hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelpetøyler- hvor vanlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hjelpetøyler- hvor vanlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  00:51:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har opplevd veldig ulik trend når det gjelder dette. Jeg vokste opp i en sprangstall hvor alle rei med gramantøyler, og dette var noe som ble brukt av alle og alltid. Ingen god idé.. Hestene ble deretter..

Jeg er enig i at det å bruke gramantøyler krever sin erfaring, men jeg er ikke enig i at en erfaren rytter kan bli så god at man ikke trenger dem. Vel og merke om men rir med dem for sin hensikt. Ikke alle hester er like enkle å løfte opp i form, og for noen hester kan det være nødvendig å bruke dette i en periode, for å stykre hestens evne til å bære seg høyere. Dette skal da brukes i samsvar med trener, under en periode for å ta dem av, og av en rytter som er erfaren nok til å bruke disse riktig. Jeg har sett mye dårlig bruk av gramantøyler (grunnet sprangstallen jeg vokste opp i), men har også sett vettdug bruk av graman, med gode resultater. Vel og merke.. Det er også hester man aldri trenger å bruke graman på. Det er et hjelpemiddel for sitt bruk, og som alt annet, det kreves erfaring og riktig bruk.

Opprinnelig postet av spoff

å jeg sier fortsat:begynn bakfra:altså få med bakparten,så kommer den *så utrolige viktige* nakken senere..

er ikke funnet opp noe midler som kan få hesten til å få bena lenger inn under seg oxo da?
sånn strikk man kan feste i bakbeina,å man må huske å stramme mye så hesten tråkker godt inn under seg..det hadde vært no!

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  00:58:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
carambee: Hvordan får du en hest som ikke er sterk nok til å løfte seg i en høyere form dersom den ikke på noen måte "tvinges" til å jobbe over sine grenser i forhold til hva den helst skulle se for seg at du krevde av den? Her har det selvfølgelig en stor betydrning om hvordan man tvinger, og at dette gjøres riktig.

Som sagt.. Veldig mange hester trenger ikke gramatøyler for å få dette til, men i noen tilfeller kan det være et naturlig valg. Dersom hesten kan bestemme selv vil du aldri komme til det punktet at hesten selv velger å sette seg i en høyere form. Man må ha terskler å bestige, for å faktisk klare å komme over dem. Gramantøyler eller det å "løfte" hesten opp i en høyere form er ikke nødvendigvis ordartet tvang, selv om du krever mer av hesten enn hva den der og da kanskje selv skulle ønsket. Om hesten selv kunne bestemt, ville den antagelig bare stått på jordet og spist mat uannsett..

PS: Jeg snakker om hester som allerede går i form og på tøylen, men som man ønsker å komme opp på middelsnivå med.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 18/04/2006 00:59:08 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  00:59:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

å jeg sier fortsat:begynn bakfra:altså få med bakparten,så kommer den *så utrolige viktige* nakken senere..

er ikke funnet opp noe midler som kan få hesten til å få bena lenger inn under seg oxo da?
sånn strikk man kan feste i bakbeina,å man må huske å stramme mye så hesten tråkker godt inn under seg..det hadde vært no!

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Ehhmm.. Ok

Som sagt.. Hjelpetøyler er ikke noe for folk uten erfaring. Du skal ri hesten til tøylen og ha hesten i form før du setter på gramatøyler. Gramantøyler har effekt for å bedre formen, ikke skape den.

Til longering har du noe som heter pessoasele som har en viss effekt til å få hesten til å tråkke bedre innunder seg.

