hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelpetøyler- hvor vanlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hjelpetøyler- hvor vanlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  18:11:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Uenighet er sunt, og det er tydeligvis noe vi kommer til å fortsette å være! Men jeg er ikke helt sikker på at jeg klarte å uttrykke meg helt riktig, for jeg mente det at hvis f.eks. hestepasseren til en god dressurhest (og de gode er gjerne litt elektriske eller hva?) bare skal ri den lett en dag, syns jeg det er helt greit at de setter på hjelpetøyler, slik at hesten i allefall går GREIT NOK (jeg mener IKKE at den da går til tøylen). I stedet for at den bare skal "dure rundt" og være sjefen..!

Men takk og lov at mennesker ikke alltid er enige, det ville blitt veldig kjedelig etter hvert!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  19:35:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OT men,...Har dere lagt merke til at det har vist seg at det er faktisk ofte de eldste her på forumet som driver med slik personangrep? (Ikke alltid, men ofte).

ja, desverre.
misforstå meg rett, men jeg syns vi burde være så voksne at vi kan diskutere og være uenige uten å måtte gå til personangrep.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 19/04/2006 :  19:43:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Uenighet er sunt, og det er tydeligvis noe vi kommer til å fortsette å være! Men jeg er ikke helt sikker på at jeg klarte å uttrykke meg helt riktig, for jeg mente det at hvis f.eks. hestepasseren til en god dressurhest (og de gode er gjerne litt elektriske eller hva?) bare skal ri den lett en dag, syns jeg det er helt greit at de setter på hjelpetøyler, slik at hesten i allefall går GREIT NOK (jeg mener IKKE at den da går til tøylen). I stedet for at den bare skal "dure rundt" og være sjefen..!

Men takk og lov at mennesker ikke alltid er enige, det ville blitt veldig kjedelig etter hvert!

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Der er jeg nok uenig jeg og ja.
Hvis en rytter ikke kan kontrollere en hest uten hjelpetøyler synes jeg rytteren bør finne seg en annen hest å ri på. Bortsett fra martingal som kun hindrer hesten i å slå opp hodet, så synes jeg ikke noen av hjelpetøylene som finnes skal brukes til det formål å kontrollere hesten...

Men det er i min lille verden da.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  19:48:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg gir opp å prøve å få fram hva jeg mener, for dere klarer fint å vri det om til noe jeg ikke har sagt! Så nå melder jeg meg ut av denne diskusjonen, tusen takk..
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  19:49:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
..for meg
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 19/04/2006 :  21:00:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er det tydeligvis INGEN som rir for kosens skyld. Det skal trenes med faste treningsopplegg, man må på død og liv ri "riktig", og man må for guds skyld ikke finne på å benytte seg av hjelpemidler for å få en lettere hest å ri på. Her gjelder det å gå den tyngste veien, det er best.

Jeg registrerer at i samtlige innlegg på dette forumet hvor det stilles spm om hva og hvordan andre gjør tingene, så er alle redde for å svare. Forsiktige uttalelser, helt til en er tøff nok til å bryte mønsteret og fortelle ærlig hvordan han/hun gjør det. Så plutselig er tydeligvis faren over, for da tør fler og fler å være litt tøffere.

Hva er årsaken til at det er en slik tone på disse nettsidene?

Her blir det lynsjestemning bare man har et hodelag og martingal i en str for stor, en vridd tøyle på et bilde, man bruker hjelpetøyler eller hva det nå måtte være. Man blir hengt ut for alle medlemmene i hele forumet, latterliggjort og beskylt for både det ene og det andre.

Det minner meg om dårlig stallmiljø, som er et problem på de fleste staller. Man skal på død og liv være best, andres meninger og synspunkter er tåpelige, og det hakkes og kakles i vei.

Jeg trodde dette var sider hvor man kunne dele erfaringer, spørre om råd og tips, men alt ender jo opp i krangling...?

