hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sjenkelvikinger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sjenkelvikinger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Chevaleresse

Skrevet - 10/07/2006 :  14:24:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Et par råd til.

Først ville jeg ha begynt på bakken, og lært hesten å flytte seg unna trykk i sjenkel området. Snu deg slik at du rygger, ohold hodet til hesten rett frem, legg til hånden i sjenkelleiet, og trykk idet hesten er på tur til å løfte innvendig bakbein. Når hesten forstår dette, er det nesten bare å sette seg opp å gjøre det fra ryggen også. Fordelen er at hesten får lært å vike unna trykk og krysse beina uten å mått slite med å balansere opp en rytter i tillegg. Dette er spesielt utfordrende for tidligere løpshester, som ofte bare har brukt all kraft og energi på å bevege seg på så rett linje som mulig, og uten vekt på ryggen.

Når du sitter opp, pass på at du åpner setet ditt slik at hesten faktisk har noe sted å flytte seg. Slapp av i kneet og låret på utvendig side, og tenk at du peker vei med kneet ditt. Om hestens skulder forsvinner for mye legger du på utvendig kne for å bremse den, men løsner direkte når du får svar. Se for deg at beina dine når helt ned til bakken, og at du går til siden slik at hesten bare må følge med fordi den er plassert mellom beina dine.

Vær fornøyd med lite i begynnelsen, og ikke fokuser på at det skal være perfekt. Når jeg lærer hester å flytte seg i begynnelsen, er jeg fornøyd og slutter å trykke når hesten er på tur til å flytte seg. Jeg holder ikke hjelperne på til hesten har flyttet seg. Ettergift og timing av dette er veldig viktig! Gjelder forsåvidt i alle kommandoer man gir hesten... Jeg fokuserer ikke så mye på hvordan hesten gjør det helt i starten (rett i kroppen o.l) men bare at den flytter seg fra trykk.

Lykke til videre!

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Kristine-Ibrahim

» VIP

Skrevet - 10/07/2006 :  15:11:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser veldig mange som henger seg alt for mye opp i sidebevegelsen. Det er like viktig å ri frem i en sjenkelvikning, så cluet er å tenke; et steg til siden, to frem, et steg til siden, to frem osv. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 11/07/2006 :  11:09:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei.

Et par råd til.

Først ville jeg ha begynt på bakken, og lært hesten å flytte seg unna trykk i sjenkel området. Snu deg slik at du rygger, ohold hodet til hesten rett frem, legg til hånden i sjenkelleiet, og trykk idet hesten er på tur til å løfte innvendig bakbein. Når hesten forstår dette, er det nesten bare å sette seg opp å gjøre det fra ryggen også. Fordelen er at hesten får lært å vike unna trykk og krysse beina uten å mått slite med å balansere opp en rytter i tillegg. Dette er spesielt utfordrende for tidligere løpshester, som ofte bare har brukt all kraft og energi på å bevege seg på så rett linje som mulig, og uten vekt på ryggen.

Når du sitter opp, pass på at du åpner setet ditt slik at hesten faktisk har noe sted å flytte seg. Slapp av i kneet og låret på utvendig side, og tenk at du peker vei med kneet ditt. Om hestens skulder forsvinner for mye legger du på utvendig kne for å bremse den, men løsner direkte når du får svar. Se for deg at beina dine når helt ned til bakken, og at du går til siden slik at hesten bare må følge med fordi den er plassert mellom beina dine.

Vær fornøyd med lite i begynnelsen, og ikke fokuser på at det skal være perfekt. Når jeg lærer hester å flytte seg i begynnelsen, er jeg fornøyd og slutter å trykke når hesten er på tur til å flytte seg. Jeg holder ikke hjelperne på til hesten har flyttet seg. Ettergift og timing av dette er veldig viktig! Gjelder forsåvidt i alle kommandoer man gir hesten... Jeg fokuserer ikke så mye på hvordan hesten gjør det helt i starten (rett i kroppen o.l) men bare at den flytter seg fra trykk.

Lykke til videre!

Mvh Torill

Opprinnelig postet av Chevaleresse

Et veldig bra tips som jeg skal ta med meg videre. Jeg er så sulten på å få til Vickie, så alt jeg får av gode råd og tips suger seg fast i hukommelsen.