PS: Skal også tilføye at jeg hadde svært negativ hoildning til bruk av gramantøyler selv i veldig mange år. Fordi jeg har sett så mye feil bruk.. Men i de siste årene har jeg sett eksempler med gode resultater, og har derfor blitt åpen for at dyktige ryttere kan ha god hjelp i et slikt hjelpemiddel. Har forøvrig aldri benyttet gramantøyler i målrettet trening selv, og innehar derfor ikke egenerfaring med gode resultater. Har dog ikke ridd med gramantøyler til lite målrettet trening heller..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 18/04/2006 01:05:19 Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  01:08:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
carambee: Hvordan får du en hest som ikke er sterk nok til å løfte seg i en høyere form dersom den ikke på noen måte "tvinges" til å jobbe over sine grenser i forhold til hva den helst skulle se for seg at du krevde av den? Her har det selvfølgelig en stor betydrning om hvordan man tvinger, og at dette gjøres riktig.

Som sagt.. Veldig mange hester trenger ikke gramatøyler for å få dette til, men i noen tilfeller kan det være et naturlig valg. Dersom hesten kan bestemme selv vil du aldri komme til det punktet at hesten selv velger å sette seg i en høyere form. Man må ha terskler å bestige, for å faktisk klare å komme over dem. Gramantøyler eller det å "løfte" hesten opp i en høyere form er ikke nødvendigvis ordartet tvang, selv om du krever mer av hesten enn hva den der og da kanskje selv skulle ønsket. Om hesten selv kunne bestemt, ville den antagelig bare stått på jordet og spist mat uannsett..

PS: Jeg snakker om hester som allerede går i form og på tøylen, men som man ønsker å komme opp på middelsnivå med.

man trenger ikke hjelpetøyler for å tvinge hesten i form når man har vanlige tøyler.tror kansje det var det hun mente..men hun skal da få lov til å snakke selv altså:))

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/04/2006 :  01:09:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Skal vi se,forklare bedre... Snakker om å hoppe over noen hakk jeg da. Det er det jeg mener er å tvinge hesten til å gjøre noe den ikke er klar til. Selvfølgelig må hesten yte litt ekstra for å bli sterkere.

men.. Hvordan løfter du en hest med gramantøyler? Hvis det er det samme som glidetøyler(?) Ser jeg ikke hvordan den får hesten i en høyere form. Har bare sett den i bruk for å få hesten til å ta hodet ned jeg så...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/04/2006 :  01:12:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
[quote

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

[/quote]

Joda, der har vi for eksempel den fantastiske pessoa selen!
Der rykker hesten seg selv i munnen for hvert steg, og da tenker selvfølgelig ikke hesten : Åj jeg må ta hodet nærmere bringen for å slippe unna. Den tenker nemlig: Her må jeg sette bakbeina under kroppen og ikke bry meg om smerten i munnen

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  01:22:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

Skal vi se,forklare bedre... Snakker om å hoppe over noen hakk jeg da. Det er det jeg mener er å tvinge hesten til å gjøre noe den ikke er klar til. Selvfølgelig må hesten yte litt ekstra for å bli sterkere.

men.. Hvordan løfter du en hest med gramantøyler? Hvis det er det samme som glidetøyler(?) Ser jeg ikke hvordan den får hesten i en høyere form. Har bare sett den i bruk for å få hesten til å ta hodet ned jeg så...

Opprinnelig postet av carambee

Gramantøyler og glidetøyler er det samme. Mange bruker også hjelpetøyler om graman, men siden andre igjen bruker hjelpetøyler som fellesbegrep for f.eks. strikk, chambon, martingal, tiedemanstøyler, pessoasele, innspenningstøyler, gouge også, bruker jeg begrepet graman.

Gramantøyler kan f.eks. brukes ved at man fester løkkene i gjorden under salkappene/ved siden av hestens skuldere. Dette har en effekt som gjør at man kan høyne hestens form. Du kan også, til en viss grad, klare å høyne formen også ved å feste gramantøylene mellom hestens forbein, men dette blir en god del vanskeligere. Dette har mer en effekt for hester som f.eks. slår nesa frem og blir sterke, istedet for å høyne formen, i det du forsøker å sette den opp. Gramanen vil da strammes når hesten setter nesa opp og frem, mens den vil være løs om hesten har nesa på plass, i en høy form. For å få hesten i en slik form kreves det mye ridning og aktivitet i hesten, og det er på ingen måte ønskelig at hesten graver seg ned og blir krøllet i nakken. Graman har ingen effekt for å få en hest som krøller seg for mye i nakken til å krølle seg ut. Og det må ikke misforstås og tro at det er dette man ønsker heller.. Graman er nemlig et ypperlig hjelpemiddel for å tvinge hesten til å krølle seg, og komme i en undragende form, og dette er selvfølgelig helt feil bruk av gramantøyler.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  01:22:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

