hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hetsen min napper og biter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hetsen min napper og biter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

nn

Afghanistan

Skrevet - 04/05/2006 :  08:48:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Oleo
Vi snakker ikke om voldsomme reaksjoner her, det er jo der du misforstår meg. Glem ordet "daske" da, hvis det gjør det lettere å forstå. Jeg rettet opp meg selv ved å skrive "ta tak i", og det er det ingen hester som tar skade av, hverken små eller store.

Jeg kan samtidig ta med at jeg for mange år siden bet tilbake en unghest som glefset til meg i ryggen. Jeg ble fryktelig sint fordi det gjorde sinnsykt vondt. I spontan reaksjon tok jeg tak i øret på hesten og bet tilbake. Den hesten bet aldri noen igjen. Den ble på ingen måte ødelagt av denne handlingen, men jeg er sikker på at den forsto at å bite ikke er sælig smart. Vi mennesker har vårt eget språk som hesten ikke forstår. (Det verbale). Men vi kan i stor grad tyde hesten sitt språk ved å lære oss hestens kroppssignaler, uttrykk og reaksjoner i gitte situasjoner. Vi kan også lære oss disse signalene og selv sende de ut til hesten for å bedre vår kommunikasjon.

Å behandle hesten på samme måte er ikke ensbetydende med at man er med på leken, det gir også signaler tilbake til hesten om oppdragelse, og at man setter seg i respekt. Voksne hester som oppdrar sine føll ignorerer ikke uakseptabel oppførsel, men det irettesetter der og da.

Jeg har ikke for vane å bite hester i øret, jeg har kun gjort det den ene gangen, jeg tror jeg var 12 år, men at det hadde effekt i riktig retning er det ingen tvil om. Det er ikke dermed sagt at jeg anbefaler denne metoden, episoden ble tatt frem som et eksempel vedr det å bite hesten i øret. Å bite hesten i mulen synes jeg er å gå langt over streken, dette er det nmest følsomme stedet på hesten.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 04/05/2006 :  11:44:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg regner ikke med at du mener å gi hesten juling, jeg skjønner godt hva du mener...

Opprinnelig postet av oleo

Jeg gjentar igjen....... Jeg skjønner hva du mener.... Jeg vet hva det vil si å daske eller ta tak i og missforsår deg ikke. Det forandrer lite da tanken uansett ikke blir det jeg mener.

Når jeg sier : er med på leken... så betyr ikke det at hester leker i alle tilfeller, men i det aktuelle tilfellet da det stort sett dreier seg om leking når hesten er i den alderen. Jeg regnet med at de fleste skjønte at jeg siktet til den konkrete saken men det er alltid rom for missforsåelser på dette forumet.....

Når det gjelder å bite tilbake så får hver og en gjøre seg opp sin mening om det men jeg synes ikke dette hører hjemme i en oppdragelse av en ung hest som skal lære seg å forholde seg til mennesker. Men når det er sagt så undrer jeg bare... Dersom to unge hester står å leker med å bite hverandre, da på knærne, bogen, halsen, bak lårene osv..så er det vel lite trolig at en av hestene vil ta igjen ved å bite i øret. De biter gjerne på samme områder. Derimot hvis en ypper til bråk så kan de ta tak i vilkårlige steder for å få en reaksjon... Du sier hesten bet deg i ryggen og du bet tilbake i øret. Dersom en hest sparker til deg ville du da også bitt i øret eller ville du sparket tilbake i foten som sparket deg? Jeg sier ikke at det er feil men som mennsker så kan vi gjøre oss mer forstått dersom en tenker seg om litt Du sier også at mulen er det mest følsomme, og det stemmer jo det men hva med ørene da? Det er vel få deler på kroppen et dyr beskytter mer enn ørene og føttene sine?! Bare stusser litt..... Får det ikke til å henge helt sammen.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 04/05/2006 11:55:28 Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 04/05/2006 :  12:56:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Har selv to hingster, en på 3 år og en åring. Unghest er unghest og alle ungdyr vil leke og der inngår denne bitingen og nafsningen. Min åring er rå på å komme bakfra i leietauet og gape....au au au om han får tak i ryggskinnet.....så jeg ser heller til at jeg går litt på skrå for han så jeg kan følge med og så sier jeg nei samtidig som jeg peker på han med pekefingeren. Skikkelig slik gammel skolefrøken finger. Ellers så kan du som jeg en gang for lenge siden også anbefalte for noe annet her, bruke hoppe teknikken. Det er rett og slett å pipe. Du snur deg på skrå mot hesten, med ryggen til, det skal true, og så piper du slik hoppene gjør når de blir grinete på masete føll og andre hester. Det er et så tydelig språk som alle hester kan, og det er effektivt. Selvfølgelig vil en åring prøve seg igjen, men 3 års hingsten min sluttet ganske raskt med å bite og nafse og slå med frambenasom åring etter at jeg hadde gjort dette noen ganger. Hvis hesten ikke vil ta pipingen din alvorlig, så er det også effektiv å pipe og løfte i et ben som om du skal sparke til den. Det vil en hoppa ha gjort og da vil hesten skjønne at nå gikk jeg for langt.

