hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hengerlasting av unghest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hengerlasting av unghest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

oleo

» VIP

Skrevet - 08/05/2006 :  10:20:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, da er det kommet til den tid hvor Oleo må forberedres på turen til hingstebeitet. Jeg har ikke lastet han tidligere og hadde i går vår første presentasjon. Han er skeptisk og litt pysette av natur, skvetter lett og får noen ganger et snev av panikk i ulike situasjoner. Selv om han blir redd/skremt så er han med meg på en måte alikevel men problemet vårt er vel at han ofte har valgt å løse situasjoner med å steile.

Han ruslet fortrolig på lemmen, sto en stund, tittet og tenkte fælt. Med mat og kos så kom han etterhvert halveis inn, noen ganger helt inn. La ikke noe press på han og han fikk rygge dersom han ville det. Når han var ivrig etter å komme inn og ivrig etter maten så tok jeg han noen ganger ut for så å la han selv ta initiativt til å komme inn igjen. Jeg kunne stoppe og flytte han frem og tilbake samme hvor han sto plassert. Tanken min var å la hoppa stå på når han skulle fraktes eller under treningen men hun hadde plutselig fått et illebefinnende i går og skulle da ikke lastes under noen omstendigheter. Hun har vært helt fin å laste tidligere. Hun kom seg inn etterhvert men var så stresset at jeg tror ikke Oleo ville fått noen beroligende signaler av hun.

Spørsmålet mitt er, og det jeg tenker på er, når den tid kommer hvor vi skal sette på beslaget bak rompa hans for å evt prøve å lukke lemmen så er jeg redd han vil forsøke å steile. Hva gjør jeg da? Jeg må jo nødvendigvis være hos han til stengselet er på og mitt andre sprøsmål er, bør han bindes eller stå løs? Hva om han står bundet og får enda mer panikk for at han sitter fast, og hvis han er løs og steiler kan det jo bli livsfarlig for både meg og han? I værste fall kan han jo forsøke å komme seg ut både foran og bak? What to do??

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 08/05/2006 10:21:18

HelleG

Skrevet - 08/05/2006 :  12:39:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Tror du gjør lurt i å binde han på hengeren, for får han til å steile så kan han få frambena over bommen og det kan gå riktig så galt.....så da er det bedre å binde han, evnt. også sette på en nakkereim i tillegg til grima. Kan være greit å øve litt først kanskje....men har de mat på hengeren, høy, så pleier de å være mer opptatt av det enn at de sitter fast på noen måte. Jeg har bundet min unghest såpass løst at han kan snu litt på hodet og det ga ikke han panikk, og stengsel bak tok jeg først på etter at lemmen var igjen. Han er også typ pystete og innbiller seg mye rart innemellom, så jeg gjorde det slik de første gangene, at han fikk kommet seg på hengere, sto løs, jeg gikk ut døra, lukket igjen lemmen og så gikk jeg foran og bandt han fast og satte på bommen....nå kan jeg la han stå løs på, gå bak, sette på bommen bak og så lukke lemme. Fester han først når alt er lukket og "låst". Da har han roet seg ned og sett at det er ok på hengeren, det er mat der og det er gøy å kjøre til et nytt sted.
Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  22:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et alternativ hvis du er veldig bekymret kan være å ta ut både skillevegg og bom, og la han stå helt løs. Men det spørs hvor langt han skal reise. Jeg har reist med unghest på denne måten, og det har fungert fint. De klarer å balansere seg, men det er lurt å det rolig med kjøringen, selvsagt.

Uansett er det viktig å lukke baklemmen. Ikke noe gøy om hesten prøver å hoppe ut der ...

Er sikkert lurt å kjøre en liten runde først, for å se hvordan han reagerer. Om du velger å binde ham, bruk tau med hurtigutløsning, så han lett kan slippes løs om han skulle komme seg over bommen.
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  23:27:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Som maane sier anbefaler jeg på det sterkeste å ta ut all innredningen og la ham stå løs inni der.

En gang vi skulle frakte vår 2år gamle hingst til beite skjedde det noe grusomt...
Han var en rolig og uredd kar så vi bandt ham på vanlig måte,ganske stramt da hvis han skulle finne på å steile så han ikke skulle klare å steile over bommen.
Men etter å ha kjørt et par kilometer hører vi det rabalderet baki der og stopper for å se,da ligger hele hesten på fremsiden av bommen,det var ikke et fint syn å se måten han lå på og aner ikke hvordan han kan ha klart det.

