hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hetsen min napper og biter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hetsen min napper og biter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

lucky june

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  21:36:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det vanlig at føll truer eieren sin og andre mennesker rundt seg?

for å ta utgangspunkt i min egen fole, hun har ikke hatt noen grenser der hun kom fra, vet ikke hva som er rett og galt.
er det da riktig å straffe henne når hun biter (uten å gi henne en sjanse) eller overse henne og så fortsette å stelle/kose når hun gir seg?
jeg har valgt det siste.
hun elsker oppmerksomhet og kos, så hvorfor ikke utnytte det?
blir jo nesten en stille straff for henne det at jeg totalt overser henne.
og jeg passer på min posisjon til en hver tid slik at fristelsen for å smake på meg blir minimal.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  23:49:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Braastad: Nei, jeg blir ikke voldsomt oppgitt over deg personlig, heller de særdeles svake paralellene du og andre med deg forsøker å trekke mellom barn og hest.

Du skriver:

Kopi av melding:
Nei seriøst, jeg vet jo at det er forskjell. Men poenget mitt var at i oppdragelse generelt er det de som plent ikke skal straffe dårlig adferd generelt. Det er dette som visstnok kalles "fri oppdragelse". Er personlig ikke for dette.

Vel, da lurer jeg voldsomt på hva du ville gjort med et barn som ikke har overflod av oppmerksomhet, hvor all oppmerksomhet er oppmerksomhet inkludert straff?

Oleo:

Kopi av melding:
Enig med Renate ang pararell med barn og hest men mener også at et lite barn(uten språk) kan sammenlignes på en måte, da et barn i krybben sin har like liten evne til være utspekulert, bevisst og hensiktsmessig som et dyr som kun har kroppspråket sitt og lever nå og da.

Og på det punktet er jeg veldig enig med deg Oleo, barn uten språk skal også lære å kommunisere på lik linje med at føll også skal det.
Når først denne paralellen har blitt trukket mellom språkløse barn og føll kan man jo med det samme påpeke at barn uten språk lugger og biter på lik linje med at et føll vil prøve å nappe, bite o.l.
Hvordan skal disse språkløse individene forstå at det er galt å bite osv om man utøver samme atferd tilbake?
Forstår de at å bite er galt eller forstår de at dette er en atferd som utøves og dermed lærer at den som biter hardest vinner?
Hva skjer om man snur ryggen til/ avviser?
Et føll med et trygt etablert tillitsforhold til sin eier vil mest sannsynlig føle seg utstøtt om eieren avviser det ved negativ atferd.
Hva er det verste for en hest, hva gjør den til et mer ydmykt vesen?
Er det fysisk vold av en eller annen slag eller er det å bli utstøtt av lederen?
Jeg vet hva jeg tror...

Braastad:

Du skriver:

Kopi av melding:
Hva gjør du hvis barnet ditt er frekk og spydig mot voksne folk i ditt nærvær, overser det?

Som regel er det en dypere grunn enn bare frekkhet som kommer inn her...
Barn kan man prate med, forklare, lytte til osv.

Harneshaug:

Du skriver:

Kopi av melding:
Jeg er lærer og ser hver dag hvilke fantastiske resultater som kommer av å overse dårlig oppførsel når det gjelder barn. (Ironi!!!!!)

Det er vel kanskje her de vesentlige forskjellene på barn og hest kommer inn, barn bør man prate med ikke overse da forstår de mest sannsynlig ikke konsekvensene av sine handlinger. Når man først er inne på det så kan man forsåvidt også trekke inn det fakta at vi som voksenpersoner har et ansvar overfor barn til å vise at vi bryr oss, og være en god kilde for barnet til sosial referering.

Du skriver:

Kopi av melding:
Der er mange andre ting man kan gjøre for å styre unna uønsked adferd. Avledning, korigering og irettesettelse.

Hva med å gå til kilden for atferden?

Du skriver også:

Kopi av melding:
Det er ikke lov å bite, sparke eller true! Om man skal fjerne seg hver gang hesten truer skaper man avstand, helt riktig. Dette lærer hesten fort og siden du faktisk ikke er hestens beste venn, det er de andre hestene (-: kan det skape dårlig kontakt dere i mellom.

Om målet for hesteholdet er å være en trygg leder for hesten vil avstanden sees på som straff nok i massevis, men selvfølgelig har man forskjellige mål med sitt forhold til hesten.

Kopi av melding:
Maser en unge til ørene holder på å dette av, du gir etter for du gidder ikke ta det akkurat der og da, (eks. godteri i kassen på en butikk) Hva lærer han? Jo det lønner seg...
Det er mange hester som lærer på samme måte.

