hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - værre og værre...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 værre og værre...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 03/04/2006 :  17:48:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kaldblodsen min begynner å bli fælt gretten (i en alder av 7 år..)
Hver gang jeg kommer inn med pussekassa eller dekkenet,snur han rumpa til og truer med bakbeinet..dette begynte han med etter at han ble stygt skadet på nyåret og måtte ha sprøyter etc. Nå driver jeg og smører han med salve på ryggen pga.kuler, muligens etter for stor sal, men den har jeg muligens fått solgt nå,og jeg har kn ridd barbak og longert han i to uker nå.. Hvorfor har han blitt så ille..når jeg først begynner å pusse han kan han stå rolig i en time og bare døse og koser seg..

En annen ting er at han er fæl til å dra avgårde når han skal ut til innhegning etc. Plutselig begynner han å gå fortere og fortere og tilslutt bare drar han avgårde,og det sier seg jo sjøl at ei på 60kg ikke klarer å holde igjen 500kg..klarer vi å få vridd hodet hans går det bra,men det er sjelden vi klarer det..jeg trener mye horsemanship og han er superflink til å gå bak og stoppe når jeg stopper og rygger når jeg ber om det..så er vanskelig å vite hvordan jeg skal få av han det der når han gjør alt riktig ellers....

Håper på hjelp!!!

TORHILD

» VIP

Skrevet - 03/04/2006 :  18:13:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Drar han om du leier han ut til innhegningen i hodelag også? Da har du iallefall litt mer kontroll, og det tar jo ikke noe lenger tid å ta på det enn en grime....
Kanskje han rett og slett har litt for mye energi siden han er blitt mindre ridd i det siste (regner ikke med du klarer å ri han like effektivt siden du rir uten sal nå) Og har du for mye energi kan du også bli rastløs og sur....

Redigert av - TORHILD den 03/04/2006 18:16:28 Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 03/04/2006 :  18:44:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har gått ned mye på kraftforet,han får nå 9kg høy og 1L komplett om dagen.
Han er litt bedre å leie med hodelag,men kan finne på å dra avgårde da og..han har vært sånn siden februar,og jeg liker ikke at han truer meg.. han er en veldig egenrådig hest med en meget sterk psyke som veterinæren sa. Han hadde fått lov til å gjør det han selv ville der han stod før fram til han var 4 år da jeg kjøpte han,og vi har trent mye, så er så rart han plutselig har blitt sånn igjen.. kan jo tenke meg litt det i boksen, for det er jo "fristedet" hans,men når han begynner å bli gretten fordi jeg skal legge på dekken da..han har tendens til å fryse ute og der han står blåser det støtt,så han må jo ha teppe og..hehe..
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 03/04/2006 :  18:54:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Kanskje han har vondt i ryggen etter salen? Om han er øm i ryggen, så kan nok barbak ridning gjøre verre siden vekten ikke fordeles jevnt over hele ryggen (er det noen som kan mer om dette enn jeg kan?).

Jeg ville ha brukt tid på å kose med ham og bygge opp tilliten igjen. Han forbinder deg kanskje med "fæle" sprøyter nå. Dra ofte innom ham uten å sette ham til å jobbe, slik at han ikke bare forbinder deg med arbeid.

Ellen Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  20:17:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg slenger meg på Electra Non-Stop's innlegg; Godt mulig at han forbinder deg med ubehag nå etter sprøytene og en dårlig tilpasset sal.

Ble litt forvirret angående at han stikker går du skal leie han. Han stikker, men er flink til å gå bak, stoppe og rygge? Er det bare unntaksvis han stikker, eller er han flink til å gå bak, stoppe og rygge når du trener på det på bane o.l?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/04/2006 :  22:04:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Enig med de andre ang ubehag=sur hest.

