hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hetsen min napper og biter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hetsen min napper og biter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Ibrahim-Ibn-Shanty

» VIP

Skrevet - 02/05/2006 :  15:04:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Har et lite problem med den lille åringen min. Lurer på om det er noen av dere som vet hvordan man får hesten til å slutte med napping og biting.
Hver gang man skal borti han eller er ute å leier så kommer han for å nappe\bite. Dette har begynt å bli plagsomt siden man aldri vet når han finner det for godt å komme fram å bite. Ellers liker han å tygge på andre ting, som kjettinger, forkasse å børster.
Har hørt at det kansje kan være p.g.a alder?

nn

Afghanistan

Skrevet - 02/05/2006 :  15:14:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Napping og biting må de lære seg å ikke drive med. Det er som du selv sier, ganske irriterende.

Jerg synes du skal prøve ut forskjellige metoder, og så er jo spm da, hvorfor gjør den det? Er det fordi det bare er blitt en uvane eller klør den i tennene sine?

Er det en uvane hadde jeg bare "dasket" forsiktig og sagt nei hver gang den biter/napper. En annen versjon er jo å ha vann på spruteflaske. Hver gang den biter/napper, gi den en liten dusj på nesa. (Fungerer bra på hundedressur)

NB! Med "dasking" så mener jeg ikke å slå på nesa, da kan de fort bli redde for ansiktet sitt. Jeg mener vel mer å ta tak i hesten slik at den forstår at dette skal den ikke gjøre.

Klør hesten i tennene så kanskje den trenger noe å bite i?
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 02/05/2006 :  16:48:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
En annen ting er å aldri gi mat fra hånda.
Hesten min var også veldig nappete da vi fikk henne (hun er jo voksen da), så vi lot være å gi henne noe fra hånda, lærte henne å vente til vi hadde lagt høyet på gulvet når vi kom med det og maten i forkrybba før hun fikk spise, og etter det har hun stort sett gitt seg med nappingen.

Kan jo også være han klør i tennene som forestått over her, eller kjeder seg?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  01:00:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det en uvane hadde jeg bare "dasket" forsiktig og sagt nei hver gang den biter/napper. En annen versjon er jo å ha vann på spruteflaske. Hver gang den biter/napper, gi den en liten dusj på nesa. (Fungerer bra på hundedressur)

NB! Med "dasking" så mener jeg ikke å slå på nesa, da kan de fort bli redde for ansiktet sitt. Jeg mener vel mer å ta tak i hesten slik at den forstår at dette skal den ikke gjøre.

Opprinnelig postet av Birre

Den klassiske fellen folk går i når det gjelder unghester som klyper - biter - napper er å daske til den.

Hundedressur fingerer ikke alltid på hest desverre...da tankene og motivasjonen bak handlinger ikke alltid er av samme art.

Hvordan skal hesten forstå at det den gjør er galt når det eneste en gjør er å gi hesten signal om at en er med på leken?

Min hingst, nå ett år, av særdeles maskulint og hingstette karakter...er ikke interisert i å bite, nappe eller klype meg, rett og slett fordi han har aldri oppnådd noe resultat eller glede ved å gjøre det.
Dette gjør han når han er sammen med kompisene sine, ikke med meg.
Han har skjønt at jeg ikke gidder å ¨leke¨ hans lek, og at dersom han heller er med på min ¨lek ¨så får han masse deilig kløing på rompa, på manken og i ansiktet.

Et godt poeng er å være forsiktig med stimulans på mulen, selv om jeg gjør også det med min fole... Han nusser og han kan moses og klemmes på mulen, stå helt rolig og bare nyter at han blir ihjæl kosa. Men, i det øyeblikket jeg peller han på mulen med fingrene så kommer leppene hans og skal leke, bite og nappe. Så, hold fingrene unna direkte på leppene foran tennene. Jeg har informert de andre i stallen at jeg ser helst at de ikke piller han på munnen selv om han står å strekker hals ut av sprinklene, gå heller inn til han å kos og klø ordentlig hvis de vil, men ikke spille på slurva på utsiden av boksen.

Han vil gjerne tygge og bite på ting, leietau, knagger, kar og børster.....men det er greit, det er vertfall ikke folk han tygger på. Han har ALDRI bitt meg....eller andre folk, bank i bordet. Å gi mat direkte fra hånden kan også være lurt å unngå. Jeg har aldri gitt veldig mye fra hånden, men har nå gitt litt en gang i mellom. Før visste han ikke hva som var hva, gulrot, finger...finger, gulrot.. Men nå tar han tak kun i det spiselige og slikker hånden uten å ta en jafs.

