hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tynn unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Tynn unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2003 :  09:18:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte en åring i vinter som var temmelig tynn da jeg fikk henne. Vi prøvde å fore henne opp, men hun la ikke noe serlig på seg før beitesesongen kom. Hadde håpet at masse vår og sommer gress skulle orde opp, men det ser ikke ut til at hun vil legge på seg. Hun har fått ormkur flere ganger og er vaksinert.

For tiden får hun 2 1/2l opdretts for, 1/2l havre 50g vitamin tilskudd, tran og ca 5-6 kg høy (samme som fri tilgang for henne, hun vil ikke ha mer) I tillegg så står hun på halm slik at hun kan nappe litt i det også.

Noen som har tips om hvordan jeg kan fete henne opp litt? Jeg vet at hun vokser veldig i denne alderen og sansynligvis ikke kan bli serlig tykk, men jeg syns hun er unaturlig tynn. Hun er araber/varmblods blanding...

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2003 :  10:41:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Min hest ble også ofte tynn om vinteren, men det var før jeg begynte å fore henne med bygg (ga også oppdrett, champion komplett og havre tidligere, uten at det virket). Har du foresten prøvd å gi hesten biola eller cultura, det skifter ut bakterieflora i magen, og kan gjøre at hesten får lettere for å legge på seg, og mange hester elsker det, min blir helt vill bare hun ser kartongen. Gi litt sojaolje hver dag også, det hjelper. Håper noe var til hjelp Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2003 :  11:07:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har hatt samme problem. Har hatt min siden dagen den ble født, og den har vært tynn hele tiden. Den er nå 3 år - og i ferd med å legge på seg. For første gang i sitt liv er den relativt rund, og det har skjedd i løpet av 2 måneder.

Har tidligere foret den med Oppdrett, perioder med Komplett, Bygg, Havre, Müsli fra både Champion og Norgesfor, Soyamel etc. + diverse tilskudd av vitaminer m.m. (Ikke alle typene på en gang selvsagt, men prøvd ut litt forskjellige typer og kombinasjoner). I tilegg har den selvsagt fått høy, mengder fra 7-15 kg pr dag - alt ettersom hva den spiser opp.

Hva hun har gått på for å legge på seg står listet opp på debatten "Hvilket kraftfor". Jeg anbefaler virkelig lucerne og soyaolje - har hjulpet "oss" veldig. En annen ting vi har benyttet oss av er vitaminsprøyter. Hun har fått en på senhøst/ vinter og på våren, og får en liten "oppblomstring" da.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/09/2003 :  11:15:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Du må gi noe mer kraftfor.Øk til totalt 3 liter Oppdrett (Champion)og gi et godt høy så får den nok Proteiner.Dropp havren, så lite har heller ingen misjon.
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2003 :  11:28:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Takk for tips. Er ikke bare lett med unghest Har hatt en før denne men det er en fjording og da hadde jeg ikke akkurat problemer med at hun var tynn. Heller det motsatte

vixi: Jeg har absolutt ingen erfaring med lucerne og ville være veldig taknemlig dersom du kunne sette meg litt inn i det. Jeg vet knapt hva det er...

chess: Havren har ingen virkning sånn formessig, hun får det kun for smakens skyld. Hun er veldig kresen, men spiser foret sitt dersom det er blandet havre i det.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2003 :  17:52:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Unghester i vekst trenger MASSE protein, anbefaler å bare bruke champion oppdrett, og ingen havre. Pøs på med kraftfor til den legger på seg og fyller i beina, da må du kutte igjen... Mange unghester har en tendens til å bli tynne når de kommer i vokseperioden, for da legger de seg bare oppover, og ikke utover. Dropp havren og gi hesten 4-5 l oppdrett per dag. Tilskuddsfor er også bra, som champion + eller noe...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2003 :  17:53:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Og mens jeg husker det! Tran er et IKKE til hest, det er et animalsk produkt og er ikke bra for den.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 02/10/2003 :  22:13:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sliter også med tynn hest, riktignok ikke på unghest, men ei 15 år gammel fullblodshoppe. Heldigvis har hun blitt mye tykkere nå, og det som gjenstår er å bygge muskler.
Jeg kan ikke fortelle hvilke mengder du bør gi hesten din, da jeg ikke er noen fôrekspert, men jeg kan jo nevne hvilke fôrtyper det har noen hensikt å fôre med.
(Men et lite 'tips' ang. kraftfôrmengder: bruk like mye av alle typene, eks; 2 liter bygg, 2 liter oppdrett, og 2 liter gull)

Siden det er unghest, så ville jeg brukt oppdrett (evt. i kombinasjon med energi, men ikke komplett), og bygg.
Betfôr er heller ikke dumt, og champion gull duger det også.
I tillegg til dette, så ville jeg gitt lucerne, enten i form av pellets, eller som 'gress'. Jeg så at du lurte på hva lucerne er for noe. Det er faktisk gress av veldig høy kvalitet, som du får enten som tørket gress, også kalt 'Green-Power' ('Lucerne', tilsatt melasse, og 'alfalfa', tilsatt olje), eller i pelletrert form, altså 'Lucerne pellets'.
Jeg fôrer selv med både Green Power Lucerne og Lucerne pellets, og er kjempefornøyd!
Det er jo også grovfôr, og kan gis tilnærmet 'ubegrenset'.