Der rykker hesten seg selv i munnen for hvert steg, og da tenker selvfølgelig ikke hesten : Åj jeg må ta hodet nærmere bringen for å slippe unna. Den tenker nemlig: Her må jeg sette bakbeina under kroppen og ikke bry meg om smerten i munnen

Hvordan fester du pessoaselen?

Kan høres ut som om du har stroppen som er festet i overkant av gjorden og rundt hestens bakpart for slakt og/eller at du har spent inn hesten for stramt fremme. Min erfaring er nemlig at bevegelsene i hesten gjør at stroppen bak rumpa rammer inn hesten mer, men at festet til bittet på ingen måte røskes i pga disse bevegelsene. Hesten er spent inn som med alle andre hjelpemidler, veldig slakt, og i en slik tilstand at hjelpetøylene henger slakt når hesten inntar riktig form. Når jeg longerer ønsker jeg iallfall en veldig lang og dyp form, og da er f.eks. pessoaselen veldig løs forran. Det jeg opplever med pessoaselen er at den har en "gjengivende" effekt uten at den er utstyrt med strikk, fordi den løper gjennom et lengre område enn f.eks. vanlige innspenningstøyler, som sånnsett blir for stramme, og gir for lite etter når hesten ikke inntar riktig posisjon.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 18/04/2006 01:29:15 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/04/2006 :  01:35:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
<klipp>

Hvordan fester du pessoaselen?

Kan høres ut som om du har stroppen som er festet i overkant av gjorden og rundt hestens bakpart for slakt og/eller at du har spent inn hesten for stramt fremme. Min erfaring er nemlig at bevegelsene i hesten gjør at stroppen bak rumpa rammer inn hesten mer, men at festet til bittet på ingen måte røskes i pga disse bevegelsene. Hesten er spent inn som med alle andre hjelpemidler, veldig slakt, og i en slik tilstand at hjelpetøylene henger slakt når hesten inntar riktig form. Når jeg longerer ønsker jeg iallfall en veldig lang og dyp form, og da er f.eks. pessoaselen veldig løs forran. Det jeg opplever med pessoaselen er at den har en "gjengivende" effekt uten at den er utstyrt med strikk, fordi den løper gjennom et lengre område enn f.eks. vanlige innspenningstøyler, som sånnsett blir for stramme, og gir for lite etter når hesten ikke inntar riktig posisjon.

Jeg har ikke gjort noe som helst. Bare sett den i bruk. Og på bilder. Og da ser det ut som om de fleste hester vill krølla nakken fremfor å jobbe riktig. Det blir her som med alt annet. Man bør vite hva man gjør. Tror ikke pessoa selen gjør alt. men det er det nok mange som tror. Bare sete den på, så blir hesten riktig jobba.

Gramantøyler: Ok. Ser mer og mer hva du mener med bruken av slike hjelpetøyler. Jeg så nemlig for meg en hest som gikk i for lav form (krølla), og at man kunne få hestens hode opp vha tøylene.
Du mente (tror jeg) at man rir hesten mer frem bakfra, og benytter gramantøylen for å hindre at hesten spenner/strekker halsen og langer ut.. Kanskje?

nn

Afghanistan

Skrevet - 18/04/2006 :  09:19:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må få skyte inn at en martingal benyttes på hester som går for høyt med hodet, og/eller kaster på hodet. Det er IKKE morsomt å få et hestehodet i halsen eller ansiktet.

Martingal med forstykke hjelper jo også å holde salen på plass. Varmblodstravere er ofte smale over brystet og høye på manken, som igjen gjør at det er vanskelig å få salen til å sitte der den skal selv om den passer til hesten.

