hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "skum"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 "skum"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

tihi

Skrevet - 08/10/2005 :  22:02:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor skummer hesten rundt munnen med vanlig trinsebitt?Hesten jeg rir brukte rett gummibitt tidligere,med eplesmak,men når det ble bytta til trinse har hun begynt å tygge mye og skummer hvitt fra munnen...

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  23:00:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

fordi det stimulerer spyttkjertlene mer en det gamle.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

tihi

Skrevet - 08/10/2005 :  23:07:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det en god ting det da? Gå til toppen av siden

Silje =)

Skrevet - 08/10/2005 :  23:24:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor skummer hesten rundt munnen med vanlig trinsebitt?Hesten jeg rir brukte rett gummibitt tidligere,med eplesmak,men når det ble bytta til trinse har hun begynt å tygge mye og skummer hvitt fra munnen...

Opprinnelig postet av tihi

heihei
d er fordi at hesten jobber;-)hehe
hilsen silje=)
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  23:35:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det en god ting det da?

Opprinnelig postet av tihi

Ja

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 08/10/2005 :  23:44:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten din aksepterer bittet. Gå til toppen av siden

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  18:22:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
enig med Silje=)

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D
Gå til toppen av siden

Freaky Lady
» VIP

Skrevet - 31/10/2005 :  18:47:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir med tre-delt med eplesmak. Prøve her for noe dager siden å ri på rett med gummi. FY SØRREN så hun skummet! Etter litt jobbing å det så fløy jo skummet her å der, fikk jo stor klyse på jakka mi! Gå til toppen av siden

Lita<3

» VIP

Skrevet - 31/10/2005 :  19:19:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Er det noe galt hvis hesten ikke skummer? Bør jeg skifte bitt?? Rir nå med vanelig delt trinse.....

-Håper på svar!!!-
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  01:23:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke sikker på om dette med skumming er så bra som mange hevder. Man kan sammenligne det med når man er hos tannlegen selv, hva skjer når man får disse store bomullsdottene i munnen. Jo man sikler, men vi får jo da plassert en slik spytt suger så vi slipper det problemet. At hesten har en aksept for bittet er jo en god sak, og med aksept så menes en rolig uforstyrret lukket munn med en kant av hvit leppestift. Det skal ikke se ut som stivpisket eggehvite.
Har man en hest som produserer skumm på denne måten (mye skumm)så tror jeg det er på plass med en tann sjekk, et bitt bytte og tilpassing av hodelag, samt en nøye vurdering av tøylebruken.

Noen bruker jo slike swet iron, altså da kobber eller sort metall. Dette kan sammenlignes med å gå å suge på et batteri til en walkmann. Fy og fy....
Samme med de som putter gummibitt i munnen til hester som er tørre som en ørken. Alle har vel følt hvordan det er å gni tørr hud til myk gummi, som det brenner... Fy og fy..

Nei, ikke lett dette men jeg er nesten 90% sikker på at for mye skumming i munnen er tegn på noe helt annet enn aksept for bittet...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  09:44:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Bare litt sånn på siden.. Dersom et sweet-iron/kobber-bitt hadde vært som å suge på et batteri, så hadde ikke hesten gått der pent og pyntelig. Da hadde det blitt rodeo uten like. Hvis du vil vite hvorfor, kan du prøve å sette tungen på et batteri du ikke er sikker på om er tomt eller ei. Er det tomt, funker det fint. Er det fult.. Stakkar.

(Min mor gjorde det der en gang, ikke spør hvorfor. Hun snakket ikke rent på en ukes tid iallfall.)
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  10:48:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg er ei som må sjekke ut det meste, hvordan ting og tang smaker. Og da jeg kjøpte nytt bitt til hesten min, et D-ring bitt med kobberrulle måtte jeg jo stappe dette også i munnen. Og det smakte ikke som batteri! Den saken er hvertfall klar ;o)
Det var meget behageligt og godt og ha i munnen faktisk.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  10:54:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden dette nå har blitt en debatt om hvorvidt skumming er bra eller ikke, tror jeg kanskje man generelt kan si at man foretrekker en hest som skummer fremfor en som ikke gjør det. Hesten skummer fordi det skjer en reaksjon mellom materialet i bittet og hestens munn, hvorvidt den skummer for mye er kanskje en annen diskusjon et annet sted.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  13:26:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvis hesten skummer mellom bena bak, eller forann, Kan det i noen tilfeller være fordi hesten er stressa opp? Eller bør det ikke ha noen betydning?

Mvh Silje Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  13:27:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvis hesten skummer mellom bena bak, eller forann, Kan det i noen tilfeller være fordi hesten er stressa opp? Eller bør det ikke ha noen betydning?

Mvh Silje Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  13:48:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til dere som hevder at sweet iron er helt supert så er ikke dette noe jeg tror. Dersom en ringer til en hestetannlege så vil det bli bekreftet. Effekten blir veldig lik selv om man sevsagt ikke kan sammenligne styrken. Og at det ville blitt rodeo er helt feil, fordi alle hester reagerer ikke likt. Noen hester biter ting i seg og lider i stillhet. Men man trenger faktisk ikke bitt for at hesten skal kose seg med jobben. Min hest fikk en liten hvit kant på leppene etter en økt med hacamore. Vi rir tur med hack og trener med trinse, dette fordi trinsen er bedre ved sideførende signaler samt at hesten har lett for å bli ¨liggende¨i tøylen dersom man rir mye dressur med hack. Hun hadde lukket munn og synes tydelig at dette var deilig for en dag....
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.