For viktigst av alt er jo selvsagt; grovfôr av god kvalitet!

Lykke til!

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

kinebreland

» VIP

Skrevet - 05/10/2003 :  18:25:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt naturlig at unghester er litt tynne siden de er i vekst. De skal være litt under middels/passe hold for å belaste bein/skelett minst mulig, siden dette fremdeles er ganske mykt.
Når de gjelder fôringa di vil jeg foreslå å gå ned på kraftfôrmengda for å seom ikke hesten da spiser mer grovfôr og dermed utnytter kraftfôret bedre. Du fôrer jo unghesten din med like mye kraftfôr som jeg gjør med min 600 kilos kaldblodshoppe i trening! Jeg hadde nemlig samme problemet med denne hoppa helt til jeg halverte kraftfôrmengda, og har ikke hatt noen problemer med å holde ho siden.
Gå til toppen av siden

dede

» VIP

Skrevet - 06/10/2003 :  20:26:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidedede  Svar med kopi av melding
HEI.

kjøpte en hoppe som var ekstremt tynn pelsen matt og så ikke noe glad ut.
Dette er hva jeg forer henne med:En liter betefor,400 gr eqelibra,2liter havre,Blandet med solsikkeolje og noe som er helt nytt i norge som jeg annbefaler ALLE. det heter REGULATOR og det har alle tilskudd en hest trenger og etter hvert kan en gi mindre kraftfor hvis du gir REGULATOR.Ellers får hun fri tilgang til silo.
På tre uker er hesten en helt annen hun har lagdt godt på seg.

LYKKE TIL
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2003 :  09:02:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode råd!!

STORMY: Du tar nok feil i at tran ikke er for hest. Jeg forer med noe som heter husdyrtran, og der står det på dunken (5-10l dunker) at hester skal ha 1ss daglig.

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 08/10/2003 :  10:28:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Takk for mange gode råd!!

STORMY: Du tar nok feil i at tran ikke er for hest. Jeg forer med noe som heter husdyrtran, og der står det på dunken (5-10l dunker) at hester skal ha 1ss daglig.

Jeg fikk for en tid tilbake anbefalt av veterinær noe som heter Dr.Berkleys fiskeolje,og fiskeolje må da også være en type tran?
Det skulle hesten ha 1ss daglig.
Gå til toppen av siden

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2003 :  12:02:56  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Bygg er fetende,og du kan prøve maisolje oppå kraftföret + Champion oppdrett siden det er snakk om en unghest. Dersom det er noe problem at hun ikke spiser opp all maten sin så hjelper det gjerne å kjøpe melasse eller bètför,som de fleste hester er helt vill etter :) Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 11/10/2003 :  10:34:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Til Jorunn:
Er melasse sånn lakris-greier?
Jeg bare lurer, vi hadde en tønne med lakris-grier oppi, men jeg er ikke sikker på om det er det som er melasse...
Det er veldig godt å bruke, hvis hesten din ikke spiser fòret sitt(jeg har selv aldri hatt det problemet, men jeg hadde en unghest som ikke tørte å spise kraftfòr, så sikkert ikke godt ut, men da tok jeg litt lakris oppi, og da goflet hun i seg).

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2003 :  11:22:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
melasse er brunt, seigt og lukter veldig strerkt (ikke fælt, bare sterkt) en gammel venninne av meg fôret hesten hun hadde på fôr med melasse, dette var i en stor stall med rundt 40 hester, og det luktet i hele stallen... det er vel sånn lakris greier ja. pass på å ikke gi for mye av det da, det er veldig søtt, på lik linje med sukker...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2003 :  22:56:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Fiskeolje, dvs bla tran, er animalsk, og hester skal ikke ha animalsk for eller lignende om du følger boka. Bedre med hvitløk, som også er veldig sunt:) Unghester skal ha mye protein, og du kan fore på med kraftfor til hesten begynner å fylle, spesielt i venstre bak, da kan du trappe ned, for da er den ute av vekstperioden... Du kan fore på igjen når den begynner å ta av.... Unghester i vekst trenger mer for enn en vanlig hest pga at de forbruker så mye energi og fett på å vokse. Jeg syntes, da jeg fikk høre dette, at det var helt på jordet, men jeg prøvde, og det fungerer=D Gi det et forsøk!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.