Jeg har en varmblodstraver som jeg bruker som ridehest, JA, jeg bruker både martingal og strikk om hverandre alt etter behov. Nei, jeg rir ikke bevisst på diagonalen til alle tider, og jeg har på den forrige hesten min gitt han noen reale rapp på baken. Hvis hesten min biter meg i øret så kommer jeg til å bite tilbake. Jeg går ikke på kurs for å få hesten min til å gå forbi et sted den av en eller annen merkelig grunn ikke vil gå. Jeg er til og med så spinnvill at jeg har "tvunget" hesten min til å gå over en bekk den i utgangspunktet ikke ville.

I min verden rir jeg for å kose meg. Jeg har ingen mål med hesteholdet mitt, annet enn at jeg får dyrket min medfødte hestegalskap. Om hesten min ikke bærer seg korrekt når jeg rir, så har jeg fortsatt en fin tur. Om jeg bruker strikk for å få hodet ned, roet tempoet og hjelpe henne til å jobbe på bittet, ja, så er det vel ingen her som trenger å bry seg med det.

Jeg synes det er på tide man får litt mer respekt for hverandre, alle har vi meninger, synspunkter og erfaringer. Og alle har vi lært noe en eller annen gang om hest. Jeg har følelsen av at alt jeg lærte for 20 år siden er feil? Mulig det er det for andre, men jeg koser meg med hesten min, og hva andre måtte synes i gir jeg blaffen i, så lenge jeg vet at min hest har et godt liv.

(Jeg regner med å bli slaktet av alle her nå, så det er bare å sette i gang).
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  21:12:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he he he....
Ja jeg skal ikke slakte deg, selv om jeg tilhører "de eldste". Er enig i det meste, lo godt da jeg leste innlegget ditt du pakker det ikke inn!
Greit for meg da jeg er vandt med at folk er ærlige, mye rundt grøten her inne, men veeeeldig kjekt med forum, og er det slik folk vil at tonen skal være får man heller lunte med.
Tar bare litt lenger tid å komme til poenget når alle skal føle seg frem...
Dette hører jo ikke hjemme i denne debatten, beklager, ang. strikk, hjelpetøyler har jeg ingenting fornuftig å komme med. Kan ikke bruke det, trenger det ikke.
Tror man kan kose seg like mye med hesten både med å uten strikk, noen stiller strengere krav til seg selv og hesten enn andre (og jeg er andre)
Er så mye utstyr at jeg bare har gitt opp... leser andres svar, sjekker opp linker og bilder og prøver så godt jeg kan å lære" i det skulte"
(synes du piffer opp jeg Birre! )
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  21:16:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Så utrolig glad jeg ble nå! Kjempeglad! Endelig noen som tør å stå for det de gjør! Jeg skal ikke si at jeg tør det selv, men jeg blir litt paff når jeg endelig forteller hva jeg syns funker, og jeg blir glefset etter på alle kanter.. Det er ikke noe særlig gøy, jeg vil jo bare dele mine erfaringer som alle andre, jeg er ikke ute etter å få 10 nye instruktører! Men jeg respekterer at folk er uenige med meg, som sagt!

Tusen takk!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  21:18:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg kom visst tilbake!
Og det var Birre jeg ville takke
TUSEN TAKK!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  22:05:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du har kanskje noen poenger Birre, og det er leit om du opplever at ting er så "strengt" som du sier det. Jeg opplever det langt fra slik.