Nok om min, men ville bare fortelle at selv med den mest potensielle storbiter og stornapper så er det veldig mulig å unngå det.

Unghester biter og napper av forskjellige årsaker, men mest av lek og nysjerrighet. De utforsker alt med mulen sin. Men egentlig er det uvesentlig hva som er grunnen til at hesten gjør det da han uansett ikke kan bruke deg som tyggebein eller kløpinne i munnen. Feller de tenner kan man ta hensyn i form av foret, kanskje få grøt fremfor hardt korn, hvor mye man kan kreve den dagen, kanskje han bare skal få stå ute med gutta hele den dagen for å unngå episoder, eller da den tid kommer ta hensyn i form av bitt, sidepull osv osv.

Dersom han biter etter deg og du dasker til han, fekter med armer, blir hardhendt så gjør du akkuratt hva en hestekompis ville gort og han får det han ønsker. Jo hardere du tar i, jo mer vil han bite neste gang. En ting er å handle i refleks, det gjør vi alle. Og vi mennesker har vår refleks mens dyr har sin...slik kan vi ikke rå over. Men til trening så bør man tenke litt mer langsiktig. Du kan få en umiddelbar reaksjon ved å slå eller skrike til han men det er som regel ganske forbigående, vertfall så lenge han enda er så liten.

Du kjenner jo hesten din og kan forutse når han vil nappe etter deg. Du må nok være litt ihærdig og flink en stund slik at du kan få bukt med det. Ha fokus på konkret dette problemet og ta en dag av gangen.

Still deg ikke i en position som han når deg. Skal du pusse og du vet at han biter etter deg når du eks nærmer deg bogen så kan du som ting nr 1, gi han høy så han har noe å gumle på, da har han ikke full fokus på deg. Nr 2, i det du ser at han skal til å bite så flytter du deg et sted han ikke når deg, nr 3, får han nesten tak i deg så bruk ALDRI hånden din, vis han bare vennlig og bestemt bort fra deg ved å legge overarmen eller albuen din på halsen hans og dytt han vekk. Ha øyne i nakken og vær litt i forkant av han. Ser du at han snurper leppene og tenker tanken så går du et annet sted. Du vil rett og slett ikke være sammen med han om han ikke er en grei gutt, og det er ikke det han vil, mest sannsynlig. Derimot når han ter seg og har et par sekunder hvor han ikke er interisert i å bite, så kos med han, klø og skryt av han. Få han til å forstå at det lønner seg å ikke bite, da får han masse deilig oppmerksomhet, fremfor ingen oppmerksomhet i det hele tatt.
Kan høres enkelt ut....ikke sikkert det blir så enkelt heller... Men, jeg vet at hadde ikke jeg tenk slik med min hingst så hadde han spist meg opp hver gang jeg tok i han, fordi han er rette typen. Propell, VELDIG hingst, nysjerrig og ekstremt glad i folk.... Det gjelder bare å utnytte det positivt....

Lykke til..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 03/05/2006 01:11:15 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 03/05/2006 :  08:45:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er merkelig da, Oleo, at "den klassiske feilen" som du velger å kalle det, fungerer utmerket på enkelte unghester? Min venninde har nylig solgt føllet til hoppen sin, og dette var noe av det vi jobbet med å få henne til å slutte med.

Ett fast tak i mulen hver gang hun nappet eller bet, og fortelle henne med tydelig stemme: Neeei, ikke bite. Hun forstod fort at dette ikke var noe hun fikk lov til og sluttet med det.

Og en ting til som du skal huske på: det fungerer ofte utmerket å prøve ut metoder som kanskje ikke er så "klassiske". F eks med spruteflaske. Det er nytenkende metoder man ofte kommer lengst med, fordi man fraviker det tradisjonelle mønsteret om at "slik har det fungert i 200 år, hvorfor endre på tingene nå?"

Det er jo blitt diskutert opp og ned og i mente i dette forumet om når man fraviker litt fra læreboka så er man jo tullerusk, man ødelegger hestene og gjør fatale feil. Tull og tøys spør du meg, så lenge man bruker hodet og sundt bondevett er det ikke noe i veien for å gjøre tingene litt anderledes og på sin egen måte.

