hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvor mye kraftfor?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 hvor mye kraftfor?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2003 :  11:15:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ei dølahoppe på fôr og lurer på hvor mye kraftfor jeg skal gi henne... hun er mellom 145 og 150 i mkh, og veier vel 500 - 600 kg. jeg skal kun bruke henne som hobbyhest (dvs tur og litt sprang nå og da)... jeg skal bruke "kufôr" (billigere og bedre enn champion fôret som gir mange hester kolikk), men det er vel ikke like mye energi i det som i "hestefôr"... har prøvd å legge inn på spørsmål forumet både her og på hest.no, men får ikke svar noen plasser, derfor håper jeg på svar fra noen der ute

mvh tone kristin

OzzyO

» VIP

Skrevet - 23/08/2003 :  12:49:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
hester skal ikke ha kufòr.dette er fòr som er laget spesielt for kyr..
du må tenke på det at kua er drøvtygger å har 4 mager, dette vil si den gulper opp,og tygger maten flere ganger! en kus fordøyelses system og fòr behov er også helt forskjellig fra en hests!
jeg har hørt om andre som har fòrt med kufòr på ponnyer o.l.. men jeg vil ikke anbefale deg og gjøre det! jallefall når det ikke er din egen hest! er hun en typisk tykk kalblods som legger på seg bare hun ser mat da kan hun heller bare stå på høy og få felleskjøpets multitilskudd vedsiden av siden du ikke skal bruke henne så mye,hvis ikke kan du gi champion komplett som er laget for å fòre hobby hester med..
mvh.Mona

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2003 :  16:47:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
problemet er at jeg er ikke fornøyd med champion fôret, og det er ikke mulig å skaffe noe annet der jeg bor. hun er også nødt til å ha kraftfôr om vinter når det ikke er gress... hesten til venninen min går på kufôr og fungerer kjempebra på det... tanten hennes gir også hestene formel (kufôr) fordi mange av hestene hennes får kolikk av champion... har mest lyst til å prøve norgesfôr, men da må foreldrene mine kjøre 1 og en halv time for å komme til en plass de selger det... jeg vet at kyr og hester har forskjellig fordøyelsesystem... har du noe tips om hva annet jeg kan gjøre da?

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Skrevet - 23/08/2003 :  17:12:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan du ikke ha henne ståendes bare på høy og tilskudd da?
jeg vet om flere som har fòrt med kufòr en periode,for å fete opp hestene.. men det er ikke å anbafale i langden altså!
andre har "spedd" på vanlig hestepellets med kupellets,men jeg synes ingenting om noen av delene..
hesten kan jo få brød,frukt&grønt i tilegg til tilskudds fòr og mye høy,en frisk hest som ikke blir så hart brukt skal kunne leve på dette altså!
har aldri hørt om noen her som er missfornøyde med champion fòret,å har de fått kolikk av det er det mest sansynlig at det er feil fòring det kommer av! men selfølgelig.. det finnes nok de som ikke kan stå på det fòret også! Fiskå mølle har også et veldig bra heste fòr..

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2003 :  20:00:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilken type kufor mener du du vil fore me??
Mange i vår stall inkl. meg,forer med bygg som kommer fra Formel! Men ville ikke gitt kukraftfor lixom!
Du må selv gjøre hva du vil da,men ville gitt champion komplett hadde jeg vert deg, hviss ikke bare champion pluss + mye høy!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2003 :  20:21:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet ikke, har tenkt å bruke det samme som venninna mi bruker... vet om mange som er ufornøyd med champion, det er noe rart i det som mange hester reagerer på. hun kan ikke stå bare på høy, da blir hun syltynn... det er ganske lange og krevende turer vi rir på om vinteren, de korteste blir brukt til skiløyper som vi da er nødt til å ri rundt... går hestene deres (sweety_90) bare på bygg, eller får de noe annet i tilegg???

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2003 :  20:37:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Eneste Champion-produktet jeg ikke har vært fornøyd med var Oppdrettsforet. Gikk over til oppdrett på den et par ganger, og den tapte seg merkbart i hold.

Hvis hesten får kolikksymptomer dreier det seg ofte om feil foring eller "dårlig" for. Noen hester reagerer også på pelletert for, men da kan kanskje Champion Gull være et alternativ.

Eller gjør det enkelt og bruk høy, havre og tilskudd.

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2003 :  22:37:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesta på stallen der hesten min står får kufor og har fått det så lenge jeg kan huske. De har ikke reagert noe spes på det. Grunnen til at mange bruker kufor er fordi det ikke er så mye havre i det har jeg hørt. Hesten min går på en blanding av kufor og champion kompleett. det er jeg veldig fornøyd med... Synes du skal gjøre som du føler, og heller slutte og fore med kufor hvis du synes hesten din reagere på det... Bare pass på og ikke gi for mye kraftfor med en gang. Begyn med litt og gi mer og mer etterhvert til du har funnet ut hvor mye som passer din hest.

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2003 :  20:50:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heija!!!
Akkurat nå går hesten min på 1L bygg, og 1L Champion Energi, Morgen og Kveld!
Champion energi,er det ingenting havre i, i motsettning til Kompletten, hvor det er 70% havre!

Ville anbefalt energi for til en dølahoppe, for bygg legger de veldig på seg av!!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2003 :  22:03:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei.
jeg har en fullblods, som er 1.70m høy, han veier 504kg veide han på veterinærhøgskulen.
han får nå bare kraftför på kvelden da han står ute fra 6 om morgenen til kveld på beite.
det ha for i kvelds föret er:
2L Bygg
1L komplett
2 never green power
3 never beteför
1/2 l havre
og litt annet förtilskudd
3 Kg høy

dette er det han for nå, men han for anderledes til vanlig, kommer da også helt ann på trenings programm vi har for han.
men akkurat nå fungerer dette ganskje greit...