Det er sitater som dette som gjør meg så oppgitt over de paraleller man trekker mellom barn og hest..
Man gir ikke bare etter om man etter masse mas allikevel gir poden godis, man belønner i tillegg den dårlige oppførselen.

Hvis hesten ser på avstand/ utestengelse som fri eller belønning vil jeg påstå at man har en stor tillitsjobb foran seg..

Birre:

Du skriver:

Kopi av melding:
Hvor sammenligningen med barn og dyr kommer inn i bildet er vel ganske så klart. Man har med individer å gjøre som ikke har et verbalt språk, men tilbake til utgangspunktet, man må tyde kroppsspråket.
Føll og små barn er småtroll som starter på blanke ark her i livet, og det er vi "voksne" som må begynne å fargelegge.

En veldig kort periode i livet har ikke barn språk, språkutviklingen kommer med tillit, felles fokus og tilknytning til foreldre eller andre nære. Barn er ikke blanke ark som vi voksne skal fargelegge, vi er voksne som skal rettlede barna i sin egen fargelegging.

Kopi av melding:
Nye og små uvitende sjeler prøver ut nettopp for å se hvilken reaksjon de oppnår. Og ved å overse og ignorere oppnår de jo akkurat de de vil. Ja se her, dette kan jeg tillate meg, det får jo ingen konsekvens over hodet. I motsetning til at nei, dette var dumt/feil, nå ble jeg irettesatt/straffet, da var det feil måte å gjøre tingene på.

Barn prøver ut ting uten baktanker til de blir ganske så store, å tillegge små barn baktanker med det de gjør blir for meg personlig en tankegang langt ute på gressengene..
Barn forsøker seg frem for å finne det riktige svaret, ignorer man det riktige svaret vil barnet til slutt komme til et feil svar som så blir møtt med en reaksjon. Barn er ute etter bekreftelser på sin atferd..

Det ble et voldsomt langt innlegg fra meg her, men begge disse temaene er noe som engasjerer meg voldsomt, men helst som to atskilte temaer...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  00:28:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm.. det var mange innlegg.. jeg har bare en tanke her.. et barn uten språk som blir sammenlignet med føll.. ?? tror det var det de siste trådene handlet om..

ang baktanker og ikke forstå verbal irettesettelse ...ja.. det jeg mener er at barn som ikke har språk ennå eller er så unge at de ikke forstår hva man sier til dem, vil ikke det være såpass unge barn at det vil være litt feil å tillegge et bleiebarn baktanker og ugang?

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  01:14:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føll eller unger, jeg snakket om uønsket adferd.
Horton og Renate; gå til kilden for adferden, gjerne... det er naturlig for føll og nappe og bite i lek og overfor andre hester.
MEN et føll går ikke rett bort til lederhesten i en flokk og biter den (i alle fall ikke mer enn 1 gang)
Poenget er at når de er små kan det være morsomt og søtt, det er det IKKE når de blir store! Og om eier synes dette begynner å bli plagsomt utgjør det jo et problem. Har selv ei hoppe på snart 2 som jeg har hatt siden hun var åring. Hun har også lyst å leke og bite men da får hun gjøre det på de andre hestene og ikke på meg.
Mennesker er ikke leketøy og jeg er ikke hennes likeman.
For å gjenta meg selv kan forskjellige metoder fungere på forskjellige hester og det var vel det det første innlegget handlet om, forslag til hjelp? Skal alle da kritisere hverandre sine metoder blir det jo veldig oppklarende??
Jeg sa at uansett hvilken metode man velger må man være KONSEKVENT!
Om man er opptatt av å snakke hestens språk og gjøre seg tydelig overfor hesten, betyr i alle fall blandt mine 4 hester at å trekke seg tilbake er underkastelse og det er ikke det jeg ønsker å vise overfor mine hester. Så kan jo du mene at du da blir sett på som en trygg leder....
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 06/05/2006 :  12:36:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herregud Renate...Du skulle jaggu vært advokatHehe.

Jeg synes jo denne debatten har gått helt ut av sine breddegrader. Det finnes ytterpunker av alt og her blir alt satt på spissen. Jeg snakker fremdeles om det aktuelle temaet, da at hesten napper eller biter.

For det første så har nå vertfall jeg poengtert flere enn en gang at jeg mener ikke at en kan overse ALL adferd, noe må man bare bryte ned med en gang, ting som en vet kan blir farlig. Samme hva det var så ville jeg så langt det går unngått å bruke vold og styrke, mere da som Harneshaug sier, ta seg maska som sier at hallo, her bestemmer jeg eller at situasjonen i seg selv utløser en refleks hos oss mennesker som i seg selv er reaksjon nok. På en hest som har fått sjansen til å reagere på små signaler tidligere så vil som regel den holdningen være effektiv nok og man vil få en respons.

