hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tynn unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Tynn unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2003 :  11:57:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Takker for alle nye tips!!

Stormy: Jeg kan ikke se at det du sier er riktig. Har selv lest litt og rådført meg med dyrlege + de som selger dyerfor. Denne tranen heter Husdyrtran (på dunken står det at den er til Hest, Ku, Sau OSV) og den er veldig bra for hesten. Den er bra både for imunforsvaret og pelsen. Tror nok du må ta fram bøkene dine igjen og lese litt til. Det er nemlig ikke helt det samme innholdet i den tranen vi har og den dyra får. Og jeg tror også at dyrlegen min og de som selgere det vet hva de snakker om. Tviler på at de ville annbefalt noe som ikke er bra/sundt for dem

Jorunn: Har prøvd å gi melasse til henne også, men det vil hun ikke ha. Alle de andre hestene våre elsker det, men hun nekter av en eller annen grunn å røre for med melasse i. Hun er litt rar, samboeren min påstår det er fordi hun er svensk, da vet hun liksom ikke hva som er godt

Jeg har satt opp kraftfor mengden litt nå, og i tillegg til alt det andre rare jeg putter i henne får hun også en del brød og sojaolje. Nå er det bare å vente å se om hun har planer om å bli litt rundere

Gå til toppen av siden

Nonino
» VIP

Skrevet - 17/10/2003 :  21:00:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir litt skremt når jeg leser innleggene fra dere som har unghester. Dere propper jo i dem kraftfor. Unghester skal ikke ha mye kraftfor, men derimot massssse (helt fri tilgang) grovtfor. Det er helt vanlig at unghester er tynne og ser ut som "takras". Jeg mener du burde kutte ned på kraftforet og gi hesten din mere grovtfor. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2003 :  20:23:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hva blir tran laget av??? Jo, FISK, som er ANIMALSK, og DET HAR IKKE HESTEN GODT AV! Da er det bedre med soya. Få i hesten alle disse vitaminene på en eller annen måte. Skulle likt å vite ka den tranen deres har som ikke den vanlige har... Eller omvendt, siden tran er fremstilt av fiskeolje...

Jo unghester bør få mye kraftfor, og en normal person med litt kunnskap ser når kraftforet på kuttes på, dvs når hesten begynner å fylle, da er den ute av vokseperioden... Min hingst på 1 år har 6 KILO i døgnet med kraftfor, Oppdrett, pluss betefor og soyaolje. Han har fri tilgang på godt høy. Men høy inneholder fiber, ikke protein, som unghesten trenger for å utvikle seg skikkelig! Hadde jeg gitt unghesten min for mye, hadde han fylt i beina og hatt forutslett. Han har tørre fine bein, og ingen forutslett!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2003 :  22:43:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva blir tran laget av??? Jo, FISK, som er ANIMALSK, og DET HAR IKKE HESTEN GODT AV!

fôrer du med champion? det er også laget av fisk...

ellers så er vel ikke tran, som er spesielt laget for dyr, så galt for hester da. men selv er jeg mest fan av soyaolje, da det også gir veldig mye energi...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2003 :  23:36:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det er ikke noe fiskebensmel i champion lengre, da hadde det ikke vært lov å selge i norge:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 19/10/2003 :  00:41:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første, soya og tran har ingen felles egenskaper, bortsett fra fett-innhold. Ernæringsmessig, mht. vitaminer og antioksidanter, er tran og soya to vidt forskjellige ting.

For det andre: Felleskjøpets kraftfôr inneholder fortsatt, og har 'alltid', inneholdt fiskebeinsmel.

Må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på denne 'husdyr-tranen', som for meg er helt nytt. Men siden jeg kjøper Norgesfôr for å unngå fiskebeinsmel, så bør jeg vel være konsekvent på mine egne prinsipper....

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2003 :  20:58:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frik:
Champion jhar sluttet med sildemel, som de brukte, i hesteforet sitt!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/10/2003 :  10:40:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Har bare en kommentar til tran-diskusjonen:

Mener at jeg en eller annen gang leste at flerumettede fettsyrer kan omdannes til transfett hos ku f.eks, og at det da vil opptre som mettet fett (altså usunt og kolestrol fremmende, om en ku kan få problemer med dette da..)

Det jeg da vil tro er at i husdyrtranen til Bitten&Betty har de på en eller annen måte omgått denne muligheten til å danne transfett.
Og at man derfor kan gi denne tranen, men kanskje bør holde seg unna vanlig tran??
Er jeg helt på vidda nå så er det fint om noen forteller meg det

Og et spm: regnes fiskefett som animalsk, denne er vel i opprinnelsen flerumettet (mener jeg en eller annen heimkunnskapslærer prøvde å fortelle meg.) Mens animalsk fett er mettet?? (mulig jeg er på vidda her også..)