Jeg kan nå bare si nei til 3 åringen min så skjønner han hva det betyr og hvis han er eplekjekk allikavel...det er vår og hormoner så piper jeg og da er han ganske så flat raskt.
Det høres rart ut og ser snålt ut når vi gjør det, men det er et språk hesten tar med en gang og så får heller folk le seg skakke.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Milda+Tilla

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  21:39:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMilda+Tilla  Svar med kopi av melding
Mye nyttig å lese her! Har jo nettopp fått føll, og han er en liten pøbel. Jeg tenker egentlig å vente med å irettesette han til mora begynner å gjøre det, men det er kanskje bedre å bare overse han? Han er veldig kontaktsøkende, og vil GJERNE ha kos. Han slår litt med forbena, og småbiter (har ikke tenner enda). Jeg bare overser han, fortsetter å kose, bryr meg ikke om det. Da er det vel egentlig bedre å bare gå min vei, eller skal man ikke gjøre dette på føll? Litt rotete, men vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg;p

Milda

MVH Milda Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 05/05/2006 :  08:13:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mye nyttig å lese her! Har jo nettopp fått føll, og han er en liten pøbel. Jeg tenker egentlig å vente med å irettesette han til mora begynner å gjøre det, men det er kanskje bedre å bare overse han? Han er veldig kontaktsøkende, og vil GJERNE ha kos. Han slår litt med forbena, og småbiter (har ikke tenner enda). Jeg bare overser han, fortsetter å kose, bryr meg ikke om det. Da er det vel egentlig bedre å bare gå min vei, eller skal man ikke gjøre dette på føll? Litt rotete, men vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg;p

Milda

Opprinnelig postet av *~milda~*

Jeg er nå av den oppfatningen at man ikke skal overse det, og treningen av føll kan man starte med fra dag 1. Det er viktig at de blir sosialisert med oss mennesker, i tillegg til andre hester. (Den biten tar jo mamsen seg av).
Det er allerede nå du legger grunnlaget for en god hest, og du har store muligheter til å forme den slik du selv ønsker.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 05/05/2006 :  08:34:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Lene, at det finnes ingen fasit-svar på dette, ingen kan si slik SKAL en gjøre og slik skal en IKKE gjøre. Alle får velge sin metode...

Når det gjelder tankegangen med positiv forsterker er jeg tilhenger av denne (ros ved positiv adferd).
Men når det kommer til å overse negativ adferd er jeg ikke helt sikker på om det er så veldig lurt..hvertfall ikke om den virkelig tar tak. Da bør handlingen få en konsekvens, mener jeg.

Hvis bare skal overse all bitingen blir det omtrent som det de kaller for "fri oppdragelse" i barneoppdragelsen da..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  09:20:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må ærlig innrømme at jeg blir voldsomt oppgitt over alle som trekker paraleller mellom håndtering av hest/ føll og oppdragelse av menneskebarn..
Hvor ser dere paralellen mellom en hest og et barns forståelse av sine handlingers konsekvenser?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 05/05/2006 :  10:59:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da blir du voldsomt oppgitt over meg altså.....

Det er jo ikke helt det samme, men det går jo på oppdragelse begge plasser...så det finnes faktisk litt likheter...mener jeg. Men hva vet vel jeg, jeg har ikke barn...

Nei seriøst, jeg vet jo at det er forskjell. Men poenget mitt var at i oppdragelse generelt er det de som plent ikke skal straffe dårlig adferd generelt. Det er dette som visstnok kalles "fri oppdragelse". Er personlig ikke for dette.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 05/05/2006 :  11:54:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da blir du voldsomt oppgitt over meg altså.....

Det er jo ikke helt det samme, men det går jo på oppdragelse begge plasser...så det finnes faktisk litt likheter...mener jeg. Men hva vet vel jeg, jeg har ikke barn...

Nei seriøst, jeg vet jo at det er forskjell. Men poenget mitt var at i oppdragelse generelt er det de som plent ikke skal straffe dårlig adferd generelt. Det er dette som visstnok kalles "fri oppdragelse". Er personlig ikke for dette.