Jeg sliter veldig med dette, og når jeg rir i terrenget ender jeg opp omtrent på rompa på hesten. (Det var satt på spissen, men salen glir bakover uansett). Så her må jeg finne på noe lurt for å holde salen på plass. Gode forlag mottas med stor takk

Det må nok investeres i et ordentlig forstykke og en bedre voiloc/sjabrak og event en gel-pad.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 18/04/2006 :  09:27:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ble ikke ferdig!!!!

Hjelpetøyler synes jeg er helt greit å bruke, men man skal vite hva man driver med, og de skal ikke brukes i hytt og gevær fordi det ser stas ut!
Og det viktigste av alt: hjelpemidler av alle slag må brukes riktig!

Dette gjelder jo ikke bare hjelpetøyler, men også f eks bitt. Det er mye merkelig bruk av bitt synes jeg. Enkelte skaffer seg et bitt fordi det ser flott og avansert ut, men effekten tenker man ikke igjennom.

Det samme gjelder bandasjering av hestebena. Bandasjering, senebeskyttere og dill og dall. Vær forsiktig, det beste er å klare seg uten såfremt hetsen ikke trenger det.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  10:19:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
bruker glidetøyler til nød på hester som for eksempel har gått trav,å ikke forstår at de ikke trenger å gå med hode oppi skyene.

før man setter på glidetøyler bør hesten kunne ris avslappet og at hodet kommer ned fra skyene.
en traver med hodet oppi skyene er ikke en hest jeg ville satt på glidetøyler, muligens løs martingal.
på travere mener jeg omskoleringa kommer først og der hører ikke glidetøyler hjemme i min verden.

OT men noen som syns forrige innlegget mitt var upassende siden det er borte?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 18/04/2006 :  10:27:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
bruker glidetøyler til nød på hester som for eksempel har gått trav,å ikke forstår at de ikke trenger å gå med hode oppi skyene.

før man setter på glidetøyler bør hesten kunne ris avslappet og at hodet kommer ned fra skyene.
en traver med hodet oppi skyene er ikke en hest jeg ville satt på glidetøyler, muligens løs martingal.
på travere mener jeg omskoleringa kommer først og der hører ikke glidetøyler hjemme i min verden.

OT men noen som syns forrige innlegget mitt var upassende siden det er borte?

Opprinnelig postet av lucky june

Ikke vet jeg hvor det er blitt av, jeg husker ikke engang hva du skrev
Det er flere innlegg her på forumet som plutselig forsvinner, tydelig at det er mange hårsåre kankje, eller...?

Synes personlig det er mye "glefsing" generelt, de fleste brukerne her inne har tydeligvis alle blitt satt på plassen eller annen gang, inkl meg selv.

Skal man diskutere må man jo også tåle å høre andres mening, og også å bli motsagt.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  11:53:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hadde før innspenningstøyler (ikke stramt, og med hjelp av trener) på Eikdokka når jeg longerte med en line. Nå har jeg sluttet å longere med en line, og i allefall sluttet med innspenningstøyler

Ser ikke vitsen med hjelpetøyler, og kommer nok ikke til å gjøre det noen gang heller. Jeg mener det absolutt er verdt å gå den "lange og tunge" veien for å oppnå mål med hesten min, uansett hva det måtte være. Men har ikke noe i mot hjelpetøyler, så lenge de blir brukt riktig til akkurat den hesten, slik som alt annet. Bruk med måte

Therese
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  13:33:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke vet jeg hvor det er blitt av, jeg husker ikke engang hva du skrev.
Det er flere innlegg her på forumet som plutselig forsvinner, tydelig at det er mange hårsåre kankje, eller...?

jeg skrev dette:
Kopi av melding:
alt som kan tvinge hesten ned med hodet. neida, se her

Opprinnelig postet av lucky june

hvis noen ble fornærmet av det tror jeg det er på tide jeg trekker meg ut...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.