hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longe-UTSTYR
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longe-UTSTYR
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Emblan-min

Skrevet - 26/06/2006 :  17:57:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hello!

Dere får bare unnskylde min frekkhet i å lage denne som sikkert finnes fra før av.. Men jeg finner neimen ikke denne flotte søke-tingen som så mange snakker om. Er for trøtt etter dagsjobben at jeg ordker å ble gjennom hele greia i dag : p Så håper ingen flyr i flint selvom : )
Uansett!
Jeg prøver å longere hoppa mi en gang i uken nå. Men jeg har kun en longeringspisk, og en grime (har et longetau også, men finer ikke poenget med å bruke det når jeg kan klare meg like rint uten siden jeg gjør det i en rund paddock. Har sett masser av longe utstyr, men saken er at jeg ikke har så god råd dessverre. Så longerer så best jeg kan med det enkleste.
Men hoppa mi går i en flott stilling med hode, som faller naturlig inn for henne. Så jeg lurer litt på nå, synes dere at det er meningstløs av meg å longere hoppa mi selvom jeg ikke har noe av dette utstyret?
Selv ville jeg jo tro at enten man har utstyr eller ikke så må jo hesten bøye seg på samme måte rundt i paddocken, så den blir jo litt mykere av det. Den må jo fremdeles bruke bakparten godt under seg, altså hvis jeg ber om det da. For det kan man jo dirrigere med smattinga, ikke sant? Føler nå at jeg kan det! Kanskje ikke maximalt, men litt!
Kanskje noen av dere skulle ha ett lurt påfunn der man kan longere med sal og hodelag, og en longeline? Det er nå i ale fall det jeg har : p Så hvis noen hadde noen ideer på det så ville jo jeg blitt henrykt!!!!!

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  18:11:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
nå finnes det like mange meninger o longering som det finnes hestefolk omtrent da..jeg som longerer hesten min etter barokkprinsippene har ikke noe mere behov for en nesereim,longetau og en pisk
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 26/06/2006 :  18:39:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har nettopp hatt en tråd, jeg tror to eller tre stk også, om longering. Det kan nok derfor bli litt tamt med svar kanskje...

Jeg longerer med to liner. Er det snakk om å være veldig økonomisk, klarer du dette fint med et vanlig hodelag, sal og to tau som du sikkert kan skaffe til veie.

Fri bevegelse i rundpaddock/corall er fint, fordi hesten får bevege seg fritt etter eget ønske. (Du bestemmer i stor grad tempoet forhåpentligvis...)
Mens ved longering får du hesten til å jobbe mer korrekt og dermed bygge de rette musklene den trenger for å bære seg selv i ridning. Jeg longerer med to liner, (har også longert med bare en, men kommet frem til at to er bedre), fordi jeg da får korrigert hesten riktig på sporet. Jeg slipper også å jobbe med en hest som aller helst vil inn til meg i senter av ringen. Det er også enklere å gi henne kommandoen "stopp" eller "holt", fordi jeg får stoppet henne med to liner. Det er ikke like enkelt med en, når hesten er i opplæringsfasen og ikke kjenner alle kommandoene ved ordlyd.

Det er noen enkle og få grunner til at jeg velger å longere med liner i motsetning til å la hesten løpe løs.
Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  05:44:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
11 meter tømmer, longeringsgjord og hodelag... That`s all... Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  06:16:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
leste akkurat i boka unghester:eneste man ikke måtte finne på å longere med var hodelag:O
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  11:57:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg longerer kun med longeringsgjort, tømmer og hodelag dersom jeg skal longere skikkelig. Innspenning er fy fy på mine hester. Skal jeg longere "vanlig" løslongerer jeg hedsten fritt i en rundpaddock eller lignende.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  00:20:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
leste akkurat i boka unghester:eneste man ikke måtte finne på å longere med var hodelag:O

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Mener du bare hodelag Når man trener på "lange tøyler" bruker vel de fleste bare hodelag... Jeg foretrekker å ha longegjort uansett... Litt mer støtte til tømmene, så de ikke dingler både her og der i fart... Kanskje boka mener at man ikke bare skal ha en line festet rett i bittringen jeg bruker alltid tømmer og aldri en line... Har boka hjemme skal lese litt nærmere senere...
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  05:12:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det stemmer det masterpiece.lærte på starum alle de finurlige måtene man kan feste et longetau i hodelaget.veldig nyttig!!da logerer jeg heller med selen min....da går an jo perfekt uansett
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.