Tusen takk til dere som kommer med så mange fine råd og tips, det setter jeg virkelig stor pris på!
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 11/07/2006 :  13:22:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Bare husk at hvis dere får problemer så er det sannsynligvis din feil. Du sjønner vel hva jeg mener? Mange som har lett for å ta sin frustrasjon ut over hesten hvis det ikke blir rett. Ikke at jeg tror du gjør detda....
(jeg så horse encyclopedia i går)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 11/07/2006 :  15:36:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare husk at hvis dere får problemer så er det sannsynligvis din feil. Du sjønner vel hva jeg mener? Mange som har lett for å ta sin frustrasjon ut over hesten hvis det ikke blir rett. Ikke at jeg tror du gjør detda....
(jeg så horse encyclopedia i går)

Opprinnelig postet av carambee

Nei kjære deg Carambee, det ville aldri falt meg inn! Dette er den flotteste hesten jeg har vært borti noen sinne når det kommer til væremåte. Hun gir meg så masse glede i livet, det siste hun fortjener er å få skylden for at jeg ikke klarer å lære bort.

Ikke EN gang siden hun kom til meg har jeg hevet stemmen, hun har irritert meg eller vi har "kranglet". Av en eller annen grunn har jeg litt vondt av henne, for hun er så tvers igjennom god, ærlig og forsiktig.

Jeg må innrømme da, at jeg har begynt å bevege meg på andre fora etter hvert, synes Hestemarked er litt tamt mtp måten sidene er lagt opp på og hvordan de driftes. Jeg var derfor innom Hest.no, (Håper jeg ikke blir bannlyst nå....), men der er det et stort miljø for tidligere travhester. Det er masse info om omskolering, hvordan rasen egentlig er og jeg må si det var mye spennende å lese. Varmblodstravere er f eks en utrolig kontaktsøkende hesterase, de er veldig lærevillige og er faktisk den raskeste heserasen etter engelsk fullblods. Visste du det?
Jeg visste det ikke, så jeg suger til meg alt jeg kommer over.

Fikk også tips om hvordan man rir en varmblodstraver, i flg de som virkelig kan det er det noe helt annet enn en vanlig ridehest. Fordi den nettopp er lært opp til kjøring og ikke ridning. Å bruke stemmen er viktig ved håndtering av disse hestene i større grad enn andre raser, nettopp fordi de er så kontaktsøkende og ivrige etter å lære og å gjøre deg til lags. Syntes det var litt rørende jeg... Snufs!
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 12/07/2006 :  16:26:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Jeg steller jo en kaldblodstraverhoppe (hihi langt) som vi nettopp har begynt å ri. Og jeg kjenner meg igjen der selv om hun aldri har gått løp eller noe.

Fikk DEN aha-opplevelsen i går. Endelig sjønte jeg hva stjerna har prøvd å fortelle oss.
Jeg har sett på henne som en lat stabeist som ikke gidder å gjøre mer enn hun må (mulig hun er det og). Men igår fant jeg ut at det er jeg oppå ryggen som har vært for vimsete og ufølsom.

Har trodd at jeg måtte snakke i store bokstaver til henne. Men hun er faktisk så følsom at jeg bare kan hviske. Bare jeg husker å hviske en ting av gangen så er hun superlydig, både fremover og på brems.

Så hennes protester har vært fordi hun ikke sjønte bæret av hva vi mener, ikke fordi hun er lat. Det er jeg helt overbevist om. Skulle demonstrere for eier hva jeg mente med "dette skal vi ikke gjøre" når man rir. Da gikk hun rett på to, men når jeg red så korrekt jeg bare klarte og hvisket til henne med entydige signaler gikk hun som en drøm..

husker med gru når jeg var yngre at jeg lot frustrasjon gå utover hesten jeg satt på (ja, jeg tenkte ikke før, bare gjorde som andre). Nå tenker jeg konstant at det mest sannsynlig er meg det er noe feil med, for hvis man gjør rett.. Så gjør de fleste hester sitt beste utifra de forutsetninger den har til å klare det vi ber den om. Så det så!!

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 12/07/2006 :  22:25:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig morsomt at du skjønner hva jeg prater om.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.