Å være konsekvent og ha rammer er kanskje det snilleste en kan gjøre mot et dyr. Og jeg tror en hest klarer å tilpasse seg oss som mennesker uten at vi nødvendigvis må ned på alle fire og late som vi er hest. Hester er godmodige av natur og har ikke til hensikt å skal ta eller være slem. På det tispunkt hesten har kommet dit hen så er det skjedd så mange svik i mellomtiden at ansvaret uansett faller på oss mennesker.

Jeg har ikke veldig tro på dette med alfa leder og har også fått bevist min teori med mine egne hester. Jeg har tro på å være kompis og et trygt holdepunkt men skal samtidig respekteres på lik linje som hestene mine blir respektert av meg. Dersom dere mener at det er dette som er å være en alfa leder så kall det gjerne det men for meg å høre at noen sier de er leder blir litt forvirrende da jeg tror folk har meget forskjellig definisjon av hva det vil si å være en leder.

Jeg vil ikke dra inn mere om barneoppdragelse men mener vel rammer er en av nøkkelordene her også.

Jeg kan omtrent ikke bevege meg på gården før Oleo står i porten å venter og knegger. Han går fra lek og mat for å komme til meg dersom jeg kaller på han. Han elsker å stå i boksen å bli pusset og koset med, alt vi gjør i sammen synes han er topp så lenge jeg er med. Så...for han var det faktisk en straff da jeg overså han eller gikk ut av boksen når han nappet. Dette tok han så fort at jeg kommer til å benytte meg av dette så langt det går....og sinnet hans kommer ikke til å forandre seg selv når han blir voksen og han blir driftet på andre måter. Jeg har ikke hatt som mål å være alfa leder for Oleo men har alikevel oppnådd en respekt hos han uten hverken å være fysisk eller sint gjennom dette året han nå har hatt sammen med mennesker. Det kan hende jeg må ta i på et tidspunkt og dersom han får advarsler han ignorerer så vil det få konsekvenser av en eller annen form. Men i det store og det hele så vil jeg vertfall prøve så langt det går å gi han sjansen til å velge selv, finne ut selv hva som lønner seg.

Så, jeg befinner meg fremdeles der jeg var da debatten startet...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 06/05/2006 12:39:05 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  14:26:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Oleo at denne debatten er i ferd med å gå ut av sine breddegrader, nettopp fordi det rett og slett bare blir tull ut av å sammenlikne oppdragelse av barn og oppdragelse av føll.
Det er altfor store forskjeller i utviklingen til at man kan trekke reelle paraleller, en av hovedforskjellene er vel at barn kan tenke om sine egne og andres tanker, noe hester ikke kan.

Harneshaug, du skriver:

Kopi av melding:
Horton og Renate; gå til kilden for adferden, gjerne... det er naturlig for føll og nappe og bite i lek og overfor andre hester.
MEN et føll går ikke rett bort til lederhesten i en flokk og biter den (i alle fall ikke mer enn 1 gang)

Men hvor mange her har noen gang sett et føll gå bort og bite lederhesten? Føllet har en instinktiv forståelse av hvem som faktisk er leder og her kommer jo også vårt kroppsspråk inn ifht. dette, som du også nevner, å vise en holdning som er konsekvent og stødig.

Jeg tror helt ærlig ikke at vi er så voldsomt langt unna hverandre i vår "ideologi", jeg tror kanskje det er små ulikheter i hvordan vi ønsker at våre hester skal se på oss og hvordan man går frem for å få til dette.
Men når alt kommer til alt har vi vel begge gått til ytterpunktene for å få frem poenger uten at det trenger å bety at du "denger" hesten din ved uønsket atferd, eller at jeg totalt overser uønsket atferd.

Mitt poeng og mine tanker og erfaringer med både føll og hester generelt er at hesten skal ønske min nærhet, den skal ha en tillit til meg som en trygg leder. Jeg er ikke en hest, har aldri vært det og kommer heller aldri til å bli det, det skjønner til og med hesten. Jeg kan aldri bite, sparke eller slå hardere enn min hest og vil aldri kunne vinne en kamp ifht. rang på den måten. Men jeg har en fordel: jeg er smartere( liker jeg i alle fall å tro) og jeg kan uten makt eller vold få min hest til å ønske å være med meg. Min person betyr for hesten kos, mat, skryt og generell velvære, og hesten vil da justere sin atferd for å oppnå nettopp dette.
Dette er også tanker som jeg bruker under ridningen. Min hest elsker å få skryt og kos og han vet også at lydighet og korrekt jobbing fører til nettopp dette, derfor forsøker han å utføre det han tror er riktig ut fra mine signaler fordi han nettopp ønsker kos og skryt.
På grunn av dette føler jeg at jeg har en veldig ærlig, følsom og konsentrert hest, som gradvis trenger mindre og mindre innvirkning både i salen og på bakken.
Jeg vil at hesten min skal ønske å gjøre meg fornøyd, jeg ønsker ikke at han skal ha slik og sånn atferd fordi han er redd eller nervøs for å gjøre feil, for å si det på en annen måte: been there done that to many times..