Jeg må si at jeg ofte blir veldig klar på min sak når jeg mener en ting. Ikke fordi jeg nødvendigvis vet best og har rett. Det finnes som regel flere veier til samme mål, og selv om ikke alle bestandig tror at jeg er åpen for flere løsninger, så er jeg faktisk det. Men mine meninger har jeg likevel Jeg opplever også at jeg gjennom årene med hest som hobby også har hatt veldig ulikt syn på ting. Jeg har galoppert baklengs barbak uten hodelag jeg også. Uten hjelm.. For å tøye ting litt til det mest ekstreme sikkert ingen ville tro at jeg faktisk hadde funnet på noen gang. Ingenting var morsommere enn å tøye grensene. Jeg har også vært ung.. Men for mitt vedkommende lever jeg på erfaringer.. Det gikk aldri virkelig galt, og jeg vet i dag at det antagelig var noe flaks, og som det meste annet.. Det skjer vanligvis ikke noe galt. Saken er bare når ting skjer.. Og jeg har jo vært nære på det ene og det andre før, og har dårlige erfaringer med unødvendige ting som jeg har lært av. Etterhvert lærer man å tenke i forkant. Dette eksempelet var mest basert på sikkerhet, men det samme kan gjelde ulike måter å utøve trening på. F.eks. bruk av gramantøyler som her. Jeg synes også gramantøyler var Guds gave til den urutinerte rytter som ønsket "å ri hesten på tøylen". Jeg skal ærlig innrømme at jeg har ridd med graman, nettopp av den hensikt. Men nå vet jeg hva slags skade dette kan gjøre, jeg vet hvordan man skal ri, og jeg klarer som regel å få de fleste hester på tøylen uten gramantøyler. Jeg synes som regel hjelpemidler av denne typen mer virker på meg som et handicap, rett og slett fordi jeg ikke er erfaren nok til å utnytte disse hjelpemidlene med sin hensikt ved trening. Jeg har f.eks. aldri ridd for trener på graman, med hensikt for å lære det. Men jeg har sett andre har gjort det, og fått gode resultater av dette. Synes graman alltid bør benyttes i samsvar med trener, iallfall når det gjelder innlæringen ved å ri på graman.

Jeg synes det er bra du (og andre) har dine egne meninger Ingvild og Kenzo. Det er lov det.. Det er ikke sikkert jeg vet best selv om jeg er eldre og litt mer bastant i det jeg mener Jeg er bare engasjert.. Som så mange andre her.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 19/04/2006 :  22:45:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kjære Ingvil&Kenzo og Birre.
Som Spoff her er jeg veldig engasjert og har sett mye fælt ved bruk av diverse hjelpemidler. Derfor er jeg muligens krass og bastant når jeg sier mine meninger. Men også ydmyk, har faktisk fått noen aha opplevelser her inne, og endret mitt syn på ting.
Som tidligere på denne tråden var jeg krass mot spoff. Helt til vi prata litt rundt det og jeg sjønte hva hun prøvde å få fram.

Dere sier meg imot, men jeg tar meg ikke nær av det. Hvorfor gjør da dere det hvis dere mener dere gjør det riktige?

Har ikke noe behov for å slakte deg Birre, jeg sier min mening og du sier din. Hva en hest hadde sagt om den kunne skrive måtte gudene vite. Men jeg skriver det jeg etter min kunnskap mener er rett, og så skriver du det du synes er best.
Og hva får vi da? Åj.. Et diskusjonsforum

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 19/04/2006 :  22:58:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære Spoff:

Ja, er det rart det er krig her i verden? Med så mange misforståelser er det ikke så merkelig

Jeg svarer nå på innlegget ditt i den oppfatning av at innholdet er rettet mot meg og ikke generelt.
Det er tydelig at du føler deg truffet av kritikken, og om den er berettiget eller ei får bli opp til deg selv å dømme.

For det første opplever jeg ikke "ting så strengt her inne" som du skriver. Hvor i mitt innlegg har du lest det? Jeg opplever en dårlig stemning blandt mange av medlemmene, og det er lite med respekt overfor hverandre. Noe jeg forøvrig oppfordrer til litt lenger ned i teksten. Har du problemer med å finne det kan du sikkert få noen til å hjelpe deg.

Videre skriver du: "Jeg har også vært ung.. Men for mitt vedkommende lever jeg på erfaringer.. "
Hadde du tatt deg tid til å lese profilen min, ville du ha sett at jeg er noen år eldre enn deg. Ergo, jeg lever også på mye erfaringer. Men, siden man aldri blir ferdig utlært, lærer jeg fortsatt.