Etter å ha fått han løs å sånn ville han ikke reise seg,så ringte dyrlegen og fikk streng beskjed om å ikke tvinge ham opp tilfelle han hadde brukket nakken,ryggen eller no sånn...
Så vi fryktet det verste men dyrlegen kom og ristet litt i en pose,ja da ble det fart på det matvraket opp.
Så heldigvis det gikk bra men så ganske skummelt ut på måten han lå der....

Så nå er det hvertfall ut med all innredning her når unghester skal kjøres!

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 09/05/2006 :  00:05:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huttemegtu..... får helt angst av å lese historier som dette, det er akkuratt slikt jeg tenker på.... Gulp.
Jeg tenkte på å ha han løs uten all innredning montert. Problemet er bare at på hengren jeg har så er øverste del av lemmen av gummi-plastikk med slike strikk-gummi fester. Dersom han snur seg med ræva mot kjørerettningen og steiler så får han bena over selve kanten på lemmen og ingenting som holder igjen. De bak kan da risikere å se to hover, et par ører og øyne over kanten....

Drar til England i morgen og har en venninne som skal passe dyra så lenge, tenkte jeg skulle be hun trene på å binde han, hun elsker slikt arbeid. Dersom jeg da får montert krybba hans på bommen foran, et nett med silo og kanskje en kompis ved siden av så tror jeg nesten jeg velger å binde han med litt slakk på tauet og panikk-krok. I dag gikk han helt inn uten å blunke, sto helt avslappet og koset seg med mat og puss. Jeg kan rygge han halveis av, på igjen, litt ut og litt inn igjen så jeg føler at han følger meg når jeg gir beskjed om noe. Vi forsøkte også å legge bakbommen på uten å feste den, slik at når han rygget så fikk han bommen i rompa. Han presset seg ut en gang men etter det så gikk han frem igjen når han merket at han ikke kom lenger bakover...
Turen opp dit han skal tar kanskje toppen 7-10 minutter med bil men vil forsøke han noen runder rundt låven før vi drar på vår ferd... Til mandag når jeg er tilbake vil jeg forsøke å ta opp lemmen, se hvordan han reagerer... Jeg er så vettaskremt for at han skal freake helt ut når lemmen først er oppe...men en må jo bare prøve. Kanskje ha på meg hjelm.. Tusen takk for svar... Tar gjerne imot mange fler svar så jeg får enda mer å tenke på og blir enda mer forvirret... Hehe..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 09/05/2006 00:34:26 Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  00:09:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelm er ikke så dumt. ;) Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 09/05/2006 :  09:33:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Noen får panikk når lemmen kommer opp....."stenge inne"!! KRISE!!! men si i fra til han at nå lille gutt lukker jeg lemmen og så løfter du den sakte opp og holder den litt igjen halveis så han blir vant med at det blir litt mørkerer og så lukker du helt igjen. er det bra vær lar du toppen være oppe slik at han har noe utsikt bak. Går nok bedre enn du tror. Når han ikke fikk panikk av å ha stengsel bak rompa takler han dette utmerket. Det er verre med deg.....he he. Men trekk pusten og ikke vær nervøs. Ta store myke svinger ut fra gården så får han en fin myk start på turen.

God sommer.

Helle

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 11/05/2006 :  21:34:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

Hvis du har mulighet til å få han frakta med lastebil så er jo det en kjempe måte å starte transporteringen med hesten på. Ellers kan jeg trøste med at når jeg fikk min første hest, så hadde han steilt over bommen to ganger på en halvtimes tur.. men han var enkel å laste etterpå allikevel... Ellers hvis du får tak i en henger med utgang foran, kan du ta han inn med hode mot baklemmen, ikke så uvanlig hvis hesten vil steile på hengeren...

lykke til
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 13/05/2006 :  11:33:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:)

