hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tynn unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Tynn unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  10:57:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hesten min har fri tilgang på godt grovfor. Og han trenger den mengden kraftfor for ikke å se ut som et rangel! Ikke fyller han i beina, han bruker alt til å vokse på! Unghester skal ikke se ut som om de er underernærte... De skal se ut som sunne, friske unghester! det finnes ingen tvil om at min trives bedre nå, han er rund og fin, sprek og spretten. Og jeg må innrømme at jeg ikke har noe til overs for dette om at en unghest skal være litt tynn, for det er bare tull. Jeg skrev også at han var litt lite utviklet og tynn da jeg begynte med dette, og han tok seg opp i en rasende fart da jeg forte han skikkelig! Unghester må ha protein for å vokse og utvikle seg, og uansett hvor godt grovfor du har, er det ikke noe protein der.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 27/11/2003 :  12:44:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sterk fôring gir rask vekst, mens svakere fôring gir langsommere vekst. Til gjengjeld vil hesten da fortsette å vokse i lengre tid, slik at sluttvekten blir den samme. Det frarådes å fôre unghestene sterkt for å få dem til å vokse fort. Sterk vekst kan føre til at mineralomsetningen blir ufullstendig, og dermed blir skjelettet svakere utviklet og hesten mindre holdbar. Man bør derfor fôre slik at unghester holder seg slanke (men ikke tynne). Samtidig må tilførselen av protein og mineraler være god. Bruk kun fôr av førsteklasses kvalitet til unghestene, så er man sikret godt innhold av protein, vitaminer og mineraler.

Sitat: Fôring av sportshest, landbruksforlaget.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  10:26:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frik: Det jeg prøver å si var at hesten min VAR tynn og skranten, og at han nå har litt å ta igjen. Du setter så klart ikke en godt utviklet hest på 7 kg, men jeg har forklart hvordan vi har gjort det i et tidligere innlegg. En unghest skal som du sa ikke være fet, men rund i formen. Jeg har aldri ment at de skal se ut som sperreballonger, men de skal ikke være tynne heller:)
Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 03/12/2003 :  11:34:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et lite tips. Jeg tror ikke den rette løsningen vil være å pøse på med kraftfor. En skal tenke på at dersom en gør det , kan unghestens skjelett vokse mye raskere enn resten av kroppen. Det vil si at muskler/muskelsener ol. ikke følger med. Man kan risikere at man må slite med senskader etter dette...

Det kan være nyttig å få en faglig vurdering av forplanen, blant annet for å se om man har riktig sammensetning av proteiner, karbohydrater, fett og vitaminer/mineraler( det finnes bla. foranalyseprogram som en kan få kjøpt ).Som flere har sagt er proteiner viktig for unghestens vekst og utvikling.

Har ogå hørt at noen hester har hatt god nytte av å få konsentrert kraftfor som er tilsatt tarmbakterier for å få en bedre fordøyelse av foret den spiser. Dermed vil hesten over lengre tid få bedre næringsopptak i tarmene. Har også sett at hestene etterhvert har fått bedre appetitt, uten at dette er vitenskapelig dokumentert . Men det er en nyttig erfaring å ta med seg videre.
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  14:37:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Lille-My får 2 kg. opdrett om dagen, det er minste anbefalte mengde til en varmblods hest av hennes str. Dette er fordi hun ikke skal voks for fort, men få det hun trenger til å vokse godt, og få bra beinstruktur.
Hun var som liten alt for dårlig foret, mora mistet melken fordi hun fikk for lite mat, derfor er det fare for at hun får dårlige ledd og beinstruktur. Derfor skal hun ikke vokse for fort, men heller ikke få for lite for til å vokse godt.
Hun er nå passe tykk, men da hun var tynnere fikk hun 1l bygg i tillegg til hun fikk litt kjøtt på beina.

Hester som får for mye kraftfor vokser for fort, får dålige ledd, de har veldig lett for å få løse bein splinter.

Hester som får for lite kraftfor vokser dårlig, blir små av vekst og får ofte porøs beinstruktur.

Dette med bein/ledd er bare noe av det som kan ødelegges av feil foring.. (Med for dårlig foring kan hesten faktisk få redusert syn eller bli blind...)

Dette har jeg diskutert med ei som har lært om foring på landbruksskole og dyrlege.
Det finnes bøker som kan bekrefte dette.
Stormy: Du gir for mye kraftfor, det der med å fylle i beina er ikke bra i det hele tatt...

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.