Nå skal jeg innrømme at jeg tok meg ikke tid til å lese alt du skrev, det ble litt mye, men det er helt sikkert riktig det du skriver.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  09:28:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og en ting til som du skal huske på: det fungerer ofte utmerket å prøve ut metoder som kanskje ikke er så "klassiske". F eks med spruteflaske. Det er nytenkende metoder man ofte kommer lengst med, fordi man fraviker det tradisjonelle mønsteret om at "slik har det fungert i 200 år, hvorfor endre på tingene nå?"

Skal ikke hive meg inn i noen diskusjon her nå, men angående dette med spruteflaske så ville ikke jeg personlig brukt denne metoden da den fører til at en bestemt gjenstand/ lyd blir forbundet med noe ubehagelig på lik linje med en hånd som dasker mulen. Dessuten føler jeg at dette ville bli en type "lettvinn" løsning og ville foretrekt Oleo`s løsning med uønsket atferd= utestenging som beskrevet over.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 03/05/2006 :  10:44:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Skal ikke hive meg inn i noen diskusjon her nå, men angående dette med spruteflaske så ville ikke jeg personlig brukt denne metoden da den fører til at en bestemt gjenstand/ lyd blir forbundet med noe ubehagelig på lik linje med en hånd som dasker mulen. Dessuten føler jeg at dette ville bli en type "lettvinn" løsning og ville foretrekt Oleo`s løsning med uønsket atferd= utestenging som beskrevet over.

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Jeg er enig med dere begge to jeg, har ikke sagt noe annet. Men dere er lite åpne for alternativer, og det virker på meg som om dere tror hestene tar stor skade av annen håndtering enn den dere selv ville valgt.

Jeg kom med et par forslag, mer enn det var det ikke, og jeg er heller ikke interessert i å gå inn i noen diskusjon på dette.

Men litt innom det med å overse. Jeg synes ikke det er særlig lurt og en metode ikke jeg ville valgt. Det blir litt som med små barn. Overser du det de gjør feil får man ikke et ønsket resultat, men en drittunge som ingen kan fordra, bortsett fra deg selv. Satt helt ytterst på spissen for å fremheve poenget mitt, og ikke ment som et argument for videre diskusjon om barneoppdragelse
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  12:01:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er generelt åpent for alt jeg når det gjelder hest og andre ting her i livet, men enkelte ting kan man se det psykoligiske rundt og man må handle på en måte som er mest forståelig og har en langsiktig løsning. Nå bryr jeg meg lite om hva som har vært diskutert tidligere når det gjelder ny tenking og at en tviholder på gamle trening/tenkemåter. For det første tror jeg de fleste vil se at det jeg nå har skrevet ikke er under den kategorien og for det andre så kan en ikke være enig bare for å være enig da jeg sitter med eraringer som tilsier at dette kan gjøres på en langt mer vennlig måte.

Når du referer til nye tankemåter så må jeg da bare si at min bestefar trente hundene sine med spruteflaske for bla bjeffing i tide og utide ol, ikke at jeg helt forstår greia men det er nå engang slik. Slik trening har existert i mange år, klikker trening er da ingen ny treningsmetode, men langt mer ny og riktig enn tvang og avrettning. Ikke at noen har nevnt avrettning osv i denne sammeenheng men slik var det jo faktisk før i tiden mange steder. De aller fleste tar faktisk fysisk tak i hesten sin når den gjør noe feil, det er blitt gjort i all min tid som hesteinteressert og sikkert hundre år før det også.... Da vil jeg heller påstå at det å faktisk velge å overse en slik adferd heller er nytenkende, for gud så mye mindre energi man må bruke og så mye mindre ¨smertefult¨ for alle å slippe å bruke makt. Hva er grunnen til at så mange faktisk velger å bruke makt og stemme? Jo, de vet ikke om at det kan gjøres på en mere fredelig og psykoligisk riktig måte. Det gjelder å tenke litt selv og helst prøve å tenke hva en ville gjort med et lite barn...

Jeg må bare spørre... Hva tror du det var som gjorde at hesten til din venninne forstod hva dere mente? BVar det det at dere tok tak i mulen, var det det at dere sa neeei, ikke bite, eller var det det at det ble en umiddelbar reaksjon der og da???!