Ville gjort som Helle G skriver, men ville lukket litt igjen først, åpnet og tatt han ut igjen slik at han skal skjønne at ikke han blir innesperret "for alltid".. trent sånn noen dager før.. Men jeg er jo litt pinglete og pysete av meg på sånne ting, går nok mye senere fram enn mange andre med unghester eller når jeg skal ha de med på nye ting..:p hehe
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 13/05/2006 :  12:32:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar, igjen....
Har nå vært 4 dager i London og fikk beskjed i går kvald at bonden har bestemt at hestene skal slippes i dag. Det betyr at Oleo må vekk før hestene drar på beitet ellers blir han igjen alene på gården. Dermed blir det lasting i full fart i dag...og jeg blir helt fortvilet. Jeg skal nå prøve et par ganger med lemmen også en runde rundt låven, ta ha av også prøve igjen, står han bra første gangen så drar jeg rett opp. Han får selskap av bestekompis på hengeren. Turen tar i underkant av 10 minutter så nå må jeg bare krysse fingrene. Syns det blir så urettferdig mot Oleo nå nar han har vært så flink og tillitsfull til nå....
Uff.. skaff deg hest og få bekymringer...værsågod...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 13/05/2006 :  19:29:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå kommer vel de rådene jeg har litt for sent.

Har selv en unghest på 4 år som ikke har vært på heste henger før, før i går... pga omstendigheter rundt hesten måtte den på "ferie" (se dagbok på vip'en min). Og da måtte den værsågod på henger i går for første gang...

Heldigvis har jeg mange virkelig gode hestefolk rundt meg og fikk god hjelp... Hengeren jeg har er en bøckmann henger, så den er heldigvis ganske romslig. Sigrid sa vi skulle gjøre dette til en god opplevelse for hesyen, og under ingen omstendigheter skremme han.. Satte hengeren godt inntil en vegg på den ene sia, hadde på grime og sjetting leietau under nesa for å ha mest kontroll på hesten. Begynte med midtlemmen til sia:
Leide han mot hengeren, når han begynte å stå i mot, rygget hun han, så litt lenger frem, og rygging før han tenkte no mer på det, så opp på lemmen, rose så rygge ned igjen, så lenger opp på lemmen så rygge igjen. Halveis inn, mye ros, så rygge ut, o sånn fortsattevi helt til vi hadde hatt han helt inn med midtlemmen til sia.
Så satte vi på plass midtlemmen. Og begynte påan igjen... en gang protesterte han ved å steile, men da rygga Sigrid han bestemt tilbake 10 meter eller mer, så inn igjen.. Hadde han helt inne før vi tok på stanga bak, lot han få vite at denne var her, så ikke han skulle bli overraska av den når han skulle ut, lokka opp lemmen og kjørte avgårde. Hesten stod kjempe greit hele turen, og da jeg skulle ha han ut, sa ho at det var veldig viktig at jeg ikke leide han ut før han stod helt i ro etter vi hadde tatt ned lemmen. det var ingen sak i det hele tatt... rygget pent ut av hengeren som om dette var noe han hadde gjordt 1000 ganger før... Så nå skal vi bare trene mye mens han er på "ferie"...

Håper lastinga og kjøringa di gikk like problemfritt som mi oleo.

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 14/05/2006 :  14:03:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, da var første tur overstått. Han gikk på av egen vilje da han så bøtta inni hengeren. Hadde med selskapshest, en god kompis av Oleo. Han sto allerede på hengeren da Oleo kom. Brukte en stor fin Bøckman henger vi og, god plass, lys og trivelig. Lukket forsiktig lemmen opp, ingen reaksjon, lukket lemmen helt igjen, litt stiv i blikket og spiste veldig fort....lemmen ned igjen, slappet av, så opp igjen og da var han helt rolig. Kjørte et par meter, ingen lyd eller bevegelse bak så jeg tok sjansen og kjørte han direkte opp med en gang. Kom ut på nytt sted, litt forvirret og redd stablet han seg rolig ut av hengeren og tok alt egentlig med fullstendig fatning. Slapp han ut til en åring og eldre vallak, ble jaget av den eldste men tror det vil blli bra etterhvert....... Så, endelig vel overstått og mor kan slappe av...Skal trene på hengerlasting gjennom hele sommeren slik at turen hjem vil gå like bra...

Tusen takk for alle svar....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 18/05/2006 :  21:09:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkte jeg måtte gi ett lite referat til treninga vi skulle ha på lastinga av Trico i dag... Brukte 7 minutter på å få han inn i hengeren og måtte rygge han to ganger... kjempe effektivt altså... annbefales... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.