hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelpetøyler- hvor vanlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hjelpetøyler- hvor vanlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

nn

Afghanistan

Skrevet - 18/04/2006 :  14:42:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Ikke vet jeg hvor det er blitt av, jeg husker ikke engang hva du skrev.
Det er flere innlegg her på forumet som plutselig forsvinner, tydelig at det er mange hårsåre kankje, eller...?

jeg skrev dette:
Kopi av melding:
alt som kan tvinge hesten ned med hodet. neida, se her

Opprinnelig postet av lucky june

hvis noen ble fornærmet av det tror jeg det er på tide jeg trekker meg ut...

Opprinnelig postet av lucky june

Sikkert ingen som har bedt om å få slettet den linken, kanskje en feil ett eller annet sted?

Jeg lurer også på hvor det ble av innlegget til Hrafn? som lurte på hvordan en brems ser ut. Det innlegget forsvant også rimelig fort, kan det ha noe med tidligere debatter om emnet?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  16:33:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
OT: debatten om hvordan en brems ser ut ble et eneste stort personangrep og barnehagetendenser. Derfor gjetter jeg at den er borte. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 18/04/2006 :  17:27:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OT: debatten om hvordan en brems ser ut ble et eneste stort personangrep og barnehagetendenser. Derfor gjetter jeg at den er borte.

Opprinnelig postet av Formosissima

Ja, det ble ganske så hissig stemning. Man blir nesten redd for å si noe, og det gjelder nok begge veier
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  17:58:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Bruker glidetøylene mine under lang tøyle dressur - fungerer ypperlig til det Er vel igrunn imot bruk av hjelpetøyler, bruk heller tid og lær hesten å gå riktig. Og det å sette glidetøyler på en håpløs traver (som mange, meg inkl, har fått råd om å gjøre) ser jeg ingen hensikt i; Jeg synes ikke man skal bruke hjelpetøyler på en hest som ikke har lært å gå til tøylen, det vil ikke hjelpe, den vil bare knekke nakken. Desuten er det altfor mange som ikke har peiling på hvordan hjelpetøylene skal brukes riktig, og da gjør de mer skade enn nytte.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  18:28:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Bruker forresten også glidetøyler til langetøyler dressur, kun derfor jeg kjøpte dem
Therese
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  21:30:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg setter på glidetøyler og lar dem henge helt løst!
bedre det enn at hesten stikker,vel?
dett gjelder travere altså.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/04/2006 :  22:11:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg setter på glidetøyler og lar dem henge helt løst!
bedre det enn at hesten stikker,vel?
dett gjelder travere altså.

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Forsåvidt, som en sikkerhetsting... men... jaja

Holder med de som sier man skal bruke det når hesten allerede kan søke ned og gå avslappa. For eks i spoff sitt eksempel, for å få hesten til å yte litt ekstra (når den er klar for det)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  23:15:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja her tar det av ser jeg;)

Men er det flere som har formeninger om hvor utbredet og/eller holdninger til hjelpetøyler er? Hva mener feks instruktører, som gjerne setter en standard?

Hege Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/04/2006 :  23:21:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Som sagt Hege. Umulig å holde seg til topic,hihi

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  23:48:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
flere instruktører bør endre holdning til hjelpetøyler.
det er veldig lett å bli feillært når du sitter på en sprek skolehest også kommer læreren med en strikk fordi det er fare for at hesten kan løpe ut og stresse opp de andre hestene.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  14:54:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Hvis en litt uerfaren rytter kommer på en kanskje litt vanskelig hest, eller en hest som man skal ri på tur som av og til kan "ta litt av", kan det jo være greit å sette på hjelpetøyler. Men det erstatter ikke hjelpen man må bruke for å få hesten i gjennom TIL tøylen. Jeg synes det er bedre å si TIL TØYLEN i stedet for PÅ tøylen, for man skal ri hesten til tøylen fra bakbeina, gjennom ryggen og frem, og ikke ned for hånda. Da knekker den bare i nakken. Noen tror jo at å knekke i nakken er det samme som å gå på (til;)) tøylen, men det er jo helt feil. Synd at så mange blir utsatt for slik vranglære av ryttere man skulle tro visste bedre.. Men jeg har selv aldri vært borti noen slike, heldigvis=)
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  15:03:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Oi, nå leste jeg de andre trådene, og jeg kom over at noen sa at det hadde blitt lange diskusjoner ut av PÅ eller TIL tøylen. Så vær så snill å ikke lag noen diskusjon ut av det nå, jeg visste ikke at så mange var uenige om den Men jeg holder fortsatt på mitt
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  15:41:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis en litt uerfaren rytter kommer på en kanskje litt vanskelig hest, eller en hest som man skal ri på tur som av og til kan "ta litt av", kan det jo være greit å sette på hjelpetøyler.

<klipp>

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Hvorfor?

Jeg er fullstendig uenig her. I første omgang ene og alene om utsagn om "litt uerfaren rytter", og ennå mer mot, når du til og med føyer til "litt vanskelig hest".

Gramantøyler krever først og fremst en erfaren rytter, og når man først skal prosjektere er det viktig at hesten tar reaksjonen riktig. Da kan det være bedre med en hest som i utgangspunktet ikke er så vanskelig, og som jobber med. Gramantøyler er ikke til for at man skal jobbe mot.

Men det å strekke seg til å tenke sikkerhet fremfor farer på tur er noe jeg kan være tilstrekkelig for å bøye meg for. Rytters helse fremfor hestens trening..

carambee: Jeg tror du etterhvert har skjønt poenget mitt.

PS: For alle som noen gang vurderer å bruke gramantøyler. Dette er ikke lett, og jeg vil anbefale alle å rådføre seg med trener i bruk, da det er vanskelig å se og skjønne om du oppnår riktig effekt på egenhånd. Feil bruk, gjør vondt verre.. Og det er vondt å si at de fleste jeg har sett som har ridd med gramantøyler har vært i kategorien av feil bruk.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 19/04/2006 15:43:17 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 19/04/2006 :  15:53:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OT: debatten om hvordan en brems ser ut ble et eneste stort personangrep og barnehagetendenser. Derfor gjetter jeg at den er borte.

Jepps...det ble den..

Like greit at MIX sletta den...

OT men,...Har dere lagt merke til at det har vist seg at det er faktisk ofte de eldste her på forumet som driver med slik personangrep? (Ikke alltid, men ofte).

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  17:51:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
I min pure ungdom hadde jeg en vilter eks-traver. Han steilet hver gang vi dro på tur, og gjerne så høyt at vi nesten gikk rundt (hodet var høyt i sky). Jeg prøvde da martingal en stund for å få hodet hans ned. Vet ikke om det vil kvalifisere for "riktig" bruk, men det hjalp. Vil legge til at jeg syntes det var ubehagelig å bruke dette fordi verken jeg eller hesten var vant til det. Riktignok hindret det han i å steile så høyt, men kontakten med hesten ble svekket og han gikk så absolutt ikke bra.

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.