hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gale!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Gale!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  17:08:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
Hei
hørte engang om ei som ga hesten kunn 3 kilo høy te dagen uten å gi noe særlig kraftfor i tilleg utenom at når hun ble brukt. hesten er en fjording, som e i fin form, ikke for feit meiner eg. fjordingen va veldig daffe og d meine eg e på grunn av "matmangel" greit nok at fjordinger blir fort feite men d fins grenser. eg synes d e for lite for ein fjording, eller e d mg så e galen då???????
ka syns dokke?????

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  17:31:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff da! jeg har lært noe om at hester skal ha ca 1 kg (kanskje 1 1/2 kg) for hvert 100 kg de er-.. en vanlig fjording er ca 500 kg så da skulle hun hatt minst 5 kg! Jeg ville sikkert ha gitt 6 kg + en halv kg/1 kg kraftfôr dagen... Hvis hesten bare får en gang i blant er det ikke fare for at den kan utvikle forfangenhet da? av dårlig fôring? er ikke inne på det der... Hesten kan da umulig være i fin form med så lite mat?

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  20:21:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
De fleste fjordingene jeg kjenner får ca 5 kg høy per dag (men jeg vet av fjordinger som får 3-4 kg høy per dag, og har det helt fint), og 1-2 l kraft. De er hobbyhester og trenes ikke spesielt hardt. Fjordinger er vanligvis svært lettforet og trenger ikke i utgangspunktet mye kraftfor, men det avhenger jo selvsagt av mengde trening. Jeg har lært at forfangenhet kan komme av overforing, og det lider ikke denne hesten av akkurat. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  20:42:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor mye høy en fjording kan få om dagen avhenger fra hest til hest, men vanligvis kan den overleve på 3 kg HVIS DEN IKKE BLIR BRUKT!!!!!! når den blir brukt må den få minst 6 kg + kraftfôr. men det avhenger fra hest til hest, og fra hvor hard trening den får. hesten jeg hadde på F¨r før måtte ha 3kg høy til morgen, 3,5kg om jvelden og 1l champion komplett pr dag ofr å holde formen (hun gikk på silo/rundball hele dagen). fikk hun mindre ble hun tynn med en gang. hun ble brukt til hobbyridning. mens en annen hest p stallen fikk 1l formel favør 10 (kufôr), 1kg høy morgen og 2kg høy kveld (han gikk også på rundball hele dagen) og ble nesten fetere. han ble brukt like hardt... så det varierer...hvis hesten er daff så kan det komme av at det er en lat hest... den får ikke for lite før den begynner å bli tynn, da er det på tide å skru opp fôr mengden litt.....

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  21:00:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
3-4 kilo Høy er sikkert nok, så fremt den får annet grovfor + kraftfor i tilegg. Grovfor er faktisk ganske viktig for å opprettholde normale funksjoner i hestens mage/tarmsystem.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  21:21:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
problemet mitt er at hesten blir brukt daglig og eg kjente den forje eiern te denne hesten og da va hun ikke daff. hesten får ikke annet grovfor. hun får kun litt kraftfor, ca en hånd når hun blir bruk. Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  16:45:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Enig med Spike.
=D Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  18:02:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
da er det noe annet. hvis hesten ikke var daff før så kan det tyde på for lite fôring ja... du må prate med eieren, få henne til å skru påå fôrmengden litt. er det verdt å se en hest lide fordi du er for feig til å si fra?
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  18:33:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
3 kilo høy og under 1/2 kilo kraftor om dagen - det er det samme som en liten (kategori 3) Welsh Mountain ponni på stallen vår får det...
Hun er av naturen "god og rund" og blir lett sprek, så derfor får hun så lite (!) mat!

Er klar over at fjordingen er en nøysom og lettforet hest, men med fare for å gjenta både meg selv og andre i forumet her så er det enormt viktig at hesten har tilgang på tilstrekkelig med høy!
Omtrent en hvilkensomhelst hest kan overleve på godt høy og vann, men da må den ha fri tilgang slik at den får i seg tilstrekkelig med næringsstoffer og også holder fordøyelsessystemet sitt i aktivitet.
Hvis ikke er det ikke bare fare for at hesten blir daff og evt tynn, men også for at den får magesår (og da får man sur og uvillig hest!) og at den blir alvorlig syk av feilernæring!
En tommelfingerregel er at hesten skal ha ca 2 kilo mat per 100 kilo hest. Jeg synes det høres mye ut at en fjording veier 500 kilo, men antar den veier omtrent 400?!?! Isåfall er det snakk om ca 8 kilo mat, hver dag!
Om disse 8 kiloene består utelukkende av høy, eller om man gir prosentvis mindre høy per kilo kraftfor avhenger av hvor hardt hesten går.
For en hest i normalt bruk (hobbyhest som går på tur, ridetimer og evt noen stevner) vil det være vanlig å gi 70-80 % som høy og grovfor og 20-30 % som kraftfor - avhengig av hvor sprek etc hesten blir.
Dersom det er mulig ville jeg foreslå at denne fjordingen fikk fri tilgang på høy. Noen hester eter som en hest, men de fleste regulerer faktisk inntaket etter behov. Si feks at man gir hesten ca 8 kilo høy om dagen - eller enda bedre, fri tilgang - i en måned.
Hvis den da blir bælfeit får man redusere noe, og hvis den ser OK ut men fortsatt er litt daff kan man gi litt kraftfor. Start med litt hver dag, og øk på mengden til hesten er passelig sprek.
Forhåpentligvis er det ren uvitenhet, og ikke gjerrighet, som er grunnen for at hesten er såpass underforet. Håper eieren ser ditt poeng og er villige til å gjøre noe, om ikke annet så for å få en sprekere hest!
Det er flott at du tar hestens parti her og forsøker å finne en løsning!
Lykke til!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.