hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - maks vekt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 maks vekt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lene.

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  21:25:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
at en hest kan bære tungt, betyr ikke at den skal eller må, og jeg står fortsatt med at en rytter ikke burde veie mer enn 100kg!

Vil signere denne,jeg...

Er selv 28,og veier en del mer enn jeg strengt tatt burde...
Vanligvis hadde jeg ikke utbasunert min vekt,men "for den gode sak"...*s*
Jeg veier litt over 90 kg,og eier en aktiv kaldblods-traver.
Jeg rir ham ytterst sjeldent,og jeg lar heller ikke andre som veier mer enn meg ri ham uten at jeg vet de kan ri skikkelig,og ikke blir sittende og humpe...
Når jeg rir ham er jeg veldig obs på at han skal bære seg rett,og at jeg sitter balansert. Merker jeg at han ikke bærer seg skikkelig,så går jeg enkelt og greit av og leier en liten stund....
At jeg er overvektig skal ikke min hest slite for...*s*
Nå skal det vel være sagt her at hesten min har en veldig lang rygg,noe som dermed gjør at han får fortere problemer enn en hest med kortere rygg...

Så mener jeg også at det er forskjell på en hest som må yte max,der det skal mindre stivhet til i rygg/muskulatur før hesten får problemer med å prestere...i motsettning til en hest som ikke må prestere like hardt. Den "tåler" bedre å være litt småstiv innimellom,det er lettere å kunne gi den fri enn en hest i full trening.
Samtidig så vil en hest i fiull trening ofte ha bedre forutsettninger til å klare å bære en tung rytter,enn en hest som ikke er like godt musklet...

Å si at en hest kan bære 180 kg regelmessig,er i mine øyne dumskap...*sorry*

Takker for meg. Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  23:32:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Veier en rytter 100 kg skal han/hun jammen kunne ri før de får tenke tanken på å sitte på min islending!! Siden jeg jobber på en stall som driver med hest og turistnæring har jeg sett noen stygge tilfeller av resultatet av tungt menneske med ubalansert sits... En hest fikk gnagsår bak fordi passasjeren satt så med tyngda bak og null vekt i stigbøylene at salen gikk nedi.. Noen er mer selvsikre og vanskeligere å lære opp enn andre...
Jeg skal ikke påstå at disse hestene har saler tilpasset av salmaker, men de har saler som ligger greit på ryggen på dem(hvertfall når jeg får bestemme..) , og når lettere mennesker med bedre sits har ridd på dem og ikke hatt dette problemet, da vil jeg legge skylda på tunge mennesker og dårlige ridekunnskaper.. Kom ikke å fortell meg at et sterkt overvektig mennesker er i god fysisk form!! Og det må man faktisk være for å ri... Det ER MYE LETTERE å lære opp en "atlet" som ikke kan ri til å ri brukbart enn å lære opp et sterkt overvektig menneske.. De mangler både balanse og gjerne også koordinasjon, for den er dårlig trent..
180 kg høres helt uti natta ut...
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  01:30:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh - hvor kom 180-kilos-rytteren fra?
Det var vel snakk om ca. 100 kg i utgangspunktet.
Og 100 kg noenlunde instruerbar rytter går på de fleste hester med noenlunde kraftig bygning - og et fornuftlig gemytt.

Hadde det kommet en 180-kilos person til meg og ville ha kontakt med hest, så hadde jeg vel spent for hesten med vogn og tatt en kjøretur.

Nå har jeg dessverre solgt både seler og vogn, men på stallen står en tungdøl-hoppe som bla. brukes til tømmerdrift, så hun kunne sikkert gitt tungvekterne en hyggelig kjøretur.
Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  02:53:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ville ikke si at 100 er max kjenner folk som veier 120kg og rir på norlandshest!

ville sagt 180 jeg

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

180 kg kommer fra dette innlegget tidlig i debatten, som svar på hva en kaldblods på 3 år og 150 cm kan tåle!
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  03:26:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm.... 120 kg på en nordlandshest og 180 kg på en kaldblods på 3 år som for det første ikke er utvokst og for det andre IKKE BØR være innridd......
Høres ut for meg som det må være av samme typen folk hun kjenner som setter hestene 3 mnd på beite uten å bry seg eller se til dyra... Hun kjenner i alle fall mange ekstreme tilfeller skjønner jeg (-;

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  00:32:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
En voksen, godt trent nl-hest klarer nok 120 kg god rytter, da den er like sterk som sin slektning islenderen. Men da er det ikke snakk om hver dag og alltid like tung rytter. En mer passende vekt er vel 80 kg +, for ikke å overdrive.

