hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitt eller ikke bitt?????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bitt eller ikke bitt?????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tobbi.fra.Kringeland

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  18:48:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTobbi.fra.Kringeland  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTobbi.fra.Kringeland  Svar med kopi av melding
Hei på deg.

Jeg er en meget forvirret 17åring(snart) som lurer på hva som er best å ri med. Noen sier at det er bitt, mens andre sier at det er bittløst. Jeg har ridd en del ganger med bitt, og gikk på rideskole hvor vi brukte hackamoore, krysshodelag og grimer til å med.
Men det jeg lurere på er hva som er best for hesten
Jeg har alltid ment at det er hånda som bestemmer hvor skarpt ett bitt skal være, og det samme gjelder hakcamooren.
Med bittet kan man knekke kjeven viss man rykker til alt det man har, og med hakcamooren kan man faktisk knekke nesbenet til hesten dersom man drar hardt nok.
Så jeg er forvirret, hva skal jeg bruke den dagen jeg får meg egen hest? Hva er best (Jeg har ikke noe imot verken bitt eller bittløst.)
Viss du vet dette, kan du skrive til meg da

jameho

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  18:58:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid vært skeptisk til Hack, men det er fordi jeg har hørt så mange skremselshistorier om det. Har faktisk aldri prøvd det selv, så jeg har egentlig ingen grunnlag til å uttale meg om det.
Men uansett er det vel til syvende og sist hesten du får som "velger". Noen går bra på Hack, andre på bitt. Tror dette går veldig på smak og behag. En mild hånd bør man ha på begge to ja, og ihvertfall prøve en mild variant av både Hackèn og bittet.

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Tobbi.fra.Kringeland

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  19:06:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTobbi.fra.Kringeland  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTobbi.fra.Kringeland  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg. Jeg er bare så usikker på hva jeg ville ha valgt, for jeg er blitt fortalt at bitt er farlig og skadelig. Mens av andre har jeg hørt at hakcamoorene er farlig og skadelig.
Selv liker jeg at hesten har slakke tøyler på turene, uansett om det er bitt eller hack.

Tusen takk for svar:-)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  19:07:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
oi da.. bitt eller ikke bitt er en farlig debatt vi har hatt mange av.. jeg synes det er flott at man kan ri hesten bittløst. Ville gjøre det engang jeg og, men nei.. blir nok bitt her og :) men har kjøpt meg et bra bitt fra Sprenger. Har unghest så det får bli i den blide ende for min del. (og prøver å ha myke hender og)

Om hånden er hard så bli bittet hard, denne påstanden er jeg til dels enig med. Kan følge deg veldig langt på veien her, men det er ofte sånn at harde bitt blir brukt av urutinerte ryttere som overvurdere sine egne evner, derfor blir det ofte feil. Har sett mye rart man kan putte i munnen på en hest og mye styrer jeg langt utenom, men ser da ikke ned på folk som velger et hardere bitt enn mitt tredelte muffebitt, som sagt kommer det veldig an på rytters og hest evner og på hvilket nivå man rir på..

Hester som er harde i munnen har vi vel alle opplevet. Det burde jo egentlig ikke skje, men desverre skjer det ofte. (har en liten teori at veldig mange rideskolehester er det??? og da sier det vel seg selv hvorfor de blir det?)

Hack er sikkert greit, man kan brekke hestens knogler på mange måter om det blir med bitt eller hack sier nok mer om rytteren en selve utstyret. Desverre blir hack også missbrukt, og da ser man sånne resultater (dog har jeg ikke kjennskap til noen hester som har brekt hverken kjebe eller nesebein, ennå)

Om du er i tvil om hva du burde ri med, så snakk med en som har peiling, som kjenner både deg og hesten. Ingen andre kan råde deg bedre..

Og se nøye på deg selv.. hva er evnene dine?? en grønnskollig på 18 år uten kjøreerfaring ville jeg ikke satt bak rattet på en ferrari heller :) satt litt på spissen..