Klemz Prospect &

Pia
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/08/2003 :  00:02:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Ku-for opplegget hadde jeg lagt på hylla ihvertfall.Det er en grunn til at det er lagd til kuer og ikke hest.Selv om du vet at noen bruker dette, hvorfor må du??Det er så mye bra hestefor på markedet som ikke er noe dyrere så jeg hadde holdt meg til det.Det blir også helt feil mht.å regne ut om du gir hesten nok mat(for-enheter).Om du ikke vil bruke Champion kan du bruke Norgesfor, de har akkuratt det samme stort sett , men prisen er noe lavere på enkelte produkter.Pelletert for er også det dyreste, så da kan du jo kjøpe det hver for seg og blande det selv.MEN,å spare penger på foret til hesten er jo det siste du bør gjøre! Kjøp heller mindre av noe annet,(feks.utstyr) og unn hesten riktig og bra for.Hovslager,veterinær og for er det siste du bør spare inn på når det gjelder hest!Har du ikke råd til å fore med det hesten skal ha,har du ikke råd til å ha hest..Mitt for-forslag til deg er følgende; 3 liter knust havre,1 liter bygg + vitaminer/mineraler ca.8-10 kg høy pr dag.Havre er det billigste kraftforet som finnes og denne hesten er vel ikke "propell".Dette dekker dagsbehovet om hesten ris til "hobby-bruk".Hadde du gitt denne mengden i Champion Komplett, hadde du ikke trengt å gi ekstra med vitaminer for det er det i pelletsen.Denne formengden tilsvarer litt over vedlikeholdsforing som bare dekker hestens behov uten trening,så da la jeg på bittelitt.Jeg har brukt mye forskjellig for opp igjenom årene på alt ifra Full/halvblodshester og Quartere, og de siste årene har jeg kun brukt Champion , og aldri hatt kolikkhester eller problemer med mage/fordøyelse.Lykke til!!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2003 :  16:33:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun er ganske propell jo!!! jeg har råd til det, sparer absolutt IKKE på at hun ska ha det bra... og, som sagt, må jeg kjøre til stjørdalen for norgesfôr, og det tar en og en halv time... foreldrene mine verken har tid eller vil kjøre så langt. jeg kunne gjærne gjort det, men er bare 16... hva annet kan jeg prøve? hun har mer enn nok energi fra før så jeg vil ikke gi henne alt for mye havre...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

PETI

Skrevet - 26/08/2003 :  13:28:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg mener man må ha avklart hvor man skal kjøpe fo`r før man anskaffer seg hest ( på fo`r eller kjøper )
At det er langt å kjøre er noe som skal være vurderet og tatt med i betraktningen før hesten er hentet.

Jeg skal ikke sammenligne den ene produsenten fremfor den andre, da dette bokstavlig talt er en smaksak, men hestefo`r er beregnet på hester og kufo`r på kuer.

For å gjøre fo`ringen enkel kan du gi fri tilgang på høy i tillegg til
betfo`r, vitaminer, kalk og olje ( evt. havre / bygg )

Som sagt, at det er langt å kjøre er ingen unnskyldning for å velge kufo`r og det er fult mulig å kjøpe med seg fo`r for en lang periode på en kjøretur.
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 26/08/2003 :  22:41:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristy:

Hvor bor du hen? Ser at du sier du må kjøre til Stjørdal for å få kjøpt kraftfor til hest. Jeg bor i Trondheim og kan kanskje hjelpe deg med å finne et sted som er nærmere.

Selv har jeg en dølavallak på 600 kilo som skal få følgende når han blir satt inn:

Morgen- 3 kg. høy, 1 l. champion energi, 1 liter havre.

Middag- 3 kg. høy

Kveld- 3 kg. høy, 1 l. champ. energi, 1 liter havre, 1 beger champ. multitilskudd, 1 liten neve grovt havsalt.

Han går i moderat trening ca. 5 dager i uka. Dette fungerer veldig bra på min hest i hvert fall.
Ellers er jeg enig med de andre her, champion er langt å foretrekke foran formel. Jeg vil tro at det på sikt er mange flere ulemper enn fordeler ved å bruke kufor framfor hestefor. Formel er ment for kyr, som har et helt annet fordøyelsessystem enn hester. Jeg er overbevist om at årsaken til at disse hestene fikk kolikk av champion, heller kommer av feil dosering enn av selve foret.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2003 :  15:55:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
bor i steinkjer, så trondheim blir enda lengre unna... fant ganske fort at hun ikke kan få havre... hun er forferdelig gira!!!!! hvis jeg gir henne havre kommer hun til å gå ut av sitt gode skinn....... men er veldig takknemlig for gode råd da...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2003 :  17:07:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Norgesfôr har vel en filial litt nærmere enn Stjørdal? Norgesfôr Hundseth, er det langt unna Steinkjer? Ikke helt "inne" med avstander, men det er jo ikke lange biten på et kart. Hvis du bor i Steinkjer kan du vel kanskje få det levert. Regner med at de har mye transport forbi der.

Vi har heller ikke Norgesfôr like i nærheten, men kan bestille til en "lokal" forretning. Da leveres fôret fritt der dagen etter bestilling. Veldig enkelt og greit. De kan sikkert være behjelpelige med en eller annen løsning. De har jo filialer på alle kanter, både nord og sør for deg - og da er det nå slik at noe av fôret må transporteres, og sikkert forbi Steinkjer også.

Lykke til i hvertfall, det lar seg sikkert ordne på en måte...

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.