hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klaget paa: gir vist for MYE hooy?!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Klaget paa: gir vist for MYE hooy?!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 21/10/2003 :  12:39:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Dette vil jeg virkelig vite mer om. Jeg har blitt klaget paa, og folk gir meg stygge blikk naar jeg forer hesten min. Han er en fullblods som var mye tynn foor, men har lagt paa seg baade fett og muskler naa. Jeg er av de som mener hester har det best med fri tilgang paa hooy. Han faar omtrent 2 STAPFULLE HOOYNETT PER DOOGN. Han spiser ikke alt paa en gang, spiser litt og litt, men om morgenen neste dag er alt borte, og han er sulten. GIR JEG FOR MYE?? Jeg lurer veldig.... Naar andre fyller hooynettet for meg, fyller de det ikke engang halv fullt. Det forsvinner jo paa null tid! Mange av hestene paa stallen faar lite/ingen hooy! Dette synes jeg er faelt! De fleste har ett nesten fullt hooynett per doogn, og noen av de er stoorre en hesten min. Hva er rett? Kan dere gi meg litt forklaringer, saa jeg kan forsvare meg/ forstaa hvorfor jeg gir for mye?? Lurer VELDIG!

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2003 :  14:20:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg syns du gir hesten din bar med høy jeg:) det beste er jo å gi hestene fri tilgang til høy, og det er jo det du gjør synes jeg. det er når hester stresser med maten, og alt forsvinner med en gang at det er noe galt!

jeg synes du bør sende de som klager på et kurs i hestens fordøyelse, for de tenker ikke helt rett...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 23/10/2003 :  00:31:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
For mye høy? Herlighet, det er jo de som sulteforer hestene sine og utsetter dem for magesår og sur mage! Nei, som Kristy sier, de skulle blitt sendt på kurs i hestens fordøyelse. Faktum er at 4 timer etter at hesten har spist så produserer magen gallesyre, og får den ikke mer å spise så blir den sur i vomma, så derfor bør de ha noe å tygge på nesten hele tiden. Jeg som har dølehester som legger på seg av MYE grovfor må gi litt halm i tillegg... For at magen skal ha noe å jobbe med om natta, da står de jo ganske lenge fra en foring til den neste, henger opp et nett med en drøy kg halm til hver, ikke alltid de spiser alt, men tilbudet er der!

Nei, hesten din får nok passe med høy!

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 23/10/2003 :  09:58:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
En fin regel er vel hvis hesten spiser opp alt,ikke bare tråkker det rundt,men samtidig ike blir for fet,så får den passe med høy.Hvor mye høy en hest skal ha beror jo litt på trening og hvor mye kraftfor den får også,så å si X antall kilo er jo litt vanskelig.Men for å si det sånn,jeg har aldri sett en hest som dropper kraftforet til fordel for høy,så det blir vel evt overflødig høy som blir liggende.Og du vil jo fort se på hesten om den blir tjukk. Gå til toppen av siden

horse- iz
» VIP

Skrevet - 12/11/2003 :  14:20:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei! jeg vil bare si at jeg er helt enig med deg! hesten må få såise det den orker av høy. jeg har ei hoppe som er halvt fullblods og da jeg fikk henne var hun et beinrangel. jeg gir henne en full søppelsekk med godt høy til hvert måltid. det er ALLTID tomt etter hun har spist i ca 2 timer. hun har blitt veldig flott nå, hun har masse muskler og er ikke tynn. hun er veldig matglad og det er jo positivt. noen hester vil ikke spise det de får av høy og da kan man jo heller gi dem det de orker. la hesten bestemme hvor mye høy den vil ha! Gå til toppen av siden

libban

» VIP

Skrevet - 12/11/2003 :  18:47:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelibban  Svar med kopi av melding
Hei!