En 3-årig døl ville jeg nok spart for noe særlig vekt på ryggen - men godt trenet kan den kanskje klare 120 kg i 6-7-års alderen.

Men som skrevet tidligere, ville jeg nok tilbudt kjøring for personer på 100 kg +.

Men jeg kan nevne et eksempel på en rytter jeg hadde til terapiridning. Hun var svær og tung, og ganske psykisk utviklingshemmet. Men når hun skulle få ri, strålte hun opp som en sol, det var det morsomste hun visste. Hadde da heldigvis en hest til rådighet som jeg turde å belaste med henne. Det var en kraftig og MEGET rolig dølamerr. Vi hadde rampe, så det gikk å få henne i salen, OG vi måtte være 5 voksne personer med henne under ridningen, en til å leie hesten og to på hver side, i tilfelle hun skulle "bikke av" hesten, da hun hadde meget dårlig balanse. Det gikk bra hver gang, og jenta fikk to ganger i uken oppleve å bevege seg. Bare smilet hennes gjorde at vi "tok sjansen", og hesten er noe av det snilleste jeg har opplevd. Hun var en perfekt terapihest som VISSTE at hun måtte "liste seg" av gårde når hun hadde denne rytteren på ryggen.

Dessverre måtte jeg slutte med terapiridning da jeg selv ble funksjonshemmet, og jeg vet ikke om jenta har fått ride andre steder senere.

Heldigvis har jeg en egen hest som jeg nå kan ri som "egenterapi".

OG - hesten får tilsyn hver dag på beitet, bare så det er nevnt.
Gå til toppen av siden

Incredible_Touch

Skrevet - 12/06/2006 :  13:44:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei:)

jeg syns at maks vekt på en rytter uannsett vor stor hesten er budre den ikke være tungere en 100 kg
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  14:07:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå må vi ikke glemme individuelle forskjeller heller da. To kaldblodshester på 1.50 og 550 kg kan være vidt forskjellige i bæreevne. En varmblods på rett over ponnigrensa kan bære bedre enn en kaldblods på 1.70. Altså kommer an på hvor godt hesten bærer rytteren. Skjelettforskjeller har også en del å si, som rygglengde og bredde mellom frambeina. Lita er 160, har kort rygg og mye plass mellom frambeina. Ergo, hun kan bære mye. Har hatt rytter på over 100 kg på henne, hesten så helt uaffisert ut. Mens en annen kaldblods på stallen er like høy, men mye smalere. Smalere, lengre rygg og mye smalere mellom beina. Tror ikke hun hadde bært en rytter på 100 kg like bra.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

-Azze-

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  19:12:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
nå snakker jeg om godt trente hester!

Hø?? Snakker vi ikke om en 3-åring som(sikkert) ikke er helt innridd da?

Du kan finne mange gode venner, men en hest er en venn for livet!

MVH Azze & Ferill
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  21:10:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye rart som blir diskutert her:) 180 kg? vel vel. Hadde ikke fått ridd min hest...stakkar ryggen hans.... Men hvorfor skal et menneske på 180 kg ri? 180 kg er mye. Lurer på om en Shire hadde tålt det greit?
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  21:40:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Irja/Freyja er inne på noe vesentlig her,nemlig erfaring og balanse.
En dyktig og balansert rytter kan veie langt mer enn en "turist".
Sammenlikningen med kløv går heller ikke,da det er langt lettere for hesten å bære en vel tilpasset kløv som faktisk er stille,enn en ubalansert "turist".