Guro

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2003 :  13:33:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Alt som er laget av dyr er animalsk... Også fiskefett.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 23/10/2003 :  17:23:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Neida, unghester skal ikke se ut som takras..... Det behøver de ihvertfall ikke gjøre med riktig foring.
Og det er riktig at unghester skal ha såpass som 2-3 liter med kraftfor om dagen, litt avhengig av hva slags rase/type hest det er.
En unghest trenger faktisk ofte like mye eller mer kraftfor enn en voksen hest!! Dette fordi de vokser...........
Syns ihvertfall ikke hun gir for mye kraftfor.

~Kristin~
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  14:54:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
UNNSKYLD MEG HER!
Dette skrev stormy
------------------------------------------------------------------------------------
Pøs på med kraftfor til den legger på seg og fyller i beina, da må du kutte igjen..
------------------------------------------------------------------------------------
En unghest på et år skal IKKE ha så mye kraftfor. Herregud, tenk om du var i en vokseperiode og hadde blitt tynnere fordi du vokste. så er det noen som stapper i masse fetende og energirikt for som 3 l havre(det leste jeg også her) Det er feil. Har selv vært i en stall der det sto en åring som fikk 8 l kraftfor det er ikke bra, det endte med at den ble halt+at den ble ikke tykkere det bare fylte seg i knærne dens.

Det er normalt at de er litt tynne når de er 1 år. slapp av de dør ikke!
Nå kan man ikke sammenlikne mennesker med hester men prøv å forstå! Jeg har aldri sett en tykk åring og det skal de ikke være heller.

likte du ikke det jag skrev her så værsågod å si ifra ,men det her er min mening!

ps:Holder med Nonino

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  10:53:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hestefreek:

Så mammaen din lot deg bli tynn og skranten når du vokste? En unghest trenger PROTEIN, for å vokse. De skal ikke se ut som takras, men de skal ikke bli fete heller. Jeg ga ettåringen min 7 KILO oppdrett per DAG i en periode, og han ble absolutt ikke fet, men han vokste, og vokste og vokste! Klart at de skal ha mye mat!!! Jeg har langt fra negativ erfaring med å gi unghesten min masse mat, han ser sunn og frisk ut, er i godt humør og har overskudd til å leke og utvikle seg! Jeg og trodde at unghester skulle være litt skrantne, helt til en kom og fortalte meg dette. Jeg prøvde, og liker dette absolutt aller best! Det er med hest som med mennesker, uten mat og drikke duger helten ikke... Gir også 4 dl soyaolje og 2 skjeier hvitløkspulver hver dag.

Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2003 :  10:58:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
7 kilo til en åring???? Er ikke det litt vel overdevet? Jeg har rådført meg med forspesialist og dyrlege nå og har fått denne forplanen til åringen min: 2-3 l oppdrettsfor, 50g vitamintilskudd, 1-2 dl olje (soya eller solsikke), hvitløk, salt (2 ts grovt salt daglig), 1ss husdyrtran og fri tilgang på høy som for henne vil si ca 7-8kg. Jeg fikk klar beskjed om å ikke gi for mye kraftfor da dette kunne få konsekvenser for beinkvalitet. For mye kraftfor gjør at de får for mye av den næringen de trenger og det er nesten like ille som at de får for lite. For mye kraftfor kan gjøre at hesten vokser ALT for fort og dette gjør igjen at bena (skjelettet) ikke blir bra nok utvikla. Er unhesten tynn skulle en heller "pøse" på med høy eller rundball av god kvalitet. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2003 :  23:00:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
jadajadajada, helt sikkert. Min erfaring med en del dyrleger, og til og med foringseksperter, er at de går alltid ut fra TEORI! TEORI, TEORI, og atter teori. men men... jeg gir han 7 kg, han er sprek, frisk og ikke tynn. Hun som tipset meg om det, har hatt hest i 30 og drevet med avl. Hun har to stykker av eget oppdrett i dag, henholdsvis 6 og 7 år, og de har ingen problemer i det heletatt. 7 kg er for mye hvis hesten er i god stand, hvilket min ikke var før jeg gjorde det...
Gå til toppen av siden

kinebreland

» VIP

Skrevet - 27/11/2003 :  10:04:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
At en skal pøse på med kraftfôr til unghester er bare tull!!
Får hesten så mye kraftfôr at den ikke får i seg nok grovfôr, vil den ikke utnytte kraftfôret godt nok uansett og mesteparten vil gå "rett igjennom". Den kraftfôrmengda mange av dere snakker om går himmla hardt utover hestens mage. Gi fri tilgang til grovfôr og gi kraftfôr etter behov.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.