hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "skum"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 "skum"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Frøydis

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  14:41:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at bittet ikke er eneste grunnen til at hester "skummer" i munnen når de jobber. Hesten min "skummer" når jeg lonsjerer og tømmekjører med sidepull... Ikke like mye som med bitt, men allikevel er det en økt spyttproduksjon når han jobber. (Vet ikke hvorfor, så hvis noen vet så del med dere!)
Har også hørt om "batterivirkning" med sweet iron. Kjøpte en gang et slikt bitt til min, smakte på det, men synes det har en så besk og fryktelig ekkel metallisk smak, så det ønsket jeg ikke å bruke. Vil jo ha noe "nøytralt" og behagelig i hestemunnen. Hvis jeg måtte ha noe i munnen ville jeg valgt et vanlig metallbitt uten smak, og velger derfor et slikt til min hest. Hvis du har en hest som er helt dø i munnen, er det sannsyligvis spenninger som gjør dette. Anspente kjevemuskler pga. negative opplevelser med bitt, harde hender eller tannproblemer er ofte en grunn.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  17:06:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Oleo: Kanskje er jeg ond nå, men prøv å sette tungen din på et batteri. Kanskje skifter du mening da. At en hest kan lide seg i stillhet igjennom det, er like sannsynlig som at en hund fortsetter å tisse på strømgjerdet når den først har begynt. Batterier + tunge = en del volt. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  20:25:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig jeg er ond nå også...men å gå på tross av en tannlege/veterinær sin påstand om et aktuelt bitt bare for å gjøre det er ikke noe tema for meg. Spesielt når det existerer en million andre bitt på markedet...hvorfor da i alle verdens navn prøve det ene man blir frarådet å bruke??? Og hvis man har så problemer med å lese mellom linjene så skjønner jeg at dette høres vilt ut. Det blir jo ikke et batteri....men det er det nærmeste man kommer en sammenligning

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  21:14:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Mener du at en tannlege ( for mennesker?? ) sier at sweet iron og kobber er som og stappe et batteri i munnen? Eller veterinær som jobber med hestetenner? I såfall vil jeg sjekke det ut med min egen tannlege eller veterinær, for dette har jeg ingen tro på. Dessverre..
Om bittene hadde vært vonde for hestene og ha i munnen hadde de nok ikke vært i salg Heller ikke hadde hesten min villig gapt opp for og få det i munnen.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  21:49:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, tannlege for hest. Du bør snakke med en som har tenner som spesialfelt..en vanlig veterinær vet knapt å sjekke tenner...
Mulig jeg går over streken nå men tror du virkelig ikke det selges ting i butikkene som har uheldige konsekvenser for hesten????
Den listen kan bli lang...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  08:41:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jo klart det, men har lite tro å at kobber er som og slikke på et batteri!!
Jeg har en hest som er meget følsom på mange punkter, han har hatt bitt i munnen bl.a. som han ikke har likt. Disse har han nektet og ta i munnen etter kort tid. Kobber har han aldri reagert på, så derfor skurrer sammenlikningen om batteri fælt i mine ører.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  09:15:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Samme her. Som sagt har jeg sett hva som skjer når et menneske setter tungen på hva hun antok var et tomt batteri. Jeg har svært liten tro på at en hest kan gjøre det uten å mukke. Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  13:42:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med formosissima der. Men jeg prøver igjen med mitt spørsmål. Når hesten skummer mellom bena bak, eller forann, er det fordi hesten er stresset eller bør ikke det være noen grunn? Har hørt litt forskjellige oppfatninger, så vil gjerne høre deres.
Mvh Silje Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  13:45:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Det er fordi hesten svetter rett og slett.

Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  15:04:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er proteinet som gjør at det skummer når hesten svetter. Noen hester skummer, andre ikke. Det skal uansett friksjon til for å produsere skummet. Dvs at hestens lår gnisser inntil hverandre og skaper friksjon. Antagelig er det vel noe med hvor mye hesten får i seg av proteiner i foringen. Er ikke sikker. Det er iallefall ikke noe å bekymre seg over. Helt normalt.
Redigert av - mint den 22/11/2005 15:06:47 Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  23:57:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Så er det min tur da, til å komme med en kommentar!

Skumming på bittet er vel så bra. noen hester skummer på bittet andre ikke! Min hest skummet veldig lite på bittet før fordi den ikke tok kontakten ordentlig og var ikke gjennom. Vi byttet bitt, fra et vanlig to-delt trinse til et to-delt gummibitt(sort), det hjalp litte grann på kontakten, men hun skummet ikke noe mer. Nå som jeg har begynt å ri henne på en annen måte og virkelig får henne gjennom fråder hun nesten.

Nå sier jeg ikke det at hester som ikke skummer, ikke aksepterer bittet, men ofte så er skum et tegn på det. Mens andre hester kan gå like fint til bittet/kontakten/tøylen, og bare så vidt ha litt ytterst på leppene eller ikke noe i det hele tatt.

Uansett! Hvis hesten din går til kontakten/aksepterer bittet, men ikke skummer så er det ikke noe farlig. det er heller ikke farlig om den skummer.
Noen bruker ofte å gi hesten en eplebit, eller sukkerbit rett før de skal inn på konkurransebanen, slik at hesten begynner å skumme i munn. Da ser det nemlig mer ut som om hesten trives med det som er inni munnen, hehe... (Gammelt triks)

Ps. Hesten trenger ikke svette, for å skumme på bittet...

Mvh. Hanne og Amillion, som ikke bryr seg så veldig om skum!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2005 :  00:13:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Sweet Iron = slikt et bitt som er tredelt med svarte ytterkanter og en kobberdings i midten?

Jeg rir iallefall med et slikt bitt på Cisco. Fikk høre at det var meninga at det skulle øke spyttproduksjonen. Rei før på et vanlig tredelt, og da jeg gikk over til dette Sweet Iron (hvis det er det jeg har) merka jeg ingen forskjell. Han skummer gjerne litt bare han får bittet i munnen han, og litt mer hvis han jobbes. Eneste jeg har fått høre med det bittet er at jeg skal passe på spisse kanter, for det ruster jo.
Gå til toppen av siden

eniih

» VIP

Skrevet - 30/11/2005 :  12:28:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med oleo og amillion! Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 01/12/2005 :  20:33:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ps. Hesten trenger ikke svette, for å skumme på bittet...

Mvh. Hanne og Amillion, som ikke bryr seg så veldig om skum!

Opprinnelig postet av Amillion

Det var snakk om hvorfor hesten skummet mellom bena når den svetter..
Gå til toppen av siden

Svingen

» VIP

Skrevet - 01/12/2005 :  23:30:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kobber er giftig, og det er vel ulempen med sweet iron-bittene (og kobberrullebittene), ikke hvordan det smaker for hesten.

Når det gjelder skumming er det også slik at hester som ris bak loddplan kan skumme mer, rett og slett fordi spyttkjertlene kommer i klem og starter en overproduksjon av spytt. Sannsynligvis ikke så behagelig for hesten heller - særlig fordi den da spenner kjeven mot trykket, og blir mindre bevegelig i nakken.

Hvorvidt man skal ri hesten bak loddplan er en annen diskusjon, men dette er et av mine argumenter mot å gjøre det.

Veni, vidi, visa... Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.