Høres ut som du må trene mer på at han skal gå pent uansett hvor han skal. Sjønte ikke helt hvordan han drar avgårde hvis han i utgangspunktet går bak deg. Husk at du må være konsekvent, og leie han på samme måte uansett situasjon.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 04/04/2006 :  11:09:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang.det at han drar avgårde er mest med "nye" mennesker,for å teste de ut, han stopper etter hvert og da ser det ut som om han virkelig fryder seg over det han har fått til..:P På bane går han fint og når vi går på tur, men er som regel når vi leier han til innhegning, da er det ikke jeg som leier. Det er bare sånn plutselig bestemmer han seg for å dra avgåde, og ofte også hvis det er noe han ikke liker, som f.eks når han blei bøyd opp, var litt ekkelt syntes han og da dro han avgårde. Det samme når han så det rant en bekk ved siden av travsporet,da dro han avgårde, virker som han vil si "nå vil jeg ikke mer dette her er bare teit" og nå som han skjønner at han klarer å dra avgårde så synes han det bare er mer gøy. Selv om vi tar han og kjefter på han. Det jeg er redd for er om han begynner å skjønne at han er "sjef" , men i og med at han går så bra når vi trener ellers,er det så vanskelig å få det av han.

Ja han forbinder meg nok med sprøyter etc. i og med at det har vært mye ulykker i år, så får bare kose oss en stund:)
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  13:18:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
A(...) Det jeg er redd for er om han begynner å skjønne at han er "sjef" , men i og med at han går så bra når vi trener ellers,er det så vanskelig å få det av han. (...)

Opprinnelig postet av *Prinsen*

Og jeg er redd du har riktig. Prøv noen lederøvelser.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 04/04/2006 :  22:14:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hver person som håndterer en hest må vise at de er sjef. Selv om du får han til å oppføre seg, betyr det ikke at han reagerer likt til andre personer. Så de som skal håndtere ham bør håndtere ham på samme måte som deg, være like streng osv...
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 07/04/2006 :  20:46:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
I dag gikk han virkelig over streken,nå blei jeg skikkelig forbanna på han. Skulle sette han inn i vaskespiltet og spyle av han all leira og sand. Men når vi er rett foran vaskespiltet stopper han og begynner å rygge,men jeg går bestemt inn,og da jeg skal til å feste lenka i grima stikker han avgårde og inn mot boksen,jeg prøver igjen og det samme skjer og han tråkka meg på foten,inne i boksen snur han rumpa til og truer meg med bakbeina,får tilslutt tak i han,og da har jeg på grime,hodelag,delta og kjetting. Han prøvde en gang til men da kom han ikke avgårde. Men jeg liker absolutt ikke å "putte på" så mye tral,men hva skal jeg gjøre,hva hvis en person kommer over stallgangen og han kommer i hundre og tjue.... begynner virkelig å bli lei nå,jeg har alltid vært streng siden jeg fikk han, og bedt han gå bak meg og trent på masse,men enda stikker han når det er noe han ikke liker eller ikke vil..begynne rå bli drittlei nå,men alikevel har han sine perioder hvor han er ordentlig god,snill og kosete og jeg har jo tross alt hatt han i 5 år..så å kvitte meg med han klarer jeg ikke..... Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  21:15:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
På tide med et kurs for deg som eier???

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 07/04/2006 :  21:30:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har vært på noen kurs, og som jeg har sagt før,så lystrer han alt vi gjør når vi trener "grunnprinsippene" i horsemanship. Trent masse i rundpaddoc og og han underkaster seg etter noen min. og skjønner prinsippet,er derfor det er så frustrerende når han bare sånn helt plutselig stikker. Alle sier at jeg virkelig må ta han og kjefte og smelle, men jeg liker ikke å holde på sånt,for da mener jeg hesten bare blir enda værre (hester blir som vi oppfører oss mot dem har nå alltid jeg ment..) Kankje jeg har vært for snill med han,men nå er jo jeg veldig opptatt av horsemanship.. Funnet ut at omtrent alle av avkommene til faren hans er kjent for å være skikkelig strie,vanskelige og egenrådige, men.. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  21:40:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Din egen feil. Det du gjør i rundpaddock skal jo gjelde UTENFOR også!
Så lenge du har to måter å håndtere hesten på så må du akseptere at han har to måter å møte deg på også.