Tror ikke du har noe å bekymre deg over. Ulike hester trenger jo ulike mengder fôr og energi, og selv om andre kanskje synes det ser mye ut, så bør man jo skjønne at hester er akkurat like forskjellige som mennesker. Noen spiser mye, noen trenger mindre. Noen spiser til de er mette og fordeler maten utover døgnet, andre spiser seg over evne hvis det er tilgang på mye mat. Hadde det vært snakk om feilernæring hadde jo det vist seg i form av hestens utseende? Så lenge hesten ser bra ut og oppfører seg bra, tyder jo det på at den fôres på en måte som passer den og dens fordøyelse? Synes fôringen din høres bra ut jeg, fullblodser trenger jo ofte mye næring for ikke å bli tynne, særlig hvis de brukes hardt, enten i løp eller dressur/sprang. Det vet nok du best som kjenner han:)

Hilsen Lisbeth/libban

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 15/11/2003 :  11:07:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg syntes du gir hesten det den trenger jeg =) Selv gir jeg "min" varmblods 3-4 kg i høynett om natten, og som regel glir det ned ja=) Jeg fikk oxo beskje om at det er for mye, men når hesten spiser det så... Hun har fri tilgang på silo hele dagen!

Klem, Camilla

Gå til toppen av siden

anette86

Skrevet - 24/11/2003 :  09:36:13  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei =o)
Ville bare si at eg synes du fôrer hesten din helt riktig. Eg mener at fri tilgang på høy er utrolig bra for hesten.Selv gir eg vel min kaldblods ca 14 kg høy for dagen!
Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  11:37:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Hei!!
Jeg syns at du fórer hesten din bra...
Fri tilgang på høy er bra!!

KoOoZ
Gå til toppen av siden

newie

» VIP

Skrevet - 25/11/2003 :  12:33:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alt høres fornuftig ut her. Men den dagen hesten din tramper all maten rundt i boksen sin, da er det ingen vits i å gi den altfor mye. Mengden høres grei ut. Hesten min får 5 kilo til kveld og 4 til morgen og fri gressball dagen lang. samt kraftfor i en mengde som passer for han.
Vi har en på stallen som overforer. Boksen flyter over av høy. Tåpelig! Men spiser hesten din opp allt høyet er det ikke for mye! Lykke til.
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  19:24:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Heisann,

Må bare si meg enig med mesteparten av innleggene her. Hester er bygget for å spise/fordøye mat mer eller mindre konstant, og kan få magesår av å ikke ha tilgang på mat (og da særlig grovfor).
Så sant hesten ikke blir svært overvektig, eller tråkker høyet rundt uten å røre det, så er fri tilgang det optimale.
Ellers er det en "gylden regel" at en hest skal ha ca 2 kilo mat per 100 kilo kroppsvekt per dag. Og en vanlig fordeling for en hest i normal aktivitet (turer, baneridning og kanskje litt stevner) er 70-80 % av dette er høy og 20-30% er kraftfor.
Dersom fullblodshesten din er gjennomsnittlig av størrelse veier den vel i overkant av 450 kilo - det vil si minimum 9 kilo mat hver dag. Og hvis den ikke brukes hardt trenger den nok ikke mer enn 1,5 kilo kraftfor. Det vil si minst 7,5 kilo høy hver dag. Ta deg bryet med å veie maten du gir så får du en ide om du virkelig overforer hesten din eller ikke.
Blir hesten brukt veldig mye hardere (feks polo-, løps eller svært aktiv konkurransehest) trenger den mer lett nedbrytbart for og bør ha 50-60% høy og 40-50% kraftfor.
Et tips til de av dere som ikke har anledning til å fore så mye høy som dere ønsker - feks fordi hesten lett blir overvektig - er å gi "chaff" (oppkuttet halm tilsatt olje/melasse) sammen med kraftforet. Det gjør at hesten spiser litt saktere, og bruker lengre tid på å fordøye maten. Omtrent alle hester liker smaken, det er ikke fetende og det kan være med på å forhindre magesår i tillegg til at hesten din føler seg mett lengre...
Men, uansett hva vi andre sier, så har du igrunn svaret rett foran deg. Hvis hesten din er sunn, frisk, blid og fornøyd så kan du umulig gjøre så veldig mye feil...

elx
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  16:50:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Enig med Kristy

=D Gå til toppen av siden

_Hilde_

» VIP

Skrevet - 12/12/2003 :  23:33:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er enig med de andre,selv om hesten min ikke får det.....
en regel er : ca 1,2-2,0kg på 100kg vekt!
Hvis de andre er ekle mot deg, har de jo egentlig ikke noe å stille opp med, bare en usunn hest som sikkert ikke har det bra!!

lykke til
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.