Her kommer mer: "F.eks. bruk av gramantøyler som her. Jeg synes også gramantøyler var Guds gave til den urutinerte rytter som ønsket "å ri hesten på tøylen". Jeg skal ærlig innrømme at jeg har ridd med graman, nettopp av den hensikt. Men nå vet jeg hva slags skade dette kan gjøre, jeg vet hvordan man skal ri, og jeg klarer som regel å få de fleste hester på tøylen uten gramantøyler. "
Du verden, "vi e ganske lik vi to?" Etter 26 år med hest, så vet faktisk jeg også hvordan jeg skal ri, og jeg får også de fleste hester til å samle seg og "gå på tøylen" - uten hjelpetøyler. (Men jeg har aldri sett på hjelpetøyler som Guds gave).

"Det er ikke sikkert jeg vet best selv om jeg er eldre og litt mer bastant i det jeg mener "
Du er ikke eldre enn meg, men du er kanskje litt mer bastant.

Poenget med svaret mitt Spoff, er at jeg kan også ri. Jeg kan også hest. Jeg er ikke dum og uvitende som jeg har sett er blitt uttalt i forumet et par ganger, fordi jeg har tatt i bruk strikk på varmblodstraveren min.

Og jeg er ikke den eneste som har fått pepper. Det skjer jo hele tiden omtrent, i hvert eneste innlegg? Jeg tåler det, og som jeg skrev tidligere: Jeg blåser i hva andre måtte mene så lenge jeg vet at hesten min har det godt.

Du har ikke fått med deg hva jeg skrev i forrige innlegg. Det kan jeg lese ut i fra svaret du sendte meg

(Hvis svaret mitt er ufint, så er det et resultat av hvordan mange andre er her inne).
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  23:08:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Birre:
Det var Ingvild og Kenzo som følte seg motsagt her, og det var igrunn mer henne jeg tenkte å rette meg mot, siden jeg følte at mitt utsagn kanskje tråkket henne på foten. Og det var ikke det som var meninga..

Du burde nok oppfattet det mer generelt enn du gjorde. Jeg pleier å sitere, eller starte med nicknavn om noe retter seg mot en person. Men selvfølgelig ikke lett å gjette hva slags "orden" enhver retter seg mot.

Av den grunn at jeg mente mitt innlegg mer generelt, ser jeg ingen poenger i å kommentere det du har sagt, da det faktisk ikke å noen måte er ting jeg har ment heller. Og skal selvfølgelig ikke forsvare noe jeg verken har eller har ønsket å si.

Forsåvidt.. Når jeg retter meg tilbake til det jeg har skrevet ser jeg at dette med at forumet olleves som "strengt" var en uttalelse du ga, i dine første avsnitt i inlegget før mitt. Jeg kommenterte vel at dette var leit..

Du har forøvrig et godt poeng i siste innlegg. Det er kanskje ikke rart det blir krig i verden..

Edit: Skulle hatt med litt mer

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 19/04/2006 23:23:13 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  23:14:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg opplever en dårlig stemning blandt mange av medlemmene, og det er lite med respekt overfor hverandre.

Må bare si at dette er jeg ikke enig i i det heletatt, synes folk viser hverandre respekt og at vi har en veldig godt stemning her på forumet. Veldig OT, men det får så være..
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 19/04/2006 :  23:17:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Birre:
Det var Ingvild og Kenzo som følte seg motsagt her, og det var igrunn mer henne jeg tenkte å rette meg mot, siden jeg følte at mitt utsagn kanskje tråkket henne på foten. Og det var ikke det som var meninga..

Du burde nok oppfattet det mer generelt enn du gjorde. Jeg pleier å sitere, eller starte med nicknavn om noe retter seg mot en person. Men selvfølgelig ikke lett å gjette hva slags "orden" enhver retter seg mot.

Av den grunn at jeg mente mitt innlegg mer generelt, ser jeg ingen poenger i å kommentere det du har sagt, da det faktisk ikke å noen måte er ting jeg har ment heller. Og skal selvfølgelig ikke forsvare noe jeg verken har eller har ønsket å si.

Opprinnelig postet av spoff

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.