Om du prøver deg ut med din kommende hest med det mildeste bittet (to eller tredelt trense eller muffebitt) så har du ikke gjort noe katastrofalt. Men vil anbefale deg hjelp fra erfarne til å hjelpe deg med valg av evt annet utstyr og.. Det er ikke bare bitt som kan ødelegge en hest (-e kropp)
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 29/06/2006 :  19:23:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Dagur: Det beste for hesten er å slippe at vi mennesker skal humpe rundt på dem i utgangspunktet.
Bruk av bitt kan gjøre skade,bruk a hack kan gjøre skade. Hvis du ikke er interresert i annet en å ri "rett frem" på tur kan hack på løse tøyler være greit å bruke.
Skal du ri dressur kan det være greiere for deg og hesten å bruke et mildt trinse/muffebitt, fordi det gir litt mer tydelige signaler når du skal lede med tøylen etc.

Det viktigste er at du ser an hesten. Tenker over hva du gjør og hvorfor. Man skal ikke dra alle hester og ryttere oer en kam. For noen hester er det best å gå bittløst, for andre kan det fungere like godt med bitt.
Joda, det finnes mange skader fra bruk av bitt. Men det er også mange hester som ikke har tatt skade av det.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  19:46:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden vi er inne på dette med bitt, hva mener dere om denne typen?:

Jeg brukte det på min forrige hest, og den jeg har nå. Liker det godt fordi det ligger stabilt i munnen og jeg kan være mild på hånden med det.

Redigert av - jameho den 29/06/2006 19:46:55 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  19:49:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Siden vi er inne på dette med bitt, hva mener dere om denne typen?:

Jeg brukte det på min forrige hest, og den jeg har nå. Liker det godt fordi det ligger stabilt i munnen og jeg kan være mild på hånden med det.

Opprinnelig postet av jameho

Liker det egentlig helt ok.. har overveid det selv. Men nå ble det ikke dette. Leste forresten et sted at dette bittet MÅTTE ha disse stroppene på for at det ikke skal kunne sette seg fast i nesebor og gjøre skade..
Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  20:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke: Stropper? Bruker det helt normalt og har aldri hatt noe problem med bittet i nesen. Hehe. Forklar hva slags stropper er du grei?

Gå til toppen av siden

Tobbi.fra.Kringeland

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  22:09:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTobbi.fra.Kringeland  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTobbi.fra.Kringeland  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar alle sammen.
Kansje jeg kan bli litt tryggere på hva jeg burde bruke.
Det bittet som det er bilde av er ett bitt jeg nesten aldri har sett noen bruke, men jeg vet at det er mildt så lenge hånda som holder det er mildt.
For meg så kan allt mulig være skadelig av det man bruker på hesten. Men viss man vet ossen man bruker det, er det ikke så farlig lengre.
Jeg er erfaren i hackamoore, fordi at jeg har ridd på rideskole i snart 4år med hack. Og er litt grønn når det gjelder bitt.
Jeg har ridd på Kragerø-Rideleir med bitt og pisk. Jeg rir på skolen med bitt(Islandsbitt og Pelhambitt(mildt som ett trinsebitt, men har to sett med tøyler))
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  22:18:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke: Stropper? Bruker det helt normalt og har aldri hatt noe problem med bittet i nesen. Hehe. Forklar hva slags stropper er du grei?

Opprinnelig postet av jameho

disse

saxet fra http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

But the best bit for this kind of problem is the full-cheek, or Fulmer bit, with its extended straight sides. There is always an inherent danger, though, in using a bit with pointing things. In order not to get tangled up in the bridle parts or reins, the upper sticking-out things are jointed to the side pieces as well with small leather loops. These also keep the bit from rotating in the horse's mouth and gives is a fore fixed position. This can sound complicated, but it is really not. This kind of bit together with a drop noseband is generally the gentlest way to start a green horse.

Leste et annet sted ang det med neseborene men finner det ikke nå. Tenke for øvrig og på at jeg har opplevd noen ganger å få et vennlig skubb med hestehodet, kløing eller lignende når hesten har fått på seg hodelaget. Disse stikkende pinnende kan i realiteten være litt ubehagelige å få i øyet om man er virkelig uheldig... men nå skal ikke jeg male fanden på veggen heller :)
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  22:36:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
man kan ri bittløst til et visst nivå,men for å finpusse øvelser er det vel greit med bitt..