Opprinnelig postet av Braastad

Da må jeg bare spørre, siden du mener det finnes andre måter som ikke kommer frem her dirkete. Dersom du da får et problem med et barn så vil du velge å daske til det som løsning? Er det da det IKKE er fri oppdragelse?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 05/05/2006 11:55:25 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 05/05/2006 :  12:03:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Milda

Opprinnelig postet av *~milda~*

Jeg er nå av den oppfatningen at man ikke skal overse det, og treningen av føll kan man starte med fra dag 1. Det er viktig at de blir sosialisert med oss mennesker, i tillegg til andre hester. (Den biten tar jo mamsen seg av).
Det er allerede nå du legger grunnlaget for en god hest, og du har store muligheter til å forme den slik du selv ønsker.

Opprinnelig postet av Birre

Det snakkes om å se hester inviduelt her, se ann hesten osv men her oppfordrer du da vitterlig til å ta den lette løsningen likevel?? uten å ha sagt et pip om at hesten må sees an? Det er ikke like lett motsatt vei skjønner du, for har du allerde lagt lista for hvor ¨hardt¨du håndterer en hest så er det ikke fullt så lett å gå tilbake å skal være den ¨milde¨. Derimot er det ganske lett og meget forsåelig for en hest dersom du spør pent først så får du heller bli litt morsk ettervert da.
Også må jeg spørre, hvorfor har du ikke tro på at det fungerer å ignorere en uønsket adferd? Har du prøvd? I såfall ville det vært veldig interessant å høre hva slags adferd du har forsøkt denne metoden på og hvor lenge du prøvde? Og dersom du ikke har forsøkt ignoreringsprinsippet så kan du ikke mene så oppriktig at du ikke har troen på det men snarere fått deg en hyggelig overaskelse dersom du prøvde.

Og jo........ignoreringsprinsippet fungerer også på barn...
Enig med Renate ang pararell med barn og hest men mener også at et lite barn(uten språk) kan sammenlignes på en måte, da et barn i krybben sin har like liten evne til være utspekulert, bevisst og hensiktsmessig som et dyr som kun har kroppspråket sitt og lever nå og da. Alle dyr kan ha et møsnter som kan virke utspekulert men dette er innlært adferd som dyret har snappet opp i form av assosiasjoner. På samme måte med et litt eldre barn har skjønt at det kan lønne seg å gråte når de slår seg

Redigert av - oleo den 05/05/2006 12:17:31 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 05/05/2006 :  12:20:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da må jeg bare spørre, siden du mener det finnes andre måter som ikke kommer frem her dirkete. Dersom du da får et problem med et barn så vil du velge å daske til det som løsning? Er det da det IKKE er fri oppdragelse?

Opprinnelig postet av oleo

Ehhh..nei, men det har jeg da heller ikke sagt? Hallo..

En gir jo ikke samme type straff til barn som til dyr....
Jeg er ikke for å slå barn, hvis noen lurer på det...

Trenger straff nødvendigvis alltid være å daske til?

Straff finnes det da mange former av. Er ikke å snakke hardt til, eller ta hardt tak i også en form for straff? Daske til som du sier er også en type straff. Eller å bite igjen når hesten biter deg.

Jeg skjønner poenget ditt, men jeg personlig mener at å alltid overse all negativ adferd blir for fritt for min smak. Hverfall hvis den negative adferden har veldig alvorlige konsekvenser.... Hva gjør du hvis hesten din plutselig (ved et uoppmerksomt øyeblikk) biter deg til blods, overser den? Hva gjør du hvis barnet ditt er frekk og spydig mot voksne folk i ditt nærvær, overser det?

Nei, slike alvorlige ting kan ikke oversees. Det må få en eller annen form for konsekvens. Dette er min mening. Hva som er fasiten på oppdragelse, får andre uttale seg om...