Nå skal det sies at det er store dyr og de kan så klart gjøre mer skade på oss en det et lite barn kan. Noen ganger så reagerer man bare og gudene skal vite at jeg har hatt lyst til å dælje til Oleo mer enn en gang, men jeg har klart å styre meg, noe jeg tror man tjener på på sikt. En må avverge uvaner og situasjoner som kan bli farlige, men i dette tilfelle så er det snakk om en ung hest som har lært seg til at matmor elsker å leke nappe, bite og klype leken, han må bare fortelles at den leken lekes ikke lenger.

Renate har et meget godt poeng... Skal folen kunne skille på en spruteflaske med show-shine og vannflaska den nettoppp har vært korrigert med i en negativ situasjon?!!

Uansett så fortjener hesten såpass respekt at en gir den sjansen til å høre på deg når du snakker lavt, og gjør den ikke det så får du heller snakke høyere.....

Lykke til

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 03/05/2006 12:10:49 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 03/05/2006 :  13:00:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er igjen enig i det du skriver jeg, og Renate har et poeng med flasken. Jeg så ikke det problemet fordi jeg aldri bruker show shine og tilsvarende produkter. Det er det mange andre som gjør, og da er det vel kanskje et problem når hesten skal sprayes skinnende blank.

Men hvor har dere det fra at man står og klyper hesten i mulen og samtidig hyler, skriker, veiver ut med armer og bein? Jeg har ikke nevnt det med et eneste ord. Hester tåler faktisk å bli tatt i, og selv om man tar i hesten er ikke det ensbetydende med at man er hardhendt og brå og hever stemmen, det kan man fint gjøre på en mild og irettesettende måte uten at hesten får varig psykiske mèn.

Du får det til å høres ut som en henrettelse, og det synes jeg er å ta litt vel i. Jeg er ganske sikker på at å irettesette hesten sin på denne måten eller din har resultater begge veier. Ingen av de er skadelige for hesten.

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  13:57:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må nesten si meg enig med flere her...

Jeg hadde en voksen hingst i trening som hadde en uvane med å reise seg i kjettingene og slå med beina...en farlig uvane jeg ikke var intressert i at hesten skulle fortsette med hos meg! Det som fungerte på denne spesifikke hesten,var å overse adferden totalt...når han reiste seg,gikk jeg unna,tente meg en røyk og nøt utsikten i retning bort fra hesten.
Til å begynne med kunne jeg bruke opptil en time på å bli ferdig med børsting og påseling...
Men etterhvert som hesten forstod at jeg ikke fortet meg å bli ferdig,for slik å unngå steilingen...men at det derimot tok mer enn dobbelt så lang tid før han kom seg ut på tur...ja,da ble det slutt på den uvanen.
Men det tok tid...

Med en annen hest jeg har hatt i trening,dette en ung-hingst,så tok jeg i bruk "daske og si nei"-metoden. Eller om jeg klarte se når han kom,plassere en albu der hesten kom med hodet for å bite,slik at han korrigerte seg selv ved å treffe albuen min istedet...
Jeg "dasket" aldri hardt,og hevet ikke stemmen,det holdt med et tak i grimen og et strengt "Nei!",tok hesten hardt tak i meg fikk han en "dask" for å slippe,og så tak i grimen og "Nei!"

Det kommer nok an på hvordan hesten er,når man skal velge metode...men det å si at "slik og slik" man gjøre og "dette og sånn" aldri vil kunne fungere på lang sikt,blir feil i mine øyne...

Men må se hesten an....

Takker for meg. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  14:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med lene at man må se ann hesten, men jeg har tro på gode resultater om man overser uønsket atferd og belønner den gode.
åringen min var en mester til å bite da hun kom.
jeg har (fram til nå iallfall) ikke tatt henne for det, men stilt meg i en posisjon slik at hun ikke fikk tak i meg. når jeg så at hun ga seg med å bite etter meg ga jeg henne oppmerksomhet, hun elsker og bli klødd på manken, så det er noe jeg benytter meg av for å rose henne.
og jeg har nå en åring som ikke prøver å bite.
mye mulig hun hadde tatt til seg et lite dask og et "nei" også, og mye mulig det er latterlig tenkt, men jeg ville ikke at det første hun skulle erfare med meg er direkte kjeft.
da hun kom var hun lite håndtert/stelt, så hun hadde ikke lært hva som er lov og ikke.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 03/05/2006 :  15:08:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jeg helt enig i Lene, at man må se an hver enkelt hest, og det tar jeg for gitt at folk forstår, når man utveksler meninger og erfaringer, tips og forslag til måter å håndtere hest på.

