hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "skum"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 "skum"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  16:11:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Eikdokka skummer som bare det.
Uansett om det er side-pull eller hvilket som helst annet hodelag/bitt

Therese
Gå til toppen av siden

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  20:03:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding

Hei! Jeg brukte kobber bitt for å øke spytt produksjonen, det funket + at de blir fort varme om vinteren å det er jo bra! Hesten min skummer ikke lenger, men han jobber ordentlig! klemmer helene og Fox Boy

FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  11:27:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare litt sånn på siden.. Dersom et sweet-iron/kobber-bitt hadde vært som å suge på et batteri, så hadde ikke hesten gått der pent og pyntelig. Da hadde det blitt rodeo uten like. Hvis du vil vite hvorfor, kan du prøve å sette tungen på et batteri du ikke er sikker på om er tomt eller ei. Er det tomt, funker det fint. Er det fult.. Stakkar.

(Min mor gjorde det der en gang, ikke spør hvorfor. Hun snakket ikke rent på en ukes tid iallfall.)

Opprinnelig postet av Formosissima

Hva er det med disse mødrene??
Moren til en venninne av meg prøvde akkurat det samme..samme reaksjon!!
Ellers enig m deg,hester hadde ikke reagert som de gjør om det var som å suge på et batteri.
Jeg har ikke suttet på et batteri,men jeg suttet på et sweet-iron bitt og jeg snakker rent enda jeg...ingen elektrifisert tunge her,bare litt annen smak enn vanlig rustfritt stål.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  14:42:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Sjekk denne siden om hva som skal til for å lage batteri:

http://www.matnat.uio.no/evu/skolelab/fys0100/didaktikk/did_4_sitronbatteri.html

Altså, man må ha stål, kobber og syre. Spytt er en syre, et bitt med kobberkule, kobber-ruller etc, er laget av metall og kobber.

Effekten blir batteri. Det genereres strøm, ikke mye men litt - slik at slimhinner blir lettere irritert og utskiller mer spytt.

Men det ser jo 'imponerende' ut da, for hesten 'tygger jo på bittet'.... (den skummer).

Noen som snakket om å lure seg selv?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  15:05:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Er det ikke helt ufattelig at hestene tar dette i munnen da?? Min hest står og gaper villig opp når bittet nærmer seg munnen hans, dette hadde han definitivt ikke gjordt om bittet med kobberrulle smaker batteri av noe slag. Så godt kjenner hvertfall jeg hesten min!
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  21:10:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som tidligere nevn, hester vet ikke alltid sitt eget beste...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  21:19:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kanskje, kanskje ikke. Men tror absolutt ikke at noen hester går frivillig med på og stappe noe i munnen som smaker batteri ;)
Og som tidligere nevnt; smakte på det selv da jeg fikk det. Og det smakte slettes ikke vondt.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  21:27:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har da heller ingenting med smaken å gjøre, men om effekten og reaksjonen i munnen av et slikt bitt....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 13/12/2005 :  22:16:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Skumming, som det va spørsmål om;
Når hesten aksepterer bittet, og tygger litt på det blir spyttkjertlene bak kjeven stimulert, og det kommer litt hvitt skum rundt leppene.

Men hvis de skummer så mye at skummet slenger rundt og lander på beina/brystet til hesten o.l. er det et tegn på at hestens munn er overaktiv. At den prøver å komme unna presset fra bittet.

Altså: litt skum er bra, masse skum er ikke bra.
Dette er hentet fra ganske langt ned på denne siden :

http://www.sustainabledressage.net/collection/true_collection.php

Og jeg henger meg på akkurat dette som står i "skum-avsnittet"

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  10:41:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Et annet kjent bruksområde for kobber er at det brukes som cellegift.

Hvem vil stappe cellegift inn i munnen på hesten sin? Ikke jeg iallefall.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  11:12:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Har nå snakket med dem jeg handlet bittet mitt hos, og de sier at der er meget strenge krav til og få selge bitt med kobber i. Og de hadde såklart ikke fått selge dem om de hadde gift i seg! ( Det sier seg jo selv! )
Så dermed velger jeg og tro på dem som selger bittene, de burde da ha mest peiling på hva de selger??
Men heretter melder jeg meg ut av denne diskusjonen, syntes bare det blir dummere og dummere dette her! Påstå at og stappe et bitt med kobber er det samme som og gi hesten cellegift... * rister oppgitt på hodet *

oleo

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  11:33:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Snakk om å være naiv. Hvis du skal stole på de som selger produkter så kan du gå på mange smeller her i livet. Handelstanden for hest er akkuratt lik handelstanden for alle andre ting. Penger og kynisme.
Og hvis du etter denne debatten alikevel velger å bruke et slikt bitt, og ignorer både utsagn fra veterinær og div andre, og du da rir med en god følelse i magen så velbekomme. Som tidligere sagn, når det finnes så mange bitt på markedet, hvorfor velge det ene som det er et stort spørsmålstegn til?!

Lopke

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  11:44:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://dressur-web.nu/Bitsandbitting_html/materialer.htm
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  11:47:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde det vært seriøse tannleger/dyrleger som mente at det er det samme som å suge på batteri er det rart jeg ikke finner noe som helst om dette på nettet. Oleo, kan du henvise til noe dokumentasjon for det du sier? Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  12:03:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hmm... Dette har jeg aldri hørt om før.. Har sweet iron bitt, men har aldri fått brukt det pga. det var for lite..

Så jeg henger meg på med Lopke: noen som kan henvise til noe dokumentasjon?

Vet ikke helt hva jeg skal tro her, det høres jo ganske sannsynlig ut, men på en annen side er det litt vanskelig å tro også.. Dersom det skulle virke som dere skriver her, hvorfor er de ute for salg i butikker da? trodde f.eks de store som høøks hadde tatt dem av salg da? eller..?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.