hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - maks vekt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 maks vekt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  12:34:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lopke: Nå er Island i Europa da. ;-) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  13:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke: Nå er Island i Europa da. ;-)

Opprinnelig postet av Formosissima

ha ha ha var ikke helt våken der.. det var dagens :)
Jeg mente.. ja dere vet hva jeg mente.. folk blir større og større. Island er et isolert samfund, og blir ikke like påvirket som resten av europa.

Island er forresten et test land for moteklær av samme årsak.
Gå til toppen av siden

-Azze-

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  17:34:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding
Island er et isolert land ja.

De karene på island som rir tror jeg neppe er så kraftig(min mening) skal ikke legge meg så mye inn i dette siden jeg aldri har vert på Island.

Sliter selv med vekta, og jeg er bare 13år. Har en islandshest på fôr, men skal ikke ha ham noe mye lengre siden hesten er 133cm og jeg er nermere 166cm og føtene mine når nesten ned til knærne..

Jeg ville ikke satt en person med 180kg på en hest samme hvor kraftig hesten er.

Du kan finne mange gode venner, men en hest er en venn for livet!

MVH Azze & Ferill
Gå til toppen av siden

samor

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  18:03:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesamor  Svar med kopi av melding
jentar at det er viktig at man ikke får noe problemer med å bli for tynn heller.. dette er like farlig om ikke farligere for helsa.. finn en passe vekt for både dere og hesten:)
Si Hei og vær glad

Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  20:40:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med amor. men iallefall på sprangstevner burde grensa være 100kg uansett rase.
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Rystad

Skrevet - 15/05/2006 :  12:31:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
støtter den med at di over 100kg burde begynne med tømmekjøring og bakkearbeid, både for deres og hesten sin helse...
tenker man litt lengre enn sin egen egoisme, ville man ikke ha utsatt hesten for den belastningen!
Når det gjelder island og mannfolkene der, så er di i mye mer fysisk hardt arbeid di som rir der, enn di aller fleste her til lands, og veier nok ikke over 100 kg... ikke at jeg har veid en islending, men man har jo øyner i hodet!!! :-)
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  21:04:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
så du tror ikke de på island kan veie over 100kg?
treminingen min bodde der i 9 år og ble gang på gang overrasket over hvor store mannfolka som red disse små ponniene var

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Rystad

Skrevet - 16/05/2006 :  00:19:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
di kan jo være stor, uten at di er feit...
Å da skal di være veldig stor, før di veier over 100 kg!
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/05/2006 :  01:10:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
så du tror ikke de på island kan veie over 100kg?
treminingen min bodde der i 9 år og ble gang på gang overrasket over hvor store mannfolka som red disse små ponniene var

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Jeg er 177 og veier 63 kg. Kjæresten min er 193 og veier 86kg eller noe. Begge vi to er høyere enn "gjennomsnittet" men ingen av oss er over 100kg!!! Enten må alle folkene på island være kjempehøye da (noe de ikke er) eller så må de være veldig generelt feitere enn norske folk (noe jeg heller ikke tror de er). Men selvsagt enkelte folk har jo litt for mye "bagasje" uansett om de bor nord, sør, øst eller vest. Eller på Island.....

Gå til toppen av siden

CamillaB

Skrevet - 17/05/2006 :  16:29:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
ummm dere???
veier man 180kg tror jeg man ville hatt store problemer med på komme PÅ hesten i det hele tatt...
Gå til toppen av siden

samor

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  21:18:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesamor  Svar med kopi av melding
vil man ri er nok ikke det å komme seg på det største problemet:)
Si Hei og vær glad

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/05/2006 :  02:04:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er forskjell på 100 kg "potetsekk" og en 100 kg "rytter".
De aller fleste raser (unntatt de aller minste) kan godt bære en rytter på 100 kg +.

En del "naturraser" er vel bygd og har ikke problemer med dette i det hele tatt.

Vil ikke tro at de norske hesterasene nl-hest, fjording og døl har problemer med å bære godt "voksne" personer. Det samme sier islandshest-folket. De har jo klart det i over 1000 år....

Det er nok mange som undervurderer sine hesters kapasitet.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  14:46:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Boysen.
Dessuten tror jeg 100kg flink rytter med god balanse er mye bedre for hesten enn 70kg humpetihump!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  02:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et lite tillegg:
Kløving er noe som nesten er blitt borte i norsk heste-tradisjon. Men hva kløvhestene kunne bære - i timevis innover til setra om våren, og så flere turer med varer opp, og ost, smør mm. NED fra setra - ja det kan vel bare de som har erfaring med dette fortelle (selv om det ikke er mange igjen...).

Jeg vil tro at laster på godt over 100 kg ble lastet på hestene i slik kløv-virksomhet.

De fleste av "dagens hestefolk" tenker ikke på hva hestene måtte yte i tidligere tider, i form av tunge ryttere, tung kløv, i skogsarbeide og landbruk, i kriger og skyss-virksomhet mm. I timevis, dagevis og ukevis.

Dagens hester er rene "pingler" i forhold til det hestene måtte arbeide med og bære/trekke i tidligere tider.

De som "hyler opp" om for tung rytter på liten hest har overhodet ingen peiling på hvor sterke hestene egentlig ER!

Det er bare hestene/ponniene som er blitt "bortskjemte" i de siste årene, fordi de ikke noen gang har gått i "skikkelig arbeid".

Man kan lese mange historier fra tidligere tider, hvor "gutta på skauen" arbeidet så lenge det var dagslys, og hestene var deres beste venner, som alltid trakk, sleit og strevde for å få tømmeret ut av skauen. Da hadde hestene på våren trukket plog, harv, såmaskin osv. osv. Og på høsten var det slåmaskin, høyonn, treskeverk osv.

Ride- og kjøre-hester kunne brukes milevis, før det var snakk om hvile. Man kan bare se på avstandene mellom "skyss-stasjonene" her til lands, så kan man få et inntrykk av hvor langt og lenge hestene måtte rides eller kjøres før de fikk avlastning og hvile av neste "skift" av hester som stod klare til neste etappe.

Hester er altså mye sterkere, mye mer utholdende og kan bære/trekke mye mer enn jeg tror NOEN hest her i landet blir utsatt for i dag.

Det er tvert imot altfor mye "pjusing" og "hensyn", som gjør at hestene idag har det som "plommen i egget", og en del av dem har lært seg at det "nytter" å late som de ikke orker mer.

De kan finne på alle slags "sprell" for å slippe unna - og de lykkes.....

DA kan man snakke om "100 kg potetsekk", og altså: hestene bar det uten problemer.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  12:56:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Godt innlegg T. Boysen, og mye av det er jeg veldig enig med deg i. Men det er forskjell på en 100kg ordentlig potetsekk og en 100kg mennesklig potetsekk. En ordentlig potetsekk er ganske flink til å følge hestens bevegelser. En mennesklig potetsekk er ikke like flink til å følge hestens bevegelser.. Derfor vil jeg påstå at 100kg mennesklig potetsekk er værre enn 100kg ordentlig potetsekk.
Dagens visdomsord..
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.