hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Havre?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Havre?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  00:57:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal kanskje begynne å stelle en av hestene i stallen... Hun er en 4år gammel kaldblodshoppe, som blir brukt lite.... Eierne forer henne med havre og sier kraftfor fyller hesten med energi og gjør henne tjukk!! derfor vil de ikke fore hesten med kraftfor...
Hoppa er full av energi og klarer ikke å stå stille, likevel vil ikke eierne ned i havremengde.... Hva mener dere om dette!!?

Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow

xxxx

Skrevet - 07/12/2003 :  01:15:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Havre ER jo kraftfor,så da snakker de jo mot seg selv...!
Det er riktig at havre,altså kraftfor,-gir energi og legger seg på sidebeina.(i motsetning til høy, som gir "høyvom"og ikke er ment som en næringskilde for å få hesten til å yte mer.)

Fett gir energi,og havre er det billigste fetende kraftforet.For å beholde den runde formen på hesten,men ta vekk noe av energien, bør de kanskje vurdere å spe ut noe av havren med feks.Champion Komplett, eller noe tilsvarende som ikke inneholder så mye havre og bygg,men mer soya for eksempel...

Denne hesten er sikkert lettforet og trenger nok ikke noe annet enn en vedlikeholds-foring,og da finnes det mye på markedet enn havre...Men de vet sikkert at havre er billigere enn pellets og musli,kan jeg tenke meg...
Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  23:26:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja, de vet sikker at havre er billigere ja, for disse folkene tenker jo ikke på annet enn penger...
Uansett synes jeg synd på hesten siden de bare bruker henne to til tre ganger i uken!!
De skal ha 400(!) kr i mnd for at jeg og venninnen min skal ha denne hesten hver mandag!! Dette vet vi ikke om vi vil betale for, siden hesten er så full-ladet med energi at hun bare vil løpe, uansett hvor sliten hun er!! Det er helsefarlig for hesten, rytteren og andre i nærheten!!

Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/12/2003 :  23:47:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det er jo bra at du innser selv at dette ikke er særlig fornuftig.At hesten ikke blir ridd hver dag,er ingen krise så lenge den får gå ute.Den kan jo ha en gammel skade også som gjør at den ikke skal trenes så mye...

Hesten har som sagt ikke vondt av noen fridager så lenge den ikke skal være noe annet enn hobby-hest,men da er det jo viktig at den har litt plass å boltre seg på ute,og gjerne i selskap med en hest til.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.