Som TBoysen sier,det er et alternativ,nemlig å kjøre.
Og skal det ris,må man ha rette typen hest.
En god grov tungdøl kan være meget velegnet selv til ryttere i de øvre vektklasser.
En solid Ardenner har også heller sjelden problemer om rytteren er tyngre enn gjennomsnittet.
Isisen er nevnt her,dem er det store individuelle forskjeller på,noen er langt bedre egnet for "last" enn andre,men her og må man sette en grense ett sted i forhold til lengde på rideturen,fart og terreng.
Det er en grunn til at man har flere hester å bytte på under lengre turer på Island.
De er utholdende,ja,men selv ikke en lavatrikk tåler hva som helst.

Man må se an hesten og i tillegg være kritisk til egne rideevner.I tillegg er det forskjell om en hest skal prestere maksimalt eller om den skal skritte langsomt rundt en bane i for eksempel en terapisituasjon.

Jo tyngre rytteren er jo større krav setter det også til korrekt tilpasset utstyr.En ikke helt god sal vil være en helt annen greie med 120 kg i enn med en på 55.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  22:18:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jeg leste ikke godt nok og tenkte hva en kaldblods kan bære generelt!

så har jeg sett de går med opp til 180kg på fjellert det er da inkl mennesket som ri pluss utstyr!
så en godt trent kaldblods kan helt sikkert bære så mye!

men så er det like mange meninger som det er hestefolk her da!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  22:32:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Jeg har tatt med pappa på rideturer et par ganger, han har ikke ridd før men er stødig og ok når han hører på meg. Han har både ridd vår store tungdøl og 153 kaldblods.Dette fikk fint selvom pappa er 113 kg og ikke feit men høy og kraftig.
Men jeg vil si det at selvom hesten kan bære mye så skal den ikke gjøre dette hver dag. Osgå til det med at hestene bar mye før og trakk mye så levde ikke hestene heller like lenge som det de gjør idag. Og det var heller ingen som sjekket ryggen for plager! Det er jo vanvittig masse skavanker på hester, og det har det jo alltid vært!Hestene skal jo egentlig ikke ris på i det hele tatt, vi har plassert oss på det stedet på hesten hvor den er minst sterk midt på ryggen, rett ved hengebuken! oim hesten blir dårlig i ryggen er det bare oss og skylde på!
Jeg har mange venninder som kanskje er litt tyngre som både rir nordlandshester og kaldblodser. og hestene har ingen skader.

Men når man kommer over en viss vekt syns jeg man skal se litt på seg selv og se på den 133 høye nl hesten man skal opp på og enten vurdere og minske litt selv eller rett og slett skaffe en litt større hest. Hvorfor må man som tung rytter ri en liten hest. Kan man da ikke ri en tungdøl stor og kraftig og bygd for å tåle litt. Nå sier jeg ikke at de små ikke er det. men mindre er mindre og større er større og nå ser jeg i helheten ikke på det at en liten hest KAN være sterkere enn en stor hest!

Jeg er selv 160 cm høy og 58 kg og jeg tenker til og med at kanskje jeg er litt for tung til og ri angloaraberen som jeg nettopp har fått. Selvom jeg vet jeg ikke er det streifer tanken meg fordi han er spinklere enn de lavere kaldblodsene jeg er vant til og ri! og hvis jeg som er så "liten" tenker sånn, så må da de som er litt større som rir på små hester tenke sånn hele tiden. Så slitsomt det må være og tenke hele tiden at er jeg for tung?!!

sooove ja takk Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  00:28:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
58 kg er jo ingenting da.. liten fjert du.. fortsett med å ri araberen din.. :)
150 kg blir jo noe heeelt annet.
Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:21:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
da er det mange som ikke få lov og ri om grensa er 100kg!

på island er det rimelig store karer på langt over 100kg som rir og der går det så grusen spruter!

Nå vil jeg få være så påståelig og si at det ikke er noen flere karer på over 100kg på Island enn det er i Norge og det er langt i fra sundt for en Islending å bære så mye! De aller fleste steder er det vel en maksgrense på 90-100kg når det gjelder rideskoler og turistridning og det er det en grunn til. Hestene er tross alt ikke bygd for å ris på og tåler ikke absolutt allverdens som vi måtte finne på, som andre før meg har kommentert, og det er noe man faktisk bare må finne seg i å ta hensyn til.

Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.