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  00:02:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Jeg bruker Hack, bittløs og bitt
Bitt er fint til øvelser på bane og presisjon i feks. tømmekjøring og dressurridning. Har et tynt tredelt muffebitt og vanlig tredelt... (Ønsker meg Sprenger Dynamic, men den finnes bare i store størrelser og ikke i liten ponni munn...sukk...)
Hack bruker jeg på turer i skogen, og som en sikkerhet hvis jeg skal ri der det feks. er trafikk... Engelsk type med lær hele veien.
Bitlessbridle bruker jeg til både banetrening, longering, tømmekjøring, kjøring og ridning. Har vært fin å ha med unghest i tannfeling... Den er noe mer upresis enn bitt, fordi hesten flytter seg vekk fra trykket på sidene av hode. Varierende trykk gir ulik effekt. Har ikke så lang erfaring i bruk av denne så trenger nok fortsatt litt tid til å bli vant med den.
Alle disse 3 forskjellige typene har ulik bruk og funksjoner: nese, nakke, hake, sidene og munn...
Tror det er sunt både for meg og Master og variere i bruk av hodetøy. Jeg blir mer fokusert på å styre hesten med kroppsspråk, sjenkel, vekt og stemme i de ulike treningene. Han blir dermed også ikke kun kontrollert på vane, men også mer fokusert på meg. Samtidig som han reagerer og gir respons på de ulike typene
Prøver også å fokusere på å være så myk og mild som mulig på hånda, uansett hva jeg bruker.

Redigert av - Masterpiece den 30/06/2006 00:10:16 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  00:27:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det beste alternativet er det hesten trives med, enkelt og greit. Det nytter ikke holde hardnakket på at tredelt er det beste og mildeste bittet så lenge hesten ikke liker det og spenner seg mot. Om hesten trives best på todelt bitt så nytter det ikke gå rundt å si at man aldri skal bruke todelt for det er dyremishandling. Jeg foretrekker tredelt, og er så heldig å ha en hest som er enig med meg. Hun hater todelte bitt fordi de stikker opp i ganen hennes. Mens en annen hest jeg vet om foretrekker visst todelte bitt, selv om eieren egentlig vil bruke tredelt.

Pessoa er også et drittbitt i mitt hode. Men Picazzo her inne bruker det til hesten sin med rette fordi det er det eneste bittet hesten aksepterer og er ridbar på. Hun har prøvd pelham og andre varianter som er mye bedre enn pessoa, men hva hjelper det når hesten klart og tydelig sier at den vil ha pessoa bitt.

Til syvende og sist så er det hesten som bestemmer. Foretrekker den Side Pull, så bruk det. Foretrekker den hackamore, så bruk det. Foretrekker den det og det bittet, ja, så bruk det. Bittets styrke ligger i hendene, og man kan gjøre mye skade med et feiltilpasset bitt. Det sies man må være erfaren for å bruke det og det bittet, men glemmes at en hests munn er utrolig følsom. Et tykt trinsebitt er like vondt som et pelham eller hackamore i ufølsomme hender.

Ang. fulmer bitt så bruker ikke jeg oppbinding. Jeg hadde det en stund, festet parstengene parallellt med sidestykket som man skal, og det som skjedde var at hesten fikk de nedre stengene inn i munnen. Jeg har fulmer bitt med faste ringer og korte parstenger, så de er ikke i nærheten av neseborene hennes. Så da løsnet jeg parstengene igjen etter en stund. Kan umulig forestille meg at det er noe behagelig å ha parstengene stikkende ned i leppene.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  05:14:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
sant det,t i utgangspunkyry er det jo hesten som skal ha det på seg...å da er vel swr viktgste hva den trives med.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Tobbi.fra.Kringeland

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  09:25:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTobbi.fra.Kringeland  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTobbi.fra.Kringeland  Svar med kopi av melding
Dette blir bare bedre og bedre, jeg er så enig med alle av dere!!!!
Det er ikke slik att bitt er ett tvangsmiddel, det er ikke vondt for hesten. Selvsagt mister hestene tenner, men man er vell ikke så domme at man rykker og drar i tøylene??? Da må jo personen være gal!!!!!!!!!!!!!
En hest kan være ett lam med bitt, og med hackamore.
Det er bare personen som holder i bittet som bestemmr hvor farlig ett bitt skal være, og det samme gjelder hackamore!!!!
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  18:39:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Enig med Kristy, det er hesten som har siste "ordet" uansett
Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.