i en sjenkelvikning tror jeg at man fort kan få en hest som er bøyd i kroppen.

I fx en versade blir det mer riktig å ha litt mer vekt på innv sitteknoke, ikke fordi man trykker den ned, men man har utv sjenkel litt bak (voltesits) og da blir vekten dytta litt over på innv sitteknoke.

Olithyon

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  12:07:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Carambee ga et godt og utfyllende svar her. Jeg vil bare legge til at det er viktig å tenke frem selv om hesten skal flytte seg sidelengs. Hvis ikke er det lett at hestens bakpart detter ut og det blir for mye tverring. I tillegg kan det til å beegynne med være lurt å la forparten lede noe inn i øvelsen slik at det blir lettere for hesten å forstå at den skal flytte seg til siden.

Forslag til øvelse: Ri inn på diagnoalen, flytt noen steg i sjenkelvikning, deretter rett frem noen steg, fortsett slik over hele linja til du kommer til motsatt hjørne. Altså; noen steg til siden, deretter noen steg frem.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  12:08:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aha! Da har jeg blandet:) Mageøynene bruker man uansett, og det var nok i versader man skal "skyve". Men setet må jo "brukes" i sjenkelvikninger også. Litt lenge siden jeg har ridd øvelser på babyen, glemmer fort jeg da:)
Hege Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 10/07/2006 :  12:32:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Joda, setet skal være med... Men etter egen erfaring synes jeg det virker mest riktig å stort sett bare ri frem med setet, for ikke å miste fremadbydningen.. Så fikser sideførende sjenkel flyttinga...

Christine26: Takk for at du påpekte noe av det viktigste som jeg kanskje utelot i min forklaring.. Enig i at man i begynnelsen kan la forparten lede an.. Altså ikke ha såå mye tverring i begynnelsen. Hvis man er fornøyd med bare litt, blir det også letter å ikke bli hengede på diverse hjelpere, tror jeg..

nn

Afghanistan

Skrevet - 10/07/2006 :  13:11:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo morsomt å se at man gjør det rette "ubevisst" om jeg kan forklare det på den måten. Bare at Vickie nå forstår at hun kan ha fremdrift samtidig som jeg ber henne flytte seg sidelengs synes jeg er et stort fremskritt for oss.

Hun blir ikke lenger irritert når hun får kommandoen, men forsøker virkelig å gjøre det rette. Vi har klart et par steg i riktig retning, bokstavelig talt, så dette er morro! Og Carambee: Jeg har vært veldig nøye på ikke å henge igjen på sjenkelen, og å gi sjenkel når benet er i luften Så du er faktisk i tankene mine når jeg trener på banen.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.