Mulig man kan kalle hele debatten for ren og skjær "flisespikking", men for meg personlig er det et hav av forskjell.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 06/05/2006 :  21:01:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke at "debatten går utover sine breddgrader" fordi om en sammenligner oppdragelse av hester med oppdragelse av barn.

Jeg mener det er visse forskjeller, men mange likhetstrekk også. Eks.: grensesetting, repetisjon, ros ved positiv adferd og irettesetting ved negativ adferd.

Renate: jeg vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet ditt, men du spurte meg hva jeg ville gjort med et barn som får lite oppmerksomhet, og som kun mottar straff som oppmerksomhet hvis jeg forstod deg rett? (Problembarn)..?

Som sagt, jeg har ikke peiling på barneoppdragelse, men jeg har tro på å gi oppmerksomhet i form av ubetinget kjærlighet er positivt, både for mennesker og dyr.
En trenger ros i situasjoner der en gjør noe positivt/"positiv adferd" men en trenger også å motta ros og føle at noen er glad i dem og gir dem oppmerksomhet i "nøytrale situasjoner"...

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 06/05/2006 21:14:34 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  00:59:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes dette er to nyttige linker:
http://ellenofstad.com/artikler/hestnosvar035.htm

http://ellenofstad.com/artikler/hestnosvar036.htm

Jeg har selv unghest,shetlandshoppe som har en sterk psyke.
Hun har ikke vært ekstrem på napping og biting,men skulle gjerne
smake og kjenne litt på folk og ting.
Dersom noen skulle hilse eller ta på henne,forsøkte hun å ta tak i armer og hender. Det var nesten håpløst for fremmede å få klappe henne en periode,da hun gjerne ville kjenne litt på dem først. Hun var aldri hardhendt,men de fleste ble litt skremt av oppførselen hennes.

Jeg har ikke straffet henne med slag,dask,tatt tak i henne,skreket,brukt vann eller stengt henne ute fra samvær med meg. Hun er tidligere klikkertrent,og tar mye eget initiativ. Prøver å finne løsninger på ting,slik at hun får ros. Denne egenskapen prøver jeg å oppmuntre,selv om vi har kuttet ut klikkertreningen (jeg følte meg ikke flink nok).

Det jeg gjorde var at jeg ba henne gjøre noe annet enn å bruke munnen sin på meg. Nappet hun,overså jeg adferden,og ba henne om å være aktiv på en annen måte. Jeg ba henne om å flytte seg to skritt til siden. Når hun så gjorde det,fikk hun MASSE ros for å utføre det jeg ønsket på riktig måte. Jeg stilte henne heller ikke i situasjoner der jeg gjorde ting vanskelig for henne,jeg tror det er mange som setter hesten i en situasjon der det er helt opplagt at den vil gjøre noe som er feil i våre øyne,for så å straffe den.
Hoppa mi er nå 3 år,og nappingen er borte.

Hva lærer et føll/en unghest av straff? Jeg mener at det er eieren/treneren som får belønning/utløp for frustrasjon når det straffes,og at hesten ikke forstår sammenhengen.

Jeg tror det i de fleste tilfeller vil gå over av seg selv,dersom man ikke oppmuntrer til oppførselen eller innarbeider et menneskeskapt adferdsmønster. Synes Ellen Ofstad beskriver dette godt.

Jeg tror også at det er veldig viktig for unghester å få være sammen med andre hester,der de kan få utløp for naturlig adferd og lære av andre hester. Unghester bør etter min mening få være sammen med andre hester,og jeg tror man unngår mange problemer ved å la de få være i flokk.

Jeg har lært mye av å se på hvordan min gamle vallak har håndtert unghester,selv om det han gjør ikke kan overføres direkte til det vi mennesker kan gjøre. Han er en rettferdig og godlynt hest,og jeg har til dags dato ikke sett han bite for å straffe når en unghest forsøker å få i gang en lek ved å bite eller hoppe på han. Han forstår at dette er et barn,og takler det deretter.