Line.
Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 07/04/2006 :  21:48:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er ditt tips da cowgirlchris.. er ikke mye enkelt å holde igjen en hest på 500kg..når vi går går han bak meg,stopper når jeg stopper,men plutselig finner han på å dra avgårde og det på 1 sek. prøvd å venne han til vaskespiltet og han er ikke redd for det. Han drar avgårde fordi han ikke gidder/vil. Og det hjelper ikke akkurat å "tvinge" han til no for det blir bare værre og det ser jeg heller ikke på som no løsning. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  22:31:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
En gammel hestekar som dessverre er død nå sa for noen år siden "timing is everything".
Det betyr at øyeblikket har alt å si. Å stoppe en hest betyr noen ganger at man forstår når hesten tenker en tanke og får en impuls, slik at man kan svare hestens tanke med en handling og en kommando.

Cudo's til hesten din, den er smart som bare det! Og med den intelligensen kan du få ham til å bli en kjempehest! Men fram til du overbeviser ham om at dine tanker og meninger er bedre enn hans, så vil han fortsette med å leke "utsmartingsleken" der han har en god del kilo mer enn deg å legge på vektskåla.

For å smarte ut hesten din må du kjenne den så godt at du gjenkjenner situasjonenne han trigger på og dermed kommer han i forkjøpet. Hver meter må planlegges, og han må lære å TRO på at du er den argeste lederhoppa han noensinne kommer til å møte... ;-)

En mulighet er alternative arbeidsoppgaver. Sier han NEI, så sier du OK, jobb HARDT i steden...
Vil du ikke stå, så trav rundt meg eller rygg så langt jeg ber om.
Vil du ikke gå dit, så går vi langt og fort i stedet. Før vi ender opp der du ikke vil være uansett. ;-)
Jobb der og da. Vil han ikke inn i vaskespiltet, så send han rundt deg i gangen ørti ganger før du ber han RYGGE inn i spiltet. Får du en vallak som tenker "herregud å den kjerringa styrer, a'! Jeg må jo virkelig følge med på å den gale dama driver med!", så har du oppmerksomheten.
Når du har den, kan du bli klar på hva han kan velge. Slappe av eller jobbe som et h******.

Dette er en sak mellom deg og hesten, så ikke prat med andre eller del oppmerksomheten din med noen. Fokusér på jobben.

Siden han drar avgårde kan du bruke taugrime som gir konkret og klart press over neseryggen, jobbe han på å vike for signaler, planlegge stegene framover ved å se etter stolper du kan bruke som brekkstang, samt jobbe konkret med din egen autoritet.
Siden han ikke kjøper dine argumenter, har han igjennom fem år lært at de ikke holder vann når det kommer til stykket. Ergo må du bli kontrollfreak og BITCH slik at han skjønner du må ha fått slag og blitt dominant eller noe...

One Rein Stop er veldig bra å lære inn, slik at han responderer på press slik gamle sjåfører gjør på vikeplikt-situasjoner. Pedalen går inn uten at hjernen er koblet på engang.
Når presset kommer på nese/munn fra ene siden, vil hodet komme rundt med en myk hals, og han vil stoppe.

Tvang smang... Når han ikke vil noe må alternativene være tyngre og mere slitsomme/kjedelige/ubehagelige. Da vil han tygge på saken og akseptere at dine kommandoer er MYE enklere å følge enn bråket han får ved å sette seg opp mot deg.
Når han drar må presset bli så stort på han at han velger å vike for det. Nå er det du som viker fordi du ikke greier presset.

Jeg håper du melder deg på et kurs i vår og får konkret hjelp med dette.
Det finnes mange gode trenere som har jobbet mye med lignende hester.
Etter det jeg vet skal Ellen Ofstad ha kurs i vår. Sjekk www.ellenofstad.com for dato og sted.

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 08/04/2006 :  08:13:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Line er så flink! klappklapp
og sier bare, enig. Samme måte vi gjør det på her om det blir nødvendig.
Du fikk det frem på en bedre måte en jeg kan da, flink å forklare. Gleder meg til jeg blir stor og blir så flink

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.