Hadde jeg tatt din "gamlemetode" på hesten jeg har i dag, hadde hun blitt nervevrak etter et par slike. Hun er ordentlig "pusete" og tåler kun varsom håndtering. Det er nok at noen hever stemmen til en hest ved siden av - eller i nærheten, så stivner hun og blir engstelig. Det kommer selvsagt av at hun har fått hard håndtering tidligere, og i tillegg er en litt pysete sjel

Min forrige hest var en bulldoser av en kaldblodstraver og døl, hadde man snudd ryggen til han og tittet ut i horisonten og tatt en røyk for å overse, hadde farlige situasjoner oppstått for både folk og dyr innen rekkevidde. Det var en hest som måtte settes på plass hvor "snille" og psykologisk riktige metoder ikke gikk hjem.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  20:40:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Birre: Det er ingen som har påstått at noen har nevnt noe om hyling, skriking osv... Det var et eksempel men som også desverre er veldig vanlig bredt om det vide land. Jeg sier ikke at daske metoden ikke virker men ser på den som en kortsiktig løsning og en urettferig løsning dersom en ikke har gitt hesten sjansen til å høre på andre metoder. Jeg regner ikke med at du mener å gi hesten juling, jeg skjønner godt hva du mener... Men så flott hvis man til og med kan slippe å daske også da??!! At man kan fjerne uønsket adferd ved rett og slett bare overse det?!

Min ¨lille¨ Oleo er en sart sjel i en grusomt tøff kropp... I paddocen han går er det visst blitt en trend blandt gutta å trøkke seg sammen i porten når en hest skal ut for så å mose alt de kan. Oleo har ikke vært en av utbryterkongene men i går hadde han visst prøvd seg på bonden selv. Bonden hadde brøla høyt med grov stemme og gått brått mot han. Da hadde visst Oleo nesten besvimt av sjokk... Hestepassern min sa det virket som Oleo var på gråten.. I slike tilfeller er det for så vidt greit med en spontan voldsom reaksjon da det kan få fatale konsekvenser for både folk og fe og ha en diger hormonell hingst løs på tunet.
Han står nok ikke først i mose køen ved neste anledning og noen ganger så reagerer man helt spontant men på en annen side så tror jeg Oleo hadde tatt hintet med langt mindre voldsom reaksjon da han er meget følsom..

Uansett, mitt poeng, under konsekvent trening så syns og mener jeg en alltid bør la hesten få mulighet til å lystre små signaler, så får man heller øke om det trengs......for det er overhodet ikke sikkert det er nødvendig med de store bokstavene.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 03/05/2006 :  21:00:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen pleier å bite hesten igjen i mulen/øret når den napper.

Hva synes dere om dette?

Det er jo slik hestene selv, i flokken straffer små uoppdragne pøbler..

Er litt usikker på om det er riktig oppdragelsemåte eller ikke...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/05/2006 :  21:27:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen pleier å bite hesten igjen i mulen/øret når den napper.

Hva synes dere om dette?

Det er jo slik hestene selv, i flokken straffer små uoppdragne pøbler..

Er litt usikker på om det er riktig oppdragelsemåte eller ikke...

Opprinnelig postet av Braastad

Siden jeg har joina denne debatten fra tidligere så må jeg bare si min mening igjen... Å bite hesten tilbake vil vel ikke gi annet signal, igjen, enn at en er med på leken og det er jo ikke det en vil.

Argumentet med at hester ville gjort det og det og det synes jeg ikke holder i alle tilfeller da hesten vet godt at vi ikke er en hest men siden vi er den intelektuelle parten i et hest - menneske forhold så må vi være såpass glupe at vi gjør oss forstått på en måte som hesten kan forholde seg til, ikke bare i det akuelle tilfellet men også i alle andre situasjoner. Det å bite en hest tilbake som staff er både upraktisk, ikke hensiktsmessig i aktuele tilfelle og heller ikke særlig behagelig for hesten og kan i værste tilfelle føre til større respons enn ønsket.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  23:43:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Nå har jeg lest gjennom alt som er skrevet her, og må si at det var mye interessant
Jeg har en 2års hingst som også er fæl til å bite, ikke ekstremt fæl.
Jeg har ved ren refleks dasket til han noen ganger men også bare sagt strengt nei. Men nå skal jeg prøve Oleo`s metode
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.