Dette ble langt og noe off topic på slutten,men håper dere forstår hva jeg vil fram til.

Redigert av - Kine og Tassen den 07/05/2006 01:02:30 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  01:11:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må legge til en liten ting,fikk ikke redigert forrige innlegg på riktig måte.

Jeg synes at det i dette tilfellet kan gå an å trekke paraleller mellom hundeoppdragelse og hest.
Gjør hundene mine noe galt,sier jeg nei,for så å be de gjøre noe annet og rose for at de gjorde det jeg ba de om. Å kun si nei(daske,ta tak i,stenge ute unghest),og så ikke gi de andre alternativer,blir for meg feil. Men det er neimen ikke alltid lett å være dyreeier når man står midt oppe i en vanskelig situasjon. :)
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 07/05/2006 :  01:52:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Som sagt, jeg har ikke peiling på barneoppdragelse, men jeg har tro på å gi oppmerksomhet i form av ubetinget kjærlighet er positivt, både for mennesker og dyr.
En trenger ros i situasjoner der en gjør noe positivt/"positiv adferd" men en trenger også å motta ros og føle at noen er glad i dem og gir dem oppmerksomhet i "nøytrale situasjoner"...

Opprinnelig postet av Braastad

Ja, da er man vel i bunn og grunn ganske enige. Dette er det som ligger til grunne i mitt valg av håndtering av ulike problemstilliger. Mine hester skal ikke oppleve å bli usikre på meg fordi jeg har påført de ubehag og urettferdighet. Jeg vil at hestene mine skal like å omgås meg.
Å ha som mål at hesten skal gjøre ting fordi den vil og ønsker selv, fremfor at den føler den må eller av redsel.....

Renate poengterer så godt helt til slutt hvor man ligger i denne debatten, at alle kan trekke ytterpunkter som eksempler men en vet likevel hvor den enkelte egentlig står.

I morgen skal Oleo lastes på henger for første gang, uffamei, men da blir det kos, middag og stell på hengeren. Gleder meg...

Med fare for noen skrive feil etter 2 flasker rødvin, magen full av grillmat og gærne venninner som nettopp har gått.......God nattHikk..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  03:02:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skriver under på den jeg Oleo (-; Tror vi i grunnen er veldig enige hele gjengen, men da hadde det blitt Gud så kjedelig å debattere?..... rødvin smaker godt her også men med hummer... Mmmm!
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  13:01:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I morgen skal Oleo lastes på henger for første gang, uffamei, men da blir det kos, middag og stell på hengeren. Gleder meg...

Masse lykke til, fortell oss hvordan det gikk

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/05/2006 :  13:02:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skriver under på den jeg Oleo (-; Tror vi i grunnen er veldig enige hele gjengen, men da hadde det blitt Gud så kjedelig å debattere?..... rødvin smaker godt her også men med hummer... Mmmm!

Opprinnelig postet av Harneshaug

Enig
Forøvrig var hvitvinen min ganske god

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ibrahim-Ibn-Shanty

» VIP

Skrevet - 10/05/2006 :  23:36:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Tusen takk for alle gode råd. Er ikke så lenge siden jeg skrev innlegget, men her har det jammen "gått for seg". Ser også at det er flere som har samme problem som meg. Det som er med hesten min er at han biter/napper ikke bare for moro. Man kan nesten ikke gå forbi han i stallgangen uten at du må passe på for å ikke bli bitt. Han legger på ørene å viser tenner, kommer du for nært blir du bitt. Har tenkt litt på om han gjør dette fordi at han er stallens "mobbeoffer". Må ha han stående alene fordi alle er etter han. Kan ikke la han stå sammen med noen hvis jeg ikke er der, for han har allerede ødelagt samtlige gjerder på gården. De er virkelig etter han, biter og sparker. Desverre får jeg ikke gjort så mye med bitingen/nappingen nå siden han reiser på sommerbeite. Forhåpentligvis går det bra siden han skal stå sammen med en på samme størrelse.
Tusen takk igjen
Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 13/05/2006 :  13:51:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Renate: jeg vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet ditt, men du spurte meg hva jeg ville gjort med et barn som får lite oppmerksomhet, og som kun mottar straff som oppmerksomhet hvis jeg forstod deg rett? (Problembarn)..?
Opprinnelig postet av Braastad

Det hun mente: hvis ett barn ikke får noe oppmerksomhet i det hele tatt ; til vanlig..
Så vil det heller gjøre noe galt, å få negativ oppmerksomhet, enn å ikke få oppmerksomhet i det hele tatt.
Litt dårlig til å forklare, men håper du skjønte =)

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.