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 05/05/2006 12:49:56 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  13:16:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med Braastad her. Jeg er lærer og ser hver dag hvilke fantastiske resultater som kommer av å overse dårlig oppførsel når det gjelder barn. (Ironi!!!!!)
Jeg har inntrykk av at foreldre og hesteeiere er litt i samme posisjon når det gjelder å ta unna sine egne. Jeg snakker IKKE om fysisk avstraffelse!!!
Der er mange andre ting man kan gjøre for å styre unna uønsked adferd. Avledning, korigering og irettesettelse.
Det er ikke lov å bite, sparke eller true! Om man skal fjerne seg hver gang hesten truer skaper man avstand, helt riktig. Dette lærer hesten fort og siden du faktisk ikke er hestens beste venn, det er de andre hestene (-: kan det skape dårlig kontakt dere i mellom.
Å være konsekvent, aldri gå lei, aldri gi opp, aldri la den slippe unna med dårlig oppførsel.
Maser en unge til ørene holder på å dette av, du gir etter for du gidder ikke ta det akkurat der og da, (eks. godteri i kassen på en butikk) Hva lærer han? Jo det lønner seg...
Det er mange hester som lærer på samme måte.
Man skal ikke utsette seg for fare! men korrigere bestemt og konsekvent, gjerne med en litt overlegen ovenifra-og-ned holdning, gi inntrykk av at du er over hesten i rang, dette er tull fra en liten jypling og du finner deg ikke i at han som er under deg skal tulle.
Jeg planter hendene i siden, heiser meg opp og setter blikket i hesten hvorpå jeg med en overlegen mine å rolig/oppgitt/"nedlatende" stemme sier at- Nei, dette interesserer meg ikke.
Står slik til han viker, kan trampe foten ned også om det trengs, hvorpå jeg tar meg en laaang gjesp (nedstressende) og belønner ettergiften fra hesten med et klapp. Ikke overrosing da hesten faktisk ikke skal ha ros for å ikke skade deg!
Det er det samme med at du aldri skal rose en hund når den legger seg på komando... det er en underkastelse og skal ikke roses.
Du skal skryte av hesten fordi den gjorde som du ville, ikke fordi den er "flink"...
uff.. ble kanskje litt rotete

Helle G sin metode er uovertruffent bra ute på beite!
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 05/05/2006 13:35:42 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 05/05/2006 :  13:28:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har både barn og hest. Å overse et barns trassige væremåte/oppførsel gjør meg skikkelig forbannet. Dette er litt OT, men det ble nå tatt opp, og jeg har selv brukt småbarnsoppdragelse til sammenligning i denne debatten.

Man gjør IKKE et barn en "tjeneste" ved å overse, man gjør det en BJØRNETJENESTE. Et klassisk eksempel på dette er å overse trass i butikken. "Jeg later som ingen ting jeg, så går det over av seg selv". Hvor mange ganger må man da igjennom samme prosedyre før barnet forstår at dette ikke nytter, og hvor mange mennesker har man nær tatt livet av ved skriking og hyling?
Jeg har aldri tillatt min sønn å skrike og bære seg i butikken, eller andre steder for den saks skyld, jeg har tatt tak i problemet første gang det oppstod, og det har blitt med den ene gangen. "Straffen", om man velger å kalle det det, var å måtte sitte alene i bilen med alle dører låst til jeg hadde handlet ferdig.
Fort og greit, kvitt et problem og barnet har lært at det lønner seg ikke å skrike etter ting man ikke får.

Hvor sammenligningen med barn og dyr kommer inn i bildet er vel ganske så klart. Man har med individer å gjøre som ikke har et verbalt språk, men tilbake til utgangspunktet, man må tyde kroppsspråket.
Føll og små barn er småtroll som starter på blanke ark her i livet, og det er vi "voksne" som må begynne å fargelegge.

Nye og små uvitende sjeler prøver ut nettopp for å se hvilken reaksjon de oppnår. Og ved å overse og ignorere oppnår de jo akkurat de de vil. Ja se her, dette kan jeg tillate meg, det får jo ingen konsekvens over hodet. I motsetning til at nei, dette var dumt/feil, nå ble jeg irettesatt/straffet, da var det feil måte å gjøre tingene på.

Dette er måten jeg har valgt å oppdra på, og jeg synes jeg har fått gode resultater både med barn og dyr. Dette står jeg for, og dere som velger å ignorere får fortsette med det, jeg er sikker på at dere får gode resultater dere også. Man måler jo resultet ut i fra eget personlig mål, enten de er kortsiktige eller langsiktige.

Jeg vil bare få tilføye helt til slutt, at ved å ta tak i ting så er man ikkenødvendigvis hardhendt, skrikete eller bråkete, jeg velger å kalle det belærende.

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  13:39:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var akkurat det jeg mente Birre! Redigerte innlegget mitt da den første setningen skulle være veldig ironisk, var kanskje ikke lett å se men håper du skjønnte det ut fra resten av innlegget.
Har også 2 barn og 4 hester og mine har også fått sitte i bilen (barna altså he he..)
Å være koneskvent enten man velger den eller den løsningen er i alle fall nøkkelordet!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 05/05/2006 :  13:57:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det var akkurat det jeg mente Birre! Redigerte innlegget mitt da den første setningen skulle være veldig ironisk, var kanskje ikke lett å se men håper du skjønnte det ut fra resten av innlegget.
Har også 2 barn og 4 hester og mine har også fått sitte i bilen (barna altså he he..)
Å være koneskvent enten man velger den eller den løsningen er i alle fall nøkkelordet!

Opprinnelig postet av Harneshaug

Helt enig Harneshaug
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.